Annons:
Etikettförhållande
Läst 1033 ggr
Turast
1/13/17, 12:27 PM

Vad ska jag göra?

Just nu skiter jag i att jag inte är anonym. Hej. Jag har varit med min kille sen i maj, vi flyttade ihop i slutet av juni i min lägenhet. Lite innan jul flyttade vi till en gård som jag hyr av min mormor. Saken är den att vi inte haft det lätt. Han är deprimerad och kan gå från glad till förbannad på 3 sekunder. Jag gillar honom så otroligt mycket, när vi båda mår bra och är glada så är det som en dröm, jag mår så bra då. Men så är det när jag gör ngt som gör honom arg eller att han gör något som gör mig irriterad som blir till att han blir arg.. Vi har en inneboende, min sambos kompis. Igår fick jag sms om att hans ex (som jag för övrigt bara hört skit om, från båda) ska komma hit från söndag till tisdag. Ingen har frågat mig någonting och det är ändå mig som inneboende hyr av. Jag kände mig överkörd och utanför och jag vill verkligen inte ha någon brud springandes här utan att ens blivit tillfrågad.. så jag sa nej såklart men då var jag tydligen "fittig" för att hon redan bokat biljett (vi bor på en ö). Men hur svårt kan det vara att fråga?? Så båda blev arga på mig.. jag sa dumma saker till min sambo. När de kom hem (de hade varit iväg till grannstaden när jag fick smset) så blev allt kaos, strömmen gick och verkade inte gå att få igång först och min sambo blev argare och argare.. jag sa åt honom att lugna ner sig och sänka rösten då mina hundar blev rädda. Då blev det ännu värre och han sa något om att det alltid är hundarna hit och hundarna dit. Han stod och skrek på mig och tillslut fick jag nog, jag vet inte vad som flög i mig, jag skrek "jag vill göra slut" . Han blev tyst, blicken jag såg gjorde så ont i mig. Han såg så sårad ut, men samtidigt var ju jag sårad också. Vi pratade lite efter det men han tjatade på om tjejen där som skulle komma och att han inte förstod problemet. Jag försökte förklara men han han sa bara att han inte förstod varför det var en så stor grej för mig. Jag vet inte vad jag vill göra. Vi har bråkat dåmycketmycket under vår tid men samtidigt har det varit så bra.. jag vill att han ska må bättre och komma ur sin depression men jag verkar inte kunna hjälpa honom. Han har precis börjat på medicinerhan fått från psyk men det tar ju ett tag innan det hjälper. Min familj är jätteorolig för mig och vill att jag ska göra slut, de säger det inte rakt ut såklart för de vill inte pusha mig till något. Men jag vet vad de tänker. Jag känner mig bara då otroligt dum. Det känns som jag inte kommer någonstans . Jag får inget jobb, jag har förlorat nästan alla mina vänner och snart är mina pengar slut. Det känns som jag inte kan vara tillräckligt bra. Inte tillräckligt bra för honom, inte tillräckligt bra för min familj eller något ting. Jag kunde knappt göra eld i brasan idag. Nu sitter jag på loften till vår lada och gråter som ett barn. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill inte förlora honom men jag ser ju själv att det inte fungerar. Grejen är att han inte har någonstans att ta vägen heller. Han försökte hänga sig i lördags och jag är rädd att han ska försöka igen. Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget, jag behöver nog bara skriva av mig allt

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
VildaVittra
1/13/17, 12:34 PM
#1

Har man inneboende, så får man respektera att de har vänner de kan komma att vilja att de ska hälsa på. Okej om personen betett sig illa vid tidigare tillfällen, men du har ju inte träffat henne alls. Dessutom är det ju inte ovanligt att folk snackar skit om sina ex, så det kan ju visa sig att hon är helt normal. 🙂

Angående jobb, har du sökt som personlig assistent?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

freyya_
1/13/17, 12:35 PM
#2

Det är ju du som hyr ut boendet till både pojkvännen och kompisen - du bestämmer vem som ska komma dit och inte! Det är respektlöst av dem/kompisen att bestämma att någon får komma dit som du inte vet om. Du gör inget fel i att säga ifrån. Finns ingen ursäkt för deras språk mot dig heller. Det kanske låter hårt, men hade jag varit du hade jag prioriterat mig själv och min hälsa och valt att bo själv. Uppenbarligen funkar det inte så bra för er att bo tillsammans just nu. Det tar massor av energi och jag tror inte någon av er blir "friskare" i längden av att ha varandra så nära inpå. Så jag skulle rekommendera att bo själv ett tag. Så länge ni inte gjort upp på papper eller dylikt hur länge de får bo hos dig. Du har inget ansvar för hur de hittar boende sen. Du måste prioritera dig själv!

Turast
1/13/17, 12:39 PM
#3

#1 grejen är att han hyr ett rum. Men använder hela huset. Hade det varit i vår gäststuga hade jag inte haft något problem med det. Men nu kommer de behöva gå igenom mitt rum, vara i köket och i vardagsrummet

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Agafia
1/13/17, 12:40 PM
#4

Det är inte ditt fel och du är inte dum , ta en time out och kontakta hans familj så de tar honom till psykakuten . Ta stöd av din familj så du inte kraschar pga ert destruktiva förhållande . Du måste välja dig själv om du ska få ett bra liv , du kan inte fixa honom hur gärna än du vill. När allt är kaos runt i kring dig så fungerar du inte optimalt och så är det för alla i samma situation som dig . Ta fram urkraften i dig , för den finns där inne , ta hjälp av din familj att komma vidare . Styrkekramar .

Gronstedt
1/13/17, 12:41 PM
#5

På din beskrivning låter det inte som om hans problem är depression, snarare att han är en självisk, elak,  barnslig och ouppfostrad skitstövel. Vilket tyvärr inte är helt ovanligt bland unga män i samboförhållanden tidigt i livet.

Även om han har en depressionsproblematik, så ursäktar den inte på något sätt hans beteende. Det är inte heller helt ovanligt att beteende som hans eskalerar, så att han så småningom tar till värre elakheter och kanske våld. Att det finns en inneboende kompis till honom kan förvärra och förstärka det och göra att båda ger sig på dig.

Mitt råd är att kasta ut kompisen och sedan göra slut och kasta ut sambon också.  Även om du inte vill göra helt slut, så bör ni inte bo ihop, och definitivt inte med hans kompis som inneboende. Ta stöd och hjälp av din familj för att göra dig fri, de verkar ju villiga att hjälpa. 

Du och sambon måste båda skapa varsitt eget, fungerande liv för att ni ska kunna mötas i respekt för varandra. Nu finns inte den respekten och då kan det aldrig bli ett tryggt förhållande.

VildaVittra
1/13/17, 12:46 PM
#6

#3 Om ni har en gäststuga, varför inte erbjuda att de får vara där medan hon hälsar på?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Turast
1/13/17, 12:49 PM
#7

#6 den är inte isolerad och har inga element, att värna upp den även bara över en helg kostar massvis och det är de inte redo att betala.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
1/13/17, 12:53 PM
#8

#4 han har ingen kontakt med sina föräldrar. De misshandlade honom som liten.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

pyromanen
1/13/17, 2:58 PM
#9

Rörigt! Du "har tagit på dig för mycket" genom att flytt ihop med inte bara en psykiskt sjuk grabb utan även hans kompis. Du behöver göra dig av med båda dina inneboende. Bo sjålv. Chansen att relationen kan räddas och bli nåt bra av den ökar om du får tillfälle att ta hand om dig själv. Sen tycker jag det med extra inneboende inte verkar så genomtänkt om det inte funkar att han kan ha besök av de han vill. Det är ju hans hem då…

Fransu
1/13/17, 4:22 PM
#10

Om han försökte hänga sig i lördags borde han söka hjälp, först och främst! Hjälp honom att söka vård för sina besvär. Får han rätt hjälp och mår bättre så småningom har ni större chans att funka ihop.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Turast
1/13/17, 5:01 PM
#11

#9 han behövde ett hem snabbt, så jag erbjöd det. Han tänkte inte ens betala hyran denna månaden fick jag höra sen. Och det är klart han får ha besök. Men när det är en som ska stanna i flera dagar så vill jag iaf bli tillfrågad. Snubben diskar inte ens efter sig så ja, honom vill jag faktiskt inte ha kvar. Sambon vet jag inte, det verkar som det är slut ena sekunden men nästa så verkar det som han stannar.. 

#10 han va på psyk i tisdags. 

#5 ja.. problemet är ju att för tillfället har ingen av oss jobb, han har ingenstans att ta vägen och jag vet inte alls.. Nej jag vill inte ha kvar kompisen, men vet inte riktigt hur jag ska "slänga ut " honom…

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
1/13/17, 5:03 PM
#12

Men nu känns det som att det är jag som är fel och att han visst ska få ta hem massa folk att röja runt i hela mitt hus (fast han bara "hyr" ett rum). Så det blir väl jag som får dra, jag orkar inte tjafsa mer och jg vill inte bråk med min sambo. Jag känner att jag nog åker iväg ett tag med hundarna, så får de röja bäst de villl, för jag orkar inte ens bry mig mer nu.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Honestyisdead
1/13/17, 5:07 PM
#13

Du borde absolut inte sticka. Du borde sätta ned foten rejält. Dom bor hos dig och då bestämmer man saker TILLSAMMANS.  Nu frågades inte du och då får dom acceptera att du säger nej. 

Låt dom inte trampa på dig sådär. Det är faktiskt inte ditt problem att din sambo inte har någon kontakt med sina föräldrar. Du kan inte bo med någon som beter sig illa mot dig!

Man visar respekt mot sin partner och det gör inte han.

Annons:
Gronstedt
1/13/17, 5:29 PM
#14

TS, om du går nu och låter dem hållas kommer det att bli ännu värre nästa gång. Killar som bär sig åt så här blir inte trevligare av att "vinna", de får bara smak på att plåga den de "vunnit" över mer. Kan han/de knäcka dig till att åka, är risken stor att de kommer att jubla över det och tänka ut fler sätt att "straffa" dig och "uppfostra" dig när du kommer tillbaka. Det är inte trevligt, men det är vanligt att den typen av människor reagerar och agerar så. 

Ta hjälp av din hyresvärd och din familj (som väl är samma personer i viss mån?) för att stävja detta innan det blir helt ohållbart. För din egen skull, innan det går över styr.

Agafia
1/13/17, 5:36 PM
#15

TS . Går de inte själva får du ta polisen som hjälp att lyfta ut dom , ta hjälp av din familj om möjligt . Att du sticker därifrån löser inget , det är ditt hem .

Turast
1/13/17, 7:48 PM
#16

Tror jag bara blev osäker då vissa i tråden verkade tycka att han hade full rätt till att ta hem folk utan att fråga.. 

Kan säga att sambon missuppfattat grejen med den här bruden och han trodde att jag sa nej till att hon skulle bo här för jag sa i förrgår natt att jag inte ville ha henne här, och då missförstod han mig. Så .. ja.. Jag vet inte riiktigt. 

Tydligen verkar kompisen flytta ut snart, men sambon och jag ska försöka, hans medicin har ju inte börjat göra sitt än och vi ska hitta på ngt ord för när vi känner att vi börjar bli irriterade elelr så, för att stoppa. För oftast är det så otroligt onödiga saker vi blir osams om. 

När jag skrev trådstarten var jag sårad och upprörd, nu tänker jag mer klart men tycker fortfarande att kompisen gjort fel som inte frågade mig iom att han inte ens tänkt betala hyra (det verkar också löst sig nu). 

Men tack för input alla

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Honestyisdead
1/13/17, 7:52 PM
#17

#16 Jag har bara sett en som haft den åsikten som tur är.

Turast
1/13/17, 7:57 PM
#18

#17 två såg jag, men kanske missuppfattwade den andra..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

melonglass
1/14/17, 4:19 PM
#19

Bra att det verkat lösa sig någorlunda i alla fall!
Känns ganska självklart att om de bor hos DIG, är det du som bestämmer. Verkar ju som att din pojkvän och din pojkväns kompis tänker att de får göra som de vill för att du är tillsammans med en av dem. 
Kan säga att jag blev lite frustrerad av att bara läsa detta, så jag förstår verkligen att du blev upprörd över det :p

Hoppas din pojkväns kompis flyttar ut snart så ni kan jobba ostört på er relation :)

Upp till toppen
Annons: