Annons:
Etikettförhållande
Läst 3158 ggr
[Devya]
2017-08-29 20:29

Sover ni tillsammans?

Hur är det med ni som bor tillsammans med er partner, sover ni i samma säng?

Jag har upptäckt att jag sover så mycket bättre ensam och därmed föredrar jag att sova i gästrummet (en mindre säng men bra mycket bekvämare än våra stora dubbelsäng).

Nu till problemet, min man tycker inte alls om det och sover dåligt utan mig. Jag skulle gärna vilja sova tillsammans med honom men det är bara så skönt att ha en hel säng för mig själv! Är jag helt knasig?

Det här är något som jag har fått smak för då jag blev singel, efter att ha haft ett 10 år långt förhållande.

Annons:
Fridaaaa
2017-08-29 20:34
#1

Ja vi sover i samma säng - finns inget annat alternativ för oss :) 

Nej du är inte knas - alla föredrar olika :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2017-08-29 20:38
#2

Kan inte sova utan min man. En period jobbade han natt. Då vande man sig att sova själv o helgerna var hemska när man skulle sova ihop. Sover ibland själv då de åker till stugan vissa helger o jag inte kan följa med. Men är en trygghet för mig. Men visst förstår jag att du trivs att sova själv.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Honestyisdead
2017-08-29 20:40
#3

Jag sover bäst tillsammans med den jag älskar. Eller har gjort förr.

Nu är jag van vid att bre ut mig på en 180 säng ensam så vem vet hur det blir om jag ska dela säng igen 😃

Herveaux
2017-08-29 20:41
#4

Vi sover tillsammans i samma säng, men jag kan absolut hålla med om att det är skönt att ha hela sängen (och täcket :P ) för sig själv ibland!

Ni kan inte kompromissa och sova några nätter tillsammans och några i varsitt rum?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-08-29 20:43
#5

#4 Dela täcke skulle jag aldrig klara!

VeilofElysium
2017-08-29 20:44
#6

Två hopskjutna 90-sängar. Han är varm som en kamin och jag trivs med att det är lite kyligt så är bäst så x)

Annons:
OlgaMaria
2017-08-29 20:50
#7

Är grejen att ni behöver en bättre säng? Isåfall är det kanske en ny säng ni behöver. Sen håller jag med om att det är en vanesak. Sov själv ett par veckor förra sommaren och sen var det lite jobbigt att vänja sig att sova med mannen igen. Men när jag är van att sova bredvid honom känns det konstigt när han inte är där.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2017-08-29 20:52
#8

Vi har i alla år alltid sovit ihop och det känns tomt när jag är ensam hemma.

Jag snarkar mycket numera och har ibland efter att min man puttat på mig några gånger lagt mig i gästrummet men han gillar inte det. Han tycker det är bättre att putta😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tk1971
2017-08-29 21:04
#9

Tja, vi har sovit i samma säng i de 13 år vi varit ett par och jag är nog lite konservativ(!) i det att jag tycker att jag vill ha det så också. Fast ibland när jag ligger och lyssnar på hans snarkande kan jag komma på andra tankar… eller på kvällarna när jag är trött och han ligger och tittar på tv:n som flimrar och väsnas…

fruktgumman
2017-08-29 21:24
#10

Ja alltid sovit tillsammans i dubbelsäng

[PeterTM]
2017-08-29 21:25
#11

Vi sover i varsin säng med varsitt täcke, men sängarna står ihopskjutna. Jag sover bättre ensam, min fru snarkar rätt bra. jag snarkar en del själv, men det stör inte henne. Hon har tjocktäcket redan, jag kör med tunt sommartäcke. Hon är så varm på huden at det känns som om jag bränner mig på henne, så att sova under samma täcke finns bara inte.

500
2017-08-29 22:40
#12

Jag kan inte sova själv, har sen tonåren haft problem med hallucinationer och liknande när det är mörkt. Jag hör och ser sånt som inte finns där och även trots att jag vet att det inte finns där så gör det att jag har väldigt svårt för att sova själv. För jag kan inte slappna av eftersom jag aldrig är ensam i rummet. Jag sover helt klart bäst när det finns någon annan bredvid. Men tyvärr är vi särbos för tillfället. Men när vi sover ihop så är min pojkvän snäll nog att hålla om mig tills jag somnat för att sen lägga sig på sin sida av sängen. Han gillar inte när det blir för varmt men vill ju hjälpa mig att somna med. Och det är jag väldigt tacksam för! För problem med sömnen har jag verkligen i vanliga fall.

tlover
2017-08-29 23:14
#13

Jag sover inte själv utan sover med dottern. Hon kan inte sova med min man däremot då han sover betydligt sämre än jag så tills dottern sover själv så får jag sova utan karln min

l'm back

Annons:
oh-la
2017-08-30 09:36
#14

Vi sover ihop hela familjen i samma säng. Vi sover minst jag och mannen, oftast även vår dotter på 1 år samt hunden emellanåt. Innan sov även katten i sängen, men sedan vi fick hem en kattunge är båda bannlysta från sovrummet. Kattungen ska leka och den stora hänger på så dom åket ut. Jag älskar att ha alla i sängen. Bär min man jobbar nätter sover jag ofta riktigt dåligt. Efter 11 år har man väl vant sig vid att ha honom nära…

Sarah
2017-08-30 09:49
#15

Jag sover helst själv, men sover varje natt i samma säng som killen och dottern :)

mikkan01
2017-08-30 10:15
#16

Skulle inte kunna tänka mig att sova utan killen :) Vi sover under samma täcke och gärna nära hur varmt det än blir ;P även fast jag tänker att det hade varit skönt att sova ensam när han brer ut sig över hela sängen och snarkar så högt så golvplanket reser sig… men hade jag lagt mig i gästrummet så hade han kommit tassandes efter och undrat vart jag tog vägen… ;)

~mikkan

Fransu
2017-08-30 12:01
#17

Jag sover i samma säng som min man. Men jag hade lätt kunnat sova själv. Han snarkar, pratar i sömnen och kör "väderkvarnen" med armarna emellanåt. Och jag är väldigt lättväckt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tlover
2017-08-30 12:25
#18

#17 När min man var yngre så brukade han slåss i sängen. Jag väcktes tex en gåg av en shita tsuki i ryggen. En annan gång var inte jag där men hans bror sov på golvet vid sängen. Vaknade och satte sig upp bara för att få ducka för en spark 😃

Som tur är så har man inte riktigt samma styrka i sömnen (han drömde att han slogs ofta, vi träffades ju på karaten och det var då han tränade som mest)

l'm back

Fransu
2017-08-30 14:59
#19

#18 Tack för ett gott skratt! 😂 (Tur att det inte gått illa!)

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[134643]
2017-08-30 15:45
#20

Nu har jag ett distansförhållande vilket kanske gör skillnad, men jag skulle aldrig tänka tanken på att sova någon annanstans när jag är med honom. Trots att han är fruktansvärd att sova med. För bara några dagar sedan vaknade jag av att han slog mig i ansiktet, väckte honom och frågade vad han höll på med och fick svaret "jag svärdfäktas med en tandpetare". Jaha haha. Men för mig är närheten och intimiteten väldigt viktig, så jag tror att även om vi tillslut bor med varandra kommer jag fortsätta vilja sova med honom.

Annons:
[Devya]
2017-08-30 15:48
#21

Jätteintressant att få läsa om era erfarenheter/upplevelser om det hela! Också skönt att höra att jag inte är helt ensam om att vilja ha sängen för mig själv, även om majoriteten tycks vilja sova tillsammans med sin partner, vilket egentligen inte är så konstigt.

Med mitt ex ville jag alltid sova tillsammans med. Jag var så van med det att det var svårt att sova utan honom. Det var först då vi gjorde slut och flyttade isär som jag insåg efter en tid att ojj vad skönt det är att sova ensam! Jag hade inte insett tidigare att jag hade aldrig sovt riktigt bra tillsammans med någon (vaknat många gånger under natten osv). Nu kunde jag helt plötsligt sova hela natten igenom efter 10 år!

Vi ska dock definitivt investera i en bättre madrass till vår större säng i vårt sovrum. Det kan ju hjälpa om den sängen är bekvämare än den i gästrummet. Min man sover nämligen jättedåligt utan mig. Han vaknar flera ggr om natten och emellanåt kommer han in till gästrummet för att sova bredvid mig. Det är faktiskt ganska gulligt måste jag säga. :)

Jag hoppas att flera fortsätter att skriva för jag tycker det är väldigt kul att få läsa om hur andra har det. :)

Ria74
2017-08-30 22:44
#22

Jag sover med dotter. Mannen jobbar borta i veckorna och kan inte sova med oss för han tycker det är för varmt och trångt så han sover i singelrummet :) Redan som gravid schasade jag in honom där ibland eftersom jag spydde varje gång jag såg hans fötter :D Är ganska nöjd med att sova själv, mannen snarkar så takstolen lyfter, slåss som en judomästare och pratar i sömnen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Kalli
2017-09-01 14:47
#23

Jag föredrar att sova själv, men tillsammans med hundarna. Sen myser jag ju gärna innan och efter man ska sova, så det är ju problemet med separata sovrum.

angest
2017-09-01 15:12
#24

Ja vi sover absolut tillsammans. Det tycker jag är en av de mysigaste sakerna med att vara sambo, att ligga intill varann och småprata tills man blir trött

[Thiah]
2017-09-01 16:51
#25

Vi delar säng för det mesta. Men maken sover ibland på soffan av eget val och det gör mig inget. Behöver han det för att sova gott så ska han sova där. Nuförtiden delar vi säng halva natten med en vild 3 åring så det brukar emellanåt vara någon vuxen i soffan.

[Tuulikki]
2017-09-02 12:20
#26

Oftast sover vi ihop, ibland kryper jag nära och myser och sen lägger jag mig på min sida. Båda vill ha space när vi ska sova.

Är vi osams sover jag i gästrummet och så får vi lugna ner oss och prata ut dagen efter. Jag sover bättre i gästrummet av någon anledning också, så i perioder sover jag där några nätter.

_Fisken
2017-09-03 07:11
#27

Vi går o lägger och ligger väldigt tätt tsm fram tills jag blir så trött så jag vill sova. Då lägger mig på min sida med mitt täckte (klarar inte värmen) och får det space jag behöver.
Jag vill sova mer avskilt men ändå tillsammans och med en skapligt bred dubbelsäng uppfylls det behovet. Separata täckten och sen ibland öronplupp,

En tidigare kvinna ville ha ett enda mega-täckte som vi som tsm under. Det främjade sexlivet men blev sämre sömn(!).

Annons:
tk1971
2017-09-03 09:26
#28

Glömde ju säga att självklart sover även hundarna i sängen. Nu har ju vi två små hundar, men jag upplever ändå att det blir en aning trångt ibland. Tycker att de mest brukar sova på min sida. Det är mysigt, men det blir svårt att vända sig om det ligger ett par hundar på täcket.

Katti
2017-09-03 10:29
#29

#27, jag vill ha ett stort täcke! Hade det under ett långt tidigare förhållande, men nu funkar det absolut inte. han vill ha ett tjockt varmt täcke, och virar dessutom in sig i det. Jag vill ha ett lätt, en stor del av året bara lakan!

Vi sover tillsammans. Myser alltid nära på kvällen, men vänder oss om när vi ska sova. Inga djur i sängen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

sp0ngeb0b
2017-09-04 08:45
#30

Förr när jag hade en 90 cm säng gick det helt ok att sova med killen, men jag märkte ju att det var sjukt mycket mer nice att sova själv. Nu har jag skaffat 180 cm säng och det är rena rama lyxen. Jag är en sån som älskar att kunna bre ut mig. Min kille är dock en sån som alltid vill ligga så nära som möjligt. Ibland är det mysigt men oftast vill jag sova för mig själv. Gillar därför att ha en stor säng så att jag kan sova för mig själv men ändå ha honom nära. Fast det bästa är ju att när han inte sover över kan jag ligga på diagonalen eller bara spreta med alla kroppsdelar utan att någon klagar 😃

[Tuulikki]
2017-09-04 10:56
#31

#30 Haha när min sambo jobbar natt ligger jag med sådär snett över och med armar och ben åt alla håll😂Så får han vika ihop mig sen vid 7 när han kommer hem😃

melonglass
2017-09-05 21:05
#32

Sover alltid i samma säng som min sambo och delar täcke. Han gillar att ligga så nära som det bara går medan jag gillar att kunna vända mig om var femte sekund och gärna spreta på armar och ben så mycket som det går, men på något vis funkar det ändå :P

JazzBass
2017-09-06 14:03
#33

Vi sover oftast i samma säng och vill göra det men i våras/vintras då frun led av stora sömnproblem och väldig trötthet så var hon tvungen att sova på soffan en period. Hon har också annars mycket svårare att sova och somna än jag som har väldigt lätt för att somna och är inte speciellt lättväckt heller. Att jag snarkar rejält ibland gör inte heller saken bättre heller för henne. Emellanåt sover barnen (1 & 3) också med oss, men just nu är det oftast bara ettåringen som gör det; hon vaknar ofta strax efter midnatt och har svårt att somna om i egen säng. För att vi ska få sova så bra så som möjligt tar vi då henne till oss och då somnar hon fort. Jag tycker också det är härligt att ha henne mellan oss, men det skulle inte vara nåt kul om hon krävde att få sova med oss precis hela natten, med tanke på annat man vill syssla med ibland. 🙂

Dubbeltäcke är mysigt men funkar inte alls för oss. Blir på tok för varmt. Jag somnar dessutom bäst om jag har täcket som en korv framför mig (sover på sidan) snarare än ovanpå. På morgonen brukar jag dock hitta mig själv under täcket. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Hayabusa]
2017-09-06 15:06
#34

Är det enbart sova det handlar om, ja då föredrar jag att vara själv i sängen. Sover inte alls bra när jag har sällskap i sängen, trots stor & rejäl säng.

Annons:
1vonne
2017-09-06 15:35
#35

Jag blir förvånad att så många föredrar att sova själva trots att de bor ihop. Jag kan förstå att det blir trångt/varmt i en vanlig enkelsäng men i tex en 180cm säng borde det inte kännas för trångt att sova 2. Efter att mina föräldrar skaffade skilda  sovrum och strax efter tog ut skilsmässa så tolkar jag skilda sovrum som början till skilsmässa.

Jag och mannen har alltid sovit tillsammans, först i en 90 cm säng. Det var varmt och trångt och inte så bekvämt men sedan vi skaffade dubbelsängen är det ju gott om plats.

[Hayabusa]
2017-09-06 16:11
#36

#35 Det är skönt att kunna bre ut sig ;) Det ena utesluter inte det andra och det kan ju faktiskt vara så att det räddar ett förhållande också, eller hur? Så länge man är överens - det är ju trots allt viktigast.

Fransu
2017-09-06 16:11
#37

#35 Mina föräldrar har haft skilda sovrum i över 20 år och är fortfarande gifta. Pappa snarkar och mamma vill kunna sova ostört. Och pappa i sin tur får snarka ostört utan att bli knuffad på hela tiden. Båda nöjda. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Hayabusa]
2017-09-06 16:13
#38

#37 Och vill någon släppa en morgonfis i sängen, så stör det ingen annan 😉

Fransu
2017-09-06 16:16
#39

#38 Precis! 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Kalli
2017-09-06 19:30
#40

Jag har svårt att somna med monotona ljud i bakgrunden. (Men somnar gärna till TV:n vilket istället brukar störa alla andra). Jag klarar ex. inte av tickande klockor. Människor som andas ljudligt, eller snarkar gör att jag ligger vaken hela nätterna. (Det var också en av önskemålen vid ny hund, inget snarkande).

Är personen däremot helt tyst har jag i sak inget att emot att sova i samma säng, förutsatt att personen inte vill ha närkontakt. Jag kramar/myser/skedar gärna men när jag är trött och ska försöka sova tycker jag att det blir för varmt och känns instängt. I mitt fall hade helt klart en "klängig" snarkande man kunnat göra att relationen tagit slut. Vem orkar med en relation där man aldrig får sova.

[LarssonA]
2017-09-11 10:05
#41

Både jag o sambon sover bäst ensamma, men vi väljer ändå att sova tillsammans, tätt omslingrade under samma täcke… :D

Annons:
pringles
2017-09-15 15:04
#42

Ja vi sover i samma säng, men numera har vi varsitt täcke. I början hade vi gemensamt täcke men när vi somnat snurrar alltid sambon in sig i täcket så jag vaknade alltid upp utan täcke alls så nu har jag ett eget.

idamadelenemoren
2017-09-17 16:37
#43

Jag och sambon sover tillsammans i en 180-säng med ett vanligt täcke som vi delar på. På somrarna sover han dock väldigt sällan under själva täcket. Ni har inte funderat på att byta säng? Och kanske ha separata täcken eller kanske ett stort dubbeltäcke, då kan du fortfarande "glida undan" om de skulle behövas :)

[Devya]
2017-09-17 17:01
#44

Vi har två stycken dubbeltäcken som han använder och jag har ett vanligt täcke då jag föredrar det så problemet ligger absolut inte där. Jag älskar att sova i mitten av sängen, oberoende om det är en liten eller en stor säng. :)

Gaara
2017-10-07 15:35
#45

Vi sover ihop och så nära varandra som möjligt. Men jag ÄLSKAR att han är mer morgonpigg än mig samt att jag var tredje vecka jobbar lite senare tider så jag får ha hela sängen för mig själv i ca 2 timmar. :) Jag liksom både älskar att sova med honom som att få några timmar utan honom i sängen. Däremot så vill jag inte sova en hel natt utan honom. Jag sover rätt dåligt oavsett om jag sover med eller utan någon så för den delen så gör det ingen direkt skillnad.

[Forest]
2017-10-11 08:16
#46

Jag tycker det är  tryggt o skönt att sova i samma säng. Vi har olika täcken, jag ett extra varmt och han varmt. Vi sover alltid med öppet balkongdörr för vi vill sova svalt rum :) Min man gillar sova tätt-tätt något jag inte gillar men tycker det är skönt o känna hans hand på mig. Jag tycker om att höra min man snarka inte för att han gör det alltid men tycker det är skönt, aldrig stört mig på det.  Det ligger säkert i att min far dog i ett astmaanfall och sonen har det så hade alltid ett öra på höra hur han andas "normalt" eller inte.

Upp till toppen
Annons: