Annons:
Etikettsex
Läst 1420 ggr
[Ofelina]
8/19/17, 11:15 PM

Sjukdomar vid oskulder

Hörde en fin diskussion på bussen idag där ett par bråkade om detta: Tjejen säger att man inte kan få hiv om man bara haft sex med oskulder. Killen säger att man visst kan det. Självklart från föräldrarna via födsel men det får man väl inte om man haft sex med oskulder? Kommer ihåg att jag själv haft det med kanske 5 personer totalt i mitt liv och alla oskulder så det stank om det. Inte fan har jag hiv eller dylikt? Blev helt paff av denna diskution då dem båda hade bra resonemang och åsikter om saken. Vad tror ni?

Annons:
KimE
8/19/17, 11:19 PM
#1

Har du testat dig? Det kan ta upp till 15år innan du utveckar aids.

[Ofelina]
8/19/17, 11:25 PM
#2

#1, Eh? Som jag skrev… Jag tror inte alls man kan få hiv som därav utvecklas till aids från att haft sex med oskulder..

Aleya
8/19/17, 11:30 PM
#3

Åh man kan få hiv av andra saker än sex. Dela sprutor som någon som har hiv. Och då kan man vara oskuld men ha hiv. Man kan få det via blodtransfusion om dom kollat blodet dåligt. (Då ska man tänka mer på blod man fått utomlands och inte direkt i sverige) Så det går att få hiv av oskulder om dom har fått det via en annan väg.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
8/19/17, 11:32 PM
#4

Visst kan en oskuld ha hiv.

Scorpio97
8/19/17, 11:35 PM
#5

Om personen du har sex med har HIV så kan du bli smittad. Som du redan vet kan man få HIV på andra sätt än genom sex, exempelvis från mamman (vid graviditeten/förlossningen eller genom bröstmjölk) eller genom blod (exempelvis om man är narkoman och delar sprutor med någon, eller blodtransfusion). Personen måste alltså inte ha fått HIV från sex, men kan ändå smitta andra genom sex. 

Sen bör det vara ganska liten risk för det i Sverige, men det är absolut möjligt att bli smittad fast man bara haft sex med oskulder.


//Jessie

[Ofelina]
8/19/17, 11:38 PM
#6

Jag förstår era svar och det är såklart självklart. Tänker mer i det scenariot som denna tjejen diskuterade att hon inte har hiv för hon hade haft sex med två killar i sitt liv. En när hon var 12 och han 13 och en när hon var 15 och han 18. Inga narkomaner eller dylikt. Men killen var så på henne om att hon säkerligen har det för att hon haft oskyddat sex med dem. Han skrämde verkligen henne, jätte tråkigt att jag inget kunde säga utan att man lägger sig i :(

Annons:
Honestyisdead
8/20/17, 12:13 AM
#7

#6 Bra om han skrämde henne. Nu kanske hon testar sig och börjar använda kondom.

[Devya]
8/20/17, 12:20 PM
#8

Håller med Hera, helt jättebra om han skrämde henne.

Och kanske dessa "oskulder" har haft oralsex eller kanske även samlag tidigare men ville inte berätta? Det är något man också bör ha i åtanke. Inte alla är särskilt ärliga.

Det är otroligt dumt att inte skydda sig bara för att personen sager att han/hon är oskuld. Man kan ha haft sex på andra sätt förutom samlag, det beror på hur personen ifråga definierar "oskuld".

Ts, om du har haft oskyddat sex så hoppas jag att du tanker dig för i fortsättningen. Det är inte värt att riskera något. Det är faktiskt inte så svårt att använda kondom. :)

Aleya
8/20/17, 12:22 PM
#9

Ja är man nog oklok och har oskyddat bara för att folk är "oskuld" så är man ute och simmar på farligt vatten. Alla kan ljuga. Man ska ha kondom oavsett.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ria74
8/21/17, 4:01 PM
#10

Vem som helst kan ha hiv, det smittar ju inte bara genom sexuell kontakt utan genom att dela sprutor eller att ha fått en blodtransfusion också.

Du kan aldrig se på någon om den har hiv eller inte.

Det finns en man jag känner genom bekanta som är oskuld och har hiv. Han fick det genom en blodtransfusion för många år sedan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lona
8/21/17, 10:22 PM
#11

Förutom HIV kan man förstås få andra könssjukdomar av oskyddat sex. Det är större risk för att få klamydia eller herpes än HIV egentligen men det är ju fasen så mycket allvarligare med HIV. Men även en del "vanliga" könssjukdomar kan tex påverka framtida fertilitet så det finns all anledning att skydda sig!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: