Annons:
Etikettförhållande
Läst 1239 ggr
[Akkurat]
2017-09-11 09:30

Pojkvän tagit upp kontakt med ex

Hej! Jag har varit tillsammans med min pojkvän sedan våras/vintras och vi har haft det väldigt bra tillsammans. För några dagar sedan såg jag när vi satt i soffan att han snapade med sitt ex. Dem gjorde slut för länge sedan, flera år sedan. Han har berättat att dem var tillsammans i ca tre år och att hon var otrogen mot honom och verkligen krossade hans hjärta. Dem har dock träffats o legat med varann någon/några gånger efter det, men det var också längesedan om jag fattat rätt. Dem har inte varit vänner på snapchat innan, och hade dem varit vänner och pratat med varandra när vi träffades hade det varit en annan grej, men tycker verkligen inte att det känns bra att dem helt plötsligt tagit upp kontakten nu? Jag tog upp detta i fredags men han sa att dem alltid kommer vara vänner osv. Han är ganska svartsjuk av sig vilket jag inte är annars, och jag tog upp att han hade blivit galen ifall jag hade gjort detsamma men han säger att han inte alls hade tagit illa upp. Dem har ändå fortsatt snapat varje dag sedan dess och flyktigt hela dagarna. Vill verkligen inte vara en jobbig avundsjuk flickvän som ber honom ta bort tjejer eller så, men seriöst? Han har flera tjejkompisar vilket jag inte bryr mig om alls, man ska få ha vänner oavsett vilket kön dem är, men ett ex där det var mycket känslor inblandat känns annorlunda när dem dessutom inte ens haft kontakt innan. Överdriver jag eller är det verkligen okej att ta upp kontakten med sitt ex när man är i ett förhållande med någon ny? Är det nödvändigt när man liksom inte har barn eller något ihop som kan kräva att man har kontakt. Dem bor på samma ställe några få km ifråm varandra och jag bor 5 mil bort så känns nästan ännu värre med. Är verkligen ledsen över detta och tänker på det hela tiden, känns som jag inte litar på honom längre. Känner mig så sviken även fast han inte ens beter sig annorlunda mot mig.

Annons:
[LarssonA]
2017-09-11 09:54
#1

Jag kan tycka att det är OK så länge det är OK för dig. Men om du inte vill att de skall ha kontakt skall han respektera det och genast avsluta den relationen!

Det hade jag krävt!

_Fisken
2017-09-11 10:05
#2

Ett kärleksförhållande kan övergå till bra vänskap. Det är ju då det blir "slut".
Kan bli komplikationer med en ny partner som i ditt/ert fall.
Det enda råd jag kan ge är att acceptera läget och samtidigt inse att det är dig han valt till att ha ett kärleksförhållande med. Inte sitt X.  Jag har förståelse för att det är en svår tanke och att du misstror honom.

[Akkurat]
2017-09-11 12:23
#3

Det är verkligen en svår fråga :( vill inte vara en krävande flickvän som inte låter honom vara vän med sitt ex, vill inte sätta något ultimatum eller "tvinga" honom, men men förstår inte varför de helt plötsligt ska ta upp kontakten när de inte varit vänner innan. Känns verkligen inte bra utan har verkligen ångest över detta. Hade något av mina ex som tex var min första kärlek och som varit ett känslosamt avslut hört av sig nu, så hade det varit självklart för mig att inte ta upp den kontakten? Ser ingen anledning till det alls när jag är i en ny relation och skulle själv känna att det vore lite oschysst mot honom med. Det är i det förflutna.

abcö
2017-09-11 12:48
#4

Anledningen att de återupptar kontakten nu kan vara just att det varit ett väldigt jobbigt avslut. Då orkar man inte vara vän med exet direkt efter att det tagit slut. Men efter ett tag när känslorna lagt sig kanske man ändå inser att man vill ha kvar exet som en vän.

Så har det varit för mig. När det tog slut på ett jobbigt sätt så bröt jag kontakten helt ett tag. Men efter något år blev vi vänner igen.

_Fisken
2017-09-11 13:12
#5

Ja. Samma här som #4. Det tog 1 år innan jag fick ett SMS där det stod "Kan vi prata?"…..sen blev vi vänner och nu verkar det ha klingat av totalt så nu har jag inte hört av henne på ett halvår…må så vara.

[Devya]
2017-09-11 16:58
#6

Ser inte att det skulle vara ett problem. Man kan inte alltid bli vänner direkt efter ett uppbrott. Jag önskar att mitt ex och jag en dag kan bli vänner. Nu har det dock gått 4 år sedan vi gjorde slut så jag tvivlar på att det kommer att hända. Om han dock skulle kontakta mig nu så skulle jag bli glad. Vill gärna ha min bästa vän tillbaka. Men, om min man skulle bli väldigt upprörd över det så skulle jag inte bli vän med mitt ex. Det gäller att ta hänsyn till varandras känslor och inte vara för självisk.

Annons:
pyromanen
2017-09-13 20:02
#7

Att ta upp en kontakt med ett ex igen tycker jag inte är varken konstigt eller fel, men håller de på o chattar stup i ett är det skumt.

Upp till toppen
Annons: