Annons:
Etikettallmänt
Läst 2680 ggr
macarona
2017-01-08 09:26

Udda att inte dricka alkohol

Varför anses det så udda att inte dricka alkohol? För jo det anses udda av de jag träffat iaf.

Jag har aldrig börjat med alkohol. Jag smakade öl en gång och även något slags vin har jag smakat och jag tyckte båda smakade riktigt illa. Sedan har jag helt enkelt inte brytt mig om att försöka "lära mig" tycka om alkohol. Varför skulle jag göra det?

Jag har jobbat på några olika ställen. Och det har varit ett stående inslag att gå ut och äta tillsammans med kollegerna. Och då dricker alla vin till maten såvida inte någon kör bil. Och jag dricker Loka. Sedan känns det som en stor del av middagen går åt till att handla om mig och varför jag avstår alkohol. Det är inte ens kul att följa med ut längre när det bara ska utredas varför jag inte dricker. Det finns inte ens någon riktig förklaring mer än att jag inte tyckte det var gott när jag smakade för många år sedan. Men dom är helt övertygade om att jag är religiös men skäms över att säga det? "Jo men du måste ju vara religiös. Annars hade du ju velat smaka nu som vuxen även om du inte gillade det när du var tonåring"

Och det har varit samma med vem jag än träffar. Även de partners jag haft. "Jo men du måste ju vara troende"

Jag blir så trött på att det inte går att tacka nej till alkohol utan att folk anser att det  MÅSTE finnas någon djupare bakomliggande orsak.

Ni andra som inte dricker alkohol upplever ni samma ifrågasättande?

Annons:
Maria
2017-01-08 09:30
#1

Det är ju ett väldigt märkligt argument då troende inte innebär absolutist. Det finns ex. alkoholiserade präster😉

I vilken fall som helst så är väl argumentet att du inte gillar smaken så gott som något.

Knepigt att folk har åsikter om en sak som egentligen bara är sund.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[xMondSy]
2017-01-08 09:32
#2

Säg bara att det inte intresserar dig helt enkelt och att du inte behöver ha det :) Ställer folk frågor så säg bara till att du inte orkar föra en diskussion över det hela

tlover
2017-01-08 09:33
#3

Ja förr, fram till min pappa dog i sviterna av alkoholismen iallafall. Sen dess så har det inte riktigt varit ett problem. Skulle det komma upp så tar jag "bara" upp min döda pappa helt enkelt och då brukar folk bli tysta.

(Jag vet att det inte är så socialt acceptabelt att ta upp att ens förälder är alkis, men hellre det än att dricka).

Jag har till och med blivit hotad att bli itvingad alkohol med våld men det kom inte längre än så efter att jag sa att jag försvarar mig isåfall med våld.

l'm back

[rumelle]
2017-01-08 09:34
#4

Jag dricker inte alkohol och upplever inte att andra tycker att det är udda.

[Rhonda]
2017-01-08 09:35
#5

#1 Jag dricker inte alkohol. Du behöver inte svara när folk håller på så där- du frågar inte dem varför de dricker eller hur? 

Det har varit likadant för mig när det gäller kaffe 'jaså, dricker du inte kaffe?'  'Nej' säger jag (punkt slut).

Maria
2017-01-08 09:35
#6

Jag kan inte dricka alkohol efter jag varit sjuk. 

Jag gillar inte smaken längre och jag tål ingenting. Jag har inte råkat ut för att bli ifrågasatt faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Agafia
2017-01-08 09:38
#7

Ja , fast inte att det beror på religösa skäl , jag har lärt mig nu hur tjatet stoppas 👍 " det är ett medvetet val ifrån min sida " va då , är du nykter alkoholist ? Får jag till svar ! Så numera säger jag bara " jag äter så många mediciner , och det är inte bra att kombinera det med alkohol "

[Devya]
2017-01-08 09:38
#8

Det beror väl på i vilka kretsar man umgås. Jag kan dricka alkohol men avstår oftast och jag blir aldrig ifrågasatt. Jag har jättefina vänner som respekterar mig. De tycker att jag är "the good girl" och har många gånger sagt att de önskar att de vore mer som mig.

Jag förstår dock att du inte har tyckt om vin eller öl. Jag föredrar cider. Men om du inte vill testa så är det ju bara positivt! Stå på dig. ;)

Maria
2017-01-08 09:41
#9

#8 Det stämmer nog det där med vilka kretsar man umgås i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-01-08 09:46
#10

Att tacka nej till alkohol ska vara lika naturligt som att tacka ja. Problemet är dock att alkohol är en så naturlig del i det sociala spelet. För var det mest kaffe som bjöds när man råkade titta in till varandra men nu kan man lika ofta få frågan (om man kommer fredag/lördag) ska du ha ett glas vin? Folk har ju så ofta en box stående så det är ju i praktiken lättare att bjuda på ett glas än att sätta på kaffe.

Personligen plockar jag aldrig fram alkoholhaltiga drycker till tillfälliga besökare.

Naturligtvis är det annorlunda när besökaren är någon jag vet, rätt kan uppskatta det som erbjuds. Själv smakar jag nästan aldrig alkohol när jag är hos folk. Hellre då ett glas mineralvatten än ett surt smaklöst vin. Undantag finns naturligtvis.

Och det accepteras. -Nej tack,  jag har körkortet med mig, brukar räcka…

fruktgumman
2017-01-08 09:53
#11

Jag kunde få frågor när jag var yngre och det hände att vissa trodde jag var kristen. Nu är det ingen som ifrågasätter att jag vill ha vatten till maten.

hankans91
2017-01-08 10:03
#12

#1 Det är kanske lite annorlunda men so what det är ju ditt val det får ju andra respektera. Men du säger att du bara provat på öl/vin en gång? Öl är aldrig gott i början och om du provade rödvin när du provade vin så förstår jag varför du inte tyckte om det heller. Men om du nu vill lära dig dricka öl så prova en ljus öl till att börja med en Corona tex. Bara tips om du nu vill lära dig att dricka dessa drycker finns som sagt en uppsjö av olika sorter när det gäller öl och vin.

tlover
2017-01-08 10:05
#13

Ännu en som tycker att man ska lära sig att dricka alkohol 🥵

l'm back

Annons:
macarona
2017-01-08 10:18
#14

#12 Nä… Jag har noll intresse av att lära mig dricka alkohol. Tänker inte göra det bara för att göra någon annan nöjd. Jag propsar inte på att någon som tackar nej till kaffe borde lära sig tycka om det heller.

Pytteliten
2017-01-08 10:30
#15

#12 Tråkigt att få svaret "se till att bli som alla andra" i en tråd som handlar om att bli respekterad för sitt val.

TatsuOni
2017-01-08 11:03
#16

Jag är 25 och dricker inte. Har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det. Jag blir ofta ifrågasatt. Dessa människor som inte kan acceptera detta slutar jag umgås med. Jag vill bara ha folk som respekterar mig och låter mig göra mina egna val, i mitt liv. Jag har underbara vänner och en sambo som inte har några problem med detta.

Det är inte vi som behöver ändra på oss, utan samhällets syn på oss och deras syn på alkohol.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Namiko
2017-01-08 11:06
#17

Jag är inte absolutist men dricker lite och sällan. Har blivit ifrågasatt många gånger när jag varit nykter på fester eller utekvällar med arbetskamrater. "Ska du inte ta en drink?", "Vill du inte ha lite öl/whisky/whatever?", "Jag kan köpa en cider åt dig." och en hel hög med andra försök till att få mig att dricka. Jag tror att det främst handlar om att dom känner sig obekväma med att dricka när någon inte dricker alls i sällskapet för jag upplever samma känsla från folk när det kommer fram att jag är vegan och dom vill må bättre över sitt val att äta kött.

Jag brukar bara säga att jag är nykter den kvällen eller att jag inte tycker om smaken på det dom erbjuder mig. Säger dom att man lär sig att tycka om det så kommer mitt standardsvar "Varför ska jag lära mig att tycka om något som är dåligt för mig?", det brukar få stopp på diskussionen. Att även nämna att det är okej att andra dricker även om man själv inte gör det brukar få folk att slappna av mer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Devya]
2017-01-08 11:10
#18

#17 Nja, folk brukar väl vilja bjuda för att vara snäll. Åtminstone är det så för mina vänner. :)

setfree
2017-01-08 11:23
#19

#0 Jag dricker ingen alkohol alls.

Det har aldrig varit något problem alls. Bland grabbar finns det en viss machoideal att dricka en del. Jag brukar ibland säga att jag är verkligen riktigt dålig på att dricka sprit. Då brukar de skratta åt mig lite. Det får man bjuda på.

När man blottar sig lite så öppnar man för lite skratt och alla kan slappna av.

Du är inte ensam.

landsbygdsbo
2017-01-08 11:53
#20

#13

Det handlar inte om att lära sig dricka alkohol. (Det klarar alla av, oavsett intelligens o utbildning) Det handlar om att lära sig att bruka den , inte missbruka.

Sedan är det väl självklart att individens egna val alltid ska respekteras.

Vill någon inte smaka sprit/vin/cider eller öl så ska ingen heller tjata, en fråga räcker och svaret ska accepteras.

Annons:
Namiko
2017-01-08 11:54
#21

#18 När man redan har sagt att man inte ska dricka och dom propsar på gång på gång "Men ska du inte dricka lite?", "Kom igen, ta en drink, jag betalar." så handlar det inte om att vara snäll. Jag har även en gång fött höra av en kille att han blev obekväm av att jag inte drack och ville bjuda av den anledningen, så nej, det handlar inte alltid om att vara snäll, det handlar om att dom ska få må lite bättre över sitt eget drickande.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

TatsuOni
2017-01-08 12:03
#22

#21 Vid ett tillfälle så träffade jag faktiskt en väldigt ärlig människa. Det var en 30-årsfest och en släkting till personen som fyllde sa att jag behöver inte förklara varför jag inte dricker om jag inte vill. Men han var imponerad och respekterade det. Däremot så skämdes han  och kände sig dålig i mitt sällskap, då han själv drack och tidigare hade haft problem med alkoholen. Detta var dock inte mitt fel eller problem utan hans eget sa han. Tror nog att fler känner samma sak, men få vågar vara så ärliga med det.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Blanksteg
2017-01-08 12:08
#23

Jag dricker inte heller. Inte blivit intresserad av det, och ser ingen nytta med det. En viss person, fick jag veta för ett tag sedan, antog att jag avstod från alkohol på grund av tidigare missbruk xD Det enda jag smakat på är liksom lättöl….

Inte lätt att vara absolutist och vegetarian/vegan.

tlover
2017-01-08 12:10
#24

#20 Nu tror jag inte det är så att TS har det problemet men vissa kan inte lära sig att bruka alkohol utan det hamnar i princip direkt till missbruka.

Därför tänker jag inte ens börja "bruka" alkohol, jag vet med mig att jag har en missbrukarpersonlighet (om än inte så grov) genom hur jag är kring annat och jag vill inte att min dotter ska bli föräldralös i tidig ålder.

Det och att blotta tanken på att inmundiga alkohol får mig att må illa.

l'm back

landsbygdsbo
2017-01-08 12:14
#25

#24

var det svaret på  "

Sedan är det väl självklart att individens egna val alltid ska respekteras.

Vill någon inte smaka sprit/vin/cider eller öl så ska ingen heller tjata, en fråga räcker och svaret ska accepteras."?

tlover
2017-01-08 12:17
#26

#25 Nej såklart var det svar på

"Det handlar inte om att lära sig dricka alkohol. (Det klarar alla av, oavsett intelligens o utbildning) Det handlar om att lära sig att bruka den , inte missbruka."

l'm back

Ria74
2017-01-08 12:24
#27

Sen jag började arbeta med alkohol har jag inte druckit alls utanför jobbet. Erbjuder någon alkohol så säger jag helt enkelt nej och vill dom ha en motivering säger jag bara att jag ser skadorna dom orsakar på en daglig basis.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Rhonda]
2017-01-08 12:28
#28

#14 Man kan inte få mig till att göra något som jag inte vill göra. Jag har varit så här i hela mitt liv.

Scorpio97
2017-01-08 12:59
#29

Jag kan ta ett glas vin eller liknande till maten någon enstaka gång om året, men har inget intresse att dricka mig full eller så. Jag har fortfarande inte varit ute på krogen och följde inte med på klassfester och liknande i skolan. Dom flesta klasskamrater tyckte det var väldigt udda, men ifrågasatte det aldrig öppet i alla fall. Men dom hade nog sett det som ett problem om jag följde med på fest nykter.

Min pappa är alkoholist och dog pga det, och i princip alla på min pappas sida av släkten dricker mycket och tycker inte man kan ha roligt utan alkohol. Jag har varit med på en del släktträffar (fester). Där blev folk väldigt förvånade när jag tackar nej första gången. Men dom tycker samtidigt att det är bra och jag vet att många av dom faktiskt är stolta över att jag avstår. Så om jag blir bjuden på något nu så antar dom att jag inte kommer dricka, såvida jag inte säger något annat. Dom vet ju även hur det gick för min pappa och jag antar att det är enklare att förstå då (även om det för mig inte är hela orsaken till varför jag avstår, så gör det inget för mig om dom tror det). 

Jag har alltså inte umgåtts med någon som inte alls kan acceptera det, men tvivlar inte på att det kommer hända i framtiden. Hur jag hanterar det får jag se då, men om jag tar upp min pappa som argument förstår nog dom flesta varför. Men jag tycker det är synd att man inte kan avstå alkohol utan att ha en "riktig anledning", för då ifrågasätts det.


//Jessie

landsbygdsbo
2017-01-08 14:30
#30

#26, vad är det då för skillnad mellan att lära sig bruka tein och alkohol, rent principiellt?

båda är ju stimulerande gifter vi brukat i århundraden

att en del inte brukar utan istället missbrukar njutningsmedlen är väl inget brukarna (de som inte missbrukar)egentligen ska lida för…

Maria
2017-01-08 14:42
#31

#30 Skillnaden mellan tein/koffein och alkohol är ganska stora. Exempelvis får man inte köra bil efter visst alkoholintag.😉

Jag tror att många är överens att om alkohol så att säga "uppfunnits" idag så skulle det knappast har blivit tillåtet. Att den största delen av människor klarar att bruka tar ju inte bort det faktum att det är en skadlig drog och gör många människor illa. Inte bara missbrukarna utan människor i deras närhet. Alkohol har på något sätt blivit folkligt och det var mycket längesedan och därför så accepterat tror jag.

Det lär också vara en stor bov i sjukdomen cancer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-01-08 15:26
#32

#30 det heter koffein och skillnaden för mig är att jag skadar inte andra genom att dricka te, dessutom så kan jag avstå om jag vill (jag gjorde det tex hela första trimestern från att jag visste att jag var gravid såklart). Skulle man kunna missbruka alkohol utan att andra påverkas (inklusive sjukvården) så skulle det vara upp till var och en att dricka (mycket i detta hypotetiska fall) bara man inte trycker ner de som inte vill dricka. Men eftersom vissa inte kan bruka utan bara missbrukar så ska man inte tipsa om hur man kan lära sig att dricka. Särskilt inte om personen i fråga inte vill lära sig utan nöjer sig med alkoholfria alternativ

l'm back

landsbygdsbo
2017-01-08 15:49
#33

#32 Man skadar ingen, varken sig själv eller andra genom att bruka, däremot genom att missbruka.

Du talar om att lära sig att dricka, det behövs inte. Det klarar de flesta av. för både missbrukare och brukare dricker ju. vad som är viktigare då  är att antingen ge den i det hela eller lära sig bruka alkoholen.

Att njuta av några centiliter ädel sprit och sedan inte röra flaskan förrän ngr kvällar senare, för ytterligare ngr få centiliter är knappast samma sak som att tömma en kvarter på kvällen och börja med nästa följande morgon. Det handlar 2 helt skilda saker.

Och tittar du en morgon på en arbetsplats när kaffeautomaten vägrar att tillhandahålla koffein så ser du vilka som är beroende och vilka som inte är….

Maria
2017-01-08 16:33
#34

#33 Menar du att du jämför kaffe med alkohol?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
2017-01-08 17:41
#35

#33 Du frågade om skillnaderna mellan koffein och alkohol och den viktigaste skillnaden mellan dessa är att om man är beroende så skadar alkoholberoende alltid andra medan koffeinberoende sällan om alls gör det.

Jo man måste "lära sig" dricka alkohol, helt enkelt för att det smakar vidrigt och det är det #12 försöker lära ut. Hur man dricker ändå. Sen vänjer man sig (antar jag). Desamma gäller även annat tex kaffe (vem säger "mmm vad gott" allra första gången man dricker kaffe?) 

#34 Han försöker sätta dit mig då han vet att jag gillar te (som innehåller koffein)

l'm back

nypisnina
2017-01-08 18:40
#36

Sjukt att bli ifrågasatt om något sånt. 😡 När jag tränade mycket förr så drack jag nästan aldrig och det tyckte folk var konstigt, men det var mest det att jag inte hängde med ut så ofta som de tyckte jag borde, men träningen gick före allt. Om jag väl var med ute, vilket inte var ofta, så räckte det att jag sa att alkoholen förstör träningen så mycket så det är inte värt det. Det kunde ta de ta om man säger, men när jag inte ville hänga med ut så ansågs jag vara ett miffo. Dålig dygnsrytm förstörde träningen också och ofta bjöds det på mat som jag inte ville äta, men jag var skum och oerhört tråkig tyckte dem. Verkligen stört att folk inte kan ta att en människa inte vill dricka alkohol, det är ju bara sunt att tacka nej.

landsbygdsbo
2017-01-08 18:50
#37

#35 Du anser att  det smakar vidrigt. Men alkohol är en av de främsta  smakbärarna vi har,Salt, socker, syra, fett, umami och alkohol är smakbärare.

Det vill säga att dessa ämnen lyfter fram smak av frukt, kött fisk och så vidare.

Genom att exempelvis tillsätta en gnutta sprit så..

  • 4 personer

  • 1 liter jordgubbar

  • ½ dl cointreau blir inte många centiliter per person.

  • 1 dl strösocker

  • 3 dl vispgrädde

  • #34  Ja båda är njutningsmedel som är beroendeframkallande.  Och båda har en inkörnings/inlärningsperiod.  Första gången ngn smakar ex konjak så är det bara en brun brännande stark vätska.  Än mindre kan man skilja på en högkvalitativ från ett billigt destillat.
     En brukare av kaffe lider inte mindre eller mer skada än en brukare av alkohol. Då jag skiljer mellan missbrukare o brukare så talar jag om de skador brukaren får. Att missbruk leder till skador står tämligen klart. Till och med för te

tlover
2017-01-08 18:56
#38

#37 Fast du erkänner ju själv att det smakar dåligt i början i ditt eget inlägg. Dvs något man måste lära sig att dricka.

"Att missbruk leder till skador står tämligen klart. Till och med för te"

Fast det finns bara ett fall då man hittat klart samband mellan tekonsumtion och skada och det var en kvinna som drack te gjort av 100-150 tepåsar/dag (mer kan man läsa i min artikel om biverkningar och te) medan att man räknar med att var tredje sjukbädd i Sverige är pga alkohol (direkt el indirekt även de som tex blivit påkörd av ett fyllo räknas dit)

l'm back

landsbygdsbo
2017-01-08 19:30
#39

#38 smart, länka till en länk som du stänkt mig ute ifrån..föga förvånande, befrämjar verkligen en öppen diskussion…

Men ta då ställning till detta"

Bekämpningsmedel hittat i grönt te

Åtta av nio gröna påsteer innehåller bekämpningsmedel, visar en analys genomförd av Testfakta. Även ett kravmärkt te innehöll bekämpningsmedel i form av azinfos-metyl – ett ämne som klassas som mycket giftigt och är förbjudet inom EU."
Hämtat från http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20160313&art=1100&tem=3

Som är öppen för alla😃

tlover
2017-01-08 19:37
#40

#39 Fast bekämpningsmedel kan man hitta i allt. Jag vill se studier som visar ett klart samband mellan missbruk av te och ohälsa. Som gärna är jämförbart med alkohol eftersom det är det du jämför det med. Jag tänker eftersom du hittat klara samband någonstans

Som ett exempel på att bekämpningsmedel finns i allt, det finns även i vin

http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/kalla-fakta-gift-i-glaset-528b6ac2c459485099000008

l'm back

TatsuOni
2017-01-08 19:55
#41

#39 Nu börjar du hamna långt utanför ämnet. Starta en ny tråd eller ta det via PM med tlover om du vill fortsätta att jämföra te och alkohol.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Aleya
2017-01-08 22:10
#42

Jag dricker sällan och det är otroligt få som frågar eller ska propsa på att jag ska dricka. Men jag ser tyvärr många som dör av sina missbruk (alkohol och droger) sen blir min sjukdom värre av att dricka. Så jag struntar i det. Sen är det få saker som smakar gott. Och det som smakar gott dricker jag bara i en liten mängd kanske en gång i halvåret. Så ne ts. Skit i dom som kräver att du ska dricka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

landsbygdsbo
2017-01-08 22:56
#43

#42 Ingen har rätt att "kräva" att någon ska dricka, absolut ingen.

Alla ska respekteras för de beslut de själva tar, det har jag skrivit många gånger.

Aleya
2017-01-08 23:03
#44

#43 du är inte ts. Och du har gått så jäkla ot i denna tråden så tänker inte ha diskussion med dig. Respektera det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hankans91
2017-01-08 23:05
#45

#13 #14 #15 Skrev väl inte att någon är tvungen att börja dricka alkoholhaltiga drycker hur kan ni få ut det av mitt svar? Det är väl upp till var och en vad man äter och dricker. Det ända jag skrev var ett "tips" om man nu "vill" lära sig att dricka dessa drycker. Inget måste med andra ord. #0 Det är ditt val det ska andra respektera om de inte gör det så är det deras problem inte ditt.

[SuperNaturalBeing]
2017-01-09 10:39
#46

jag är 23 och har också råkat ut för detta många gånger. Jag dricker inte eftersom inget av det jag smakat på smakat gott. Jag har testat allt från sprit till fina viner ,billiga öl och dyra öl, whiskey, allt möjligt, och så fort en dryck innehåller alkohol då är den för mig totalt vedervärdig. Smaken är så äcklig att jag inte kan svälja någon alkoholhaltig dryck ens om jag försöker (och jag har många gånger försökt pga självskadebeteende, men varje gång har det känts som att magen vänder sig ut och in så nu tänker jag inte ens tanken). Men detta har aldrig respekterats som en "giltig" anledning för att inte dricka. Inte ens av mina egna föräldrar. Alla tror att jag antingen är med i nån religiös sekt som varken festar eller dricker, eller att jag är emot alkohol för att jag tycker det är onyttigt, trots att jag upprepade gånger sagt att det är smaken jag inte tycker om. Inget annat. För några veckor sedan råkade mamma köpa en glögg med rom i och så sa hon till mig att "det är ok. när man kokar den försvinner ju alkoholen och då är bara smaken kvar så då kan du ju också dricka den." Jo eller hur, mamma. Då förklarade jag för henne en gång till att det är SMAKEN jag inte gillar inte alkoholen i sig, så det spelat ingen roll att nått är alkoholfritt om det änfå smakar precis som nått med alkohol. Hon verkade ändå inte kunna greppa vad det var jag sa… Dock har jag aldrig blivit pressad att dricka av någon, och det är jag glad för. Har bara mötts av oförståelse och de där klassiska kommentarerna "jag tyckte inte heller om alkohol i din ålder, men jag LÄRDE mig." eller min favorit som yttrades av min kusin när vi fyllde 18 och hon ville fira genom att gå ut och dricka "men man dricker ju inte för att det är gott." hahaha.

landsbygdsbo
2017-01-09 12:03
#47

#44 jag kan inte tvinga dig att svara…det gör du ju så bra ändå😃

Ambrose
2017-01-10 17:59
#48

Jag dricker inte heller, men kan använda det som smak när man t.ex. bakar, lagar mat, gör julgodis eller liknande.
Visst råkar jag ut för att folk undrar, fast hittills är det ingen som har trott att jag är religös tack och lov xD
Däremot dricker jag nästan alltid mjölk istället, och det kan ju förbrylla en del, men när de frågar varför så säger jag bara "För att jag tycker att det är gott!" Sedan finns det liksom inte så mycket att spinna vidare på där :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
tlover
2017-01-10 18:41
#49

#48 Min man dricker inte heller alkohol och drack alltid mjölk ute på restauranger etc förr så efter inte allt för lång stund började han kallas "Fantomen" i Karateklubben 😃

Där var han däremot inte den enda som inte drack, eftersom det var en hel del som var väldigt seriösa med sin träning (och man får inte dricka alkohol då man har klubbkläder på sig vilket ju inte är helt ovanligt då man är på läger tex)

l'm back

Ambrose
2017-01-10 22:36
#50

#49 Yup. Kallas för Fantomen jag med ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fransu
2017-01-11 12:32
#51

Jag har inte läst alla inläggen. Men jag har aldrig druckit alkohol, är 39 år. Har många gånger blivit ifrågasatt varför jag inte dricker. Frågor om jag är religiös, gravid osv. Har till och med varit med om att bli bjuden på "juice", det visade sig att det var alkohol i den. Jag kände tack och lov lukten av spriten innan jag hann dricka. Jag körde dessutom, så det hade ju blivit en jobbig sits.

Jag blev mer ifrågasatt när jag var yngre. Numera verkar folk tycka det är mer okej att jag inte dricker. Men folk reagerar alltid på att jag aldrig druckit. "Har du aldrig varit full???!!!" "Du som är finne och allt!"

Jag har inga problem med att andra dricker. Senast i helgen hade vi folk här på middag och vi bjöd på både öl och vin. Jag hade dock inte uppskattat om någon drack sig packad hos oss. Såg tillräckligt med fylla under min barndom/uppväxt.

Jag upplever att dom som har varit på mig om mitt ickedrickande mest, har själva ett komplicerat förhållande till alkohol. Inte alla förstås, men helt klart en majoritet.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tlover
2017-01-11 12:40
#52

#51 Jag har råkat fått i mig alkohol på liknande vis, fast då var jag barn och min pappa skulle skämta och bytte mitt glas mot trocadero mot hans glas med öl 🤮

Jag drack inte trocadero på flera år efter det

l'm back

SuperLimm
2017-01-11 14:20
#53

Min sambo (som är nykter alkoholist) brukar säga att det beror på att när någon klarar av att avstå alkohol så blir alla andra lite sämre. Alltså att någon som dricker alkohol känner sig lite sämre som människa när någon annan inte dricker. I vissa fall tror jag absolut det ligger något i det men kanske inte alltid.

Mvh Linn

Fransu
2017-01-11 15:21
#54

#53 Oj, så har jag aldrig tänkt. Jag känner mig inte som en bättre som människa för att jag inte dricker alkohol. Tycker på något vis inte sämre om folk som väljer att dricka. Jag har alkoholism i släkten, på både mammas och pappas sida. Mina föräldrar var "helgalkisar" under min uppväxt. Jag har sett många människor bli förstörda (och även dö) av alkoholen. Människor jag tyckt mycket om. Därför har jag svårt att se dom (och andra som dricker) som sämre människor. Jag vet att alkoholism är en sjukdom. Man måste få hjälp och vilja ta emot den för att komma ifrån den.

Hoppas inte folk som dricker alkohol när jag är med känner så, att dom känner sig lite sämre som människor bara för att jag inte dricker. Det hade ju varit hemskt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

landsbygdsbo
2017-01-11 15:49
#55

#53

Jag personligen skulle aldrig döma någon som bättre eller sämre beroende på om ha dricker sprit eller inte. Däremot dömer jag hur hur en människa agerar och beter sig mot andra människor. Om en människa känner sig själv och är medveten om att han inte klarar av att konsumera sprit inom anständighetens gränser och därför avstår är värd aktning istället för det motsatta.

Annons:
macarona
2017-01-11 15:57
#56

Jag vill understryka att jag givetvis inte heller ser ner på de som konsumerar alkohol och jag ser mig absolut inte som en bättre människa på något sätt för att jag väljer alkoholfritt. Jag har ingenting alls emot att gå ut med ett sällskap som dricker. Jag hade bara önskat att de på samma sätt respekterade mitt val och att det inte blev en sådan stor grej av det.

landsbygdsbo
2017-01-11 16:28
#57

#56  nyckelordet är väl respekt eller rättare sagt bristen på respekt för vad andra väljer.

SuperLimm
2017-01-12 07:49
#58

#54 #55 jag menar inte att vi som inte dricker skulle se de som dricker som sämre. Jag menar att de som dricker (och många gånger egentligen inte klarar av det) känner sig lite sämre när någon i sällskapen inte dricker. Även om ingen annan ser dom som sämre så kan dom fortfarande känna sig som lite sämre människor. Därför tror jag också att många tjatar på oss som inte dricker, just för att dom inte vill känna sig lite sämre.

#55 Säger du till någon i andra länder att du är nykter alkoholist så blir du hyllad och berömd. Men om du säger samma sak i Sverige blir det istället synd om dig som inte kan dricka och många gånger kommer folk med "tröstande" ord som "men du kan väl ta EN öl bara" eller typ "det är ju bara att ta ett glas vin så behöver du ju inte dricka mer sen" eller "men du kan ju lära dig att bara dricka lite". Kan man inte dricka och klarar av att avstå alkohol så ska det absolut hyllas och inte ömkas. Tyvärr ser det oftast inte ut så i vårt avlånga land.

Mvh Linn

Thotis90
2017-01-12 08:11
#59

Jag har aldrig druckit alkohol, inte ens smakat (är snart 27 år). Jag har bara fått positiva reaktioner på det. Många blir såklart förvånade, men på ett positivt sätt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

angest
2017-01-12 17:59
#60

Jag dricker inte heller och blev tidigare väldigt ifrågasatt pga det. Jag upplever att det är lättare att tacka nej om man har ett mer "giltigt" skäl att avstå. Som tex ett par fd alkoholister jag känner. Ingen ifrågasätter ju dom för alla fattar att dom inte tål ens lite sprit utan måste avstå helt.

Men om man som jag bara inte är intresserad av alkohol för att jag inte tycker det smakar gott då blir det mer kommentarer som "men testa den här sorten istället… eller den… eller den".. då vill dom liksom att man ska lära sig börja dricka.

Jag tror det är lite av en social grej. Om inte alla som följer med ut  dricker så är det inte riktigt okej för dom som dricker. Av nån konstig anledning.

Det är samma sak med kaffe. Jag får frågan VARJE gång jag träffar vissa personer och fikar. "jaha och du har inte börjat dricka kaffe än? Men har du provat med mjölk eller grädde i? Men om du tar socker då? Men ät en chokladbit till då brukar kaffet smaka mildare" osv så. Det är jobbigt för vissa att inte alla gör samma sak.

Moalinn
2017-01-13 22:08
#61

Har inte läst igenom hela tråden, men jag dricker inte alkohol och har aldrig gjort (inte ens smakat) och det har blivit mer positiv respons på senare tid. Förr var det mer "varför inte", "du kan väl iallafall smaka", "det är inte så farligt", "lite dör du inte av" och jobbigast var när jag var 17 och 19. "Men du kommer väl börja när du fyller 18?" "men du kommer väl börja när du fyller 20?" "Nej, varför skulle jag?" "Ja men det är ju så man firar" jag skrattade lika mycket varje gång jag fick höra det. Sorgliga människor. Har däremot aldrig fått höra att det är på grund av religiösa själ.

Grejen är att så gott som varje gång jag träffar någon kommer alkohol på tal, efter jag fyllde 18 var det konstigt på riktigt att jag inte börjat dricka än och sen dess har det kommit upp konstant "har du börjat dricka än då", när jag svarar nej säger de dock "det är riktigt bra" och jag blir fortfarande lika förvånad för jag är så van vid att få så mycket frågor om det. Får ofta (alltid) frågan "är du straight edge?" när jag tackar nej till alkohol på spelningar (då jag oftast går på klubbspelningar där alkohol är typ viktigare än bandet som spelar). Varför måste man bli inplacerad i ett fack bara för att man inte gör som "alla" andra?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

landsbygdsbo
2017-01-13 22:15
#62

#61

Är det inte skönt att inte vara som alla andra då? Var stolt över att ha egna åsikter, att du tar egna beslut. "packet" gör alltid sitt bästa för att likrikta och stöpa om folk. Så länge några står upp för vad de anser och tycker finns det hopp om mänskligheten

Annons:
drika
2017-01-18 12:06
#63

jag dricker men aldrig till maten, ! tycker du ska säga till om detta medan dem tar upp det!:)

Hälsningar

Fredrika

zakkris
2017-01-19 18:39
#64

Jag har varit med om samma sak, jag har pga mycket alkoholism i uppväxten hållt mig borta från alkohol som vuxen, och många har problem med det eller tycker man är konstig. Men när jag varit ärlig och sagt varför, alltså alkoholismen då har alla förstått varför och inga fler följdfrågor kommer efter det.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Carmarino
2017-01-20 08:34
#65

Är inte nykterist men dricker väldigt sällan, eftersom jag helt enkelt inte tycker det smakar gott. Om jag ska på middag eller gå ut på kvällen så tar jag alltid bilen dit, för då slipper man alla diskussioner. Sedan underlättar det förvisso att de flesta i släkten oftast inte dricker. De som gör det tar ett eller två glas, men det finns alltid andra drycker att välja för oss andra. Ingen ifrågasätter att man inte vill dricka.

När jag var yngre hörde det till att dricka när man skulle gå ut, men ju äldre jag har blivit desto jobbigare tycker jag det är. Tycker helt enkelt inte om känslan av att vara berusad, och det har jag aldrig gjort. Dessutom blir jag så otroligt tråkig när jag druckit, eftersom jag blir så trött att jag nästan somnar stående. 🙂

Skulle det mot förmodan vara någon som inte kan förstå att jag inte tycker det är gott så brukar jag fråga t.ex. "tycker du om lever?". Oftast är svaret på den frågan "nej", och då säger jag "det som är så gott, det borde du verkligen äta". Fattar de då inte vad jag menar så förklarar jag att för mig smakar alkohol lika illa som lever smakar för dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

viktoria91
2017-01-27 07:30
#66

Jag dricker extremt lite/sällan. Någon cider om året. Tycker det smakar äckligt, vin och älskar stinker alkis tycker jag. När folk frågar varför jag inte dricker så säger jag som det är. Vi har alkoholism inom familj/släkt så jag har levt i skiten.

Flower97
2017-01-28 12:54
#67

Jag förstår dig, avstår också från alkohol då jag har så dålig erfarenhet. Är bara 19, de flesta i min omgivning tycker också det är udda. Mitt ex accepterade och ifrågasatte det inte dock.

Fridaaaa
2017-01-28 13:01
#68

Många anser nog att det är udda ja
Fick höra det ofta i tonåren. Jag har aldrig supit varken som vuxen eller tonåring. Aldrig varit full vilket jag är stolt över, extremt få jag hört som tyckt det varit bra de flesta tycker bara det varit konstigt.

Men finns ingen mening med alkohol. Jag dricker 1-4 cider/år, max. Det är allt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[LadyK]
2017-01-28 23:57
#69

Dricker i princip aldrig alkohol, typ 1-2 ggr per år max. Men jag har inte fått några konstiga reaktioner från andra, kanske för att de vet att jag försöker leva och stoppa i mig så rent som möjligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: