Annons:
Etikettjobbet
Läst 1584 ggr
ama11
2017-01-13 20:58

Jobbfika

Undrar lite vad andra tycker och tänker om detta.. En grupp människor jobbar tillsammans, ledaren säger att man ska köpa/baka fika varje fredag och att hen börjar med detta på fredag. Alltså en person som bjuder alla, så turas man om alla i gruppen att bjuda på fredagar. Förstår ni? Min åsikt om det är väl, visst det kan ju vara trevligt, men tycker inte man ska känna tvång. Och först fråga om alla vill vara med.. Sen kanske inte alla äter fika heller, vissa går på diet, ska dessa behöva baka till alla andra? Det tycker inte jag iallafall. Tycker det är bättre att var och en tar med sig eget fika så kan man sitta och fika tillsammans på fredagar ändå, och behöver inte bjuda alla.

Annons:
Aleya
2017-01-13 21:07
#1

Eller så får dom som vill vara med och så får dom lägga pengar i fikakassan. Så köps det varje fredag på så vis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
2017-01-13 21:27
#2

Det är jättesvårt. Jag tycker att det är otroligt fel att ledaren säger (eller uttrycker sig på ett sätt som kan uppfattas som) att alla måste vara med och alla måste bjuda. Alla kan inte betala (nej, inte ens 10-20 kronor). Vissa kanske är veganer. Andra äter inte gluten. En tredje går på diet. En fjärde undviker vitt socker. En femte har diabetes. Och så vidare… 

Jag tycker att TS idé om att alla tar med något eget (alternativt inget om en inte vill ha med något) eller Aleyas idé är bra. Då blir det mindre press. Men samtidigt blir det så lätt hänt att någon hamnar utanför då, speciellt den som inte har råd att vara med eller ens ta med något eget.

Varför kan folk inte bara sitta i fikarummet och prata och ha trevligt? Varför måste fokus alltid ligga på mat? 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ama11
2017-01-13 21:52
#3

Ja jsg tycker likadant.. antingen är de som vill med, alt. lägger pengar till fika kassa, eller bara ta med sig de man vill ha, eller inget. Tycker man lika gärna kan ta en frukt eller bara en kopp kaffe/te. Tycker också det är en konstig sak av ledaren att säga, som att man blir tvungen att göra det.

melonglass
2017-01-14 00:37
#4

Oj, låter inte speciellt kul… Trevligt för de som vill vara med, men de andra då? Verkar ju jättedumt att bara anta att alla ska vara med och behöva göra det.

[Thiah]
2017-01-14 06:20
#5

Jag bakar gärna åt mina kollegor (de är mina försökskaniner… Haha). Jag och sonen älskar att baka ihop och jag ser det som terapi. Men skulle det bli tvång en viss vecka skulle det förlora sin charm och jag skulle säkert förtränga min dag. Vi har däremot så att alla som vill får vara med på en födelsedagslista. Då får alla som är med på listan någon som bakar åt dem på deras födelsedag. Men det är absolut frivilligt och de som inte vill vara med får självklart ändå äta det som bjuds. Men vi har en väldigt varm och go atmosfär på jobbet vilket underlättar allt sånt här.

pyromanen
2017-01-14 09:05
#6

Vi har en lista där vi turas om att bjuda på kaffebröd vid enhetsmöten som är varannan vecka. Man kan baka eller köpa. En kollega som inte äter något somhelst som påminner om fikabröd sa helt enkelt att eftersom han ju inte äter sånt vill han inte vara med på listan. Det funka. Sen kan jag tycka det inte är bra att uppmuntra allas kaffebrödsätande, men det är i alla fall hyffsat sällan och iboraktiken blir det en g/år man ska bjuda.

Annons:
citytjejen
2017-01-14 11:05
#7

Hade ett liknande upplägg på en tidigare arbetsplats. Då var man två och två och turades om att fixa fredagsfikat. De som inte ville vara med behövde såklart inte det och de som inte var med varken fixade fika eller åt av fikat som det bjöds på. 

Tycker inte det är rätt att ledaren ska bestämma sådana här saker, det ska vara en frivillig sak att delta eller inte delta i!

/Christina

Åsa S
2017-01-14 17:57
#8

Hade så på en tidigare arbetsplats vi tog en fredag var och vi var så många så det var typ 1 gång i halvåret, jag bakade matbröd och sånt det behövde ju inte vara söta kakor och sånt bara man gjorde nått en del köpte dock kakor. Jag tyckte det var rätt trevligt jag, men jag gillar ju att baka. Min man har det så på sitt jobb och jag brukar skicka med honom något sådant som bullar funkar alltid bra.  Min man jobbar dock på en extremt fika inriktad arbetsplats de har faktiskt schemalagd fika tror det är 1-2ggr i veckan då de får fika på betald arbetstid för att lära känna folk från olika avdelningar så att de kanske ska bli mer kreativa?? Lite udda tycker jag har aldrig jobbat på kontor men så kanske det är på vissa stora företag.

[Thiah]
2017-01-14 20:07
#9

#8 låter ju som en fin idé som din makes kontor hade. Är alltid roligt att få träffa folk från olika avdelningar :)

Elsa
2017-01-14 23:38
#10

På mitt jobb får vi skriva upp oss för fredagsfika, då får man baka och även äta. Det tycker jag är ett bra system faktiskt. Om ingen bakat (typ glömt bort eller så) så brukar oftast dom i köket fixa något. (jobbar på förskola)


obstitant
2017-01-15 22:43
#11

Jag tycker också det är bättre om de som vill vara med får skriva upp sig på listan i så fall. Sen kan det ju komma in folk som gärna vill äta men inte vara med och bidra… då får man diplomatiskt fråga dem om det alltså är så att de vill vara med på listan nu?

På en tidigare arbetsplats var det så att någon varje vecka hade ansvar för att hålla snyggt i köket, det var obligatoriskt. Och när det var ens vecka fick man gärna också bjuda på fika nån dag, men det var inget absolut krav och ambitionsnivån var minst sagt skiftande. En del bakade, en del köpte fikabröd, och en del ställde kanske bara dit en godisskål eller lite frukt i slutet av veckan.

Gaara
2017-01-16 20:24
#12

Nej att ta det som ett tvång känns inte bra. :( Det hade inte jag heller uppskattat. På mitt jobb så har vi en kille som gärna bakar och som gör det då och då men helt utan tanke på att andra också måste göra det. Nu fikar vi ju så klart inte varje fredag då, men när någon frivilligt VILL baka och ta med sig. Det är mycket bättre tycker jag.

Upp till toppen
Annons: