Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1509 ggr
[nejdufinnsinte]
2/18/17, 7:46 PM

Mens är vidrigt enligt vissa vuxna män?

har dejtat en kille/man i 30 års åldern ett tag nu, jag ska vara hos honom i någon vecka och tänkte att det var lika bra att jag berättar att jag har mens så ingen konstig situation situation skulle uppstå, och han blir märkbart påverkad av att jag berättat detta som om det vore äckligt. Känns nästan ibland som kiss och bajs är mer ok än mens, vad är det som är så äckligt med mens att man knappt kan berätta om det när det är nödvändigt? vet att detta inte gäller alla, långt ifrån men dem som äcklas så extremt av det, varför? jag förstår att det inte är något man kanske vill skylta med men det är så naturligt.

Annons:
mangemani4
2/18/17, 8:04 PM
#1

äcklas han utav mens så är det hans problem som han måste ta itu med och ingen du bör dejta. om han äcklas nu så kommer han ju att äcklas nästa gång, och nästa, och nästa, låter ju inte speciellt kul att vara ihop med en sådan. mens är naturligt och inget som du eller någon kan göra något åt. så det är bara att berätta, finns ju ingen poäng i att hålla det hemligt och uppriktigt sagt, hur länge tror du att du kan hålla det hemligt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Lizelda
2/18/17, 8:06 PM
#2

Alltså.. Jag tycker det är jättelöjligt. Min kille är 22 och visst, han vill inte slicka mig om jag använt binda men med tampong i är det inga problem, sex är inte heller något problem och han köper tamponger åt mig om det behövs så han är väldigt chill med det och fast jag vet att många killar/män är kinkiga när det kommer till det så ser jag det som en självklarhet att de inte löjlar sig som tolvåringar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

klaraf
2/18/17, 10:03 PM
#3

Det låter jättekonstigt om han tycker att mens är vidrigt. Han borde ju förstå att de  flesta tjejer/kvinnor har mens.

Men kan det vara så att han tyckte det var konstigt att du berättade om en sån sak i förväg. Att han tänkte att mens är ju så naturligt, varför måste hon berätta om det? Som om det vore nåt speciellt.. Och att han därför reagerade konstigt.

tarantass
2/18/17, 10:33 PM
#4

#3: ska man hälsa på en man man är intim med men inte känner så bra kanske det är ett ämne som är svårt att undvika om man vill undvika att krocka när man redan är installerad hos honom.

Men visst kan han ha haft en annan logik i huvudet. Ännu en möjlighet kanske är att han är blyg eller hade väntat sig något försiktigare sätt att säga det om det skulle sägas, blev ställd, och så slog något maskhållningsbeteende till innan han hann finna sig och välja något bättre?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tiger tok
2/19/17, 7:47 AM
#5

Vet att vissa män tycker det, men det är väl bara att fråga honom "blir du äcklad av det?varför?" Killarna i min klass är ganska okunniga men MYCKET intresserade av ämnet, och dem känns bara nyfikna? Kanske beror på hur van han är vid ämnet och om han kan något om det?

pyromanen
2/19/17, 8:49 AM
#6

Prata mer med han! Min första pojkvän tålde inte att se blod. Altså han svimmade om hans såg blod oavsett om det var på film eller nån liten repa på hans eget knä. Därför hade vi sällan sex vid mens. Om lusten ändå tog lveehand då fick han stänga ögonen sen och jag leda oss båda till duschen och tvätta av oss (lite mysigt och kul i o för sig) innan han kunde öpona ögonen igen, Frågan är varför din kille verkar äcklas? Kanske är han osäker?

Annons:
Honestyisdead
2/20/17, 9:17 AM
#7

Tror det är vanligt att tycka mens är äckligt. Det är trots allt blod och slemhinnor. Visst är det naturligt, det är bajs också.  

Men att bli äcklad av att man pratar om det låter barnsligt.

[Lukasgraham]
2/20/17, 10:17 AM
#8

Mens är naturligt och vi Kvinnor kan inte rå för att vi får mens, så männen får acceptera det även om det inte är världens fräschaste grej att prata om.

Scorpio97
2/20/17, 11:42 AM
#9

Jag har träffat på både män och Kvinnor som tycker mens är väldigt äckligt, jobbigt och/eller pinsamt att prata om. Precis som att många tycker spyor eller bajs är äckligt, trots att det också är helt naturligt. Olika människor tycker olika saker är äckliga helt enkelt. 

För mig är det ingen stor grej och jag tycker inte mens är äckligt alls egentligen, men jag tänker såklart på vem jag pratar om det med eftersom jag vet att vissa tycker det är ett jobbigt ämne. När det gäller en partner vill jag nog att han åtminstone ska kunna prata om det, och inte bli jätteobekväm för att jag säger att jag har mensvärk eller ber honom köpa bindor. Däremot kan jag förstå och acceptera om han inte vill prata om det vid matbordet eller inte vill ha sex med mig när jag blöder.


//Jessie

Samida
2/20/17, 3:06 PM
#10

Jag som tjej har svårt att prata om Mens, just för att jag själv tycker det är äckligt och pinsamt. Brukar inte ha sex när jag har det men sist gång så hade jag det och jag visste inte hur jag skulle säga detta till killen utan jag sa nåt liknande "att jag inte visste riktigt om vi kunde eller inte, att det berodde lite på".  Han fattade iaf och han brydde sig inte om det. Hade inte så mycket när vi väl började men det satte verkligen igång ett blodbad och jag försökte verkligen att inte tänka på det men jag tyckte ändå det var pinsamt värre efteråt.

OlgaMaria
2/20/17, 9:21 PM
#11

Sen kan det ju också vara så att han blev lite ställd och betedde sig lite konstigt, men att han egentligen inte tycker det är äckligt. Känns som folk missförstår mig då och då för att jag inte vet direkt hur jag ska ge svar på något så att jag blir tyst. Tystnad kan betyda så många olika saker men missuppfattas ofta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadeira
2/21/17, 10:01 AM
#12

Mens är precis som bajs, kiss och kräk "smutsigt". Med det menar jag att det är något som kroppen gör sig av med, typ slaggprodukter eller något som kroppen ska göra sig av med. För en del är det äckligt. Det är ju naturligt och alla bajsar, kissar och kräker ibland, och att det kvinnliga könet har mens, men det gör det inte mindre äcklande för en del personer.

Jag tror att just som kille är det kanske svårare att förstå det här med mens. De har ju ingen egen erfarenhet och vissa inbillar sig säkert en massa om mens som egentligen kanske inte stämmer. En del blir kanske så äcklade pga oförståelse för vad mens är och en massa antagende och förutfattade meningar. Andra blir kanske äcklade just pga mens är vad det är och de tycker det är en äcklig sak prcis som avföring och liknande.

Jag har aldrig på förväg varnat en kille om att jag har liksom mens ibland som tjej, utan det blir naturligt om jag tex fått min mens att säga att "denna veckan blir det inget sex för jag har mens nu". (för jag personligen vill inte ha sex under mensen).  Skulle ju på förhand aldrig säga att "jag kan sova hos dig en vecka, men bara så du vet det så kommer jag bajsa".

[nejdufinnsinte]
2/21/17, 1:16 PM
#13

#12 Tycker inte det går att jämföra sådär riktigt "bara så du vet kommer jag bajsa" men mens är hela tiden närvarande när du har det, anledningen till varför jag säger till innan är för att jag vill få bort obehagliga situationer som skulle kunna uppstå / öka förståelsen, för mens är ju verkligen en mycket större process än att bara gå på toa i några sekunder/minuter.

Annons:
[nejdufinnsinte]
2/21/17, 1:17 PM
#14

Förresten tack för svaren alla i tråden, min tanke var mer hur mens verkar skamfullt rent generellt. Jag förstår att det kan anses vara "äckligt" men önskar man kunde tala om det utan att det skulle vara en sån big deal.

Honestyisdead
2/21/17, 1:21 PM
#15

Personligen har jag inte upplevt det som något skamfullt. Har aldrig stött på det du upplever.

[nejdufinnsinte]
2/21/17, 1:24 PM
#16

#15 Nä jag förstår att man inte vill prata om det men rent generellt känns det som något som måste gömmas undan och inte pratas om hur besvärligt det nu än skulle vara, nu har jag inget behov av och prata om det direkt men ibland är det ett illa måste ser ju olika ut runt om i världen också. Min åsikt detta också.

Honestyisdead
2/21/17, 1:26 PM
#17

#16 Och jag har aldrig upplevt det som något som måste gömmas undan. Det har aldrig varit svårt att prata om med vresig vänner eller partners.

[nejdufinnsinte]
2/21/17, 1:27 PM
#18

#17 ja? du har redan sagt det sa att det är MIN åsikt ingen annans:)

Honestyisdead
2/21/17, 1:29 PM
#19

Du skrev "nä jag förstår"

[nejdufinnsinte]
2/21/17, 1:29 PM
#20

#19 skrev lite blurrigt menade att jag förstår vad du menar

Annons:
Sarafiaklara
2/21/17, 8:12 PM
#21

#14 Jag har också upplevt att mens är lite pinsamt och inget man ska prata om öppet. Är väl därför det finns kodord för mens som "lingonveckan" och "grejerna". Sedan hur man själv upplever det varier säker utifrån ex. uppväxt. Precis som att människor tycker att det är mer eller mindre pinsamt att prata om bajs. Generellt sätt tycker väl många att olika kroppsvätskor är pinsamma och jag upplever det som att detta särskilt gäller för Kvinnor. Ex. så är det mindre pinsamt om en man fiser eller rapar.

Upp till toppen
Annons: