Annons:
Etikettkänslor
Läst 2217 ggr
Honestyisdead
2017-04-23 12:24

Är sexuell läggning bestående?

Vad tror ni? Om man är hetero som ungdom. Kan man då plötsligt bli homosexuell vid 40? Alltså ändra läggning helt.

Annons:
Annette
2017-04-23 12:32
#1

Det vet jag flera som blivit.

Scorpio97
2017-04-23 12:32
#2

Ja, jag tror att ens läggning kan förändras under livet. Tror dock inte att man medvetet kan ändra den själv.


//Jessie

Honestyisdead
2017-04-23 12:35
#3

Själv tror jag inte att man kan vara hetero först och sen bli homosexuell.  Då tror jag man är bi.

LeeKnow
2017-04-23 12:40
#4

Nej man kan inte ändra ens läggning

penke
2017-04-23 12:43
#5

njaa, frågan kanske lägger "fel" fokus..

Några har nog undertryckt homo-läggning
för att få passa in i samhället, och få egna barn.

vid ..40 börjar väl relationer knaka, många funderar över livet
ungar börjar bli stora och jobbet kan börja antingen dippa eller rusa
- var det här allt ?

att då se med nya ögon omkring, bli ..kär i någon 
tvärtom partnern, kanske vanligare i personligheten, än annat kön
och att då få känna sig lite mer ego, dejaka sig själv och sin nyfikenhet
dvs, att bli kär i en person, och allt med vad det innebär(tex, sam-kön)

..tror jag menar, allt är inte bara hur man gör sexet *ler*

pyromanen
2017-04-23 12:52
#6

Tror en del inte lärt känna sig själva så väl som unga och senare upptäcker andra sidor hos sig. Känner tre olika Kvinnor som hade relationer med Kvinnor som unga vuxna (typ innan 25 års ålder) och som alla är i förhållanden med män nu. En säger hon är bi, en kallar ungdomen "min lesbiska period". Jag tror inte man kan ändra sin läggning om man är homosexuell, men tror man kan vara bi utan att helt flrstå det.

Annons:
Rebexi
2017-04-23 13:22
#7

Jag tror att ens sexuella läggning kan vara flytande och ändras genom åren, men vad man väljer att kalla sig är ju ändå helt upp till en själv så man den enda som kan "bestämma" vad man "är". Tror inte det finns något rätt eller fel i hur man känner eller om det ändras. Själv så kallade jag mig straight som ung och "upptäckte" att jag är bi när jag var typ 22/23, tycker ändå jag märker skillnad på hur jag attraheras av Kvinnor nu än då (det fanns en liten attraktion som jag inte erkände för mig själv)

himalaya27
2017-04-23 13:27
#8

Nej det tror jag inte. Jag har alltid varit homosexuell. Tidigare försökte jag bli hetero för att bli godkänd av mina föräldrar vilket såklart inte funkade. Har varit med min kvinnliga partner i över 7 år och har svårt att tänka mig att jag skulle börja intressera mig för män helt plötsligt.

_Fisken
2017-04-23 14:01
#9

Med benämningen homo- resp. hetrosexuell betecknar vem man kan bli kär i och därmed ligga med? Inte med vilket kön man kan tänka sig ha sex med. 
Jag kan tänka mig att insikten om vilket kön man föredrar att bli kär i kan komma senare i livet. Kan ha föregåtts med identitetskriser som sen leder till att "allt faller på plats".  Då är det bara att gratulera vill jag tillägga.

Rebexi
2017-04-23 14:36
#10

#9 Det har blivit vanligare nuförtiden att man kan skilja på ens sexuella och romantiska läggning, tex att man kan vara Homoromantisk och bisexuell = man blir kär/romantiskt attraherad av personer med samma kön men blir sexuellt attraherad av både samkönade och "annat kön" (finns olika def på bi). Fast många har samma sexuella och romantiska läggning, så då används -----sexuell.

_Fisken
2017-04-23 14:47
#11

Bra där med införande av ordet "romantiska". Det är lite missvisande ord o säga homo-sexuell och hetro-sexuell etc.  Det finns mer djup bakom det än bara "sexuellt". 
Det är samma problem med ordet "feminism".  Det handlar inte om Kvinnor - så vitt jag vet.

nypisnina
2017-04-23 15:10
#12

Jag tror det, definitivt. Mycket händer under de år man lever och man hittar nya sidor hos själv. Men jag tror inte att man kan bestämma sig för att vara det ena eller det andra, utan det är något i utvecklingen och alla dess faser eller kriser som kan göra att man finner en annan läggning hos själv.

Rebexi
2017-04-23 15:16
#13

#11 Hum, håller inte med helt när det gäller Feminism då namnet på -ismer inte alltid är beskrivande av vad det handlar om, tex att Marxism heter så för att det är byggt på vad Karl Marx tyckte, dvs namnet kan komma från vad som startade rörelsen. Feminism startades av Kvinnor, att ändra definitionen tycker jag är förolämpande mot de som kämpade så hårt för att starta rörelsen. Sen kan man ju vara både Feminist (jämlikhet mellan könen) och tex Egalitarist (jämlikhet mellan alla människor, tror jag)

Annons:
_Fisken
2017-04-23 15:49
#14

Ok. Rättelse. Jag läste def av Feminism nu. Jag trodde jag visste.  Så fel man kan ha. :-)

jessR
2017-04-24 07:53
#15

Jag tror inte man kan vända 180 grader och byta sexualitet helt plötsligt. Då tror jag det är något som legat latent, kanske för att passa in eller förnekelse som man senare i livet vågar stå för eller helt enkelt inte klarar av att leva i . Jag tror ändå att personen haft någon sorts föraning om det, tror det i alla fall är ytterst ovanligt att bara byta sexualitet mitt i livet, Som ung är man ju oftare mer nyfiken och kanske testar saker som kanske inte riktigt är ens grej, man försöker ju hitta sin identitet under unga år och kan då välja att testa sig fram för att se vad man gillar.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Sarah
2017-04-24 07:59
#16

Ja bestående, men man kan upptäcka nya delar olika tider i livet.

*redigerade då jag skrev fel :P

Fridaaaa
2017-04-24 08:22
#17

Nej skulle jag säga. Man är född med en viss läggning.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2017-04-24 09:05
#18

#17 Finns inga bevis för att det är så heller.

Jag skulle väl tro att det är komplext, och att man, precis som när man blir kär i någon för första gången, också senare i livet kan bli kär i en typ av person man aldrig blivit kär i tidigare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2017-04-24 09:09
#19

#18 Finns inga bevis på att det inte är så heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2017-04-24 09:12
#20

#19 Nej, men en hel del som tyder på att det ibland inte är så. Ibland tycks sexualiteten väldigt sammankopplad med vissa erfarenheter osv. Vissa skulle säkert tycka att "jag har alltid varit så här", medan andra inte känner så.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Fridaaaa
2017-04-24 09:14
#21

#20 Nja håller jag inte med om.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rebexi
2017-04-24 12:20
#22

Ang om man föds med sin sexuella läggning eller inte

Finns viss forskning som pekar mot att homosexualitet hos killar bestäms i livmodern, att det beror på om mamman haft en stressig graviditet eller redan fött många pojkar. 

(källa: https://www.youtube.com/watch?v=4Khn_z9FPmU)

Hur sant det är vet jag inte, men det finns många forskare som tror att homosexualitet har kodats in i generna för evolutionens skull, att det handlar om familjens (klanen/flockens) överlevnad.

[Devya]
2017-04-24 17:08
#23

Vissa kanske ändrar sin läggning senare i livet medans andra kommer aldrig att ändra på sig. Sen varför ändringen har skett kan bero på många olika orsaker. Oftast har det väl berott på att människan har skämts över sin läggning, eller har tidigare varit förvirrad.

Sen blir jag nog lite väl kluven då det kommer en del prat om att visst kan man ändra sin läggning senare i livet Jag kommer då och tänka på hur det var förut och ännu idag, föräldrar som vill bota sina homosexuella barn…

Mortiscia
2017-05-21 21:27
#24

Sexuell läggning/preferens är något man föds med men kanske inte alltid är medveten om.

Zadeira
2017-05-23 15:57
#25

Jag tror att precis som så mycket annat förändras i ens liv kan ens lust ta sig olika uttryck i olika perioder av livet och på så vis förändras. En del saker "växer man in i" och jag tänker att när man blir äldre känner man sig själv ofta lite bättre än när man är ung. De flesta förändras under livets gång med nya erfarenheter, ny självinsikt, ny självkänsla och självkännedom mm och jag ser inte att man inte skulle kunna byta sexualitet, eller "utvecklas" på det sexuella planet.

Jag tror personligen inte att vi människor är födda är "statiskt" och oföränderligt, utan att vi har förmågan att förändras efter påverkan, erfarenheter och livet i sig.

Precis som man kan ändra smak för vad man gillar att äta, vad man lyssnar på för musik, hur man vill klä sig, vilken sorts personer man vill umgås med osv tror jag att man kan upptäcka en helt ny sexualitet.

Jag tror att vi alla har MÖJLIGHETEN att förändras i sexualiteten, men att inte alla gör det av olika anledningar.

Fransu
2017-05-23 16:37
#26

Svårt att säga. Jag själv har aldrig känt någon som helst attraktion mot tjejer/kvinnor. Trots att jag ofta tycker att Kvinnor generellt är vackrare än män. Men det finns ingen attraktion från min sida till det kvinnliga könet, trots att jag kan se skönheten hos dom. Låter märkligt kanske. 🤔

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

flocken
2017-05-23 20:34
#27

Jag är bi. Haft flickvän. Är nu gift med en man. För min del kan ens läggning ändras. För blir man kär. Så blir man kär i personen. Inte i dess kön. Har svårt att dela in i olika läggningar. Blir man kär blir man. Oavsett om man aldrig haft den tanken innan.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
setfree
2017-05-24 09:01
#28

Sannolikheten för att jag skulle kunna bli kär i en man är väldigt nära noll. (jag är väldigt mycket hetro)

Jag kan se att en man är vacker med magrutor och intressant personlighet, men attraktion absolut inte. Jag har inga problem med att förstå vilka egenskaper som en man ska ha för att Kvinnor ska bli attraherade men jag själv ser bara helt objektivt på det. Lite som att se skönheten hos en häst med rätt proprtioner eller en vacker tavla.

Men jag känner till exempel på de som har ändrat sig, så det kan hända även om det är osannolikt.

Upp till toppen
Annons: