Annons:
Etikettkriser
Läst 2626 ggr
smartina
2017-08-31 12:25

Svartsjuk på exet och hans nya

Det höll i tre år med mitt ex. Sen sa han att han var kär i en annan och han flyttade direkt hem till henne från våran lägenhet (eller min lägenhet var det ju som vi bodde i) han sa att han var lessen och bla bla bla, vad tror han JAG är då? Han sa (säger) han vill ha kvar mig som vän och att han "tycker om" mig men är kär i den andra. Jag är ju fortfarande jätte jätte kär i honom. Vi hade inte alls dåligt förhållande och det sa han med. Bara det att han blivit som "förhäxad och galen" av henne. Han sa att han önskade att han inte kände så för henne men det gjorde han. Samtidigt som han säger att han älskar mig för den människa jag är och allt jag gjort för honom.

Vi bor alla i en liten håla. Många känner varann och jag vet även vem hans nya är. Inte så jag känner henne men hon jobbar i en butik, glad trevlig hjälpsam och helt perfekt tjej. Klart han blir kär i henne! Det känns som jag möter dom mest hela tiden ute på promenaden, i affären, på gymmet, i restaurangen, ja överallt. Dom går omkring och ler och svävar på rosa moln. Och dom hejar alltid glatt på mig och frågar hur jag mår. Ja men vad TROR dom? Jag mår SKIT och jag vill inget hellre än att det ska ta slut mellan dom. Jag hatar hur mitt liv blivit förstört av att dom inte kunde låta bli varann.

Dom har till och med frågat om jag inte vill komma hem till dom och "käka middag" Men hur bra är det att gå hem till sitt ex (som man är superkär i) och hans nya och se hur perfekt dom verkar ha det och hur lyckliga dom är.

Annons:
Maria
2017-08-31 12:36
#1

Tråkig situation du har hamnat i men han har ju ändå varit ärlig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mangemani4
2017-08-31 12:40
#2

du får väl göra något åt ditt problem då. finns fult med folk man kan prata med för att få bort svartsjuka. att gå runt och störa sig på folk som inte gör något fel, käkar bara upp dig själv inifrån, så gör nått åt problemet och prata med någon psykolog eller nått, gör dig bara gott.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Kyllan56
2017-08-31 13:01
#3

Rätt egoistiskt och okänsligt att både äta upp kakan och ha den kvar. 

Så länge du är kär i honom kan du knappast umgås med hans nya. Ska du sitt där och behöva uppleva hans och hennes lycka? Det är tortyr.

Han har gjort ett val och kan inte välja att ha kvar vissa bitar av dig men förkasta andra.

Fräckt och okänsligt tycker jag det är att bjuda hem dig till deras tomtebolycka! Om du inte vill bli tokig, får du nog säga hejdå till att umgås med honom som vän.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[SuperNaturalBeing]
2017-08-31 16:14
#4

Fast jag tycker du är lite löjlig . Man kan inte styra vem man blir kär i och ditt ex gjorde helt rätt. vad skulle han annars gjort? stannat med dig trots att han hellre velat vara med henne? haft ett förhållande med henne bakom din rygg? Vad skulle han gjort istället? Han hittade nån annan som han fick känslor för och så är det bara. Förstår absolut att du är ledsen, men ditt ex har inte gjort nånting fel . Säg till honom att du inte klarar av att vara vänner, i alla fall i nuläget, och försök sen tänka på annat. Umgås med andra männidkor, gör roliga saker , osv.

mangemani4
2017-08-31 16:20
#5

varken killen eller hans nya har inte gjort eller gör inget fel. han erbjöd snällt vänskapen efter de skiljdes och både han och hans nya är ju trevliga mot henne. sen är det ju helt upp till TS om hon vill acceptera vänskapen eller inte, om hon nu fortfarande är kär i honom så är det ju hennes problem och om hon fortfarande vill vara vän med honom när hon fortfarande är kär och plåga sig så är det också hennes fel och problem. det är bara att inse att det är slut och att killen inte har gjort något fel. jag vet hur visan brukar gå efter det har tagit slut, den går alltid i stil med "jamen allt är ju hans/hennes fel" allt fel ska lastas över på den andre och visst, i vissa fall så kan man det, men i vissa fall, så som detta, så går det ej då killen inte har gjort något fel, vet att det kan vara svårt att bita i det sura äpplet ibland, men ibland så måste man göra det

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

smartina
2017-08-31 16:40
#6

Nej ingen av dem har gjort fel. Och klart han inte ska stanna med nån han inte är kär i. Men jag behövde skriva av mig då jag tycker det känns bättre att få göra det då jag känner mig ledsen. Men ni får väl tycka att jag är löjlig den som vill det.

Annons:
Kyllan56
2017-08-31 17:01
#7

#6 Jag tycker verkligen inte du är löjlig, utan jag känner med dig!❤️ De flesta i din situation hade varit ledsna! De flesta har väl också någon gång blivit lämnade och kan känna in i din situation.

Inte heller har din före detta, gjort fel. Jag tycker bara han är okänslig inför din sorg och att du fortfarande är kär i honom och att du även förväntas omfamna hans nya kvinna. 

Om ni ska kunna vara vänner, tror jag du behöver tid att komma över honom först.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Greta G
2017-08-31 17:03
#8

Jag tycker inte du är löjlig, du har rätt till dina känslor. Det är enligt mig i alla fall lite väl okänsligt av honom att tro att du kommit över det hela så snabbt och tror att du klarar av att komma hem till dom. Tycker du gör bäst i att göra en paus i er vänskap, du behöver få tid att läka och det kan bli svårt att göra när han hela tiden är i närheten.

mangemani4
2017-08-31 17:42
#9

jag har då inte sagt att du är löjlig, dock så fick jag intrycket utav inlägget att du sökte någon slags "nu ska vi basha killen för att han gjorde slut" stöd, men var det inte så så är var det väl inte så då. självklart ska du skriva av dig och jag gav dig mycket goda råd på hur du ska bli bukt med dina problem, inte bara när det gäller detta scenariot, men även framtida.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[SuperNaturalBeing]
2017-08-31 21:33
#10

#9 det var jag som skrev att jag tyckte hon beter sig lite löjligt, och.min kommentar var dessutom rätt lik din så tror att #6 var ett svar till oss båda. Jag tyckte också att det verkade vara lite så som #9 skriver. Att du ville att vi skulle komma här och tycka illa om den här killen bara för att han gjort slut med dig. Tyckte verkligen det lät så, speciellt när du skriver att han "förstört ditt liv " osv, och sånt ÄR löjligt. Det står jag fast vid Men jag misuppfattade väl ditt inlägg då.

Greta G
2017-08-31 22:38
#11

Alla har ju såklart sin egen tolkning av en text och för en del kanske det uppfattades som ett "tyck synd om mig" inlägg.  Oavsett om jag också hade tolkat det så hade jag tyckt synd om Ts, det är en förfärlig situation och när det handlar om känslor så är det inte alltid lätt att vara storsint och rättvis när man har fått sitt hjärta krossat, då har man rätt att få skriva av sig och gnälla lite. 

Tycker det är synd att det ofta är lite hård ton på forum/sociala medier, vore inte världen lite bättre om vi försökte förstå varandra och stötta varandra även om vi nödvändigtvis inte håller med. Världen ser ut som den gör 2017 och människor har det svårt. jag tror att vi kan göra mycket om vi bara försöker visa varandra mer förståelse och vänlighet. 

Detta inlägg är inte  baserat på bara denna tråden, det har inte varit så hårda ord här utan jag generaliserar hur det ser ut på nätet och bara försöker få mig själv och kanske andra att tänka en extra gång innan man dömer någon för fort bara för att man har en annan åsikt.

Kyllan56
2017-08-31 22:50
#12

Greta G, jag håller verkligen med dig i allt du skriver! Jag har t.o.m skrivit på vissa sidor att jag tycker det är en hård ton och många pekpinnar istället för att människor stötta varandra. 

Dessutom är det mycket svårt att veta vad T.S menar och inte menar. Tolkningen av människors inlägg, speglar deras egen personligheten. 

När man är ledsen och i affekt är det lätt att skriva saker som man inte hade gjort i vanliga fall. När någon är djupt ledsen och fått hela sin värld upp- och nedvänd så behöver man medkänsla och inte känna sig kritiserad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

mangemani4
2017-08-31 23:58
#13

men vadå hård ton? alltså jag är inte ute efter en stor diskussion nu, men detta har jag hört för många gånger nu för att det ska kunna ignoreras. när man inte lindar in allt i silkespapper, när man inte drar sina "vita lögner"(aka lögner), bara håller med och drar allt medhårs utan istället är ärlig och rak på sak, så är det "en hård ton", "hatiskt", "elakt" osv osv, man måste ta en lååååång omväg runt själva sakfrågan, verkligen förklara sig själv att "så menade jag inte utan så, så du inte tror det eller det om mig", ha silkesvantarna på, istället för att bara gå rakt på sak och säga som det är för att det inte ska vara en "hård ton". ni får mer än gärna dra ut på samtalen/diskussionerna om ni så vill i form utav en massa gulli gull snack, men jag orkar inte med sånt, jag går rakt på sak och att vara rak på sak är inte att ha en hård ton, isf måste man vara extremt låttkränkt och överkänslig, men det är isf inte mitt problem.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Greta G
2017-09-01 09:57
#14

Tack Kyllan 56! 

#13. För mig handlar det inte om att ta någon omväg, utan ofta vill personen ha stöd, (det är väl ändå en av anledningar till att människor skriver i forum??) , tröst eller råd och ibland bara diskutera. Man kan säga saker på ett bra sätt utan att behöva skriva en uppsats.

Vi är alla olika känsliga, och över olika saker. Det handlar då om att respektera någon annans känslor. Bara för att jag inte är religös eller håller på något lag kan jag inte bagatellisera när någon blir skitledsen för att laget förlorar.  Jag skulle inte då säga: hallå, folk svälter i världen, du är superlöjlig. Man har rätt att vara ledsen om laget förlorar för det är något man bryr sig om, önskar alla hade något de brydde sig om.  Vi är inte alla lika (och tur är väl det!) Nu har jag gått lite väl OT så kanske ska återgå till vad ts skrev om någon har fel råd att ge henne.

Sarah
2017-09-01 11:20
#15

Löjlig är du inte och jag gissar att han inte förstår att du fortfarande är kär i honom och behöver distans.

smartina
2017-09-01 12:38
#16

Jo han vet att jag har känslor för det har jag sagt och att jag därför drar mig undan men han vill att vi ska kunna "umgås normalt" och även att jag ska lära känna hans nya och "se att hon är en bra människa" men varför måste jag ha en relation över huvud taget med hans nya? Vi har ju inga barn tillsammans som jag behöver ta hänsyn till men ändå så vill dom att jag ska "vara med" Jag måste kanske säga hej till henne om jag fortsätter handla saker i affären där hon jobbar, men vara hemma hos henne.. varför?

Sarafiaklara
2017-09-01 12:52
#17

#16 Nej du behöver verkligen inte umgås med dem, tycker det är lite respektlöst att tjata om detta när de vet att du fortfarande har känslor för ditt ex och känner dig ledsen. När man dumpar någon får man acceptera om den dumpade inte vill vara kompis efteråt. Många behöver distans för att komma över sitt ex och ta sig vidare vilket jag tycker att de ska respektera att du behöver. Om du hade dumpat honom hade han velat komma hem till dig och din nya då? Om han dumpade henne för dig skulle hon vilja komma hem till er på middag då? Nu bor ni ju tyvärr i ett litet samhälle så det är svårt att undvika varandra men det betyder verkligen inte att du måste vara kompis och umgås med dem. Var på ett trevligt vis tydlig med att du inte är intresserad av att umgås med dem just nu och att detta inte hjälper dig att komma vidare. Säg att de kan visa att de bryr sig om dig genom att ge dig distans att komma över detta.

Kyllan56
2017-09-01 12:52
#18

#16 Han är väl helt enkelt ambivalent. Han älskar dig, men samtidigt upplever han en passion med den andra kvinnan. Genom att ha dig kvar som vän får han bägge delarna. 

Hade jag varit du, så hade jag frågat honom hur han tänker? Om den nya kvinnan lämnar honom, för att hon träffat en ny. Skulle han då vilja umgås med den nya som vän?

Sedan det intressanta är inte vad din f.d. sambo vill utan vad du vill! Du bestämmer över ditt liv. Han kanske kommer tillbaka när passionen lagt sig, för den kan inte hålla i sig evigheter! Men det ska du inte gå och vänta på. Försök lev ditt liv utan hänsyn till ditt ex. Han har gjort sitt val och det får han så för fullt ut!

Samtidigt kan jag inte låta bli och undra över hur hans nya kvinna egentligen känner för att umgås med dig?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: