Annons:
Etikettförhållande
Läst 1166 ggr
Kininälskaren
8/21/17, 4:39 PM

Svårt att göra slut

Jag har en pojkvän sedan 10 månader tillbaka ungefär. I början var allt bra. Vi var glada tillsammans och vi kunde umgås flera dagar i sträck utan att bråka Men han har förändrats så mycket. Han sitter mest och spelar eller kollar på tv hela tiden när han inte är i skolan. Det känns som att varken han eller hans föräldrar kan ta riktigt ansvar över honom då jag ofta måste ringa och väcka honom för att han inte ska försova sig och missa sin buss tillexempel. Under dessa tio månader har han gått upp rätt mycket i vikt pågrund av hans vanor och det känns som att med de extra kilona kom även ett helt annat humör. Har försökt få med han på löpturer och gym med mig men han är inte så villig at följa med trots att han har gjort det några gånger. Han dricker ibland, men då väldigt stora mängder, typ 24 öl på en kväll oh det är ingenting jag attraheras av alls av olika anledningar. Men samtidigt behandlar han mig som en prinsessa och är världens snällaste kille. Och jag älskar honom. Han har under ett antal tillfällen sagt att han kmr ta livet av sig om det tar slut mellan oss, och för några veckor sen var jag nära att göra det, men han sa att han inte ville leva mer så det blev inget mer med det. Orkar inte med att ha detta i tankarna hela tiden. Har precis börjat gymnasiet, och det är nog att tänka på för mig. VAD ska jag göra? Har väldigt svårt att prata med en vuxen om detta. Mvh 15 år

Annons:
Calcifer
8/21/17, 4:45 PM
#1

Han får INTE säga så. Det är emotionell utpressning och så otroligt fult! Det ligger aldrig på någon annan att ta ansvar på den nivån för någon annans mående. Absolut inte som barn (ta inte illa upp, jag vet att du är 15 och tonåring, men vuxen är du inte så jag säger barn bara för att understryka hur fruktansvärt illa det är att han gör så).

Hans vanor och hans vikt är inte heller ditt ansvar. Det jag tycker du ska göra är att se om du kan sätta dig ner med honom och prata allvar. Säga det som du sagt här, att du älskar honom, att han är en jättefin kille, att han behandlar dig bra, MEN, att han inte får lägga det ansvaret på dig för det är inte okej. Känner han så måste han söka professionell hjälp. Du kan även ta upp att det inte är ditt ansvar att se till att han kommer upp på morgonen. Vill han dricka och spela är det hans val såklart, men det är ditt val om du vill vara i ett förhållande med någon som lever så.

Känner du att du inte kan prata med honom på det sättet utan att det går överstyr (t:ex att han igen hotar med självmord) så prata antingen med hans föräldrar eller någon annan vuxen i hans omgivning. Tycker också du ska prata med någon för din egen skull för det måste vara jättetungt att ha ett sådant ansvar på dina axlar, det ska du absolut inte ha.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
8/21/17, 5:48 PM
#2

Får jag undra hur gammal han är? När du säger att han dricker öl. Och han har ingen rätt att säga det han gör åt dig. Hans liv är inte ditt ansvar. Det är hans egna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

whitelies
8/21/17, 8:39 PM
#3

Det här behöver du ta upp med hans föräldrar, även anförtro dig till någon vuxen (kurator etc) som kan hjälpa dig och i sin tur honom, kanske att du börjar där så att den personen kan kontakta hans föräldrar. Det är ett extremt allvarligt hot och mår han så pass dåligt måste han ha hjälp omgående. Den lasten ska absolut inte ligga på dig vännen!

Sarah
8/21/17, 9:24 PM
#4

Tycker oxå att du måste prata med hans föräldrar och kanske med ngn annan vuxen i er närhet. Du ska inte bära det här på dina axlar. Hans utpressning är inget som du ska gå med på och du ska inte stanna i en relation du inte vill vara i längre på grund av att han hotar dig.

Kininälskaren
8/21/17, 10:09 PM
#5

#2 Han är 17 år. Jag har pratat med honom idag och han tog det på ett helt annat sätt än tidigare när jag verkligen berättade hur jag kände när han sa säger så till mig. Han sa förlåt och lovade att inte göra det igen.

Aleya
8/22/17, 6:17 AM
#6

#5 17 och dricker redan så mycket öl? Det är ju helt klart ett riskbeteende gällande drickandet? Vad sa han ens förlåt för?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Lurvi
8/25/17, 4:43 PM
#7

#5 du är en väldigt fin människa som försöker ditt bästa för hans välmående och glöm inte bort att även fokusera på dig själv. Håller med alla ovanstående för övrigt. :)

Upp till toppen
Annons: