Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1837 ggr
Honestyisdead
9/7/17, 1:40 AM

Brand

Jag hade en brand i köket för ett par veckor sedan. Jag upptäckte den tidigt och lyckades släcka den med en av mina 2 brandsläckare. Det var väldigt skrämmande hur fort elden växte!

Är så glad att jag har brandsläckare, utan det hade hela köket brunnit innan brandkåren hunnit hit.

När jag pratade med vänner var det många som saknar brandsläckare i hemmet och en del saknade även brandlarm! Det är så viktigt att man har det.

Har ni detta i era hem? Har ni lärt er hur man använder en brandsläckare? Kollar ni brandlarmet ibland

Annons:
SuperLimm
9/7/17, 7:35 AM
#1

Bor i hyreslägenhet och där brukar det vara standard med brandvarnare. När vi flyttade in fungrare den dock inte så jag undrar lite hur länge dom som bodde där innan varit utan brandvarnare. Väldigt otäckt. Brandsläckare har vi dock ingen mest för att jag inte hittat någon tillräckligt bra än. Dom där små med fina tryck är för dåliga, vill ha en bra rekommenderad. Vissa boende hos min hyresvärd har fått både brandsläckare och brandfilt installerat hemma och jag hoppas alla får det. Det är otroligt viktigt. Vad gäller att använda brandsläckare får vi gå kurs via jobbet regelbundet så det har jag koll på.

Mvh Linn

vendelay
9/7/17, 11:03 AM
#2

Vi har brandsläckare, brandfilt och brandvarnare. Men nej, jag är inte hundra på hur släckaren används. Jag har varit med på övningar där vi fått testa på att använda släckare men jag minns inte helt hur det gick till.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

fruktgumman
9/7/17, 11:19 AM
#3

Jadå vi har flera brandvarnare och brandsläckare både på övervåningen, mellanplanet och i källaren. På jobbet får vi regelbundet gå kurser där vi använder brandsläckare.

[Kaoskaos]
9/7/17, 12:37 PM
#4

Japp och tur var det då det började brinna på spisen . Eftersom vi var mitt i en flytt så hade jag inget att släcka med tills jag kom på brandsläckaren ! Den räddade huset . Ett gammalt trähus med sågspån i väggarna

[Hayabusa]
9/7/17, 1:09 PM
#5

Hur man bekämpar eld etc fick jag lära mig i lumpen. Fick t om rökdykarutbildning.

[Devya]
9/7/17, 7:14 PM
#6

Vi har en brandsläckare här utanför dörren vår (finns en på varje våning och det är tre våningar, en lägenhet på varje våning så vi har vår egen brandsläckare då I princip).

Jag kollade dock just och den ser ganska gammal ut…. Vet inte riktigt om jag litar på den brandsläckaren.

Annons:
Kalli
9/7/17, 8:15 PM
#7

Brandfilt, brandsläckare, två brandvarnare. Kollar den i köket regelbundet genom att bränna saker på spisen, den fungerar utmärkt. Den i sov/vardagsrummet brukar jag testa när jag dammar av den vilket sker då och då. Har gått kurser genom jobbet om brand och även använt brandsläckare under dessa.

[Tuulikki]
9/7/17, 11:31 PM
#8

Brandvarnare som är kopplade till varann - tjuter en tjuter alla. Brandfilt. Flera brandsläckare. Har full koll på hur allt används. Dels så fick vi gå på studiebesök hos brandkåren i högstadiet och dels så har pappa varit brandman så jag har alltid haft koll.

Elinmatsdotter
9/8/17, 4:16 AM
#9

Vi har flera brandfiltar och brandsläckare av stor modell utspritt på strategiska platser i huset, stall och garage. samt kombilarm för brand och inbrott som har kamera som är kopplat till sektor alarm. Larmet var det första vi instalerade när vi flytta in för vi har inga grannar så skulle det börja brinna hade alla djuren förmodligen brunnit inne och den mardrömmen vill jag inte uppleva…..

[Thiah]
9/8/17, 4:17 PM
#10

Ingen brandsläckare men brandvarnare och brandfilt. Förstår inte alls hur man inte kan ha brandvarnare. Liten kostnad men stor hjälp.

Honestyisdead
9/8/17, 4:29 PM
#11

#10 Råder er att skaffa brandsläckare också. Tex branden här hade inte gått att släcka utan det.

eeyoree
9/8/17, 7:47 PM
#12

Har brandlarm, brandsläckare och en sån filt man lägger på elden eller jag tror vi fortfarande har den kvar har inte sett den på ett tag nu när jag tänker efter. Den brukar hänga på väggen x)

[Forest]
9/18/17, 12:13 PM
#13

Vi bor i lägenhet har 3 brandvarnare 2 av dom är kopplade till varandra, en släckare och brandfilt har vi.  Har filt och släckare även i bilen.

Annons:
Gaara
10/7/17, 2:44 PM
#14

Har en brandsläckare som fästmannen fick i julklapp för några år sedan. Vi har även ny brandvarnare samt brandfilt som vi fick i år eftersom det brann ordentligt på vår gata i december förra året. Dock i andra änden av gatan så vi inte drabbades. Min bror däremot bodde i porten bredvid där branden startade och han har fortfarande inte fått flytta tillbaka då hela de två portarna behövde renoveras totalt efteråt.

MikaelaS_
10/7/17, 9:26 PM
#15

Har fyra seriekopplade brandvarnare, brandsläckare i kök och utanför pannrummet i källaren. Samt brandfilt och en liten "spisspray" i köket. Det var det allra första vi monterade när vi flyttade in för två år sedan, hade aldrig vågat vara utan.

Fridaaaa
10/8/17, 5:14 PM
#16

Har en brandsläckare och två brandlarm. Bytte precis ut våra till nya :) 
Lärt oss använda brandsläckare på jobben när de haft "Kurser" :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
10/8/17, 6:54 PM
#17

2 brandsläckare, 2 brandvarnare. 5 utgångar från huset, bara dörrar inräknade . Enplansvilla Både jag o mannen har gått " heta arbeten" utb

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Dioramabyggare
10/15/17, 3:49 PM
#18

1 brandsläckare, 1 brandfilt, 1 brandvarnare (och 1 efterlysande "utrymningsskylt", på väggen i hallen).

Calcifer
10/15/17, 3:58 PM
#19

Har brandvarnare. Nu är jag livrädd för eld och allt som har med det att göra då jag var med om något otäckt som barn så jag är otroligt noga och försiktig med allt som har med det att göra. Inga ljus, står som en hök vid spisen, rengör alltid plattor och fläkten ovanför för att det inte ska finnas nåt som kan fatta eld, städar ugnen en gång i veckan oavsett om jag använt den inte, samt att jag har tränats i hur man släcker eld om det t:ex brinner i stekpanna eller så. Klart det kan hända ändå, och brandsläckare har jag haft men den gick åt när det brann hos grannen för att deras katt knuffat ner ett ljus, dock kommer jag väl få den tillbaka - fast ny då såklart - inom kort hoppas jag på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: