Annons:
Etikettdjur
Läst 45175 ggr
Honestyisdead
2010-12-11 17:12

Äta husdjur?

Nä, riktigt så är det inte.
Men skulle du kunna äta katt eller hund? Om du fick chansen?

Många äter ju kor och grisar, kalvar och kycklingar utan att blinka. Men nämner man husdjur som mat, då blir det liv i luckan. för mig är det dubbelmoral.

Jag skulle själv gärna prova på katt och hundkött om det gavs tillfälle. Förutsatt att jag visste att djuren hade levt ett bra liv och slakten varit human.

Kaniner är ju också husdjur, men detta djur är ett djur som man också jagar, alltså är det mer accepterat.

Hur ser du på saken?

Annons:
Maria
2010-12-11 17:16
#1

Stor djurvän som jag ändå anser mig vara så svarar jag nog ändå Ja.

Det beror alldeles på hanteringen av djuren och hur man avlivar.

Det finns ju skräckexempel på hur man hanterar katter och hundar i Asien och då skulle jag givetvis inte äta men annars är det ju lika illa eller bra som att äta gris eller nötkött.

Min man har ätit hund i Korea. Det var helt OK i smaken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
2010-12-11 17:17
#2

Nej. Inte äta katt, för det är ett rovdjur och det finns någon instinkt som säger att man inte ska äta djur som är rovdjur. Inte äta hund, för hundar är de absolut äckligaste djur jag vet.

Maria
2010-12-11 17:18
#3

Makrillen är asätare om jag inte har felTungan ute

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Katti
2010-12-11 17:25
#4

Tror tyvärr inte att det förekommer slakt av hundar och katter som har haft det bra… Därmed är svaret definitivt nej för min del!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2010-12-11 17:36
#5

#4 Men om det nu skulle finnas, hade du kunnat äta det då?

[Hilo]
2010-12-11 17:37
#6

Jag säger nej, av den anledning att jag har svårt att tänka mig att kattkött är gott.
Hund.. nja.. lite samma sak där.

I övrigt håller jag nog med Katti - Tror inte human slakt av de djuren är aktuell..

Annons:
Honestyisdead
2010-12-11 17:37
#7

32 Varför finns det en instinkt som säger att du inte ska äta rovdjur?

malinmagnusson
2010-12-11 17:40
#8

Jag skulle aldrig äta husdjur. Inte grisar kor kalvar eller kyckling heller. Jag äter bara fisk och vilt

Honestyisdead
2010-12-11 17:45
#9

#8 Varför bara vilt och fisk?

Cindy
2010-12-11 17:47
#10

Haha, Hera vilka frågor du hittar på Skrattande

Nej jag skulle inte äta hund eller katt, av det enkla skälet att jag i mitt liv har valt att se dessa djur som familjemedlemmar och inte bruksdjur. Jag har allra högsta respekt för t.ex. kanin och häst också, och har haft dessa djur som hobby i många år när jag var yngre, och då klarade jag inte av att äta kött från dessa djur heller men kan så nu.

Det är helt enkelt min personliga moraliska gräns.

Vänliga hälsningar
Cindy

[isdrakee]
2010-12-11 17:48
#11

Nu äter jag inte kött själv så i mitt fall blir svaret nej.

Men det är en intressant fråga och jag blir förvånad över denna dubbelmoral som finns hos många människor. Många reagerar starkt när traditionella husdjur far illa men dom flesta av dessa sätter sig mer än gärna framför middagsbordet och äter plågad gris till kvällen. För det är uppenbarligen helt okej att grisar och andra matdjur far illa, bara det är billigt och gott.

Men skulle någon äta ett marsvin som hände på tv för ett tag sedan, då jäklar… Har även stött på folk som tycker det är fel att mata reptiler med möss. Men sen kan dessa människor äta kött själva och ha hund eller katt. Dubbelmoral? Ja.

Jag själv ser inget fel att äta husdjur i förhållande till andra djur. Alla är ju levande varelser oavsett vilket syfte vi sätter på dom. Det är inte mer synd om vissa arter.

Om jag åt kött själv skulle jag hellre äta kanin och marsvin än gris. Grisar är så fruktansvärt trevliga och intelligenta djur så jag skulle inte känna mig bekväm att äta dem. "Dumma" kaniner och marsvin känns bättre på något sätt.

Just hund och katt kanske inte passar som föda eftersom dom är karnivorer. Men i principen accepterar jag det.

Bergspuman
2010-12-11 17:54
#12

#2 Vet inte - känner bara ett automatiskt motstånd.

Men litegrann kanske för att jag vet att man äter sibetkatter i Kina och att de djuren sprider smitta, som människan får i sig genom att äta av dem. Vissa djur ska människan inte äta helt enkelt.

Cindy
2010-12-11 17:59
#13

#11 Jag tycker inte alls att det behöver ligga dubbelmoral i frågan. Alla djur som hamnar på tallriken har inte plågats eller farit illa, det är en av vegetarianmyterna som jag inte ens under mina tio år som vegetarian kunde svälja.

Det handlar om personlig moral. Jag är inte särskilt sugen på att äta marsvin, men de avlas för just detta syfte i Sydamerika och vem är jag att säga att deras matval är sämre än mitt?

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
Honestyisdead
2010-12-11 17:59
#14

#10 Haha, ibland sprutar ideerna ut, även de konstiga ;)

#12 Okey.

Jag kan tillägga att jag alltid levt med djur. Antingen hund, råttor eller katt. Skulle självklart aldrig kunna äta ett djur som jag lever med och har en relation till.

malinmagnusson
2010-12-11 18:04
#15

#9 Dels för att fläsk- och nötkött innehåller för stor andel omega 6 än vad som är att föredra. Men också för att jag inte litar på att grisarna haft en bra uppväxt och sluppit onödigt lidande i kanske timmar i en slaktbil

[isdrakee]
2010-12-11 18:05
#16

#14
Självklart är det väl få som vill äta just dom arterna som man själv har som familjemedlemmar. :) Det är nog ingen som säger emot det.

Men bara för att man själv inte kan tänka sig att äta en art så behöver man kanske inte tycka att principen är moraliskt fel. Sen finns det ju väldigt många olika arter som hålls som husdjur. Bara för att man själv kanske inte vill äta katt så kan det kanske det ändå är okej att äta kanin?

Sarah
2010-12-11 18:36
#17

Jag äter inget djur så det är enkelt, men jag kan inte heller se en skillnad på djur som djur. Utom som vissa säger om karnivorer och att smakpreferenser gör sig gällande där. Men, jag tycker inte att man ska äta ngt djur.

Honestyisdead
2010-12-11 18:48
#18

#16 Det var inte det jag menade. Jag kan äta hund fast att jag har hund, men inte MIN hund. Det var så jag menade. :)

Musiken
2010-12-11 20:21
#19

Absolut. Ser inget fel i att ata djur, oavsett art. Ser hellre att de "kommer till nytta" an branns eller gravs ner pa en aker. Vi hade en skoldpadda nar jag var yngre som vi tankte "atervinna" genom att gora ett pennskrin av honom nar han dog. Dock sa hann han flytta innan han blev sa gammal sa det blev inget av med det.

coffee-girl
2010-12-11 21:10
#20

Det beror på… Jag skulle inte kunna äta något djur som jag har hållit på och gullat med, oavsett vad det är för art. Sålunda skulle jag inte kunna vara bonde och äta upp korna och grisarna jag själv har skött om. Inte heller kaniner om jag själv har fött upp dem. Men har jag inte hanterat djuret när det växte upp så kan jag äta det.

I andra länder äter man ju hund (och katt?), och det påstås vara gott, så jag tror jag skulle äta det om nån bjöd. Men jag är inte så intressserad så att jag själv skulle köpa eller beställa in på restaurang. Men jag äter hästkött, som jag vet att många inte äter just för att det är husdjur.

Annons:
Honestyisdead
2010-12-11 21:21
#21

Räknas häst som husdjur?

Trodde husdjur vad djur man hade i huset, hemmet.

Katti
2010-12-11 21:44
#22

Nej, husdjur är domesticerade djur i människans tjänst. Hundar, katter och liknande kallas ibland för hemdjur för att hålla isär dem!

Hästkött är väl egentligen det mest "moraliska" köttet eftersom de i allmänhet slaktas efter att ha levt färdigt så att säga (vet att det finns undantag).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2010-12-11 21:47
#23

Då är ju ordet "husdjur" lite missvisande. Kunde hetat människodjur eller något sånt ;) Fast det är kanske missvisande drt med :P

giffan
2010-12-11 21:51
#24

Egentligen borde man väll kunna äta hund och katt om man äter övriga djur… Men jag måste nog svara nej på den frågan iaf.

Skulle iaf ha mycket svårt att äta det, men om jag testade någon gång och tyckte det va gott skulle jag nog kunna göra det.

Har ätit häst kött och tyckte det va gott, men köper inte det iaf. Likaså älg (som är ett av mina favorit djur) har jag ätit, men äter det inte frivilligt… Bjuds det så äter jag det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Honestyisdead
2010-12-11 22:05
#25

Hästkött som pålägg är det enda hästkött jag ätit, och det är jättegott.

giffan
2010-12-11 22:28
#26

#25 Ja hästkött är jätte gott, men  jag vill inte äta det iaf…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Chippers
2010-12-11 22:57
#27

NEJ. Jag vägrar äta husdjur.
Jag äter heller ingenting annat än kyckling och fisk.
Men jag vill sluta med kyckling. Tyvärr tycker jag att det kan vara riktigt gott och har svårt för att sluta med det. Fisk känns ändå okej. De har ju inte innan slakten levt i akvarium direkt…. utan i havet.

Men hund, häst, katt, kanin osv?
Jag dör hellre av svält.

Fast när jag flyttar hemifrån tänker jag bli vegeterian.
Ev. äta fisk om jag blir bjuden på det, men inte annars.

Annons:
Honestyisdead
2010-12-11 23:03
#28

#27 Aldrig hört talas om fiskoldningar? Alla fiskar lever inte i havet och sjöar fritt.

Chippers
2010-12-11 23:17
#29

#28 Nej, det har jag inte tänkt på.
Undra hur vanligt det är att fisk man köper t.ex tonfisk kommer från en fiskodling? 

Äter främst tonfisk 3-4 gånger i månaden.
Blir inte så mkt annat.

giffan
2010-12-11 23:28
#30

#29 Fast tonfisk är inte så snällt att äta. Vet du hur många delfiner mfl som stryker med i den fångsten? Där dör ju jätte många andra djur just för att man ska fånga tonfisken. Så Jag äter sällan tonfisk..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Chippers
2010-12-11 23:32
#31

#30 På de tonfiskburkar vi köper, står det att inga delfiner har skadats. För det med delfinerna är jag medveten om.

Honestyisdead
2010-12-11 23:42
#32

Urk, tonfisk på burk gillar jag inte alls. Torrt och äckligt :)

Chippers
2010-12-11 23:47
#33

#32 Det finns faktiskt en sort jag gillar, och den är alltid den vi köper. Har köpt lågprismärkerna och de är verkligen äckliga. Den vi köper kostar 20-23:- per burk. Filébitar är det i.

Chippers
2010-12-11 23:51
#34

Abbas tonfisk var det visst! Den är god och snäll mot delfinerna :)

Annons:
Katti
2010-12-12 00:33
#35

När det gäller tonfisk så är det ofta fullkomligt vidriga förhållanden på båtarna också. För arbetarna alltså…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[nadvard]
2010-12-12 12:01
#36

Jag skulle aldrig äta katt eller hund kött. För det är djur som varit som syskon till mig under uppväxten.
Däremot äter jag annat kött.
Jag tycker inte att det är dubbelmoral. FÖr jag ser hundar och katter nästan som människor. Det gör jag inte med grisar, kor osv. För jag har aldrig levt med dem själv.

[nadvard]
2010-12-12 12:06
#37

att äta kött man att säga att man aldrig skulle smaka människo kött är det dubbelmoral?

ChristineL
2010-12-12 12:34
#38

Jag är sån som gärna äter all typ av mat, men! Jag vill veta varifrån det kommer, köper övervägande ekologiskt oavsett vad det är och vad gäller fisk så är det viltfångad som gäller (finns ju ekolgiskt där med men inte i samma utsträckning). Av någon anledning så är ekologisk kyckling svårt att få tag på, men ägg finns det överallt. Vet att ägg-höns och "matkycklingar" inte kommer från samma ställe men det borde inte vara svårt.

Så till frågan, äta husdjur? Ja, om det förekommer ekologiskt.

Det gäller att läsa på förpackningarna :)

Gerbilflicka
2010-12-12 12:36
#39

Nuklassar jag inte hundar som "husdjur" utan snarare som familjemedlemmar. Så nej, det vore som att äta en människa.

Jag äter inte kött, men om jag gjorde det så skulle jag inte se någon skillnad i att äta en kanin eller en ko.

Aviendha
2010-12-12 12:49
#40

Jag ska erkänna att jag hade nog hajat till om jag kom hem till en vän som serverade katt med marsvinspate fast det kan ju mycket väl vara för att det inte tillhör det vanliga för min del. Men jag ser egentligen inget problem i själva saken med att äta en hamster jämfört med en ko.

Cindy
2010-12-12 12:57
#41

#37 Nej det är verkligen inte dubbelmoral. Vi är evolverade att äta kött, och likaså evolverade till att kunna ha komplexa sociala strukturer. Kannibalism förekommer i djurvärlden, men vi har enligt min åsikt kapaciteten att välja bort detta till förmån för ett stabilare samhälle.

En helt annan fråga, alltså. Sen vet jag att många vegetarianer resonerar "jag äte hellre en människa som mördat än ett oskyldigt djur", vilket gör mig mörkrädd.

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
viktoria91
2010-12-12 13:39
#42

#40 Håller med dig! hade reagerat om någon bjudit på en sådan rätt men samtidigt undrat vad det smakat.

Jag ser också mina djur som familjmedlemmar jag, har ponny och äter utan problem häst ex.

Varför äter vi inte andra människor utan det ses som "fel"? Är väl bättre att äta upp varandra än att begrava dem anhöriga som bara tar upp en massa mark som kan användas inom jordbruket. Jag är inte kannibal om nu någon skulle få för sig det men jag har länge undrat över detta.

Honestyisdead
2010-12-12 14:25
#43

Mina djur är också familjemedlemmar, men det är ju inte mina djur jag äter.

Att vi inte äter människor är inte riktigt samma sak.
Håller med i #41. Hur skulle det ha funkat?

Vi äter inte sjuka djur, skulle vi då äta sjuka människor? Eller skulle vi slakta friska människor? Förklara gärna hur ni menar.

#42 Äta upp de anhöriga? Varför skulle vi äta upp anhöriga. Det är ju inte snack om att äta upp våra egna husdjur heller. Är ju sjukt.

Vill bara påpeka för nya läsare att detta bara är HYPOTETISKT! Alltså ingenting vi kommer göra eller VILL göra.

Maria
2010-12-12 14:29
#44

#42 Bisarr jämförelse må jag säga.Obestämd Dessutom kremeras en stor del av befolkningen.

Vi tar dessutom hand om mänskliga kroppar på annat sätt som donationer, vetenskaplig forskning osv. så visst återanvänds våra kroppar mycket utan att vi för den skull äter upp varandra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2010-12-12 14:37
#45

Precis bumbleboo.

Cindy
2010-12-12 14:59
#46

#42 Moraliskt eller inte, så skulle jag tappa aptiten vid tanken på att äta någon som dött av lever/lung-cancer, SLE som orsakat total organsvikt, eller AIDS. Det är vad anhöriga till mig senast dog av.

Inte heller min katt som dog av njur- och leversvikt känns särskilt aptitligt, hon var mer päls än kött på slutet.

Vad jag vill säga är; vi äter inte självdöda djur, vi äter friska slaktade djur som fötts upp just för syftet att bli mat. Räck upp handen ni som känner för att slakta och äta en frisk anhörig - hund som människa.

Vänliga hälsningar
Cindy

viktoria91
2010-12-12 15:32
#47

#46 Nu menar jag människor som varit friska då vi knappast knaprar i oss djur med mul och klöv sjukan.

#43 Mina egan dhjur skulle jag aldrig äta men jag äter ju en massa andra djur så.

Honestyisdead
2010-12-12 15:33
#48

#47 Så du menar alltså att vi skulle slakta människor för att äta?

Annons:
Maria
2010-12-12 15:54
#49

#47 En frisk människa som dör i t.ex en olycka tjänar samhället mycket bättre som organdonator eller till forskningen. Tycker du inte det?

Vi lider ju inte direkt av svält så att det hade varit någon ekonomi i att skicka kroppen till Scan.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Fiction]
2010-12-12 18:32
#50

Apropå diskussionen om att äta människor: Det är inte nyttigt för oss att äta vår egen art, då det ökar sannolikheten för att sjukdomar/smittoämnen skall överföras via kosten.

[cancan]
2010-12-12 18:37
#51

Jag skulle aldrig äta varken häst, hund eller katt…

Är väldigt noga vad jag stoppar i mig och äter endast ''rent'' kött ej korv eller dylikt där tillverkaren blandar i allt möjligt skit..

Cindy
2010-12-12 18:39
#52

#50 För att inte tala om alla tungmetaller och kemikalier. Räcker med ett gäng vaccinationer för att vi ska ha så mycket kvicksilver i kroppen att våra kadaver blir miljöfaror…

Vänliga hälsningar
Cindy

[Emma--]
2010-12-13 00:55
#53

Jag äter inte kött, så det blir ju ett nej för mig.

Men jag har funderat åt och fram och jag tycker det är dubbelmoral att se skillnad på djuren på det sättet att man tycker det är okej att äta gris men inte äta typ något vanligt husdjur. Och även då skulle döma andra för att äta t.ex kanin men så sitter man själv och äter något annat djur.

Däremot tycker jag inte det blir dubbelmoral om personen inser att det egentligen är kött som kött, men ändå kanske inte klarar av att äta det som man själv ser som husdjur.

Vi växer ju upp med olika saker och har man växt upp och ser marsvin som husdjur så kan det nog ta emot att äta det.
Men då kanske man ska fundera själv mer varför.

Cindy
2010-12-13 11:25
#54

#53 Och jag tycker att det är dubbelmoral att tycka att äta döda djur är fel, men att det är okej att äta vegetabilier som dödar jordskiktet och hela ekosystem, samt mängder av smådjur vid skörd och insekter vid besprutning.

Man kan inte leva utan dödande, det är en myt. Det man kan göra är att minimera sin inverkan på planeten, varför jag inte äter spannmål och vegetabiliska oljor.

Vänliga hälsningar
Cindy

pyromanen
2010-12-13 11:33
#55

Med tanke på hur hund luktar så är jag verkligen inte sugen på att äta hund. Hund hamnar för mig i samma kategori som gräsvling och räv, nåt jag skulle kunna äta om det handlade om att alternativet var svält/proteinbrist på riktigt.  Så nejtack till hund, men inte för att jag ser hund som husdjur.

Häst tycker jag är gott och har inga problem att äta. Kanin har jag t o m själv slaktat, fast jag tycker et är ett tämligen smaklöst/trist kött och det hamnar långt ner på listan när jag väljer kött att äta. Skulle inte ha minsta problem att äta marsvin heller.

Hör inte till de som är road av att testa äta en massa udda djur utan föredrar kött jag dels tycker är gott, dels är producerat lokalt på ett sätt jag kan stå för. Vill äta kött med öppna ögon, inte vara en sån som hälst vill låtsas tro att köttfärs växer i fyrkantiga paket på ica.

Annons:
[Emma--]
2010-12-13 11:56
#56

#54 Tyvärr går det inte att hjälpa mot allt på en gång. Och just nu klarar jag inte av att äta kött just för att jag blir så otroligt ledsen över hur djuren alldeles för ofta behandlas. 

Eller tycker du man ska äta kött även om man mår dåligt över det för att man inte kan leva utan dödandet?

Om du tittar så har jag inte sagt att det är fel att äta döda djur. Jag kan tycka det föds upp och dödas för mycket djur. Men det jag tycker är fel att det alltid tillslut resulterar i att djur far illa på ett eller annat sätt. ALLA djur behandlas inte dåligt, men det händer om och om igen.  

Jag äter inte kött även av hälsoskäl.

Så jag förstår inte ens varför du skrev sådär till mig, eftersom jag inte sagt något om att det är fel att äta kött. Jag kan bara inte personligen klara av att äta kött som det är idag. Men ska vi börja snacka om naturen så är det inte bra med den mängden djur som föds upp idag.  Så det är omöjligt att göra allt perfekt, men det går som du säger minimera sin inverkan på planeten.

Och alla kan inte börja på samma ställe.

Cindy
2010-12-13 12:16
#57

#56 Du skrev att du tycker att det är dubbelmoral att se skillnad på djur man äter och andra djur. Jag håller inte med, och ville belysa den dubbelmoral jag tycker är värre - att inte äta djur alls av känsloskäl, men inte reflektera över att vegetarisk mat också orsakar död.

Det är inte bra att vi håller djur i fabrik och matar dom med spannmål. Jag skulle hellre se att vi födde upp djuren vi ska äta (och äta produkterna från) på artriktig föda så vi får ett hållbart kretslopp.

Om fler insåg hur jordbruket - odlandet av spannmål, soja och vegetabiliska oljor - dödar vår planet, skulle färre bli vegetarianer och fler äta t.ex gräsbetat kött.

Och nu har jag slirat OT, men själv blev jag rabiat köttätare av hälsoskäl, efter 10 år som vegan/vegetarian. Jag vet hur långt inne känsloargumenten sitter, men bara för att du inte ser något dödat på tallriken innebär det inte att in mat inte dödat. Ergo, dubbelmoralen har flera ansikten.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Emma--]
2010-12-13 12:26
#58

#57 Du missuppfattade mig nog. Jag tycker det är dubbelmoral när man går så långt att man kan anklaga andra när det äter t.ex kanin när man själv utan problem äter något annat djur. Alltså att man ser en sån rejäl skillnad att man inte förstår hur någon kan äta gulliga kaniner men grisen funkar fint.

Men jag tycker inte det är dubbelmoral när man inser själv att det egentligen är kött som kött men inte kan äta vissa djur av olika skäl. 

Vem har sagt att jag inte reflekterar över det? Som du skrev själv går det inte att leva utan dödandet. Ja kanske om man blir frukterian och enbart äter frukt som redan ramlat ner från träden, men det funkar inte människokroppen så bra på.

Det finns mycket som inte är bra, och det inser även jag. Men som det är idag kan jag personligen inte äta kött av flera skäl. Varför inte bara respektera det istället för att anklaga mig för dubbelmoral? Speciellt när tråden inte handlade om vegetarianer, utan om man skulle kunna äta hund och katt osv. 

Uppfödning av djur dödar vår planet, odlandet av annat dödar vår planet, vi människor dödar vår planet. Då blir det nog svårt att inte ha dubbelmoral så länge man inte bryr sig om något. 
Eller är det inte dubbelmoral när man faktiskt reflekterar över sånt?

Sen kan det ju vara bra att inte anta så mycket även om man tror att vegetarianer inte tänker efter utan bara går efter sina känslor.

Dagg
2010-12-13 12:30
#59

#57

Så det är fel att #56 har känslor för djur? Och så som våran plantet sköts så kommer den nog dö ut iaf. Så personligen tycker jag att det är bra att #56 tänker på djuren för det är så få personer som gör det.

Bergspuman
2010-12-13 21:43
#60

Ska vi tänka kretsloppsmässigt borde vi återvinna våra husdjur när de väl dör. Äta upp dem eller åtminstone ta till vara på delar av dem. Finns inget som värmer så bra som t ex hundhår!

[Emma--]
2010-12-13 21:49
#61

#60 Fast det har väl inte direkt något med kretslopp att göra eftersom vi inte idag behöver använda djur till kläder. Och att äta djur som självdör kanske inte direkt funkar så bra heller. 

Då är det ju bättre om man begraver de djur som går så blir dom del av något annat kretslopp. Nu går det ju inte med alla djur dock.

Bergspuman
2010-12-13 22:06
#62

#61 Ibland behöver man dra diskussionen till sina ytterligheter också Glad

Jag kan tycka att "husdjursindustrin" är en smula onödig. Hundben, hundmat, koppel, täcken, kurser, bla bla bla.

Kom att tänka på en historia jag fick höra av min särbo, som i sin tur hörde den av en kompis. Att om en rymdmänniska kom på besök hit till jorden och fick se att människan gick och plockade upp skiten efter hundar, så skulle rymdmänniskan inte sväva i tvivel om vilka som var jordens verkliga härskare Flört.

Annons:
VeronicaKahlbäck
2010-12-13 22:22
#63

Orkade inte läsa hela tråden men ne jag skulle inte äta hund, katt eller iller men det är nog de enda djuren jag inte skulle kunna tänka mej att äta och då för att alla finns i mitt liv nu.
Äter häst, gris, kor och höns vilket jag växt upp med.

Skulle tycka det var okej om någon annan åt hund, katt eller iller bara det inte är mina eller någon annans husdjur.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Sarah
2010-12-13 22:41
#64

#57 problemet är ju att du inte kan föda en planet på gräsbetat kött… bara om alla äter väldigt lite kött…

odlandet av spannmål skulle kunna minska med ca 75% om man inte åt konventionellt kött etc. Det är inte den vegetariska kosten som är den stora boven, det är att man tar omvägen via köttet och använder mer vegetarisk kost än vad som skulle behövas annars.

/Sarah, miljöekonom som forskar på miljökostnaderna från kött…

pyromanen
2010-12-13 23:19
#65

#64  Blir så fel med generaliseringar bara.  Många vegetarer får en stor del av sitt protein från soya och soyaodlingar har mycket på sitt dåliga samvete. Men en vegetarian som äter lokalodlade bondböner för protein är ju jättebra. Sen är det olika på olika delar av jordklotet vad som markerna lämpar sig att producera. I sverige finns stora arealer som är bra permanenta betesmarker men där det inte funkar att odla grödor. Så att äta gräsbeteskött från mellansverige är utmärkt.  Och kyckling är ett effektivt (men tråkigt) sätt att få fram ett kilo kött från relativt lite spannmål, men det vet du garanterat redan som forskar på sånt.

Du har ju tyvärr helt rätt i att det gräsbeteskött som kan produceras inte på långa vägar räcker för jordens befolkning. Vi är för många. Sverige (med sin lilla befolkning och stora areal) importerar kött trots att vi prducerar en stor del med spannmålsutfodring och har ett modernt jordbruk.

lillaisa
2010-12-14 15:50
#66

Jag äter inte djur så för mig blir svaret enkelt, men jag håller med de som säger att det är dubbelmoral att äta "vanligt" kött men inte kött från hund/katt (och då menar jag inte ens egen hund eller katt, eftersom man knyter an till sitt eget djur). Däremot är det inte jämförbart med att äta människor, eftersom det är en helt annan sak att äta någon från sin egen art. Vissa djur kan göra det men människan hör inte dit.

/IsaGlad

[Emma--]
2010-12-14 15:52
#67

Ni som tycker det helt är dubbelmoral att äta "vanligt" kött men inte från hund/katt osv. Varför är det dubbelmoral? 

Jag har inte förstått det när jag åt kött, och jag förstår det inte nu heller att det helt enkelt är dubbelmoral. Finns det inte vissa anledningar som gör att det inte är dubbelmoral? Beror det inte lite på varför man inte äter hund eller katt?

[Hilo]
2010-12-14 15:54
#68

#66 Vissa människor gör ju det. Och jag tror nog att fler skulle göra det om man kom till den punkten.

Honestyisdead
2010-12-14 15:56
#69

#67 Egentligen inte. Kött som kött tycker jag.
Att vissa djur bor i hemmen med oss, ändrar inte på den saken.

Annons:
[Hilo]
2010-12-14 15:58
#70

#69 Håller med. Sambon har fött upp tjurar, till just slakt. I teorin var de ju också husdjur..

Kött som kött.

[Emma--]
2010-12-14 16:04
#71

Jo det är kött som kött i princip. Men om man inser det då men har växt upp med t.ex marsvin som husdjur. För så funkar det ju lite, att man växer upp med olika saker och då kommer vissa saker ta emot att äta.

Sen kan det väl gå att diskutera hur nyttigt det är att äta t.ex katt.

Och sen kan man ju undra varför man ska börja äta ännu fler djur bara för att det är "kött som kött". 

Så vissa saker ser jag inte som dubbelmoral. Men det beror mycket på anledningen till varför man inte vill äta vissa djur.

Och tycker man inte att vissa djur ska ätas så blir det väl heller egentligen dubbelmoral bara för att andra tycker att det är kött som kött?

Dagg
2010-12-14 16:06
#72

Jag tycker det är en skrämmande tråd, blir nervös för att någon skulle försöka äta upp mina katter.

Honestyisdead
2010-12-14 16:11
#73

#72 hahahah det behöver du inte oroa dig för.
Vi har gång efter gång skrivit att det inte handlar om ngns husdjur, utan om själva djurarten.

#71 Min fråga var mest om man hade velat smaka om man fick chansen. Inte att vi ska börja äta djuren, starta farmar och så. Vi har redan gott om slaktdjur.

Jag ser fortfarande inte att man ska göra skillnad på husdjur och andra djur. Jag har hund, men skule smaka om jag fick chansen och djuret haft ett bra liv.

Man måste ju kunna göra skillnad på sitt eget husdjur, och andra av samma art.

[Emma--]
2010-12-14 16:14
#74

Jo men om man själv inte tycker att man ska äta vissa husdjur så blir det ju inte dubbelmoral för att andra tycker att man ska kunna det om man äter kött. 

Dom som väljer att enbart äta fisk, har dom dubbelmoral för att det är ett val dom gör att välja bort vissa sorters kött av olika anledningar?

Dagg
2010-12-14 16:16
#75

#73 Fast det blir ju ett problem. Ett djur av den djurarten har ju antagligen varit någons husdjur. Nu är ju mina missar självklart märkta samt innekatter, men tex en "vildkatt" kan ju vara en misse på rymmen. Det är det som skrämmer mig :P

[Emma--]
2010-12-14 16:29
#76

Ser ni det som samma sak vilken del av djuret det än handlar om?

Annons:
Honestyisdead
2010-12-14 16:29
#77

#74 Det är min åsikt.

#75 Det är inte snack om att äta någon annans husdjur. Punkt. Tror du att vi ska ut och leta hundar och katter och äta? Detta är en hypotetisk tråd.

[Emma--]
2010-12-14 16:32
#78

#77 Men det kan väl inte bli dubbelmoral för att du tycker att man ska kunna äta allt? Om man själv anser att man bara ska äta fisk och bara äter fisk så handlar det väl inte om dubbelmoral. 

Om man tänker på vad dubbelmoral innebär. Eller tänker jag helt galet?

Honestyisdead
2010-12-14 16:36
#79

Fiskar lever i vattnet och är kallblodiga. Det är en annan sak.

Kött är kött, kan man äta en söt ko, bör man kunna äta en söt hund. Varför är det mer synd om en hund? Varför är det svårare att äta? Ja, att äta DIN hund förstår jag, men inte en annan.

I andra länder lever man med de djur som man sedan slaktar. Varför ska vi vara så speciella och känsliga?
Det är vi för att man aldrig tänkt i de banorna, vi har sluppit.

Nu behöver vi inte äta fler djur, men jag tycker man ska kunna tänka i de banorna.

JAG tycker det är dubbelmoral. Sen vad en annan tycker får ju självklart stå för dom. Jag säger inte åt dig vad du ska tycka och tänka. Det står dig fritt.

Dagg
2010-12-14 16:38
#80

#77 Men om ni ska äta ett djur som är ett husdjur (katt och hund är ju husdjur) så måste ju de komma någonstans ifrån. Att tankebanorna finns är tillräckligt skrämmande enligt mig och MIN åsikt. Punkt.

Att ni skulle leta upp hundar och katter att äta är ett tolkning du gör från mitt inlägg inget jag har sagt.

[Emma--]
2010-12-14 16:40
#81

#79 Varför är det skillnad när det handlar om fisk. Det är ju ändå djur man kan äta? 

Det handlar väl inte nödvändigtvis om att man inte kan äta den söta hunden för att den är söt. Det kan ju handla om andra saker.

Min sambo växte upp med djuren dom åt, så just det ser jag inget problem med.

Det jag funderar över är att det alltid ska användas ordet dubbelmoral och jag försöker att förstå varför. Eftersom personerna som bara äter vissa sorters kött inte förespråkar något annat så kan det väl inte bli dubbelmoral.

Så om någon har en bra förklaring VARFÖR det blir dubbelmoral vill jag gärna få veta det. För jag ser verkligen inte hur det kan bli dubbelmoral.

Honestyisdead
2010-12-14 16:47
#82

#80 Då borde du ju tycka det är skrämmande att folk äter kor också, de tillhör ju också någon.

Hypotetiskt, skriver det igen eftersom du tydligen missade det förut.

Sen tror jag att du likaväl som jag vet att det finns vildkatter, herrelösa hundar osv.

Men jag tror det är meningslöst att fortsätta nu, eftersom du bestämt dig för att det är skrämmande att prata om detta. Du kanske inte ska läsa mer i tråden då, för vi vill inte skapa obehag med diskussionen. Bara få folk att tänka till lite.

Dagg
2010-12-14 16:56
#83

#82 Ser ingen som helt anledning till att upprepa sig, jag har sätt hypotetiskt.

Nu har ju jag inte skrivit att jag tycker att det är okej att äta kor.

Nog vet jag det, men jag ser hellre att det får kärleksflulla hem än att de äts upp (hypotetiskt).

Fast du är ju din åsikt oxå och jag har inte motsatt mig någons åsikt, bara skrivit att JAG tycker att det är skrämmande. Eller får jag inte säga min åsikt?

För i så fall är detta heeeelt fel sajt för mig om det bara är en åsikt som räknas :P

Annons:
Honestyisdead
2010-12-14 17:02
#84

#83 Alla får ha en åsikt självklart.
Jag ser bara inte vad det är som är skrämmande.

[Emma--]
2010-12-14 17:04
#85

Ett litet tillägg till #76 och mina funderingar. Gäller samma sak allt vi människor äter? Ska vi vilja pröva allt för att det inte ska vara dubbelmoral i andras ögon?

Eller borde man inte få göra sina egna val? Eller ska man behöva vara rädd att få höra att man har dubbelmoral för att man väljer bort vissa saker? 

Jag kom även att tänka på haggis. Tungan ute Det finns många som absolut inte skulle vilja äta det. Är det någon skillnad för att det handlar om bla inälvor? 

Mat som mat?

Nä det funkar helt enkelt inte med ordet dubbelmoral i något tillfälle. Däremot om man sitter och förespråkar att man ska kunna pröva allt, och sen gör man det inte. Då är det dubbelmoral.

Honestyisdead
2010-12-14 17:08
#86

Alla får göra sina egna val. Är man rädd för andras åsikter borde man kanske tänka om, för åsikter kommer alltid finnas, vad man än väljer.

[isdrakee]
2010-12-14 17:09
#87

#85 Om vi ska ta din liknelse så är det nog att vissa inte vill äta haggis men dom tycker inte det är moraliskt fel att äta det.

På samma sätt som någon kanske inte vill äta kanin men fortfarande inte det är fel om någon annan gör det.

Dagg
2010-12-14 17:13
#88

#84 Jag har enbart svarat på den fråga du skrev i tråden utan att vända mig till någon specifik åsikt. Alltså, jag har inte kommenterat dig eller någon annan och försökt få er att ändra er åsikt.

Mest troligt har jag ett helt annat synsätt på djur och på hur de ska behandlas än vad du har, inget som är värt att gå in på, det är en helt annan diskussion.

Sedan ser jag kanske ett hypotestiskt problem i följande i ditt trådinlägg "Jag skulle själv gärna prova på katt och hundkött om det gavs tillfälle. Förutsatt att jag visste att djuren hade levt ett bra liv och slakten varit human."

Det är svårt att veta om en vildhund eller en vildkatt har haft ett bra liv. Därför skulle ju den humana slakten automatiskt ske av en "uppfödare".

Men det är inte värt att diskutera, mina åsikter är ändå inte välkomna i denna tråd, det har redan påvisats.

[Emma--]
2010-12-14 17:14
#89

#86 Jo åsikter finns alltid. Men det blir inte alltid rätt. 
#87 Nä. Och då kommer vi till det jag försöker få fram Tungan ute Alltså att det inte kan vara dubbelmoral bara för att man personligen inte vill äta det av någon anledning.

Däremot närmare det sig ju snarare dubbelmoral om man säger att man ska kunna äta allt och så gör man det inte.

Dagg
2010-12-14 17:17
#90

haha, det är absolut inte några åsikter som skrämmer mig, utan kanske handlande som kan bli av åsikter :P

Haha, lätt det roligaste idag! Jag diskuterar på ett disksionsforum men är asrädd för andras åsikter, haha!

Annons:
Mona22
2010-12-14 17:19
#91

Ja , jag skulle kunna äta hund och katt men inte mina egna katter.

Jag ser ingen skillnad på får,gris,katt och hund.Har haft alla de djuren och sällskapsmässigt är det faktiskt ingen skillnad. Får och grisar kan blir lika gosiga som hundar och katter men det är bara vi människor som bestämt att det är förbjudet i vårat land att äta katt och hund medan man vägrar äta kor i indien tex.

Honestyisdead
2010-12-14 17:20
#92

#88 Du vet mycket väl att jag aldrig sagt att dina åsikter inte är välkomna.

#87 Ja, det var bra förklarat. Jag har rört till det en hel del för mig ser jag. Har suttit för lägnge. Dags för en paus.

#89 Ja, det är dubbelmoral ja.

Honestyisdead
2010-12-14 17:22
#93

#90 Vem svarar du? ser ingen som påstått att du är asrädd för andras åsikter.

Dagg
2010-12-14 17:24
#94

#92 Bara antagit att jag tror att ni skulle äta upp mina katter, jag kanske tänker för långt fram vad vet jag.

Dock vet jag att jag inte har trampat någon på tårna iaf.

[Emma--]
2010-12-14 17:27
#95

#92 Ja det är dubbelmoral om man gör något annat än man säger eller hur man ska uttrycka det. 

Men det är inte dubbelmoral att bara äta vissa sorters djur och inte vilja äta alla andra. 

Det är det jag menade med allt mitt babbel. Jag tycker inte man ska sitta och säga till folk att dom har dubbelmoral när det inte ens handlar om det.

Honestyisdead
2010-12-14 17:35
#96

#94 "Jag tycker det är en skrämmande tråd, blir nervös för att någon skulle försöka äta upp mina katter."

Det talar för sig själv tycker jag i alla fall.

#95 Jag tycker det är dubbelmoral att äta tex gris, och sen säga åt andra att det är hemskt fel att äta kanin. Det är så jag menar.

Dagg
2010-12-14 17:43
#97

#96 Jaha, du ska fortsätta. Det är var fortfarande din tolkning. Eller står det:

Jag tycker det är en skrämmande tråd, blir nervös att NI ska försöka äta upp mina djur.

Nä, det står inte så va? Det är helt enkelt du som läste det med taggarna utåt.

Någon kan ju vara vem som helst, eller hur? Ni vet ju inte ens vart jag bor, så det lär ju inte vara ni som personer som skrämmer mig. Snarare hur världen skulle se ut och då kanske det handlar mer om  "uppfödare" etc.

Fattar inte varför jag måste försvara mig mot dig. Och det är fortfarande så att det står att djuret ska ha haft det bra och blivit humant slaktat. Då kan det ju knappast vara en vildhund eller katt eftersom att du då inte vet hur djuret har haft det.

Jag har då fortfarande inte hoppat på dig, men du beter dig som att jag har gjort det.

Blä, börjar bli irriterad känner jag…..

Annons:
[Emma--]
2010-12-14 17:43
#98

#96 Ja i ett sånt tillfälle tycker jag man kan börja fundera över om det är dubbelmoral. 

Men i en sån här diskussion måste man ju också få säga att man tycker inte det känns rätt att äta vissa djur. Sen spelar det väl ingen större roll vad det beror på så länge man inte sitter och säger åt andra att dom gör fel.

Honestyisdead
2010-12-14 17:49
#99

#97 Jag har inte en enda gång haft taggarna utåt. Du läser in sånt som inte finns där. Inte heller har jag någonstans sagt att du hoppas på mig, och jag beter mig inte heller som det. Åter igen, du läser in saker som inte står.

Vad är det du känner att du behöver försvara?
Vi verkar skriva i olika trådar just nu, för du berättar saker som jag inte kan se.

Tråkigt att du känner som du gör, för det är inte meningen.

Dagg
2010-12-14 18:04
#100

#99 Jag läser det som står. Det du skriver till mig.

säg vilken mening jag ska förklara så gör jag det, alltså vart jag läst in saker.

Honestyisdead
2010-12-14 18:40
#101

#99 Nej vet du vad. Du och jag avslutar här. Glad
Jag förklarade i mitt förra inlägg och jag känner att det räcker nu.

Dagg
2010-12-14 18:45
#102

#101 och jag har försök förklara mig i alla mina inlägg. Men vi lär inte komma överrens så det är lika bra.

Agilis
2010-12-14 20:47
#103

Jag skulle kunna smaka på hund och katt, marsvin och vad som helst, det stör mig egentligen inte så mycket vilket djur det är. Däremot vill jag gärna att djuren jag äter skall ha haft ett så bra liv som möjligt och där kommer väl motsägelsen. Djur med svåra levnadsbehov är naturligtvis svårare att hålla på ett bra sätt, dit räknar jag både hund och katt och nöt, men inte marsvin.

Angående dubbelmoralen så tycket jag att det beror helt och hållet på av vilken anledning man väljer bort vissa typer av djur. Det finns ju både religiösa skäl, helt subjektiva skäl som vad som är gott och inte, och moraliska skäl. Det är när man blandar in det moraliska som man kan vara ute på hal is enligt mig. =)

toodiloo
2011-02-18 13:12
#104

Jag äter inte kanin/hare eller hästkött och skulle heller inte äta marsvin, hund eller katt.

Annons:
MoaL
2011-02-18 17:14
#105

Jag har lite svårt att prova nya maträtter, så jag skulle neka om jag blev erbjuden hund- eller kattkött, haha. :P Det som känns bäst att äta är helt klart vilt, men det kostar ju apa och jag jagar inte själv så det får vara lyxmat.

Dessutom är det det där med att äta andra rovdjur.. Njäe, det blir lite extra osmakligt i tankarna då, som att äta primatkött. *rynkar på näsan* Då känns växtätande däggdjur mer "matiga". Dock tycker jag inte att det är fel i sig att äta vilket kött det nu än månne vara så länge djuret har avlivats på ett humant sätt, samt att det såklart inte är ett uttrotningshotat djur.

Det finns faktiskt ett djur jag inte äter, och det är häst. Det slutade jag med när jag var tio-elva år och blev hästtokig, och sedan blev det en fix idé. Jag skulle kunna äta hästkött nu, absolut, jag ser inga fel i det, men det har blivit en slags tvångstanke att inte äta det när jag nu har "hållit mig" så länge. ^^ Jag vet, ibland är jag väldigt snurrig. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Buffaomini
2011-02-18 18:21
#106

det kanska är dubbelmoral men jag skulle inte äta katt eller hund. sen får alla andra dubbelmorals åsikter stå för någon annan. jag kan inte bry mig mindre vad andra tycker om mig i den frågan :)

hus-musen
2011-02-18 21:19
#107

Jag ser inga problem med att äta djur, oavsett om det är en gris, katt eller hund. Det är fortfarande kött. Förhoppningsvis har djuret behandlats humant och avlivats snabbt. Nu är det väl så att jag inte skulle gnaga i mig mina råttor eller grannens katt om jag inte var väldigt hungrig, men jag skulle inte protestera heller om det behövdes. Det är ju inte acceptabelt direkt i sverige att göra så.

Däremot fisk äter jag inte gärna, där kan man snacka om plågsam långsam död.. Inte ok.

Qui dormit, non peccat

 


saga97
2012-02-18 19:50
#108

skulle man va i tex kina och gått till nått hörn där dom sålde grillad hund så skulle jag nog inte köpa för i kina finns det folk som slår på benen på hundar för när adrenalinet rusar ..så blir det bättre kött .. nått sånt var det.. jag äter inte vilket griskött som djuren har fått dåligt liv i min skola har vi sätt hur grisarna hade det dom som blir skolmat

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Salish
2012-02-18 23:55
#109

Nej, jag är vegetarian.

Louen
2012-02-19 09:56
#110

Det skulle kännas väldigt skumt om någon erbjöd mig att äta katt eller hund. Men vet om att i vissa länder äter man ju faktiskt det, så jag skulle väl prova.
Har hört att man inte kan säga att något är äckligt innan man provat det ;p

JossanH
2012-02-19 12:13
#111

Jag dryper av dubbelmoral! Jag äter inte rött kött eller fågel, men jag äter fisk. Jag anser att det är dubbelmoral och något jag hoppas att sluta med så småningom! Jag dricker mjölk. Det är för mig också dubbelmoral då jag anser att vi förstör vår natur och behandlar många djur dåligt genom köttindustrin. Soja är inte världens miljövänligaste heller, men största delen går trots allt åt till att utfodra våra köttdjur, inte människor. Jag skulle aldrig äta vad vi kallar för husdjur, men ser inte heller skillnaden mellan "husdjur", kor och grisar är speciellt stor..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
JustMySelf
2012-02-19 16:00
#112

Jag skulle inte vilja testa det. Nu är jag iofs vegetarian så jag äter ju inte kor och grisar heller, men även när jag gjorde det så hade jag inte ätit katt, hund eller kanin.

Dubbelmoral ja, men det känns konstigt att äta den typen av djur…

Exxozzie
2012-02-21 02:46
#113

Finns det något land/kultur som äter katt? Hund har man ju hört att de äter i östra delen av världen.

Frågan: Ja, jag skulle nog kunna smaka i alla fall men det skulle kännas lite konstigt så klart. Men jag är öppen för all mat utom apor. Det kommer jag aldrig äta.


[Jimmy.L]
2012-02-21 14:41
#114

Är väl efterfrågan som styr vad som finns i köttdisken, är ju ingen mening att ha hund eller katt kött om ingen köper det! Sen tror jag även det skulle bli heldel protester imot hund och kattkött i butikerna. Jag äter hellre häst/nöt/gris eller vilt/fisk.

Fridaaaa
2012-02-21 19:26
#115

Aldrig i livet. Husdjur är en familjemedlem, och man äter inte familjemedlemmar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2012-02-21 19:49
#116

#115 Fast om du skulle köpa köttet i affären är det knappast din familjemedlem.

Fridaaaa
2012-02-21 19:51
#117

#116 Nej men husdjur slakar man inte.
Produktionsdjur slakas, men inte ens husdjur.
Visst kan vara samma ras, men uppfödda för olika ändamål.
Men jag kan inte äta djur som man har som husdjur, t.ex tamkanin.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2012-02-21 19:53
#118

#117 Nej, här slaktas dom inte. Vi snackar hypotetiskt.

Om det hade funnits hundar och katter som bara föddes upp för slakt, precis som kossor och grisar.

Annons:
[Jimmy.L]
2012-02-21 20:09
#119

Även om det skulle gå att äta hund och katt så kommer man till nästa problem som är uppfödning och lönsamhet, finns ju lagar hur hundar och katter ska ha det. Då går det knappast att stänga in dom i burar. Skulle knappast vara lönsamt att föda upp dom till slakt.

Sen tror jag inte dom större livsmedelsbutikerna skulle sälja, dom skulle få för mycket kritik.

Kalli
2012-02-21 20:44
#120

Nej, jag skulle inte vilja äta katt eller hund eftersom det känns för nära mig personligen. Av samma anledning äter jag inte hästkött. Det betyder inte att jag tycker att det är fel att äta hästkött, tanken tilltalar bara inte mig.

Dubbelmoral? Inte det minsta. Jag ser ingen anledning till att jag ska behöva äta alla djur som någonsin existerat bara för att jag äter kött. Tycker ex. inte heller att äta insikter/larver är en tilltalande tanke, äter inte heller djur som riskerar att dö ut. Finns till och med delar på vissa djur jag inte äter.

Honestyisdead
2012-02-21 21:23
#121

#119 Det är inte så att jag tror att det kommer hända ;)

Peak303
2012-02-24 02:12
#122

Nej jag skulle aldrig få för mig att äta varken hund eller katt. 
Jag säger som #117, husdjur slaktar man inte.
Husdjur är familjemedlemmar som funnits där för en när man verkligen behöver ngn att prata med och krama.

Jag har blivit uppvuxen med både hundar och kaniner så de känns bara för fel och skulle bara få dåligt samvete av att äta ngn av de djursorterna.
Jag har även nu på senare tid fått svårt att äta kött över huvud taget för jag vet att de djuret haft ett liv eller skulle haft om inte de slaktarna skulle tagit död på djuret för att tjäna pengar, för att vi människor vill ha kött på matbordet.

Funderar starkt på att bli vegitarian O_o

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Mairah]
2012-02-24 09:48
#123

Nej, jag skulle nog ha svårt för att äta just hund eller katt Obestämd

Cazzos
2012-04-15 15:57
#124

Varför skulle det vara så fel att äta hund eller katt bara för att de är husdjur? En gris eller häst kan lika gärna vara ens bästa vän så som en hund eller katt skulle varit.

Jag ser inget fel med att äta hund eller katt. Men det är inget jag vill göra själv. Äter inte häst, gris, ko, lamm eller annat kött (förutom skaldjur och fiskar tyvärr) pga etiska skäl (är vegetarian).


jossan84
2012-04-16 11:14
#125

Jag skulle nog kunna testa att äta både katt och hund, men inte mina egna och det är nog inget jag skulle börja köpa hem till middagsbordet.

Däremot kanin och häst kan jag äta utan problem och då har jag ända varit hästtjej när jag var yngre och fött upp sällskapskaniner. Häst är nog faktiskt det godaste köttet jag ätit. Kanin har jag aldrig fått tillfälle att testa än.

Man får skilja mellan husdjur och sällskapsdjur. Husdjur är djur som bidrar till hushållet (tex. grisar och kor) sällskapsdjur är djur vi håller för sällskap (tex. hundar och katter). Sen finns det ju vissa som är både och. Jag har läst till agronom och det var det absolut första de sa i utbildningen :P

Annons:
Fridaaaa
2012-04-17 09:17
#126

Nej skulle aldrig äta ett husdjur. Never ever.
Dem är familjemedlemmar. Skulle inte äta hund,katt eller liknande alls ./

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smullis
2012-04-17 11:14
#127

Jag skulle inte må bra av att äta ett djurslag jag själv har ägt. Men det spelar ingen roll vilket djurslag det är. Just nu äter jag ko, lamm, gris mm. Men skulle jag skaffat mig tex en egen gris skulle jag genast sluta äta griskött. Det känns bara inte rätt.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[ems92]
2012-04-17 19:46
#128

Jag skulle äta hund/katt om jag inte sett den levande, står den på en meny på en fin restaurang och det är en känd bra kock som typ jemie oliver som gjort allt så skulle jag äta.

Förutsatt att det inte är att den dödas på plats o.s.v.

Jag har själv katter och hund bl a, och de skulle jag inte äta just för att jag känner dom.

Människor skulle jag aldrig äta dock därför att det är inte humant att äta människor då man då lika väl kan äta på sig själv.. Men visst, i en flygplanskrach i ett snöberg då jag inte vet hur länge jag kommer bli där, ja.

Men inte döda, men den som svälter först kanske..:P

bambiiii
2012-05-20 21:04
#129

Ushanamig! ALDRIG!

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

citytjejen
2012-08-21 18:19
#130

Ja, jag skulle prova om tillfälle gavs. Är för nyfiken för att låta bli!

/Christina

mikkan01
2012-08-21 19:27
#131

Haha vilken idé..;)
Hade absolut inte ätit det. Jag äter ko och gris men hade jag ägt kossor och grisar så hade jag nog sett dem som husdjur precis som katt, hund, hamster och kanin, hade inte klarat av att äta det då.

Min farfar födde upp kaniner till mat, har aldrig haft hjärta till att äta kanin…hade han haft kossor så hade jag nog varit vegetarian idag ;)

~mikkan

Susanna_w
2012-08-21 20:20
#132

Nej det skulle jag verkligen inte, inte kanin heller. Anser inte heller att det är dubbelmoral. Vi eller iaf jag är uppväxt med att husdjur är inget man äter. Skillnad på husdjur och djur man föder upp som köttproduktion. Svårt att få ner hur jag tänker i text.

Indier äter ju inte ko men kyckling.

Det handlar ju om hur man växer upp. Skulle kännas väldigt konstigt om man ska äta upp sina husdjur eller djur man anser man håller som husdjur.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
Fridaaaa
2012-08-22 09:21
#133

Nej jag kan inte äta husdjur.

Kor, får, grisar är inte husdjur utan tamdjur.
För mig är det skillnad.
Kan dock inte äta ett djur jag sett leva. Men inte heller hund, kanin (husdjur) eller liknande, då ser jag bara mina egna framför mig = går inte alls.

Tycker inte man kan jämföra produktionsdjur med husdjur. Jag skiljer på dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jetaime
2012-08-22 11:20
#134

Jag äter inte kor, grisar, kycklingar osv heller såå.. nej. Skulle inte klarat det.

[KatjaH]
2012-09-14 00:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Skulle inte klara att äta katter, hundar, marsvin och så vidare då jag är och har varit ägare till den sortens husdjur. 
Tycker att det är jobbigt att äta kött, då man vet att man stoppar i sig något som har varit ett liv. Vill gärna bli vegetarian, men familj och fästman skulle börja klaga, så det är något jag väntar ett tag med. Har lättare för att äta fisk, varför vet jag inte.

Marsvinen är mina bästa vänner, så aldrig att jag skulle komma på tanken att äta dem!

Praefatio
2012-09-15 14:35
#136

Har haft många olika sorters husdjur och jag skulle utan problem kunna äta (schysst uppfött och slaktat) kött från alla djurslag. Har häst och hade han varit god efter slakt, vilket han inte kommer att vara eftersom han är för gammal, så hade jag inte haft några problem med att äta upp honom. Skulle lugnt kunna äta katt, hund, marsvin, papegoja, kanin…

För mig har alla djur samma värde och jag blir illa till mods av folk som säger att det är skillnad på produktionsdjur och husdjur, som om köttdjuren hade färre känslor, mindre stressförmåga och högre smärttröskel än husdjur. Den som känt en ko eller gris vet att de är väldigt sociala, mysiga djur och hade varit härliga följeslagare om de inte var för stora för att ha hemma.

Att däremot inte vilja äta sina egna djur kan jag ha förståelse för. Där är jag säkert lite okänslig. För mig är det själen hos ett djur jag älskar, inte kroppen. Kroppen är bara en kropp. Är visserligen rena hycklaren där, för jag skulle bli extremt illa till mods om en av mina mänskliga vänner/släktingar dog och deras kroppar blev uppätna eller skändade. En djurkropp är bara en djurkropp. En människokropp är kvarlevorna av en person.

Susanna_w
2012-09-15 14:55
#137

Så du tycker alltså det är konstigt att man gör skillnad på proddjur och sällskapsdjur? Hur tänker du där? En ko har du ju inte samma förhållande med som din hund tex? Tycker det är ganska självklart att man har olika syn på djur eftersom vissa är närmare inpå livet än andra. Sen så visst skulle inte jag äta husdjur oavsett om jag hade ägt dom eller ej men ännu värre tycker jag det är när man kan äta djur som själv har ägt och då skulle jag nog inte ens äta en ko om han var mitt sällskapsdjur på samma nivå som min häst. Djur som man föder upp för slakt har man inte samma relation till, iaf inte jag.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

kkarinn
2012-09-15 15:12
#138

svaret blir nej eftersom jag inte äter kött.

men i övrigt tycker jag inte det är skillnad på att äta en ko eller en hund.

kött som kött, Och liv som liv.

Därimot kan det ju kännas mer "värt" att slakta en Ko pga mängden kött istället för en sköldpadda med typ5% kött i sig.

Praefatio
2012-09-15 15:28
#139

Jag tycker att det är konstigt att man gör skillnad på olika djurslag. Jag skrev, som du har läst, i mitt inlägg att jag förmodligen är ovanlig eftersom jag till och med skulle kunna äta mina egna husdjur efter att de dött. Det förstår jag att man kan tycka är konstigt och jag förstår också fullkomligt att andra inte vill äta sina egna husdjur, eftersom de förmodligen har samma syn på sina djurvänners döda kroppar som jag har på mina mänskliga vänners kroppar. Har man känt djuret så förstår jag att man kan se kroppen som någonting mer än bara en död kropp. Jag gör inte det, men jag förstår att andra gör det.

Däremot gör jag inte skillnad på en för mig främmande hund eller för mig främmande ko. Jag värderar inte djurarter och jag tycker att det är hemskt att andra gör det. Det gör ont i själen att tänka att folk tycker att det är lite skit samma med en ko eller en gris, att de är mer kött än personlighet, medan hundar eller andra djur som vi råkar ha som husdjur står över köttdjuren och är heligare eller viktigare på något sätt. För mig är alla djur samma i det här avseendet.

Klart man inte har samma relation till djur man ska slakta, det kommer inte jag heller ha den dag jag föder upp djur för slakt. Hade jag fött upp hundar för slakt så hade jag ju inte haft en personlig relation till dem heller.

Tillägg: För att svara på din första fråga: Nej, jag tycker egentligen inte att det är konstigt eftersom människor har en tendens att värdera liv på samma sätt som du beskriver, men jag tycker att det är oerhört tragiskt och sorligt.

Annons:
Kalli
2012-09-15 16:02
#140

Så bara för att man känner sig mer bekväm att äta ett visst djurslag värderar man deras liv lägre? Det var ju ett intressant sätt att se på saken som jag inte alls känner igen mig i även om jag inte har den minsta önskan att äta ex. hund. Som påpekat innan har jag inte den minsta önskan att äta larver heller fast jag nog generellt värderar larver lägre än en kossa.

SHV-Pysen
2012-09-16 14:38
#141

Detta är alltid intressant.

Jag skulle absolut kunna testa äta katt och hund, vill väldigt gärna testa häst också, för det har jag aldrig gjort. Alla djur har samma värde, liv som liv, sen huruvida det smakar osv. är en helt annan sak.

Jag skulle aldrig kunna äta mina egna djur, tror jag. För dem har jag ju en realtion till. Däremot anser jag att i respekt för djuren så ska man kunna se djuret i ögonen och gärna för den delen kunna slakta det (med bultpistol tex.) Kan man inte acceptera varifrån det kommer och att man faktiskt tar ett liv, då förtjänar man inte att äta köttet heller. Nu är det ju svårt att få in detta i praktiken för alla, givetvis, men man kan ju fråga sig själv "skulle jag klara av det?" om man gärna blundar för det och tycker det är hemskt och absolut inte skulle vilja vara emd om det, kanske inte ens kan se en slakt under goda förhållanden på TV, då bör man tänka om som köttätare.

Jag skulle inte vilja slakta ett djur idag, eftersom jag inte kan. Jag skulle vara rädd att göra något fel så att djuret kanske får lida för det går snett, men någon gång vill jag väldigt gärna lära mig, ha ett gäng kor hemma på gården och producera sitt eget kött om möjligt, det vore inte helt fel. och då ska jag kunna se dem i ögonen och trycka av bultpistolen själv.

Kalli
2012-09-16 15:21
#142

#141: Det är skillnad på att acceptera varifrån det kommer och att det är ett liv till att vara den som utför själva handlingen. Exempel vet jag att mina husdjurs liv släcks när jag går till veterinären för att avliva dem, men jag skulle ändå inte vilja göra det själv. Jag vet människor som inte ens klarar av att delta när deras djur somnar in. Betyder det då att dessa inte borde få skaffa djur? Eftersom man inte kan sköta det själv när döden ska komma?

mejamylove
2012-09-16 18:20
#143

ALDRIG, skulle inte ens komma på tanken att äta hundar! Hundar har för stor del i mitt liv för att kunna äta dom. Tanken att äta katter brors väl på, tycker det är äcklligt att tänka på saken då jag nyss klappade grannens katt xD

Susanna_w
2012-09-17 13:31
#144

#141 Har sommarjobbat och praktiserat på slakteri, min syster och hennes man är även slaktare och föder upp köttdjur. Bultpistol dödar inte, utan bedövar, gör medvetslös. Så jag har lett djur in i döden, men anser absolut inte som du. Varför ska man kunna döda ett djur för att få äta kött? I mina öron låter det helt fel. Alla är inte födda till "jägare", även på den tiden då man var tvungen att jaga för att få mat. Och människan är ju köttätare men alla kan inte döda och jag ser inget fel med det.

Jag anser inte att en ko har mindre värde än en hund, men jag har svårt att acceptera att man äter en hund, då det är sällskapsdjur och inte tamdjur, jag är uppväxt med att man äter nöt, fläsk, får, fågel och fisk men inte våra husdjur. Hade jag varit uppväxt i indien hade jag väll med säkerhet inte ätit ko, för där växer man upp med att kon är helig.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Fridaaaa
2012-09-17 15:16
#145

#144 Fast dem har konstig syn på det i Indien. Man får ju inte döda en ko men man får inte heller avliva den om den är t.ex skadat eller sjuk. Vilket blir ju djurplågeri = dubbelmoral :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Swars
2012-09-17 15:20
#146

Jag skulle aldrig kunna äta katt, hund eller kanin då jag ser på dem som husdjur och inte mat. Jag äter gärna ko, gris och fågel då jag har en annan syn av dom. Älskar grisar och kor, don't get me wrong, men har aldrig haft en nära kontakt med något av dem så därför kan jag med nöje äta ko/gris men "husdjur" - never ever in my life!

Annons:
Susanna_w
2012-09-17 16:43
#147

#145 Har inte sagt något om den, jag ville bara få fram att man har olika syner på mat oftast pga hur du växer upp.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

SHV-Pysen
2012-09-17 20:28
#148

#142

Det är en väldig skillnad på att ha en relation till ett djur och döda det, mot för att inte ha det. Det finns en väldigt god anledning till varför många avråder "nybörjare" att inte ge sina djur namn tex. just för att inte skapa den där realtionen. Och jag kommer ju tycka att det är jättejobbigt att ta bort mina djur som jag har en relation till och skulle inte gärna vilja ta bort dem själv, nödvändigtvis (och som sagt, framförallt inte nu, då jag inte vet hur jag skulle göra, vilket jag tycker är den värsta biten när man själv är tvungen att ta bort ett djur, att man ska göra fel så de får lida innan den dör), men dem har jag inte skaffat för att äta heller. Om jag har djur som jag skaffat för mat så är det det jag har dem för också. Och då vill jag inte förneka vad som händer i förloppet då de blir en köttbit på tallriken.

#144

Jo jag har anat att det är ungefär så, sånt jag vill lära mig.

Jo visst kan det vara så att inte alla är födda till det, men många lever i en förnekelse och med dagens köttindustri så bör man verkligen tänka efter. Vi hämtar ju bara en köttbit i affären, vad den kommer ifrån är inte alltid viktigt. Många (inkl. mig själv en gång i tiden) kan tycka det är hemskt att döda djur och tycker det är jobbigt när man säger att den söta kon de klappar på ska slaktas, men att äta kött, de har dem inget problem med. Det är en dubbelmoral jag tycker är märklig. Kan man inte ta verkligheten och lever i förnekelse så saknar man en respekt för dem djuren man äter.

Har varit i många, långa diskussioner med veganer och vegetarianer om ämnet, och kommit fram till att det är så jag tycker. Men det är min åsikt och jag agerar inte på den mot andra. Ser inte ner på någon för att de är känsliga för ämnet, men kan man inte respektera djuren, då klarar man sig faktiskt minst lika bra som veggo, vilket kan vara ett alternativ då. med detta sagt sätter jag inget ultimatum för andra, men jag själv skulle inte kunna äta kött med ett gott samvete annars, och ser inte alltid hur andra kan det.

Men som sagt, respekterar givetvis andras åsikter i detta, men för vissa kan det vara något värt att tänka på ibland.

drika
2012-09-17 21:36
#149

Jag ser det som att man skulle äta sitt egna barn.

Hälsningar

Fredrika

Honestyisdead
2012-09-17 21:40
#150

#149 Gör du ingen skillnad på ett barn och ett djur? Är ju helt olika raser.

[vaniljen]
2012-09-17 22:49
#151

Jag har inte läst tråden. Jag äter ko och griskött ibland, men tänker jag på djuret så går det inte. Får dessutom ont i magen av kött ibland.

Husdjur (häst, hund, katt, kanin m.fl) äter jag inte och skulle inte prova om jag fick tillfälle.

Upp till toppen
Annons: