Annons:
Etikettförhållande
Läst 941 ggr
ashaan_
8/21/17, 3:10 AM

Frågor ang. äktenskap

Har några frågor angående giftermål. Ska gifta mig med en utländskmedborgare i Sverige, jag är svenskmedborgare. frågan är då:  Vilka papper behöver man? Hur länge tar det tills vi kan gifta oss?

Annons:
[Devya]
8/21/17, 6:32 AM
#1

Det där kan du ringa och fråga om. Jag vet tyvärr inte hur det går till i Sverige utan endast här i Belgien där jag gifte mig.

_Fisken
8/21/17, 7:44 AM
#2

Finns bra information på Skatteverket om jag inte missminner mig. Jag googlade bara…

Honestyisdead
8/21/17, 1:48 PM
#4

Lär känna varandra först. Låt din partner gå i skolan och lära sig språket. Under tiden kan ni ta fram det som behövs.

Gör inte som så många andra.

Åsa S
8/21/17, 8:24 PM
#5

Man behöver bara en hindersprövning som man får från skattemyndigheterna + om man ska byta efternamn måste man fylla i en blankett för att anmäla det. Man kan tekniskt sett gifta sig så snart man fått hindersprövningen + hittat nån som kan viga en (ibland kan det vara lång kö ifall man vill gifta sig på nått populärt ställe). Bra är dock även att läsa på vad det innebär att vara gift ex. har man försörjningsplikt och båda ska leva med samma levnadsstandard även om bara en jobbar. Och ja låt det ta tid lev ihop ett tag och låt personen få åtminstone ett litet steg in i svenska samhället innan man gifter sig

Upp till toppen
Annons: