Annons:
Etikettförhållande
Läst 2414 ggr
[Lukasgraham]
3/23/17, 6:59 AM

Sex före eller efter?

Hade ni sex före ni blev tillsammans eller efter ni blev tillsammans? Tycker ni att man bör ha sex före man blir tillsammans eller efter? Har vänner och familj som har olika åsikter om detta och har diskuterat detta med några vänner. Kom med era åsikter här nedan.

Annons:
Herveaux
3/23/17, 7:19 AM
#1

Jag har haft sex med mina partners innan vi var ett par.

Har ingen åsikt om hur andra gör, alla gör som dom vill.
Det viktiga är att alla inblandade är med på noterna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Ulvarsdotter]
3/23/17, 7:37 AM
#2

Jag hade efter, men har vänner som räknat sig som par i samband med att de hade samlag och andra blev par efter. Har inga åsikter om hur andra ska göra, men för mig hade det aldrig funkat att vara med någon utan att vara kär och känna personen väl :)

Gurky
3/23/17, 7:43 AM
#3

Har haft sex både före och efter. Tycker inte att det finns något rätt eller fel, utan det är något som dom involverade ska kännas sig bra med. Däremot finns det så klart nackdelar med att ha sex före.

fruktgumman
3/23/17, 7:49 AM
#4

Jag skulle aldrig ha sex med någon om jag inte är kär i personen. Hur andra gör bryr jag mig inte om. Finns inget rätt eller fel.

Fridaaaa
3/23/17, 7:58 AM
#5

Har aldrig sex med personer jag inte är tillsammans med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
3/23/17, 8:42 AM
#6

Efter!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Herveaux
3/23/17, 11:07 AM
#7

#3 Vart nyfiken, vad ser du som nackdelar med att ha sex innan man är tillsammans?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pytteliten
3/23/17, 11:10 AM
#8

Efter! Har hört argumentet att man måste kolla om man passar ihop i sängen innan man blir ihop med någon, men det skulle aldrig funka för mig. Inte är väl sex perfekt från början, det är ju något man blir bra på tillsammans! Och om den jag är kär i har någon form av sexuella problem/låsning eller liknande så är ju det något vi får jobba på tillsammans. Skulle man kollas så innan skulle ju många inte ha en chans…

oh-la
3/23/17, 11:14 AM
#9

Tycker verkligen inte att det finns något "borde" eller "skall" i frågan. Min senaste relation var innan, vi är gifta och har en dotter ihop idag, firar 11 år tillsammans i sommar. Å andra sidan är ju inte det något recept på den perfekta relationen. För vår del hade vi nog aldrig blivit ett par om vi inte började som kk. Tror man måste vara ärlig med sig själv och vad man känner. Sedan tror jag väl inte att sex är så bra att starta med om den ena har känslor och den andra inte har det, exempelvis. Helt enkelt, det beror på.

nypisnina
3/23/17, 11:16 AM
#10

Efter tycker jag. Sex som inte betyder något är dåligt enligt mig. Vill inte ha sex med någon som jag inte är ihop med.

flocken
3/23/17, 2:31 PM
#11

Ingen betydelse. Men jag har alltid " provkört" innan 😆 Innan jag träffade min man så hade jag ett väldigt mörkt syn på sex. Betydde inget för mig utan bara ännu en att sätta på listan av erövringar . Något man idag när man är gift o barn kan ångra. Men gjort är gjort.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

sp0ngeb0b
3/23/17, 2:57 PM
#12

Har haft sex med båda mina partners efter, men jag har ingen speciell åsikt. Med första partnern var vi båda oskulder så det kändes bra att vänta. Med andra partnern väntade vi också någon vecka, och nu i efterhand när vi har pratat om allt som hände i början har han sagt att han är väldigt rädd för att bli sårad och därför inte vill gå för snabbt fram. Kan helt förstå honom! Men det funkade jättebra för mig. Om det nu skulle visa sig att personen ifråga skulle vara kass i sängen är det ju inte hela världen - då kan det ju bara bli bättre!

alonely
3/23/17, 3:05 PM
#13

Absolut sexet efter. Skulle kännas jättehemskt om han ville ha sex först för att se om man funkar i sängen. Och sen kanske han anser att man inte var tillräckligt bra och att därför vill han inte ha något förhållande.

Annons:
Fridaaaa
3/23/17, 3:08 PM
#14

det är så med - kanske inte fungerar första gångerna i sängen men kan bli bättre efterhand man lär känna varandra osv med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
3/23/17, 3:19 PM
#15

Jag tycker inte att en ska ha sex före bara för att "testa om vi funkar" för som andra skrev kan det ju bli bättre (eller sämre) med tiden men annars spelar det ju ingen roll. Om båda vill ha sex före - ha det. Om båda vill vänta tills ni är tillsammans - vänta. Det finns inget rätt eller fel, det enda som är viktigt är era känslor och att ni respekterar varandra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
3/23/17, 3:42 PM
#16

Har både testkört och chansat.

Surpan
3/23/17, 4:01 PM
#17

Sex innan. Skulle aldrig klara mig utan sex under hela dejtingperioden.

/Surpan

[Devya]
3/24/17, 7:01 AM
#18

Jag har oftast sex först efteråt. Sen beror det väl lite på. Är det någon som jag är väldigt intresserad av och jag vet att han också är väldigt intresserad och vi inser att det här är något som vi båda vill att utvecklas till något mer, då kan jag köra på före. Det har då hänt en gång och vi ska gifta oss till sommaren.

Jag har dejtat många gånger och om jag skulle haft sex före så skulle jag ha en alltför lång lista. Så för mig skulle det inte vara vettigt om jag skulle springa omkring och ha sex med alla män som jag har dejtat. Under ett år skulle jag isåfall haft sex med 15 personer och det är nog en aningen för mycket för mig. :)

cinajo
3/24/17, 7:48 AM
#19

#18precis så känner jag av det du skriver i ditt andra stycke. Jag har nätdejtat i flera års tid innan jag till slut nu (förhoppningsvis) hittat den rätta för mig.  Det har ju alltså varit hundratals personer jag dejtat och jag skulle inte vilja ha haft sex med hundratals personer som sen inte visat sig passa mig alls.

jessR
3/24/17, 7:52 AM
#20

Före. Man börjar ju med att dejta ett tag innan man blir tillsammans och då som vuxen har man oftast sex med någon man dejtar. Känns konstigt för mig att bli tillsammans först, det tar ju ett tag att lära känna varandra och bygga upp känslor innan man anser att man är tillsammans.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
Fridaaaa
3/24/17, 8:06 AM
#21

#20 Man kan ju dejta utan sex före och bygga upp känslor osv? Så gör jag i alla fall :) Jag personligen kan inte ha sex utan känslor, men alla är vi olika :) 
Tycker inte man kan säga man som vuxen oftast har sex med någon man dejtar, men är min åsikt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

cinajo
3/24/17, 8:22 AM
#22

#20 Du uttrycker dig som att det är något som gäller alla vuxna generellt när du säger "som vuxen har man oftast sex med någon man dejtar."

Jag har tvärtom aldrig sex med någon jag dejtar. Inte förrän vi har fått känslor för varann och bestämt att det är vi nu.

Pytteliten
3/24/17, 8:24 AM
#23

#20 Väldigt konstig inställning. Du kan skriva vad du tycker och hur du gör, men att slänga ur dig att man "oftast har sex med någon man dejtar" har du absolut inte belägg för. Det finns säkert många som gör så, men även väldigt många som inte gör det!

alicetrött
3/24/17, 9:08 AM
#24

Helt klart efter. Försöker han sig på något redan under dejtingfasen får han nobben direkt. Kan han inte vänta tills vi är ett par så får det vara. Sån är jag.

#20 Tala för dig själv du och inte i generella termer.

Gurky
3/24/17, 11:24 AM
#25

#7 Det är ett känt fenomen att man kan få känslor (speciellt kvinnor) till en person endast genom sex (förutsatt att dom uppnår orgasm). Du kan nog förstå vari problemet ligger😉Är man "kass" i sängen så är det kanske inte ett lika stort problem 😛

Herveaux
3/24/17, 11:33 AM
#26

#25 Ah, det där tror jag att jag har hört!
Jag tänkte på argument som att risken finns att killen tappar intresset efter att ha fått sin "erövring" eller kanske nöjer sig med en KK-relation och liknande.
Glömde helt bort biokemin som kan spöka.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gurky
3/24/17, 11:41 AM
#27

#26 Fast det är biokemin som påverkar det med. Oxytocin vs dopamin.

Annons:
pyromanen
3/24/17, 11:50 AM
#28

Om jag vill och har lust med sex och det är ömsesidigt då blir det sex oberoende av "formaliteter". Så har det varit i mitt liv. Har inte haft fokus på att säga eller veta att "nu är vi ihop", och vet faktiskt inte riktigt när detta hände, att vi var ihop

Herveaux
3/24/17, 11:54 AM
#29

#27 Ursäkta mitt slarviga uttryck i #26.
Antar att de flesta val vi gör i relationer styrs av olika former av biokemi.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

andersson..
3/24/17, 1:23 PM
#30

Jag har inte sex utanför förhållanden så därför väntar jag tills jag är tillsammans med någon innan jag har sex. Är jag singel är jag hellre utan sex.

[Thiah]
3/25/17, 6:00 PM
#31

Vill jag ha sex så har jag vare sig jag är tillsammans eller inte.

[Tuulikki]
3/26/17, 1:05 PM
#32

Haft både innan och efter. För mig har det tidigare inte spelat någon roll men nu har jag en annan inställning till sex och vill gärna att jag och partnern är "exklusiva" innan vi ligger.

För mig är sexet bäst när känslor är inblandade och det kan ju finnas känslor trots att man inte är kära/ett par🙂

tlover
3/26/17, 2:51 PM
#33

För oss var det efter att vi blev ihop (vi räknar att vi blev ihop vid första kyssen och det var ett bra tag efter det som vi hade sex, men då var vi bara 17 också).

Men det finns inget rätt eller fel för alla bara rätt eller fel för en själv (själv skulle jag nog ha svårt att ha sex med nån innan jag blev ihop med nån)

l'm back

FunnyBynny
3/26/17, 7:11 PM
#34

Hade det typ 3 timmar efter haha

Annons:
chrissy87
3/26/17, 7:14 PM
#35

Vi hade sex 2 månader efter vi blev ihop. Jag har inte haft sex utan kärlek. Inget för mig.

[III]
3/27/17, 11:42 PM
#36

Har sex innan, tänk om han är skräp i sängen enligt mig och vi inte alls funkar sexuellt.

Fridaaaa
3/28/17, 8:32 AM
#37

#36 då behöver du ju ha sex många gånger med en person innan ni blir tillsammans för att veta det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jargong
3/28/17, 8:50 AM
#38

Efter!

Tänk om han är skräp när det gäller kommunikation/konflikthantering/jämställdhet/pålitlighet/respektera varandra….. osv. och att dom bitarna inte alls funkar.

Herveaux
3/28/17, 11:01 AM
#39

#38 Det lär man väl märka redan när man dejtar…?

Jag vet inte hur eller hur länge ni dejtar, men på vissa låter det som att ni först lär känna människan/får känslor när ni blivit ett par?
Som sagt finns det inget rätt eller fel när det kommer till dejting och sex i min värld (bara alla är överens), men intressant att läsa hur olika det kan vara.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Devya]
3/28/17, 3:49 PM
#40

#39 Med min första kille så dejtade vi/var vi ihop i 3 år innan vi hade sex. Sen 10  år efter det här förhållande så kom jag in i dejtingfasen igen. Jag gick på en massa dejter men avfärdade dem oftast efter 2 dejter då jag märkte att de hade alltför bråttom med att kyssas/vilja ha sex.

Jag dejtade en kille i tre månader. Han var jättetrevlig och det fanns verkligen gnistor där men jag kände mig inte kär så vi hade aldrig sex. Så trots bra kemi så hade vi inte sex och då sågs vi 3 gånger i veckan. I slutändan insåg jag att jag inte hade de rätta känslor för honom så jag avslutade alltihopa och nu är vi endast vänner.

Det är verkligen intressant att läsa hur olika alla är. Håller med dig om att inget är fel eller rätt då det kommer till dejting - så länge alla är öppna och ärliga med den man dejtar. Jag har alltid varit öppen med dem jag dejtar. Genast jag känner att de rätta känslorna inte finns där så har jag avslutat det. Brukade oftast ske efter 2-3 dejter. Längsta tiden det har tagit för mig är väl 3 månader. Då var jag ganska förvirrad men fick konstatera att nepp, jag vill bara ha honom som vän.

Annette
3/30/17, 11:49 AM
#41

I vuxen ålder är det ju inte direkt så att man frågar chans på varann och blir ihop. Det är väl vanligare att man träffas, har sex om man vill det, fortsätter tillsammans om man trivs eller går åt olika håll om man inte trivs.

Annons:
alicetrött
3/30/17, 2:08 PM
#42

#41 Nej att kalla det "fråga chans" i vuxen ålder är nog ovanligt. Men jag tar helt klart reda på vad för relation vi har innan jag har sex med någon. Ser han mig bara som en dejt så väntar jag. Sex har jag när jag älskar någon och det gör jag inte efter några dejter

Pytteliten
3/30/17, 6:43 PM
#43

#41 Nej, numer frågar man om man ska skriva på facebook att man är i en relation 😉.

Annette
3/30/17, 8:09 PM
#44

#43. Aha, det är så det går till! Som icke facebookanvändare har jag alltid undrat 😉

Upp till toppen
Annons: