Annons:
Etikettallmänt
Läst 1441 ggr
kaninpiss
3/17/17, 9:01 AM

Spara gamla ringar?

Ni som varit förlovade mer än en gång men att förhållandena tagit slut sparar ni förlovningsringarna till minne av era ex eller slänger ni ringarna?

Annons:
Shailina
3/17/17, 9:12 AM
#1

min förlovnings och vigselsring var ärvegods. Kom inte på tal att de skulle slängas när skillsmässan var ett faktum.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Sarah
3/17/17, 11:03 AM
#2

Slängas känns ju dumt. Jag har kvar en ring någonstans. Den är i vit guld och jag skulle aldrig sälja den. Däremot kan jag tänka mig att sälja den om det går att smälta ner.

[Thiah]
3/17/17, 11:21 AM
#3

Jag har sålt mina faktiskt. De var inte värda så mycket. De jag har nu är ärvegods och värda mer än "bara" vigsel och förlovningsring för mig.

OlgaMaria
3/17/17, 12:13 PM
#4

Slänga ringar gör man väl inte? (Om man inte är väldigt arg) Jag har bestämt mig för att sälja mina ringar trots att jag fortfarande är lyckligt gift. Men de har legat i ett skåp i fyra år sen jag blev allergisk mot dem. Känns bättre om materialet kommer till användning för någon annan tycker jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
3/17/17, 3:23 PM
#5

Sålde

[Devya]
3/17/17, 8:03 PM
#6

Mitt ex ville ha tillbaka ringen så han fick tillbaka den. Den hamnade tydligen i ån. Ingen större förlust då det inte var en särskilt dyr ring.

Annons:
[LadyK]
3/18/17, 12:21 AM
#7

Sålde mina.

Trollhund
3/18/17, 8:03 PM
#8

Skänkte bort till min mor som tänkte använda guldet till att smälta ner till något annat. Först skulle hon betala värdet men tillslut (som i att vi glömde båda bort det) så kom jag fram till att det kändes bäst att bara skänka den till henne.

mangemani4
3/18/17, 9:18 PM
#9

nej, självklart inte. ett avslutat kapitel är ett avslutat kapitel, inga känslor, inga "lyckliga stunder" minnen,, inget utav det materiella, ingenting bör vara kvar, känns varken rättvist eller snällt, varken mot mig eller mot den nya och helt ärligt, finns väl inte en enda vettig anledning till att ha kvar något från sitt ex, såvida inte känslor finns kvar med i bilden dvs, men då låter det mer självdestruktivt än konstruktivt att behålla minnen så att man får det svårare att glömma och släppa det som varit och börja på nytt. blir ju mer som "kanske en dag så, kanske det blir han/hon och jag igen".

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Kalli
3/19/17, 1:16 AM
#10

Alternativt har man faktiskt gått vidare och tycker inte att det är en sån stor grej längre att man manisk måste göra sig av med alla saker.

mangemani4
3/19/17, 1:34 AM
#11

och om det inte är en så stor grej så finns det absolut ingen anledning att ha nått kvar. ok om det handlar om en TV, stereo eller nått i den stilen, nått man kan använda, men ringar, bilder eller andra saker där det förut fanns så mycket känslor runt, vad är poängen om man nu inte längre har känslor kvar, varför vill man ens spara så att man kan tänka tillbaka till den tiden där man gjorde ditten eller datten med sitt ex, tänka tillbaka med ett kärt leende på läpparna och bli glad när man tänker på det. då är det ju något lurt det är ju ett tecken på att man inte vill släppa sitt ex, att man inte har gått vidare och känslor finns kvar än, om så inte hade varit fallet, så hade man inte tvekat en endaste sekund på att göra sig av med sakerna.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Honestyisdead
3/19/17, 1:42 AM
#12

Minnena finns ju oavsett om man har ringarna eller inte. Man kan inte radera det förflutna. 

Jag hade kvar mina ringar minst 10 år efter vi bröt. Och jag hade inga känslor kvar för det. 

Hade ingenting med att jag inte kunna släppa mitt ex. Såg helt enkelt ingen mening med att göra AB med dom fören jag behövde pengarna.

tlover
3/19/17, 7:55 AM
#13

Fast det kan ju finnas anledningar till att spara ringar, dom kan vara arvegods (det är min vigselring), man kan ha barn som man inte vet om dom vill ha ringarna när det är dags för dom (så tänkte min mamma), man kanske vill ha kvar det som sparande för en regnig dag (guld är värt mycket att spara) etc

Man behöver som sagt inte heller hata sitt ex, man kan till och med älska sina ex men att det var bäst för båda att bryta (tex om beroende är med i bilden eller liknande)

l'm back

Annons:
Maria
3/19/17, 8:01 AM
#14

Min mans gamla ring gick med bland andra smycket som vi sålde för längesedan. Ingen stor sak i det.

Hans nuvarande ring tror jag att jag vet var den ligger men jag är inte säker då han inte använt ring på många år😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kalli
3/19/17, 10:21 AM
#15

#11: Man kan ju gilla grejerna oavsett känslor för sitt ex. Jag har ingen ring, jag har inte varit förlovad men har en del gåvor som varit allt från smycken till köksgrejer. Visst skulle jag kunnat kasta dem, vissa skulle jag då få köpa nya eftersom de faktiskt används, men jag ser ingen som helst anledning. Jag sitter inte och tittar längtande på mina ljusstakar med ett kärt leende på läpparna, tanken är så absurd i min värld att jag faktiskt brast ut i skratt. Men om någon skulle ha en  minnesgrej, som påminner dem om ett speciellt tillfälle, som gör dem glad så bra för dem! Mer lycka åt folket!

Sen att du inte skulle behålla grejer från ett ex eller att du om du gjorde det skulle betyda att du fortfarande har känslor för exet, det får ju stå för dig. Det är inte allmängiltigt. Jag behåller saker för att jag gillar sakerna, om jag inte gillat dem hade de åkt ut rätt snabbt oavsett. Jag tänker inte på mina ex. när jag ser eller använder dem, lika lite som jag tänker på min mamma när jag ser/använder hennes presenter. Hade det varit något slags konstigt substitut för mina ex. och en hemlig längtan att ha dem tillbaka hade jag antagligen bara blivit tillsammans med dem istället, verkar enklare.

Honestyisdead
3/19/17, 10:25 AM
#16

#13 Precis. Ett av mina ex är min bästa vän. 

Hade varit konstigt om jag skulle kasta allt från vårt förhållande som något slags bevis för att inga känslor finns kvar. Helt hysteriskt.

[Devya]
3/19/17, 12:53 PM
#17

#11 Verkar ju som om att man då absolut skulle ha känslor kvar om man inte klarar av att behålla saker man fått från sitt ex, speciellt om de är väldigt användbara.

Mitt ex hade en massa känslor för mig vilket resulterade i att han slängde i princip allt som jag någonsin hade gett honom. Det tyckte jag var ett stort bevis på att han hade väldigt många starka känslor för mig, eftersom han inte klarade av att ha kvar något som påminde honom om mig.

Kalli
3/19/17, 5:19 PM
#18

Vad gäller förresten för saker man köpt gemensamt? Måste de också bort som ett "bevis" på att man gått vidare? Och vem har då råd att skiljas? Först måste man dela på alla tillgångar och de tillgångar man får behålla måste man göra sig av med (om man varit gifta en längre tid är antagligen de mesta inköpen just gemensamma).

nypisnina
3/19/17, 9:15 PM
#19

Jag har kvar min ring för att jag har kvar den, har ingen anledning egentligen. Jag kan tänka mig att smälta ner den till något annat smycke i framtiden eller sälja den, men än så länge så ligger den där och skrotar. Jag brukar behålla saker som jag har fått, oavsett vem jag har fått de av eller om man är vänner eller inte längre, vissa saker är fina minnen som man vill spara och andra saker är bara saker som jag tycker om.

Thotis90
3/20/17, 4:38 PM
#20

Jag har låtit karlarna ta hand om ringarna. Skulle det ta slut mellan mig och min nuvarande så säljer jag ringen.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
flocken
3/23/17, 2:30 PM
#21

Jag gick tillbaka till guldsmeden o värderade ringen. Så köpte han tillbaka så att säga. Sen lade jag lite emellan o gjorde ett brett armband.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Valentine
3/26/17, 7:58 PM
#22

Sparade ej ringarna, guldsmeden köpte tillbaks.

Upp till toppen
Annons: