Annons:
Etikettfamilj
Läst 1911 ggr
Fanny1996
2017-02-21 00:36

HATAR MIN SYSTER

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ MIN LILLA SYSTER! Idag på morgonen när jag sov så hörde jag hennes irriterande röst som vanligt. Hon måste alltid skrika och hålla på när man sover, t.o.m. när mamma sover! Jag gick inte till skolan så jag fortsatte sova. Det var då jag drömde att jag dödade henne. Detta gör mig väldigt rädd! Hur kan man hata sin syster så mycket? Idag har hon varit i sitt rum hela dagen, som vanligt. Sen kom hon ut ungefär kl 22 och började lägga JÄTTE HÖG musik, på natten! Och började sjunga och prata högt. Och såklart så bråkade hon innan lite med min minsta lilla syster som är 11 år! Var så irriterad över att hon lämnat sitt rum och så hade jag huvudvärk sen innan så jag var tvungen att gå in och duscha. När jag kom ut hade hon gått in i sitt sovrum igen. Jag blev så glad. Det var skönt och tyst då. Sen efter nån timma kommer hon ut och BRÅKAR med min minsta lilla syster igen. Jag ser hur hon gör att min minsta lilla syster blir aggressiv, som henne. Så här gör hon ungefär VARJE DAG. Varje dag slutar dagen med att mamma blir ledsen och arg på henne. Förstår inte om det är något psykiskt problem? Något trauma sen innan? Något med hennes självkänsla? Jag tål inte henne. Blir arg bara hon är i närheten. Om jag säger något som hon borde göra som är inspirerande, något som jag skulle viljat höra när jag var i hennes ålder så skämtar hon bort det eller säger typ “vi pratar imorgon” eller “jag vill inte höra”. Hon vill aldrig tala om något på riktigt. Jag önskar att jag inte behövde bo under samma tak med en sån person. Hon vill bara prata när hon vill. Hon kan komma mitt på natten och fråga något eller när hon ser att man håller på att sova. Allt är på hennes villkor, även fast jag är den äldsta. Hon tror att hennes rum är enbart hennes, att ingen får gå in dit. Hon kan lämna disk eller smutsa ner även fast hon direkt innan sett en städa. Hon är så SJUKT irriterande. Det konstiga är att hon verkar vara normal med sina många kompisar. Måste jobba med det här hatet. Jag har väntat i flera år på att hon ska förbättras eftersom att hon snart är 18. Jag vill ha en syster som jag kan prata med normalt. Min fråga till er är vad låter det som hon har för problem? Finns det något sätt som man kan hjälpa henne att förbättra sig?

Annons:
[AnimeV4]
2017-02-21 01:00
#1

Jag känner igen mig mycket i sin situation. I vårt fall var det mamma som brast i konsekvens och lät henne göra som hon ville. Klart hon var odräglig då.

Fanny1996
2017-02-21 01:35
#2

Ja min mamma med faktiskt. Hon orkar inte ens säga till henne att städa ibland och gör det istället själv. Hur håller man ut att bo med en sån här människa?

[AnimeV4]
2017-02-21 03:31
#3

Jadu.. Man gör det bara, I guess. Jag är så himla glad att jag kunde flytta till partners och nu har egen lägenhet.

_Fisken
2017-02-21 06:27
#4

Känner igen det där…18 åringen borde se sig om efter eget boende låter det som.  Jag tror det hör åldern till. Det går nog över.

Honestyisdead
2017-02-21 10:08
#5

Låter riktigt illa att en 18 åring bråkar med en 11 åring. Du får ta ett snack med din mamma. HON måste sätta ned foten på riktigt och ställa krav. Låter fruktansvärt att din mamma låter det fortgå så din minsta syster får lida. Låter nästan som att soc borde kopplas in för din minsta systers skull.

[Nyamöjligheter]
2017-02-21 12:25
#6

Tänker snarare..varför är ingen i skolan? Har ni fungerande rutiner i övrigt?

Annons:
jagga-ewe
2017-02-21 12:33
#7

#6 Förra veckan var sportlov i västra Sverige. Den här veckan är sportlov i mellersta Sverige. Säkert andra delar av landet med. Inte alls konstigt om de är hemma då.

Jag är mest nyfiken på hur gamla de tre systrarna är. Minstan är 11, mellan ca 18 och storasyster??

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Nyamöjligheter]
2017-02-21 12:40
#8

#7 Hon skrev " Jag gick inte till skolan så jag fortsatte sova." Kanske uppfattade jag det fel..

[Devya]
2017-02-21 17:08
#9

Jag tror inte att det är något större fel på systern. Det tycks bara inte klicka särskilt bra mellan dem alla och det har jag nog en hel del erfarenhet av själv. Det brukar bli bättre senare i livet, förr eller senare.

 Min syster och jag kunde först någorlunda diskutera då jag var 16 och hon var 26. Samma sak med henne och min bror. Det tog faktiskt ännu längre tid för dem att bli sams, jag tror att min syster då var 35 och min bror runt omkring 30. Varför var det så? Tja, min syster är inte den lättaste att diskutera med. Hon har en helt annorlunda personlighet än vad vi andra har. Det blev lätt en massa aggressiva och jobbiga diskussioner med henne. Väldigt svårt att komma överens med henne och även idag kan det vara knepigt men det beror på att vi är så  otroligt olika.

Sen upplever jag inte det som om ts syster är 18 och ts skriver ju också att systern är snart 18. Hur pass snart? Blir hon 18 i år eller nästa år? Jag får vibbarna att ts är så pass upprörd att vi inte får se hela bilden, men det är bara kanske jag som får sådana vibbar? :) Jag kan vara helt ute och cykla nu. :)

Fanny1996
2017-02-21 21:55
#10

När det gäller min minsta lilla syster brukar mamma sätta ner foten väldigt ofta och jag med. Jag är 21 år. Jag gick inte till skolan för jag mådde illa. Annars har vi fungerande rutiner, alla går till skolan lol. Hon blir 18 år det här året. Vi brukar såklart ha bra stunder alla tre syskon tillsammans ibland. Oftast är det jag och min minsta lilla syster. Hon är inte som nån i familjen. Hon ställer till med mycket ljud och irriterar resten av familjen konstant. Det är som om hon vill ha reaktioner från oss. Jag misstänker att hon har Adhd eller nått?

Emmetem
2017-02-22 00:09
#11

Hade min bror betett sig så (vi är i samma ålder som dig och din syster) så hade han åkt ut med huvudet före varje gång han försökte gå in i mitt rum :) Folk som går in i ens rum mitt i natten och skiter i att man sover är sjukt respektlösa. Och en sak som fungerade för mig när min bror ställde en massa disk överallt var att jag sa till honom att ta ner disken inom 30 minuter, annars lägger jag den i hans säng. Sagt och gjort. Ända sedan dess ställer han ingen disk utanför sitt rum ;) När folk beter sig sådär så gäller det att sätta gränser. Säger man en sak så är det så! Passar det inte damen får hon flytta.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Vanja
2017-02-22 08:18
#14

Jag reagerar direkt på att du skriver att du hatar din syster och samtidigt vill du göra något för att hjälpa henne. 
Jag tror inte att du hade velat hjälpa henne om du verkligen hade hatat henne.
Du är den äldsta av er, så du får helt enkelt försöka föregå med gott exempel , behåll lugnet och var snäll, jag tror inte att hon kommer se upp till dig och vilja följa ditt exempel om du konstant hyser agg mot henne, då får du ju lite skylla dig själv att hon reagerar som hon gör. Jag hade nog också sparkat bakut om jag tvingades bo med någon som hatade mig.
Men jag tycker att du ska vänta ut den här perioden, hon är faktiskt bara 18 och även om många vill tro det så blir man inte automatiskt vuxen så fort man är 18 år fyllda, de kan ta några år till.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Sarafiaklara
2017-02-22 17:07
#15

Jag tror att irritationen kanske kan bero på att ni bor tillsammans. Troligtvis blir det bättre när ni flyttar hemifrån. Jag skulle bli galen om jag skulle bo ihop med min lillebror som vuxen. Mitt tips är att du ger henne lite utrymme och inte försöker tvinga fram den relation som du vill ha.

färgfest
2017-02-25 14:56
#16

Jag vill bara lägga till att inte vara för orolig över drömmar då det är ingenting som man kan kontrollera. Jag har haft liknande drömmar men inte varit upprörd mot min syster och hatar inte henne. Det är bara random impulser i hjärnan. Inget att vara oroligt över. Det betyder inte att du vill döda din syster. Finns ju massor av mammor som får tanken att de vill bli av med sina bebisar, men det är ju bara tankar. De blir bara stressad och det betyder inte att de är dåliga mammor. Det är ju hur man beter sig mot andra och vad man säger som är viktigt.

Upp till toppen
Annons: