Annons:
Etikettskola
Läst 1880 ggr
Alva0422
2017-04-25 22:32

Jobbiga vänner

En annorlunda tråd men jag visste inte var jag skulle skriva detta annars! Jag är 13 år och jag och min bästa kompis blir alltid förföljda av någon vi inte gillar men låtsas gilla. Min "andra bästa vän" har varit med oss sen ettan. Vi var alla bästa vänner och jättesnälla mot varandra. Men nu är det annorlunda. jag och min bästa vän skulle börja på en ny skola, och vi höll det hemligt för den andra kompisen (jättehemskt jag vet men jag kommer till anledningen). Men hon fick reda på det när hon smyglyssnade på oss. Och sa "åh vad kul undra vad alla kommer säga! När börjar vi?" Hon är klängig. På vår nya skola så började en tjej följa efter oss direkt. Och hon är dessutom inte så lätt att prata med pga intelligensen (stavning orkar ej) det här låter jättetaskigt, men jag har alltid haft lätt i skolan och jag vill alltid att det ska vara på ett sätt. Och den nya tjejen och "min andra bästa vän" är dum i huvudet. Dem har underkänt i många ämnen och när man försöker förklara något så blir de ledsna och röda i ansiktet och går. Omogna. Jag och min bästa vän har försökt undvika dem så mycket som möjligt för vi inte klarar av dem helt enkelt. Det har gått så långt att vi gömmer oss för dem. Och varje dag åker, vi kallar henne B. B och nya tjejen. Aja B åker med mig varje dag till skolan i våran bil för hennes föräldrar "jobbar för mycket" även fast de åker framför oss hela vägen till skolan. B är otacksam, har aldrig sagt tack osv. Vi har gått på den nya skolan i 4 månader och hennes föräldrar har aldrig varit där. Hur kan jag och min kompis bli av med dem, utan att såra dem alltför mycket? Jag är rädd att det kommer bli jättestelt i bilen varje morgon och jag mår dåligt varje dag bara för att jag ska behöva åka med henne till skolan :/…

Annons:
Vanja
2017-04-26 08:32
#1

För det första så tycker jag hela historien låter ytterst märklig eftersom två av er skulle byta skola och att hon tydligen kunde huxflux välja att också byta skola? 

Men om det nu skulle vara så, hur skulle du känna om din bästa vän och din "andra bästa vän" tisslade och tasslade bakom din rygg? Inte lät dig vara med på saker och kallade dig för dum i huvudet? 
Och sen så tror jag inte att man är dum i huvudet för att man har underkänt i massor av ämnen, inte i den åldern. Jag tror att man helt enkelt inte får den hjälp man behöver, det innebär absolut inte att man är omogen!

Nej jag tror att du ska börja tänka på ditt beteende, du är inte långt i från att gå över gränsen till att bli en mobbare. 

Vill man inte umgås så förklarar man att man växt ifrån varandra eller liknande, man säger inte att någon är dum i huvudet för att de inte har lika lätt i skolan, eller att de är jobbiga för att deras föräldrar inte kör dem till skolan.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Gronstedt
2017-04-26 08:35
#2

Du verkar inte speciellt mogen själv, som kallar mindre framgångsrika studenter för dumma i huvudet och anser dem "[o]mogna" för att de blir ledsna  när du behandlar dem som om de var det. Det är ganska naturligt att man tycket det är otrevligt att bli korrigerad av någon som anser att man är för dum för att prata med. 

Varför skulle B vara tacksam mot dig? Att hon åker i er bil handlar om en uppgörelse mellan dina och hennes föräldrar, det är inget som du har att göra med. Vad hennes föräldrar gör är inte heller din sak att bry sig om.

Det enklaste sättet att "bli av med dem" är nog att fortsätta på samma sätt som hittills - det är märkligt att de inte sagt upp bekantskapen med dig för länge sedan. Men de kanske - efter vad det verkar till skillnad från dig - är normalt hövliga och anser att man måste kunna kommunicera om man av omständigheterna tvingas umgås? I så fall är det bästa du kan göra att acceptera att umgås med dem sakligt och hövligt när ni måste, men utan djupare relation. Det är så mogna människor hanterar personer de inte är speciellt förtjusta i.

Honestyisdead
2017-04-26 10:47
#3

Håller med både #1 och #2. Blev illa till mods av att läsa hur du behandlar folk och vad du kallar dom. Dags att mogna och bete dig respektfullt mot dina medmänniskor.

Shailina
2017-04-26 10:58
#4

Håller med ovanstående. Jag tycker den som lyder omogen här är du. Att inte ha lätt i skolan är inte ensbetydande med att vara dum i huvudet eller ha låg IQ. Du skriver du alltid vill ha saker på ett sätt. Du finns alltså inte öppen för att ditt vis kanske inte är det rätta. Om dina förälder och andras förälder har gjort ett avtal om samåkning är det inte din plats att begära tacksamhet från andra. Det är som #2 säger mellan dina och de andras förälder. Du behandlar folk rätt illa, säger inte sanning till de, tisslar bakom ryggen och kränker de med ditt syn på hur "iq" skall vara. det är ett mirakel du fortfarande har vänner. Tjejer som betedde sig som du gör var det som mobbade mig och förstörde hela min barndom och ungdom kan jag säga. Hur känns det att läsa det? Hur skulle det kännas om du hade upptäckt att dina vänner skulle säga saker om dig bakom din rygg som du skriver här? Tânk på det, kika nogrannt i spegeln och skärp till dig. 
Vill du inte vara vänner med någon så säger du det. Du går inte runt och är falsk och låtsas gilla någon för att sedan prata nedsättande om de bakom deras ryggar. Sluta tissla och tassla, sluta smyga, stå för din mening och säg du inte vill vara kompis helt enkelt. Du behöver inte gilla folk eller vara vänner med folk för att bete dig med helt vanlig hyfs och artighet.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

[LarssonA]
2017-04-26 15:32
#5

Usch! Allt detta får mig väldigt illa till mods. Det är du som är omogen! Och du börjar med att skriva att du låtsas tycka om… varför? Man måste inte gilla alla och det är ett under att hon fortfarande gillar dig, så som du behandlar henne!

Och att hon åker i er bil har inte du med att göra! Att henne föräldrar inte varit på er skola på 4 månader har du ännu mindre med att göra!

Usch! Väx upp och behandla människor som du själv vill bli behandlad! Skulle du vilja bli kallad dum i huvudet och omogen när du blir ledsen? Nä, trodde väl det! Du är 13 år och ingen barnunge längre, men du agerar precis som en sån. Du har stor mobbarpotential!

Aleya
2017-04-26 15:47
#6

Såra? Det gör du redan med hur du agerar. Du borde fundera hur du behandlar andra. Och vad jag har sett från saker som du skriver i övrigt så är du lika omogen som vilken 13-åring i denna världen. Så du är inte orginell. Och varför skulle du ha rätt att bestämma hur saker ska vara? Du är ju bara tonåring. Ne tagga ner ditt beteende och bli mer ödmjuk är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Devya]
2017-04-26 16:10
#7

Nu håller jag med er alla som skriver här men kanske måste även ni tänka lite på hur ni beter er och uttrycker er? Nu går alla till attack mot ts så det blir likt en mobbningssituation ju. Känns lite som dubbelmoral här helt plötsligt men jag vet, sådant är svårt att undvika emellanåt. Jag vet att jag själv misslyckas rejält  med det nu som då… Men jag försöker jobba lite på det då jag upptäcker det.

Jag får annars en känsla av att ts inte vet vad hon gör. Hon tror att hon är snäll som "låtsas gilla" de här personerna och vet inte hur hon ska göra för att inte såra dem. Samtidigt så javisst, hon uttrycker sig väldigt nedlåtande om dem och det är något hon bör verkligen fundera på redan nu. Hon är dock endast 13 år gammal så hon har tid på sig att mogna.

Jag hoppas att ts förstår nu (tack vare era inlägg) att det är inte ok att bete sig som hon gör och att hon måste börja fundera mer på sitt eget beteende. Självreflektion är alltid jättebra men det är oftast något som man blir bättre på ju äldre man blir.

angest
2017-04-26 18:04
#8

Usch vilken otrevlig historia, jag får riktigt ont i magen av att läsa #0. Jag blev själv mobbad och utfryst i den åldern och det tisslades och tasslades och fnissades bakom min rygg. Tycker du ska tänka dig för ts och inte frysa ut någon. Det är så hemskt att bli utsatt för det och det kan förstöra ens liv.

Alva0422
2017-04-26 18:32
#9

Jag får alltid skuldkänslor efter jag sagt såna här saker. Och jag vet att jag borde. Men jag kan inte hjälpa det. Är så nära på att börja gråta varje dag för att jag absolut inte vill vara med dem. Jag slänger ur mig skit om dem för att jag är så arg. Om jag går till vänster, så gör dem också det. Om jag gör något, så gör dem också det. Jag fattar att dem gillar mig men det dem inte fattar är att de är för bra för mig när det gäller vänskap. Jag vill kunna gå ensam på stan, eller prata privat i bilen med min familj utan att hon sitter där och lyssnar, jag vill kunna sitta ensam eller med andra vänner på lunchen utan att dem följer efter eller frågar varför jag inte satt med dem varje dag. Det är som om jag måste berätta varje steg jag tar. Och jag har aldrig sagt något förnedrande till dem på riktigt, för jag är otroligt feg. Och jag vet att det är värre att prata skit bakom någons rygg, men det är det enda sättet som jag kan prata ut. Jag mår otroligt dåligt pga dem, jag känner mig intryckt. Jag hatar att gå till skolan. Och skolan är något av det bästa jag vet. Jag älskar friheten och att man får tänka tyst utan att prata och berätta allt man gör. Det kan jag inte längre, för dem frågar om Allt. Till exempel vad jag fick på provet, vad jag skrivit på inlämningen till so:N. Och jag borde inte vara såhär för det är helt ologiskt, för jag hatar när andra håller saker hemligt och så sitter jag här själv och gömmer varenda glosa. Jag är hemsk. Jag mår jättedåligt över det här hela tiden. Och jag ville ha hjälp med hur man blir av med dem utan att såra dem. För jag vill inte det för skadan är redan skedd.

Honestyisdead
2017-04-26 18:44
#10

Du kan inte göra annat än säga att du tycker det blir för mycket. Du kan inte "bli av med dom" på annat sätt.

Alva0422
2017-04-26 19:28
#11

#10 det är just det jag menar, har tänkt säga så men jag vet att om vi slutar vara vänner så kommer vi troligen sitta där i bilen och antingen skrika på varann eller inte säga ett ord. Och angående det med att mina föräldrar och hennes föräldrar "gjort upp med samåkning". Mina föräldrar är inte heller så tacksamma ang. Det här. Hoppas ni tål lite familjegrejer här, B sa till mig att hennes pappa sagt att han kunde skjutsa varje fredag. Mina föräldrar och deras föräldrar gjorde en deal om detta och så var det inte mer om det. Så kom fredagen första veckan. Och dem kunde inte skjutsa. Förvisso för att B's syskon var sjuk och föräldrarna var tvungna att stanna hemma. Så det var ju normalt liksom, så gör man. Så kom veckan därpå. "Ja jag kan skjutsa idag!" Vill bara tillägga att min mamma jobbar på andra sidan stan om skolan och kommer ofta sent pga vi måste åka in där B bor och hämta henne. (Tar ca 10 min) anyways, så andra fredagen kom och han kunde skjutsa. Men det slutade med att precis när mina föräldrar skulle åka så skrev pappan att han inte kunde. Och B sa då på skolan att hennes pappa bara kunde skjutsa "när det var kris". Och visst, deras föräldrar jobbar ganska mycket och dem har 4 barn, men jag tycker ändå att det är deras ansvar att ta barnet till skolan?! Innan hade hon gångavstånd till skolan.

Honestyisdead
2017-04-26 20:17
#12

#11 Uppenbarligen accepterar dina föräldrar läget.

Alva0422
2017-04-26 22:06
#13

#12 blandade åsikter.

Annons:
Honestyisdead
2017-04-26 22:20
#14

#13 Jag syftar på att dom faktiskt kan säga nej om dom inte vill.

Alva0422
2017-04-26 22:41
#15

#14 vi vill ju ställa upp osv för hon tar sig annars inte till skolan, vad jag vet. Vi känner oss typ tvungna bara för att jag också går på skolan och att korsningen till hennes by är längs vägen…..men det känns ju lite konstigt att hennes föräldrar knappt vet var sin dotter går i skola. Ursäkta grammatiken.

Honestyisdead
2017-04-26 22:43
#16

#15 Hade inte dina föräldrar kört hade hennes familj fått lösa det på annat sätt. Det är ju verkligen inte dina föräldrars problem.

Alva0422
2017-04-26 22:53
#17

#16 Jadu…….ja det där får du nästan ta med mina föräldrar. Nejmen, min mamma har lite svårt för att inte ställa upp…hon bara är så. Så jag får väl leva såhär då. Känner mig hemsk varje dag. Får väl "hoppas" att hennes föräldrar får ett sätt att skjutsa henne t skolan. För jag tror faktiskt vi får lite problem om vi måste skjutsa henne i 3 år framåt…

Gronstedt
2017-04-27 08:45
#18

Det där  med skjutsningen är fortfarande ingenting som B behöver vara tacksam mot dig för.

Att du har behov av egentid är förståeligt, men egentid är något man tar sig, inte något man får av andra. Speciellt inte i lägen när man måste vara tillsammans med andra, som i skolan. Lär dig att vara i dina egna tankar även när andra finns i närheten. Vad är det som är så farligt med att sitta tysta i bilen en stund? Ta den tiden till att ensam, även om det finns andra i närheten. Det gör inte dig hemsk på något sätt.

Man måste inte svara på alla frågor - men svarar man inte på andras, ska man inte heller själv ställa några. Frågar någon vad man fått på ett prov kan man svara  "Hyfsat" eller "OK", man måste inte gå in mer på detaljer. Det kan vara ett sätt att svara utan att inbjuda till större intimitet. Frågar någon varför man sitter på ett visst ställe kan man svara ett lite svävande, hövligt "Varför inte?", som om man blir lite förvånad över att någon frågar om något så trivialt. Därmed kan man visa och hålla på sina gränser utan att det blir otrevligt och hätskt. 

Du kan inte begära att andra ska respektera dina gränser om du visar andra var de går. Och man måste vara beredd på att andra slutar ta kontakt efter ett tag, och då kan det kännas ensamt. Integritet - sin egen och andras - är något man lär sig med tiden att hantera. Tänk över och föreställ dig hur du vill att det ska fungera och försök att alltid agera så att situationen förändras åt det hållet.

Gronstedt
2017-04-27 10:09
#19

Jag menar förstår "Du kan inte begära att andra ska respektera dina gränser om du INTE visar andra var de går. " ☺️

Alva0422
2017-04-27 18:26
#20

#18 jag fick tillbaka samhällskunskaps-provet idag. Och som sagt så frågade hon vad jag fick. Och jag följde ditt råd om att säga "det gick helt okej" . Hon kollade konstigt på mig och kollade bort sen. Jag skulle gå och hämta min skoldator i skåpet och kom tillbaka och såg att hon stod och bläddra igenom mitt prov på min bänk. Dock så såg hon mig och låtsades som att hon tappat sin penna på min bänk….

Annons:
Gronstedt
2017-04-27 20:28
#21

#20: Inte OK av henne att kolla. Men du gav ett svar som varken ledde till konflikt eller till att du måste säga mer än du ville, och det är bra. Det är rimligt att folk reagerar annorlunda när du agerar annorlunda. Det tar ett tag innan det stabiliserar sig. Lycka till! Du är stark och modig som provar nya vägar i stället för att bli arg och elak mot andra. Det är lätt att bli när man känner sig pressad, men det löser sällan problemen i längden.

jackiejohn
2017-04-28 00:26
#22

Du har fått många bra råd TS och jag håller med om att du nog får se över din egen attityd lite att kall någon omogen och dum i huvudet pga de scenarion du beskriver är inte okej men jag förstår samtidigt hur känner och Gronsted kom men bra råd hur du kan avskärma dig utan att bli otrevlig. Men nåt kag inte kan förstå, skjutsandet till och ifrån skolan, finns inte skolskjuts längre? Eller beroende på hur långt det är cykel? Moped om 2 år… och att din mamma blir sen till jobbe tär knappast B's fel, ni vet hur lång tid det tar att köra och hämta B och resetid då får man helt enkelt kanske stiga upp 10min tidigare, svårare än så är det inte. Tråkigt att B's föräldrar inte kör när de ska men återigen är det absolut inte B's fel utan nåt era föräldrar emellan får göra upp.

elinnile0
2017-04-30 23:08
#23

Men sen om hon faktiskt står och bläddrar i ditt prov utan ditt medgivande så kan du ju verkligen säga ifrån om det. Inte säga att hon är korkad och dum i huvet men att det är din ensak om vad du får för resultat på provet och att det inte är något du vill berätta. Det kan du ju svara direkt hon frågar vad du fick: "Det behåller jag för mig själv"

Turast
2017-05-15 20:15
#24

Jag tycker faktiskt att du har gått över gränsen och kan kallas mobbare. Säg helt enkelt som det är att du inte vill vara med dessa tjejer och sluta gå bakom ryggen och var elak. Inget blir bättre av att du gör så. 

Fick ont i magen när jag läste ditt inlägg och tänker tillbaka på min tid i grundskolan när jag blev mobbad. Känner igen mig mycket och blir så ledsen att du tror att det är de andra två tjejerna som gör fel när det är du och din kompis som är grymt elaka och omogna.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mortiscia
2017-05-21 19:04
#25

Nu har jag inte läst alla svar men jag tycker inte du är på gränsen för mobbning. Är man ung kanske man inte alltid är så diplomatisk i sina uttryck helt enkelt men jag förstår helt din motvilja att umgås med personer som du känner står under dig intelligensmässigt, det är ingenting att skämmas för. Däremot behöver du bli mer modig i att stå för dina känslor när det kommer till att säga ifrån umgänge, man behöver inte säga det på ett taskigt sätt för den sakens skull men kanske mer i stil med att "det känns som om vi vuxit ifrån varandra/inte har så mkt gemensamt längre/vi två vill gärna umgås för oss själva ibland". Man måste inte behålla en relation "bara för att det alltid varit så", det är faktiskt inte bra för någon, minst av allt för den/de tjejer som du inte vill umgås med. Du måste helt enkelt "göra slut" med dem! Det är ärligast och bäst för alla innan någon blir riktigt sårad, dvs de där du inte vill umgås med, och det tror jag inte du vill. Du gör dem den bästa tjänsten genom att vara ärlig.

Sedan det här med samåkningen… Jag förstår att det är smidigt men du kanske skulle förklara läget för din mamma att det där är en relation som du vill avsluta och att de faktiskt får kontakta den andra tjejens föräldrar (som ändå åker samma väg!) att de numera får ta det själva helt enkelt. Det är inte ert problem hur den familjen löser att ta sitt barn till skolan, ni/din mamma behöver inte alls känna något som helst ansvar för att ta med henne! Jag förstår att du som är ung kanske inte är rätt person att diskutera det med en vuxen men om man vill ha en förändring måste man också jobba för det. Din mamma verkar mycket snäll och omtänksam men kanske lite för snäll i det här läget.

Lycka till i vilket fall.

Upp till toppen
Annons: