Annons:
Etikettkänslor
Läst 1273 ggr
Anonym.ifokus
2/23/17, 7:22 AM

Vågar inte be mamma köpa saker

Vet inte om det passar här men… I Google hittar man endast "vågar inte be mamma om tex BH". Men det måste väl finnas någon som jag? Jag vågar inte be om mamma om saker jag vill ha. Om det är små saker som tex Akvarella papper så frågar jag eller berättar för mamma att jag köper själv, de är inte så dyra. Men när det kommer till lite större summa (för mig typ 200 uppåt) då vågar jag inte frågar…. Vi är inte jätte rik. Lagom, vi kan hantera utgifter men ändå….jag vet att det inte är svårare än "kan jag köpa en sån"? Men eftersom jag inte ofta fråga om att köpa saker tror jag att mamma kommer att köpa till mig… Men vi har också planerat resa i 2 länder som kräver pengar så jag vill inte "ta" pengar från henne. Jag har tänkt att fråga om jag kan betala för den här saker för pengarna som jag själv har sparat.. Tänker jag för mycket? Är 16…

Annons:
Niklas
2/23/17, 7:46 AM
#1

Jag tycker du verkar redig. Kan du inte ta upp den här frågan och diskutera med henne hur du ska göra? Ska du aldrig fråga? Ska du fråga och vara beredd på att det blir nej ibland?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2/23/17, 7:49 AM
#2

Min dotter är lite likadan. Jag brukar säga att hon alltid ska fråga men vara beredd på att jag inte alltid säger ja. Jag blir inte arg av att få frågan och jag tycker att hon ska kunna ta ett nej, vilket nästan aldrig händer eftersom hon bara frågar när det finns en bra anledning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[134643]
2/23/17, 8:38 AM
#3

Jag frågar aldrig mina föräldrar om pengar, och har aldrig gjort heller. Jag fick mitt barnbidrag väldigt tidigt dock, så jag fick själv spara ihop pengar om jag ville ha något dyrt. Det kanske kan vara en lösning? Jag tycker att du ska prata med din mamma om det och se hur hon ser på saken :)

Swedishdolphin
2/23/17, 3:02 PM
#4

Jag tycker inte du borde vara rädd att fråga, men som tidigare nämnts, bli inte ledsen om det blir ett nej. Har du några egna pengar alls?

Är det något väldigt dyrt kan det ju bli svårt, men det borde ju gå att komma överens om att spara ihop till något.

Anonym.ifokus
2/23/17, 5:07 PM
#5

#1 Jag vet inte varför. Men det känns svårt att diskutera detta med henne. Kanske frågar jag aldrig kanske senare? När jag är redo? 

#3 Om jag ska köpa saker som jag behöver t.e.x schampoo, djurmat, mat så frågar jag ej utan bara köper. Själv sparar jag pengar men jag använder de knappt….. för det är oftast mamma som betala för lite "ovanligare" saker (saker som inte alltid köpts) som t.e.x jackor och skor… (känns dålig att jag spara, har tillräcklig med pengar men ändå betalar mamma)…

#4 Är det inte rädd att få ett nej men jag tror jag vet varför jag har den rädsla…?

Mår fortfarande dålig över detta. Förr när jag var 8-9 så hade mamma inte råd att köpa leksaker till mig men en dag gick vi till leksaks affär då såg jag en fin leksak/kit som jag ville ha. Mamma frågade om jag var säkert på att jag ville ha den och tvekade. 

Då blev jag arg och höjde rösten och sa "men jag vill ha den!". Mamma köpte den tillslut men senare, när jag gick hem och skulle "använda" den så fick jag dålig samvete….sen dess (tror jag) har jag varit rädd för att fråga…

MissClue
2/23/17, 5:32 PM
#6

#0 Om du ändå har sparade pengar som du inte använder och du gärna vill köpa denna grej så hade jag inte bett min mamma att göra det (då jag var i din ålder) sen jobbade jag på helgerna och hade tillgång till barnbidraget.

Försök släppa det som hände när du var barn, kanske bara berätta det för henne att du fortf har dåligt samvete för den gången. Jag skulle bli förvånad om hon ens minns händelsen.

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Anonym.ifokus
2/24/17, 8:00 PM
#7

#6 Ska försöka i någon kommande dag fråga henne. Kommer att säga att jag betalar men behöver endast hennes bekräftelse. 

Tror inte heller att hon kommer ihåg 🤪 hon har säkert andra viktigare saker att tänka på än att jag gnällde men jag har svårt att släppa det, ska försöka inte tänka på det. 

Önska mig lycka till! 🙂

Tack så mycket för alla kommentar :)

MissClue
2/25/17, 1:22 PM
#8

#7 Nu när jag tänker efter så hade jag också såna känslor som yngre. Kanske inte samma sak men jag hade skitdåligt samvete i flera år för att jag hade tjuvkikat i mammas garderob innan jul och såg en av mina julklappar jag skulle få, var runt 8 då med. Sen har jag också haft dåligt samvete när jag fått t.ex ny ridutrustning eller nya kläder inför kalas och skolfotograferingar. 

Då hade familjen inte mycket pengar och kanske det är för föräldrarna inte kunde unna sig saker som man mådde dåligt när de prioriterade en. Nu när de bättre ekonomi känns det inte alls lika jobbigt om de gärna vill ge en saker då de även unnar sig sånt de egentligen inte behöver.

Men prata med din mamma, kommer säkert kännas bättre. Du har ju inget att ha dåligt samvete för egentligen.

I love not man the less, but Nature more…

Anonym.ifokus
2/25/17, 9:41 PM
#9

#7 Jag kan även få dålig samvete länge när jag till exempel ber om en sak men kanske inte i flera år. Tycker själv inte om att be om att köpa en sak och inom en väldig kort stund be om igen…

Jag frågade mamma om jag kunde köpa denna sak. Det tog ganska lång tid för mig att ''samla'' modet, vet inte vad som gör att jag bli så nervös/rädd. Gick förbi henne flera gånger och tänkte ''NU ska jag fråga'' sen blev det inget ända tills middagen. 

Hon sa ''om du kommer att använda den så får du köpa'', vilket jag är väldig tacksam för. Det är inte svårare än så men ändå har jag hela tiden oroat mig. 

:)

MissClue
2/25/17, 10:56 PM
#10

#9 Så bra att du vågade fråga till slut =)

I love not man the less, but Nature more…

Anonym.ifokus
2/26/17, 8:02 AM
#11

#9 Det känns bra efteråt :) man blir också lite stolt över sig själv trots att det kanske är en lite sak. :D

Upp till toppen
Annons: