Annons:
Etikettförhållande
Läst 1208 ggr
Miva34
2/26/17, 5:21 PM

Jag vill flytta ihop men inte han

Min kille vill inte flytta ihop med mig och jag mår sjukt dåligt av det. Jag vill ha allt med honom och känner att han är den rätta för mig, så vill ändå respektera det.. vi har dock bara varit tillsammans mindre än ett år men det har aldrig känt så rätt med någon innan för mig. Det jobbigaste är att allt va så bra och vi båda prata om att flytta ihop( jag har en egen lägenhet medan han bor hemma) , pratade jätte mycket om en underbar framtid. Sen helt plötsligt backa han och sa att de är för tidigt att flytta ihop och att han ska själv hitta ett eget boende först. Han vet att jag mår dåligt utav det här och att jag vill flytta ihop och så men vågar inte längre prata alls om det eller något med framtid och göra , sen ett tag tillbaka. Vill så mycket med honom. Men vågar inte berätta då han inte vill samma, inte idag kanske men i framtiden.. va ska jag göra? Känns jobbigt att inte kunna berätta sina känslor för att man kan bli nekad.. Vi älskar ju varandra och allt är bra liksom när vi ses, jag vill gå vidare i förhållandet medan han vill stå kvar. Och när han pratar om framtid är de hans egna lägenhet eller ngn utbildning, ibland känns de inte som jag är inräknad men han säger att jag är det.

Annons:
Gronstedt
2/26/17, 5:31 PM
#1

Han vill skaffa sig livserfarenhet och utbildning innan han bygger fast sig i något. Var glad för det och gör det samma själv! När ni båda är vuxna och självgående kan ni flytta ihop i respekt och kärlek och slippa många fällor som gör att unga samboförhållanden (och även äldre, förstås) går på grund.

Det är väldigt klokt av honom att vilja bo ensam först, och du kan vara glad att du hittat en så förståndig karl. Alltför många (ofta en kvinna) flyttar ihop med någon (ofta en man) som aldrig bott ensam och tagit ansvar för sig själv, och inser för sent att de inte fått en partner utan en jättebäbis som bär sig åt som en ouppfostrad tonåring och väntar sig att bli servad av en ny förälder med lite extra sex som bonus. Och det är verkligen ingen bra grund att bygga ett förhållande på.

pyromanen
2/26/17, 6:15 PM
#2

Förstår honom helt och hållet och tror det är jätteviktigt att lämna föräldrarna och bli egen sjålvständig innan hopflyttning. Det finns säkert några få som inte behöver, men övertygad de flesta gör. Så ävennom du blev besviken så acceptera. "If you live somebody set them free" stämmer rätt bra!

Miva34
2/26/17, 6:25 PM
#3

Han har bott själv tidigare, han har haft 3 bostäder under olika perioder i sitt liv varav en va med sitt förra ex. Så han har erfarenhet inom det. Sen säger han att utbildning, skapa familj eller va de nu än är inte spelar någon roll vilken ordning som det kommer i. Han bryr sig inte om att de ska va de "perfekta livet" ( utbildning, jobb, gifta sig, barn o hus)

[Devya]
2/26/17, 7:36 PM
#4

Hur gamla är ni egentligen?

Om han inte vill så måste du bara respektera det eller göra slut om du inte klarar av det.

Jag tycker personligen att det är alltför tidigt att flytta ihop. Jag och min kille flyttade ihop efter 3 år vilket vi båda tyckte var helt passligt. Mitt ex och jag flyttade ihop efter 4 år. 

Försök inte rusa framåt om han inte är redo. Försök lära känna varandra ordentligt. Kanske det är det han vill också?

Carolineee
2/26/17, 8:19 PM
#5

Jag förstår dig ts men det är inget annat att göra än att acceptera det om han vill ha det så. Jag var i samma situation med min sambo när jag träffade honom. Jag hade egen lägenhet medan han bodde hos föräldrarna sina. Vi pratade länge om hur vi längtade efter att bo ihop och få en vardag ihop. Men när han äntligen flyttade hemifrån så ville han ändå inte bo ihop utan ha en egen lägenhet. Jag tyckte bara  det var onödigt att flytta flera gånger. Och redan efter två månader i egen lägenhet så bar det av igen med flyttkartonger osv. Då ville han bo ihop

[Devya]
2/26/17, 8:46 PM
#6

Måste även tillägga att jag också hade en önskan att bo ensam efter att det tog slut mellan mig och mitt ex. Jag ville även under det förhållandet ha ett eget ställe fast jag hade bott ensam i kortare perioder där innan.

Jag fick under 2013-2016 bo ensam och det var helt underbart, precis vad jag behövde. Det fick ju förstås inte mig att älska min pojkvän mindre men jag behövde helt enkelt den tiden för mig själv. Ibland saknar jag den tiden och  längtar tillbaka. Jag älskade att ha hela lägenheten för mig själv. Jag har aldrig känt ett sådant lugn tidigare. Men som sagt, det gör ju inte att jag älskar min sambo mindre.

Så ge din kille den tid han behöver! Försök respektera honom och försök förstå att det inte  automatiskt betyder att han älskar dig mindre.

Annons:
Zadeira
2/27/17, 1:21 PM
#7

Jag tror han känner press från ditt håll och därför backar om framtidsplaner osv. Du kan givetvis inte hjälpa att du vill flytta ihop och mår dåligt av det, men du får jobba på att hantera de känslorna utan att det går ut över honom. Jag vet inte hur ni har pratat om det, eller hur du betett dig i de situationerna men jag vet att det är lätt att bli anklagande när man inte är överens och kä'nner sig sårad, ledsen eller arg.

Jag tycker det är jättebra att han är ärlig om att han vill bo ensam först. Det handlar inte om att han inte älskar dig, vill ha en framtid ihop och så småning bo ihop utan helt enkelt om hans behov just nu.

Thotis90
2/27/17, 4:39 PM
#8

Jag tycker intet att du ska ta det personligt. Jag tycker att det är hälsosamt att bo ensam första gången man flyttar hemifrån, bl.a. för att man får en helt annan inblick i vad ansvar innebär. 

Just nu är jag i en liknande situation som dig, fast det är jag som inte vill flytta ihop. Jag och min partner har varit tillsammans i 5 år. Vi flyttade ihop efter 4 veckor (han flyttade in hos mig) och efter 4 år separerade vi. En månad efter separationen hittade vi tillbaka till varandra och min partner har pratat om att han vill flytta ihop igen, men jag vill inte. Det har ingenting med att göra att jag inte älskar honom eller inte vill vara med honom. Det har att göra med att jag känner att jag behöver vara ensam och få stå på egna ben, vara oberoende av andra och få ta hand om mig själv. Jag kommer med största sannolikhet börja studera på min drömutbildning till hösten och jag vill absolut inte behöva separera och flytta under utbildningen. (hur mycket vi är tror på vårat förhållande så vet man aldrig vad som händer. Därför vill jag i alla fall säkra att jag kommer ta mig igenom utbildningen).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Aleya
2/27/17, 7:09 PM
#9

Jag förstår din kille. Att han efter att ha bott med föräldrarna så bo i eget och hitta sig själv igen. Ni har ju ändå inte ens varit tillsammans i ett år ens. Jag tror sen att du tar det han säger lite fel. Ska han inte få planera sin egna framtid och vad han vill göra? Ni sitter ju inte ihop i höftbenet. Jag hade nog känt som din kille om jag varit med någon och dom ville flytta ihop efter ett år.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

laiinadp
2/28/17, 9:14 AM
#10

Jag och mitt ex snackade mycket om att flytta ihop, men jag har alltid varit envis med att flytta till eget innan jag flyttar in hos någon. Jag tycker inte alls att du ska ta det personligt, för jag är helt säker på att han har dig i sina framtidsplaner, men samtidigt så vill man flytta till en egen lägenhet innan man flyttar in hos någon annan. Han vill stå på egna ben och ha sin egen inkomst och sina egna utkomster. Nån gång kommer ni att flytta ihop, men han vill bara vara för sig själv en stund.

Hjärta

Gaara
2/28/17, 8:09 PM
#11

Alla är så himla olika. När jag och min första pojkvän flyttade ihop så hade ingen av oss bott själva innan. Vi var 21 och 22 år gamla och inget vettigt blev gjort i hemmet. (Vi hade varit tillsammans i ett år då och haft ett distansförhållande) XD 

När vi separerade och jag träffade kille nummer två så vågade jag i början inte flytta ihop för att jag tänkte det skulle bli döden på förhållandet. Efter några år så insåg jag att jag inte ville flytta ihop för jag hade aldrig stått ut med att bo ihop med honom. Vi var tillsammans i 5 år. 

Min fästman flyttade in efter att vi varit tillsammans i lite mer än ett halvår och umgåtts i nästan ett helt år. Och då hade jag redan föreslagit typ vecka två vi umgicks som vänner att han skulle flytta in som inneboende, men när vi insåg att vi hade känslor för varandra så valde vi att vänta ett tag. ;) Men vi väntade som sagt inte speciellt länge för då vi ändå sågs varje dag både på jobbet och hemma då vi bodde gångavstånd från varandra så var det lika bra att han flyttade in. Han har aldrig bott själv i hela sitt liv men däremot så har han tagit ansvar hemma hos sina föräldrar så jag har aldrig varit med om en så okomplicerad sambotillvaro. XD I maj har vi bott ihop i två år. :)

Men känner din kille att han inte är redo att flytta ihop med dig så ska du vara glad att han säger det i stället för att han går med på något han egentligen inte vill, för då lär det bara bli problem i förhållandet. Det är värt att väntas på. :)

Upp till toppen
Annons: