Annons:
Etikettallmänt
Läst 1440 ggr
winny-
2017-08-16 11:58

Hur gör man för att "steppa upp" i ett förhållande

Jag skriver här då jag sett att det finns många kloka här.

Helt plötsligt säger min sambo som jag är förlovad med att jag bara känns som en "tråkig syster" numera och att det är dags att jag "steppar upp" om jag vill behålla honom i mitt liv.

Vi har varit ihop i 11 år och det här är nog första gången jag tvivlar på ifall  vi kommer åldras tillsammans. Tidigare har jag alltid känt mig trygg med honom och jag har trivts i förhållandet. Vi har levt ett helt vanligt liv med 2 katter och jobb och gemensamma vänner och många lika intressen.

Han har omkullkastat allt i och med det han sa och jag känner mig bara osäker nu. Jag har frågat på vilket sätt jag ska  "steppa upp" men han säger att om han ska behöva upplysa mig om det så blir det inte ett dugg genuint och äkta från min sida utan något jag gör för att "passa in"

Hur hade ni tolkat detta?

Annons:
Åsa S
2017-08-16 12:03
#1

Att han försöker hitta en väg ut ur förhållandet genom att få dig att tro att det är nått fel på dig så att du tar på dig skulden skulle ju jag tro. För älskar man nån gör man det som den personen är och inte kommer med kryptiska anmärkningar på att man måste förändra sig till nått man inte ens vet vad personen menar. Vill man förbättra ett förhållande är det väl med diskussioner och kanske komma med förlag på gemensamma aktiviteter som man bättre får resultat än att man kommer med kommentarer på att man måste förändras till nått annat.

Loris M
2017-08-16 12:07
#2

Men oj! FörskräcktVad är det som gör att han är så speciell och värdefull att det är bara du som ska behöva jobba på ert förhållande och "steppa upp"? 

Jag hade det tolkat som att han anser sig vara mycket bättre än du och tar dig för givet. Han anser inte att han har del i hur ert förhållande blivit. Jag förstår att du är osäker.

Carmarino
2017-08-16 12:08
#3

Att han vill lämna förhållandet, men är för feg för att göra slut. Därför lägger han hela ansvaret på dig.

Ett förhållande hänger inte på bara en person, utan är ett samarbete. Tycker att han låter som en väldigt "tråkig bror". Även han kan gott ta sig i kragen och "steppa upp" själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

winny-
2017-08-16 12:25
#4

Okej tack

tinaolof
2017-08-16 13:32
#5

Låter väldigt känslokallt av honom. Han ber dig ta ansvaret för hela förhållandet, det ligger liksom på dig ifall HAN ska vilja fortsätta? Hade tagit riktigt illa upp.

OlgaMaria
2017-08-16 17:24
#6

Det verkar som något hänt eller att han påverkats av något som gett honom dessa idéer. Fråga varför han sa så och vad det beror på att han känner så nu. Jag förstår att du känner dig osäker nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
pyromanen
2017-08-16 18:43
#7

Väldigt fult! Han tycker tydligen ni inte har det bra men vill inte bidra till att ni ska få det bättre. Han säger nåt som får dig att känna dig osäker, otillräcklig, tråkig. Känna skuld. Hade han velat eran relations bästa hade han velat prata ordentligt för att gemensamt ta tag i en förbättring. Kan inte låta bli tånka han planerar otrohet/kanske har nån annan på g och vill ha skulden placerat hos dig (hon steppade ju inte upp sig, så jag gjorde rätt som …)

Katti
2017-08-16 19:37
#8

Vilken jävla arrogant slöhög till karl!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2017-08-16 20:03
#9

Fy vilken nedrig människa! 

Att han inte visar mer respekt för dig som han delat livet med i 11 år är hemskt!

Greta G
2017-08-17 07:22
#10

Jag håller med ovanstående men är nyfiken på hur du upplever ert förhållande. Tycker du att ni är som syskon, att ni har tråkigt och att det behövs krydda till det hela? Jag kan inte mer än att hålla med om att det låter som han har något annat på g som är mer spännande än det ni har och därför "ger" dig en chans för honom att jämföra dessa två val så han kan välja. Fick bara en känsla av det men du är värd något så mkt bättre än detta oavsett!

winny-
2017-08-17 07:49
#11

#10 Nej jag har inte upplevt vårt förhållande så.  Att vi varit bästa vänner,  ja, att det har känts tryggt och bra på alla sätt, ja, att vi i början hade sex varje dag, men inte nu efter 11 år blir det några gånger i veckan. Jag vet inte hur andra har det i och för sig men jag TROR att det är vanligt att inte ha sex  varenda dag efter 11 år. Förmodligen fullt normalt. Men jag har frågat om det gäller sexlivet. Och han ger mig inget svar.

Jag tror som en del andra här att han har någon annan på g. för jag har alltid känt att vi kunnat prata med varann om allt och nu är det helt omöjligt. Han är bara kort mot mig, snäser och verkar väldigt otålig och irriterad, rastlös på något sätt. Som att han bara vill vara ifred. Och så brukar han inte vara i långa perioder. Det känns jättekonstigt. Han är sig inte lik

OlgaMaria
2017-08-17 12:27
#12

#11 Ja, det låter som något hänt i hans liv… som fått honom att se annorlunda på dig, inte att du gjort något eller borde steppa upp. Fråga honom vad som händer…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

whitelies
2017-08-17 14:34
#13

Ja denna plötsliga beteendeförändring tyder helt klart på att det är något som inte stämmer. Känner igen det från mitt ex, han hade kontakt med en tjej bakom min rygg och då blev det högst uppenbart varför han blev så förändrad. Han blev mer anklagande mot mig också.

Annons:
tinaolof
2017-08-17 17:13
#14

#13 Har du konfronterat honom alls? Sagt att det inte bara är ditt ansvar? Det är ju han som måste förklara ett och annat.

Upp till toppen
Annons: