Annons:
Etikettkänslor
Läst 1330 ggr
Honestyisdead
6/28/17, 12:44 AM

När kändisar dör

Jag tycker det är jobbigt att se och höra hur folk beklagar och sörjer kändisars död och aldrig nämner alla andra människor som dör i världen var dag. 

Är det inte jobbigt för att man inte sett Dom? Är det inte verkligt?

Annons:
[memoirsofaclone]
6/28/17, 1:19 AM
#1

Det är antagligen för att folk känner till kändisen och upplever sig ha någon sorts relation till den.

Namiko
6/28/17, 7:51 AM
#2

Folk har känslor kopplade till kändisar. Det har varit böcker, musik, filmer mm som berört dom och som ofta hängt med i flera år av deras liv. Det är inte så konstigt att man sörjer en person som på ett sätt varit en del i ens liv även om man aldrig träffats eller ens pratat med personen, jämfört med totala främlingar som man inte ens visste fanns. Jag tycker inte att det är konstigt alls att folk fungerar på det sättet.

Det finns en anledning till varför man vill få fram specifika ansikten och namn på personer när man samlar in pengar till svältande barn tex. För folk bryr sig mer om dom ser ett ansikte dom känner igen än om man säger att tusentals barn behöver hjälp.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[xMondSy]
6/28/17, 7:59 AM
#3

Håller med dig Hera! Jag reagerade väldigt starkt om vi ska ta exempel på hv-spelaren Liv då jag bor i Jönköpingsområdet. Självklart kan jag förstå att man hyllar sin egna spelare, men alla de andra som gick bort i samma flygkrasch? De var i stort sett noll reaktioner kring det. Jag personligen finner det jätte sorligt att folk går bort i olyckor eller pga sjukdom/ung ålder. Däremot finner jag det inte sorligt om personen själv orsakat dödsorsaken. Självklart är det tråkigt

1vonne
6/28/17, 9:57 AM
#4

Ja så där funkar det ju. Dör en kändis i ung ålder så ska det uppmärksammas och sörjas av hela befolkningen och det tas upp om och om igen varenda nyhetssändning. Men om lastbilschaffisen Kalle Andersson 30 år omkommer så skiter väl folk i det. För han är ju bara en vanlig människa!

Calcifer
6/28/17, 10:05 AM
#5

Folk dör  hela tiden, av allt möjligt, över hela jordklotet. Skulle vi vara tvungna att sörja varje människa som dör bara för att "få" sörja en kändis skulle vi trasas sönder.

En kändis är ofta en individ som satt särskilda spår i en, unika spår, och de har berört en på ett sätt som en anonym människa man inte ens visste existerat aldrig har gjort. Det betyder inte att man inte tycker det är fruktansvärt med krig, död, skador, svält, osv. 

Jag sörjer vissa kändisar mer än andra, de som berört mitt liv, och jag vet inte varför jag inte skulle göra det eller varför jag skulle tveka inför att göra det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Greta G
6/28/17, 10:40 AM
#6

Det är väl så att man har mer insikt i kända personers liv och har sett deras arbete genom åren (exempelvis skådis) och uppskattat det och fått en personlig anknytning till en särskild film etc. Det dör ju människor varje minut i världen, skulle vara ett rätt jobbigt och tråkigt liv om man då skulle sörja andra varje minut men håller till viss del med dig, andra personer är ju såklart lika viktiga och lika mycket värda.

Annons:
Aleya
6/28/17, 10:51 AM
#7

En känd kan ju ha gjort en låt/bok/film/annat som man gillar och det man väl kanske sörjer är att talangen nu inte finns kvar. Eller att personen dog i en speciell sjukdom som man kan relatera till.

Jag kan tycka att det är trist när en kändis dör men det är inte som att jag sitter och gråter över det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

oh-la
6/28/17, 11:20 AM
#8

Vi sörjer det vi kan relatera till och sorg kommer alltid i skalor. Jag skulle sörja min dotter mer än min hund. Min man mer än grannens, grannen mer än en random person från samma stad. Det berör mer när dödsfall är nära och faller i vikt ju mer avlägset det är. Kändisar har vi ju alla en relation till på ett annat sätt. Vi har sett dem spela i filmer eller läst deras tankar i böcker. Vi kan relatera mer än när en vilt främmande person dör, någon vi inte relaterar till. Sorg är trots allt en tung känsla, och vi måste sörja olika människor olika. Alternativen är att inte sörja någon alls, eller sörja alla.

Honestyisdead
6/28/17, 11:34 AM
#9

Att man gillar det en kändis gjort förstår jag.

Men inte att man aldrig beklagar döden som sker på andra sidan jorden. Alla vet ju att det sker.

Och nej man ska självklart inte beklaga varje gång någon dör.  Det säger ju sig själv. Det är inte ens möjligt. 

Men att visa att man bryr sig om annat än kändisars död hade ju visat på att man inte lever i villfarelse.

Många beter sig som att dom kände kändisarna och det är löjligt.

Att man sörjer familjen före andra är självklart. Jag sörjer mina djur före främmande barn.

Calcifer
6/28/17, 11:55 AM
#10

#9 Men det är inte upp till dig att avgöra om det är löjligt eller inte. Nej, personligen kände man inte kändisarna. Men det betyder inte att de inte kan ha haft en extremt stor inverkan på ens liv, och varför skulle man inte sörja någon som kanske inspirerat en i säg 20+ år?! Oavsett om man träffat dem personligen eller inte.

För dig är det självklart att du sörjer dina djur före främmande barn. För mig är det självklart att jag sörjer en känd person som inspirerat mig i åratal före främmande människor på andra sidan jordklotet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
6/28/17, 12:04 PM
#11

#10 Det är upp till mig vad jag anser vara löjligt och inte jo. Att tro att man känner någon man aldrig träffat eller ens pratat med är riktigt löjligt och oroande.

Jag har inte sagt att de på andra sidan jorden ska gå före ens idol. Bara att man väl kan uppmärksamma även dom för att visa respekt. Inte bara folk man känner igen.

Calcifer
6/28/17, 12:05 PM
#12

Wow. Sure….


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rebexi
6/28/17, 12:14 PM
#13

#9 men det finns väll många som både bryr sig om orättvisor och död på andra sidan världen men också om kändisars död? Utesluter det ena det andra? Kändisar är ju även inte bara personer med en talang man saknar, utan ofta även är det mer av en symbol, antingen personligen eller socialt. 

Jag kommer ihåg själv när Robin Williams dog att jag grät och sörjde, inte för att jag visste så mkt om han som en person, men för att han var som en fadersfigur för mig i de olika filmerna jag sett han i. Men när tex Michael Jackson dog blev inte jag så berörd men andra tog det väldigt hårt. Media rapporterar såklart mer över kändisars död eftersom att de vet att många har en form av känslomässig koppling till dom, och så länge det inte spelar ner betydelsen av andras död är det väll ingen fara?

Annons:
Honestyisdead
6/28/17, 12:18 PM
#14

#13 Det jag pratar om är att jag endast ser och hör personer prata om kändisars död. Aldrig om de som tex dör av svält och krig.

Rebexi
6/28/17, 12:26 PM
#15

#14 jag tycker man hör båda, tex via reklam för olika organisationer, då tar de ofta upp krig/svält/orättvisor, och samtidigt så kan det finnas montage om en kändis som dött på en fansida, så det beror väll på vars man tittar. Men sedan måste man också ha i åtanke vad som är nyheter eller inte. Att det dör personer i ett krig som pågått länge är sorgligt men ingen nyhet, samma sak att personer svälter ihjäl (dock kan det vara bra att påpeka att just nu svälter minst procent av världsbefolkningen i den mätbara historien, dvs det går i rätt riktning). Men när en viss kändis dör så är det en nyhet. Människor brukar gilla att ta del av/prata om nyheter.

Honestyisdead
6/28/17, 12:35 PM
#16

Ja jag är väl annorlunda där och tänker var dag på allt lidande och död runt om i världen. Känner inte mer för kändisars död.

oh-la
6/28/17, 12:38 PM
#17

Då förutsätter jag att uppmärksamheten gäller även då en närstående dör. Själv sörjde jag en kollegas mans död. Jag har aldrig träffat honom, den relation jag har till honom har jag genom det min kollega berättar. Ändå sörjde jag när han gick bort i sin sjukdom. Han är inte mer känd för mig än ville kändis som helst, så i teorin skulle jag inte uppmärksamma honom mer än ett svältoffer i Afrika, alltså inte alls eftersom det dör miljontals människor varje dag! Så vårt drar vi gränsen för vilka vi får sörja? Bara de närmaste? Familjen? Kusinen jag träffar två gånger om året? Kollegan som jag inte egentligen känner? Grannen jag hälsat på två gånger? Är det mer rätt om grannen är 20 ön om grannen är 79? Vilka sjukdomar är rätt? Får jag sörja min systers vän som jag heller aldrig träffat, men som vid 20 års ålder trillade och slog sig så illa i sin lägenhet att hon hamnade i koma och fick somna in? Jag tror jag samlat vet mer om Michael Nyquist än om henne, vet inte ens vad hon heter o efternamn, ändå sörjer jag det tragiska i hennes bortgång. Det jag vill ha sagt är nog att jag tycker att sorg är så personligt att det är fruktansvärt att kalla någons sorg löjlig. Spelar det någon roll vem man sörjer? Sorg är ju en känsla man känner som man inte kan hjälpa. Den baseras på personliga erfarenheter, på personliga tankar och på personliga möten. Människor är generellt byggda för att skapa sammanhang och känsla av gemenskap. Den känslan är så stark att den kan ge sig uttryck i sorg, eller glädje, för saker som vi inte har direkt kontakt med. Hur många får exempelvis inte en klump i magen om jag säger "hold the door". Att kalla någons sorg löjlig tycker jag är fruktansvärt osympatiskt om inte annat.

Honestyisdead
6/28/17, 12:43 PM
#18

#17 Jag har inte kallat någons SORG löjlig. Det jag kallade löjligt är att en del tror att dom känner kändisar dom varken träffat eller pratat med.

Jag har inte heller sagt att man bara kan sörja en del. Så kan vi diskutera det jag faktiskt skrivit istället?

Maria
6/28/17, 12:47 PM
#19

Jag tror det är väldigt individuellt. Personligen kallar jag det inte sorg när det gäller människor man inte känner utan snarare att man blir illa berörd.

Man blir så olika berörd av olika saker. Jag tyckte det här med Mikael Nyqvist var jätteledsamt.

Jag minns också bilden på den lille döde pojken på en strand. Den fastnade också och jag kan inte släppa den bilden. Vissa saker fastnar mer än andra och varför tror jag ingen kan svara ordentligt på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

oh-la
6/28/17, 12:53 PM
#20

Fast i #0 pratas det ju om det jobbiga i sorg för vissa människor, i detta fall kändisar, så jag förutsatte självklart att kärnfrågan var sorg och huruvida man kan sörja någon man inte känner.

Annons:
[LadyK]
6/28/17, 12:56 PM
#21

Jag sörjer de jag har en relation till sen om den relationen är till familj, vän eller någon annan i min omkrets. Eller till en för mig okänd person som jag relaterar till i dennes böcker, filmer musik mm så sörjer jag det. Att aldrig mer få höra Michael Jackson, David Bowie eller Freddie Mercury släppa ny musik. Att aldrig mer få se Princess Leia eller Michael Nyqvist i sina så ofta vältolkade roller. Att aldrig få läsa något nytt från Agatha Christie, som dog när jag var 2 år, förstörde en hel månad för mig när jag var tonåring. 

Vi skapar relationer på alla möjliga sätt och vi sörjer när dessa försvinner.

Honestyisdead
6/28/17, 2:27 PM
#22

#20 Det jobbiga är att det inte visas för andra än kändisar. Det var det jag ville ha grå. Att jag inte förstår det när det är så många som dör var dag av olika hemskheter.

[Van97]
6/28/17, 2:50 PM
#23

Anledningen till att det uppmärksammas mer när kändisar dör är nog just därför att dessa är offentliga personer. Men jag tycker personligen att det är lika tragiskt oavsett ifall personen är känd eller inte. Det är ju inte hemskare när en kändis dör än när en "vanlig" person dör. Det är tragiskt oavsett. Däremot så blir jag inte ledsen när någon jag inte känner alls dör, oavsett om personen är känd eller inte. Jag tänker att det är tragiskt men kan skaka av mig det ganska lätt just eftersom jag inte har någon relation till personen.

[memoirsofaclone]
6/28/17, 5:39 PM
#24

Tidningarna vill ju ha bra rubriker som de vet att folk vill läsa om också. Det är som när vissa klagar på att ''varför uppmärksammas inte alla terrordåd i irak på samma sätt som de i europa'', för att vi relaterar mer till vissa grejer/personer och det vet massmedierna om.

Fransu
6/28/17, 6:00 PM
#25

Jag kommer så tydligt ihåg när Curt Cobain dog. Jag gick första året i gymnasiet och folk satt i korridorerna i skolan och grät och höll om varandra. Och jag förstod ingenting. Hur kunde dom vara så ledsna, dom kände ju honom ens inte.

Men nu som äldre förstår jag bättre. Många har idoler och ser upp till och följer dom genom många många år. Klart det blir en sorg när idolen går bort. Jag har personligen aldrig sörjt (men blir lite ledsen såklart när man läser om folk som dör) en kändis, men jag kan ändå förstå grejen och jag tycker folk ska få sörja utan att andra lägger sig i.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Honestyisdead
6/28/17, 6:07 PM
#26

Ingen har sagt att man inte får sörja.

tiger tok
6/28/17, 6:16 PM
#27

Fast alla får väl sörja vilka dem vill, och tala om vilka dem vill? Jag personligen tycker självklart att det är hemskt att personer dör i svält och krig osv! Men jag sörjer oftast bara dem jag har en relation till, och jag sörjer dem jag ser upp till, även fast jag kanske aldrig träffat dem! T.e.x om den person jag ser upp till mest dör blir jag ledsen, men Michael Jackson som jag aldrig varit ett fan av, hans död sörjer jag inte!

Annons:
Upp till toppen
Annons: