Annons:
Etikettjobbet
Läst 7210 ggr
ama11
2017-01-10 21:32

Avtackning

Slutade mitt jobb efter över 4 år där. Det var en som kramade om mig och önskade mig lycka till. Ingen annan sa något överhuvudtaget, inte ens lycka till! Inte ens chefen. Fick såklart inte något fika eller present då sista dagen. Men de bryr jag mig inte så mycket om, men hade gärna velat att de kunde önska mig lycka till och säga hej då, speciellt chefen. Hur har det varit för er, eran sista dag?

Annons:
pyromanen
2017-01-10 21:42
#1

Det låter faktiskt dåligt! Har inte slutat själv någon gång, men sett många kollegor sluta under mina nästan 20 år på samma arbetsplats. Även projektanställda (varit många spdana) som bara jobbat t.ex. 6 månader avtackas. Oftast genom att alla fikar ihop, chefen ger personen nån blomma eller dyl och säger några ord. Om det är folk som jobbat länge och tex går i pension brukar jobbet bjuda hela enheten på tårta och vi kollegor brukar samla till en present.

mangemani4
2017-01-10 21:45
#2

uj, ja sådana arbetsplatser har man varit på en och annan gång för mycket, där man är guld värd då man jobbar där och sliter som en tok, men när man slutar eller blir sjuk, så behandlas man som att man aldrig har jobbat där, inget värd typ, extremt tråkigt men iofs lätt att glömma och gå vidare. sista dagen på mitt senaste jobb, vilket jag fick sluta på eftersom jag fick en skada, så var 2 utav de som jag arbetade nära med väldigt ledsna, resten avtackade mig med en "jaha, är du fortfarande kvar här, iväg nu så vi kan fylla ut din plats med en annan" attityd. har typ aldrig satt min fot där igen förutom  1 gång då jag var tvungen, jag behandlade dem exakt likadant som de behandlade mig, nonchalant och utan någon som helst respekt,

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

ama11
2017-01-10 21:47
#3

Grejen är ju att man får upp meddelanden när andra ska sluta/gå i pension där de står att man kan lämna en slant i ett kuvert. Och då har de alltid fika osv. Tycker det är konstigt att jag inte fick något sånt, med tanke på att de andra fått de och jag har ju ändå varit där i över 4 år… funderar hur svårt det kan vara att åtminstånde önska någon lycka till?

fem-två
2017-01-10 22:00
#4

När jag slutade (efter 7 år) var det jag som bjöd alla på smörgåstårta (22 stycken)

Jag hade inte en tanke på att jag borde bli bjuden eller få något av dem.

Men naturligtvis kramade alla aom mig och önskade lycka till i framtiden osv.

Jag var osäker på hur det borde gå till när någon slutar så jag tänkte att det är väl bäst att jag fixar fika till dom så inte dom skulle reta sig på att jag bara sa hejdå och gick ut genom dörren. Men det kanske var fel. Kanske dom som borde bjudit mig på fika?

mangemani4
2017-01-10 22:10
#5

#3 nä det var väldigt fult gjort. ok, man hade ju haft lite förståelse om det typ bara hade handlat om en praktikant som praktiserat nån vecka(fast även då så kan man ju säga hejdå och lycka till tycker jag), men har man jobbat där under flera år, så borde det ju finnas lite hyfs och respekt att ha någon form utav avtackning, oavsett om det är en fest eller om det är en kort fika på några minuter, nått tecken på att de har lagt märke till att man har jobbat där i flera år borde man ju få. men som sagt, man är guld värd då man jobbar, sliter och offrar sig för jobbet och man är skräp värd när man slutar, självklart inte på alla arbetsplatser, men på en hel del. tråkigt att du ska behöva uppleva det.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Honestyisdead
2017-01-10 22:32
#6

Usel chef och usla "arbetskamrater ". Rätt och slätt.

Annons:
ama11
2017-01-10 22:42
#7

Nä, jag kände mig faktiskt lite irriterad när jag gick därifrån sista dagen. Hade inte förväntat mig fika eller någon present, men iallafall att man kan säga hejdå, när jag gick var de som en helt vanlig arbetsdag. En sa "hejdå, ha en bra kväll"?! Svarade bara kort ja och gick hem. Kommer knappast sätta min fot där igen.

[Devya]
2017-01-11 08:18
#8

Wow, var det så att du var illa omtyckt på arbetsplatsen då? Jag har svårt att förstå annars varför de var så kalla. =/

mangemani4
2017-01-11 08:57
#9

man behöver inte vara illa omtyckt. finns mycket avundsjuka människor på vissa arbetsplatser, mycket idioter som bara måste se ned på någon, folk som inbillar sig att de är för fina för andra människor, folk som går med näsan upp i vädret osv osv. man behöver inte ha gjort något, man kan sköta sig och vara hur trevlig som helst och folk kan ändå ha något emot en och jag antar att det är det värsta som finns hos vissa människor, att se någon trevlig och glad, det sticker nå rejält i vissas ögon då de vet att de själva är bittra människor.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Agafia
2017-01-11 10:59
#10

Håller med Hera , fy sjutton 👎

pyromanen
2017-01-11 14:54
#11

Vanligt hyfs och respektfullt bemötande ska man visa även de kollegor och anställda man måtte vara mindre fäst vid (om det nu är så).

ama11
2017-01-11 21:42
#12

Nej jag var omtyckt. De sa alltid att jsg var så duktig osv. Kändes som att de blev dryga direkt jag sa att jag skulle säga upp mig. Var bara en som pratade med mig mkt de sista dagarna… Man blir lite ledsen, av allt slit och hur mkt man har ställt upp för chefen, så får man inte ens höra lycka till och hej då, som att de inte betydde något.

TatsuOni
2017-01-12 09:38
#13

När jag sa upp mig från mitt gamla jobb (hade jobbat där i tre år, vilket var längre än någon annan) så ringde min arbetsledare mig (cheferna orkade väl inte?) och sa att du får gå med omedelbar verkan. Åk in och lämna dina nycklar och grejer när du är klar. Självklart så var det ingen där när jag lämnade mina grejer. Messade en utav kollegorna och berättade vad som hade hänt. Hon önskade mig lycka till och en annan ringde efter någon dag för att höra vad som hade hänt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
[LadyK]
2017-01-15 00:46
#14

Byter arbetsplats på måndag. Fick en blomma med ett lycka till kort från teamledaren i torsdags. Har bara jobbat på den platsen i en månad men 1 år i verksamheten. Kändes helt ok.

setfree
2017-01-16 08:55
#15

Jag har bytt jobb fyra gånger och har alltid blivit avtackad på ett mycket bra  sätt. Jag tycker nästan det känns lite genant.

Jag har alltid haft mycket bra chefer.

Väldigt dåligt av din chef. Hoppas det blir bättre framöver för dig.

Gaara
2017-01-16 20:22
#16

När jag slutade mitt första jobb så var det mycket tårar, kramar och lyckoönskningar men det gällde även alla mina kollegor då vi alla var tvungna att gå pga att vårat jobb flyttade till en annan stad.

Andra jobbet jag hade var jag timmis på i 2 år och 8 månader. Det var många kollegor som var ledsna över att jag inte fick jobba kvar (Jag däremot var så sjukt lycklig över att inte få vara kvar på det stället. XD) Där fick jag och två andra kollegor som inte heller fick vara kvar fika och blommor av våran arbetsledare samt av en person som varit min arbetsledare tidigare. Våran chef däremot vågade inte visa sitt tryne där. Min fina fd arbetsledare såg dessutom till att jag fick en annan blombukett än de andra två. Min hade mer färger då jag alltid varit företagets färgklick. Eller Flower som en kollega kallade mig, samt "julgranen" en annan sa. :P För att inte tala om smeknamnet "Yohios lillasyster" fast jag är ett antal år äldre än Yohio och hade liknande stil INNAN han blev känd. XD 

Mitt trejde jobb var en säsongsanställning i en Plantagenbutik och jag var endast där i 4 månader. Men där fixade kollegorna och arbetsledaren ihop en växt i en kruka åt mig samt rosa värmeljus och ett gulligt kort där de alla önskade mig lycka till. :')

Skulle jag sluta på jobbet jag har nu så skulle jag säkerligen få både fika och present för på det företaget är vi rätt få och vi står varandra nära och alla andra som slutat har fått fina presenter. :) Likaså de som gått på mammaledighet. Och när vår chef fick sitt andra barn så fixade vi ihop lite presenter från jobbet till honom och hans sambo samt skickade ett mms med alla oss på där vi höll i grejerna han skulle få. :)

Men alla företag är ju olika.

obstitant
2017-01-17 12:59
#17

Jag tycker det låter väldigt trist.

På ett av mina tidigare jobb var jag flitig timvikarie i 4 år, och när jag berättade att jag hade fått ett annat jobb och skulle sluta var svaret i stort sett "jaha".  Några arbetskamrater önskade mig lycka till. Chefen hörde jag inte ett pip ifrån. Men det var väl rätt mycket i linje med anledningarna till att jag hade sökt ett nytt jobb till att börja med.

Efter det har jag blivit avtackad två gånger, en gång bjöd chefen på tårta och arbetskamraterna samlade till en present, andra gången bjöd jag på fika och arbetskamraterna samlade till en present. Båda gångerna var det dessutom lite sorgligt och även cheferna var ledsna (jag valde inte själv att sluta någon av gångerna).  Det betyder en hel del att få veta att man är/har varit uppskattad, tycker jag.

Upp till toppen
Annons: