Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 6313 ggr
Jummie
12/4/10, 2:52 PM

exet med bästa vännen?

Mitt ex fick jag aldrig släppa, utan gjorde slut för att han var otrogen mot mig under en längre period och jag hade svårt för att läka dessa sår.

Min bästa vän har fått hjälpa mig en hel del genom bearbetningen och vet även att jag var villig på att försöka igen med honom.

Nu fick jag höra för ett tag sen att dom två hade strulat på krogen, och nu "vet hon inte" om dom är på gång att bli tillsammans..

Borde jag vara bitter?
Det är klart, man ger sina gamla leksaker till bättre behövande, men borde ens bästa vän göra så..?

Annons:
Sarah
12/4/10, 11:44 PM
#1

Hur lång tid har gått? Vissa är ju off-limit skulle jag säga, har hon tagit upp det här med dig och hört hur du känner? Ganska illa av henne skulle jag säga.

StickyKitten
12/5/10, 1:40 AM
#2

Jag skulle bli skitförbannad rent ut sagt. Kanske bara är jag, men för mig är det en självklarhet att man inte rör någon som ens vänner varit med, och säskilt inte när uppbrottet varit smärtsamt. Aldrig.

Vissa undantag finns säkert om det verkligen är kärlek mellan personerna, men ett strul? Inte ok.

Bergspuman
12/5/10, 11:51 AM
#3

Jag tycker ens vänners karlar eller exkarlar ska vara tabu. Hur i hela friden kan en karl, som en vän haft, vara intressant? Det fattar inte jag. Jag skulle aldrig i livet vilja gå nära en man som jag vet att en vän till mig, legat med.

Men till #0 vill jag ändå säga att försöka inte vara bitter, och det är för din egen skull, för bitterhet är inte bra att dras med, det suger energi ur en på ett negativt sätt och hindrar dig från att gå vidare i ditt liv.

Du satte nog huvudet på spiken när du sa "ge leksaker till bättre behövande", man kan nog kalla det så. Då kan du betrakta det från ovan, och då behöver du inte känna dig så förnedrad längre förhoppningsvis.

Jummie
12/5/10, 12:58 PM
#4

#1 Visserligen bara ungefär en månad, vad jag vet. Kan ha varit längre än så. Vill minnas att hon frågade efter hans nummer när vi hade gjort slut för drygt ett år sedan också, varför fick jag aldrig veta..

#2 Mm, det är precis det jag är. Jag skulle aldrig kunna göra något sådant mot någon som står mig så nära.  Jag tror inte att det är kärlek mellan dem, det hör inte hit, men det är rätt omöjligt i och med att han är någon form av j*vla fakenazist och hon är allt annat än svensk. Lite motsägelsefullt när han alltid har predikat om dittan och dattan. Känns… fel?

#3 Jag förstår inte heller. Jag skulle aldrig vilja ha något från någon annan, speciellt inte eftersom vi hade en så bra relation till varandra (han och jag) under tiden vi var tillsammans och förhållandet höll ju ändå ett tag. Jag skulle aldrig kunna ligga med personen utan att tänka på henne…

Ja, jag kände att det var lika bra att idiotförklara båda två och sluta prata med dem. Jag behöver inte ha sånt folk i mitt liv känner jag..

Destany
12/5/10, 1:40 PM
#5

mitt ex ska ha barn med min bästa kompis. många har reagerat varför jag inte e arg. de kan ju inte hjälpa att de blev kära i varandra. men jag förstår ändå att du e arg på din vän. prata med henne o säg vad du känner..

Jummie
12/5/10, 2:02 PM
#6

#5 Jag är mest arg för att båda två inte har kunnat vara ärliga om situationen och hållt allt hemligt istället för att ta konsekvenserna och diskutera med mig. Istället går de bakom min rygg och tror att jag inte märker någonting?

Finns ingenting att säga, hon är för egoistisk för att tänka sig in i mitt perspektiv. Tyvärr. :/

Annons:
Sarah
12/5/10, 2:47 PM
#7

Ett år sen ni gjorde slut alltså… för att han var otrogen, vad är det för vän som vill ha en sån kille? Håller med om att det är skillnad om man verklign blir kär. Men, hur gamla är ni?

Jummie
12/5/10, 3:12 PM
#8

#7 Ja, och han var otrogen mot mig till och från i fem månader. Usch. Jag vet inte, jag fattar ingenting. Tycker hela grejen är så sjuk..

Jag och min såkallade bästa vän är 19, han är 20. Visst är vi unga, men ändå..

Killen trodde jag var mannen i mitt liv. Har aldrig varit så upp över öronen kär som jag var i honom, sånt perfekt förhållande.. men ändå inte

Honestyisdead
12/5/10, 3:24 PM
#9

Jag tycker sånt är svårt.
Ibland blir man verkligen förälskad och kär!

Men jag vet hur jag själv hade reagerat om det var min kompis. Men nu har det ändå gått ett helt år, då tycker jag nog inte det är samma sak som om det varit snart efter.

Jag hade försökt vara glad för min vän. Men också klargjort att det inte var ok att dölja det och inte tala med mig.

Jummie
12/5/10, 3:35 PM
#10

#9 Jag kanske borde nämnt från första början att jag berättade senast för en månad sen, precis innan dom strulade, att jag ville ha tillbaka honom. (Okej, man ska inte ta tillbaka såna, men det hör inte hit) Och då känns det lite fel när hon går och strular med honom efter att jag berättade det..

Jag har svårt för att vara glad för hennes skull, hon har behandlat sina tidigare pojkvänner som skit och trots att han var otrogen mot mig så vill jag inte att han ska råka ut för sånt som hennes tidigare pojkvänner råkat ut för.

Aja, dom får väl begå sina misstag båda två. Dom är ingenting för mig längre…

malinmagnusson
12/5/10, 3:45 PM
#11

Jag har 2 väninnor som bytte karlar med varann. Väninna nr 1 blev kär i vännina nr 2:s man, så hon begärda skilsmässa och inledde ett förhållande med väninnans man. 3 månader sedan inledde väninna nr 2 ett förhållande med väninna nr 1:s man

Nu har det gått flera år och de har båda gift sig och vi umgås alla som bästa vänner. Men jag tror inte att så många kanske klarat att fortsätta vara vänner och umgås som vanligt i ett sådant speciellt läge.

Honestyisdead
12/5/10, 4:18 PM
#12

#10 Okey, det missade jag. Då är det klart en annan sak.

Efva
12/7/10, 2:52 PM
#13

Hmm. På din fråga om du ska vara bitter: nej. Försök att glömma och gå vidare om du känner så. På frågan om ens bästa vän ska göra så: svårt att generalisera. Men om du har nämnt att du vill ha honom tillbaka så är det väl inte så schysst.

Jag är själv den "andra", dvs jag har ett förhållande med en av mina bästa kompisars ex-man. Inget jag hade valt medan dom var gifta, men då umgicks jag i stort sett inte med henne heller. Det var först sen dom hade skilt sig som hon och jag började umgås. Sen tog det ytterligare drygt 2 år innan han och jag började träffas, och då bara genom jobb. Efter ytterligare drygt ett halvår så började känslorna komma, och då hade vi lärt känna varann så bra på ett kompisplan så att det var bara att låta det hända. Men min kompis hade ju då kommit över honom för länge sen, och han hade dessutom hunnit ha ett förhållande mellan oss. Så det var ju inte som att han lämnade henne för mig.

Hoppas att du kan släppa det här och gå vidare och hitta någon som får dig att må bra!

Annons:
[ghostdoggy]
2/7/11, 6:01 AM
#14

man rör inte sina bästa vänners ex,oavsett om det är fl år sen,skapar oftast mer problem än man förväntar sig å oftast tappar man sin vän åxå..helt klart inte värt det…så nej hon borde inte ha gj det!

hus-musen
2/7/11, 12:55 PM
#15

Alltså.. du har dumpat honom, alltså är han fri att välja vem han vill. Om din bästa vän gillar honom trots allt skit han pysslat med så är det väl ändå helt upp till henne? Ett strul på krogen är ju knappast seriöst förhållande.

Qui dormit, non peccat

 


Sweelin
2/7/11, 3:19 PM
#16

"Åhh så du är ihop med mitt ex, ja okej vad gör det?
Jag äter en macka, vill du ha de resterna också?"

Haha strunta i dem! Hon lär ju märka att han är en idiot förr eller senare!
Fast dock sa man alltid att man inte blir ihop med ens bästa väns ex, det är liksom en "huvudregel". Men jadu, kärleken kan dock ej väljas, men hon borde ha visat lite mer respekt för dig eftersom det finns över miljoner killar i Sverige…

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

pyromanen
2/7/11, 9:54 PM
#17

Tycker inte man kan tycka nåt om vem som ska få vara med varandra. Det är då monogamin in absurdum om även olika ex fortfarande i någon mån är ägda.

JossanH
2/7/11, 10:09 PM
#18

Allt beror på individerna som är inblandade. tycker inte att det automatiskt är rakt av tabu att röra kompisens ex, allt beror på relationerna mellan alla parter.
Det beror på kompisarnas relation, hur uppbrottet med exet var och om det finns känslor kvar, och självklart relationen mellan dom som varit tillsammans först.
Jag känner flera som varit tillsammans med sina kompisars ex. Ofta har det skett i olika skeden av livet och dom flesta jag känner har fortfarande god kompisrelation mellan alla parter. Det finns expojkvänner som jag hade blivit galen om någon av mina kompisar hade "tagit" efter mig och det finns dom som jag själv försöker uppmuntra att hooka med bra tjejer som jag känner ;) Har själv en av mina bästa vänner som uppmuntrade sitt ex att stanna kvar hos mig en gång då han var lite intresserad.. Nu gjorde han inte det då han tyckte det skulle kännas lite dumt, men allt beror som sagt på själva relationerna emellan alla parter.

I ditt fall TS skulle jag säga att det är väldigt dålig stil av din bästa vän. Du har tydligt talat om för henne vad du tycker men ändå gör hon det som att det vore en självklarhet för henne att vara med ditt ex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[KatjaH]
9/14/12, 12:16 AM
#19

Vissa kan tycka att det som är avslutat och klart, ska man inte bry sig om. Man kan inte äga en människa, och exet, bästa vännen - och alla andra, ska få vara tillsammans med vem de vill. Nog är det så alltid, men sedan är det även en fråga om vänlighet. Är man en riktigt bra vän så håller man sig undan - särskilt när vännen som gjort slut inte lyckats komma över att förhållandet tagit slut. Finns dessutom känslor kvar, så skulle nog många säga att det rentav är elakt av någon som ska vara en nära vän, tar "chansen" ifrån en.
Alla resonerar olika, och så kommer det alltid att vara. Vännen som "stjäl" den andres ex kan ju tänka som så att "det finns känslor mellan mig och honom, så är du en riktig vän kan du acceptera detta, trots att ni varit tillsammans".

Du borde fundera över om din bästa vän verkligen är en bra vän, och om ditt ex är värd att längta tillbaka till, om han väljer din bästa vän mitt framför ögonen på dig. Det är inte särskilt snällt av någon av dem.

Även om tråden är gammal så tänkte jag lägga in mina tankar, då detta var ett ytterst intressant ämne, där det säkert finns många olika åsikter om vad som är rätt och vad som är fel.

Upp till toppen
Annons: