Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 6157 ggr
SweGizmo
7/21/10, 12:03 PM

Sambons syster stjäl från oss!

Ett långvarait med svårbevisligt problem. Min sambos syster har stulit från oss i flera år. Men måste förklara lite snabbt så ni förstår varför hon är här.

Jag och min sambo bor i 2a hand i sambons pappas lägenhet. Vi får bor där gratis gentimot att han kommer dit varannan helg med min sambos småsyskon på 13 och 16 år, i vanliga fall håller sig pappan hos sin nya tjej som inte har barn själv och inte orkar med dessa två töser, för dem är jobbigare än vanliga töser kan man väll säga så dem är ju inget nybörjar matrial. I övriga tiden bor töserna hos sin mamma i Lidköping. Vi bor strax utanför gbg.

I flera år (4-5 år) har det försvunnit småsaker, pengar, smink, pennor, skosnören??(varför man nu ska sno det), mat, smycken, MINA UNDERKLÄDER! osv..

Det har dock vart väldigt svårt att bevisa och den älsta som detta handlar om, har ALDRIG erkänt att hon tagit något, hon blir istället helt hysterisk och det går inte att säga något. Så man har helt enkelt fått gömma sina saker när hon ska komma. Men det senaste året har det inte vart saker som försvunnit så jag trodde hon lagt av och jag blev slapphänt med att gömma mina prylar.

Så nu i helgen hände en sak, jag hade för 3 veckor sedan märkt att min kajal var borta, jag letade och letade men faktum kvarstog att den var försvunnen och hon hade vart här i ett par dagar (vi passade henne). Fattade att hon antagligen tagit den. Sambon vill inte lägga sig i och tror jag bara slarvat bort den.

Nu i helgen märkte jag att min plastburk med designade pennor var halvtom, blev genast fundersam och i tanken på att min kajal försvunnit två vecor tidigare tänkte jag göra det förbjudna. När dem hade åkt för att handla kollade jag igenom hennes väska. Jag vet att det är fel, men jag var tvungen.. och jag hittade pennorna!

Blir jätte arg och ledsen, försöker prata med sambon men han blir bara irriterad över att jag kollat hennes väska!!! vad fan?? syrran som stulit då??????? Blir besviken på och drar hem till en vän. Vill inte vara i samma lägenhet som en tjuv och en som inte ens stöttar mig.

Skriver ett sms till systern som stulit att jag var arg på henne för att hon hade stulit men bad också om ursäkt för att jag kollat väskan men att jag var tvungen för att det försvinner saker.

Svaret från henne var inget trevligt. Hon kallade mig subba, hora, fitta och diverse saker och sa att jag inte ska kolla i väskan osv. Sa till henne att inte kalla mig saker var jag fick detta: SUBBA SUBBA SUBBA, vad ska du göra åt saken, är inte rädd för dig. haha.

Ringer sambon, han är sur för att jag dragit och vill inte angegera sig. Han säger bara till systern att hon inte får säga så men hon fortsätter skriva elakt till mig.

Har sagt till föräldrarna men dem gör inte något!!

Vi ska flytta den 1 Augusti och har gjort klart för alla att hon inte får komma in i våran lägenhet eftersom hon stjäl och kallar mig saker och har inte bett om ursäkt. Men jag tror sambon kommer bli arg när vi väl flyttat in och inte hon får hälsa på…..

vad ska jag göra???  Det känns som om hela familjen försvarar henne trotts att hon stulit och sedan kallat mig saker….. Kan tillägga att hon är van vid att aldrig få straff och göra som hon vill.

Min blogg: SweGizmo.se

Annons:
Aviendha
7/21/10, 2:34 PM
#1

Stackare! Jag skulle vara helt vansinnig din sits, och kanske mest på sambon och föräldrarna som inte tar ställning i frågan. Att bara säga att det är fel att stjäla och att det måste upphöra borde väl ingå i barnuppfostran och allmän moral?!

Jag har inga tips alls mer än att jag hade reagerat på samma sätt som du gör/gjort. Rätt eller fel vette tusan, men jag hade inte heller velat ha in en stjälande, elak unge i mitt hem. Basta. Mina saker ska kunna ligga trygga i mitt hem för besökare, man ska inte behöva låsa in varje pinal som inte sitter fastskruvad. Och där hade min kille fått bli hur sur han vill över att hon inte får komma in. Endera får de träffas utomhus, hos någon annan (föräldrarna ex) eller liknande. Visst ska han få träffa sin syster, men ni ska inte "betala hennes visit" i det hon lyckas sno med sig.

Denna kommentar har tagits bort.
SweGizmo
7/21/10, 2:40 PM
#3

#1 precis…

Min blogg: SweGizmo.se

EddaM
7/21/10, 2:43 PM
#4

Visa smset du fick utav henne för sambon. Jag vet inte riktigt mer av du kan göra. Tur att ni skall flytta så ni slipper henne dessa helgerna ialf o kanske kan det komma en dag då ni skall passa henne. Men din sambo måste lyssna på dig, hur skall det annars gå för er i framtiden? Du gjorde helt rätt! Hade gjort det tidigare!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

SweGizmo
7/21/10, 2:55 PM
#5

#4 har redan läst upp smsen, han sa inte så mycket…. inte mer än: vad ska jag göra??

Ja, jag tror också att jag göra rätt i att hon inte får sätta sin fot i våran nya lägehet sen. Hon får skylla sig själv.

Min blogg: SweGizmo.se

EddaM
7/21/10, 2:59 PM
#6

Han kan ju stötta dig i denna frågan! Det är det han kan göra. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
asvensso
7/21/10, 4:23 PM
#7

Usch, vilken graslig situation!

Du gjorde helt ratt som kollade vaskan for att i alla fall bekrafta din instinkt om vad som hant. Battre det an att misstanka henne om hon var oskyldig. Sa nu har vi fakta - hon har stulit saker och du har kommit pa henne.

Att hon blir aggressiv nar hon ar avslojad ingar tyvarr i hela syndromet hos de som beter sig sa. De forsoker lagga skulden pa dig istallet - det var du som kollade vaskan, ju - och tror att de genom att vara aggressiva och visa att de minsann ocksa ar fororattade och besvikna sa kan de skifta uppmarksamheten fran sitt beteende till ditt.

Hennes text ar helt oacceptabelt och visar pa en omogen, ouppfostrad person utan respekt. Tyvarr sa bidrar din sambos attityd till det. Om han visade dig respekt genom att ta ditt parti sa skulle inte hans syster kanna att hon kan behandla dig hur som helst.

Att din sambo ar undvikande, arg och ocksa brojar prata om vad DU har gjort beror kanske pa att han skams for sin syster och hur det reflekterar pa hans familj. Du hittade ju trots allt stoldgodset!

Livet ar inte sa enkelt, det fattar jag, men din sambo verkar behova en uppryckning. Ar det en man som du vill kampa for? Far han att kanna dig alskad och uppskattad? Kan du tanka dig en framtid med honom dar ocksa hans familj ingar?

Du gor ratt som portar henne. Om nagra ar sa mognar hon kanske och kan be om ursakt och da kan hon ju vara valkommen igen. En frammande unge som ringer pa dorren och skriker subba at dig och forsoker stjala dina saker skulle du ju aldrig valkomna in pa en fika, eller hur? Jag tycker du kan vara mycket tydlig med din sambo, hans far och hans syster och tala om att sa lange hon svar och skriker och stjal sa ar hon inte valkommen. Sa ar dorren inte helt stangd utan bara stangd tills vidare.

Men nu undrar jag - vad sager sambons och systerns far?

SweGizmo
7/21/10, 5:20 PM
#8

#7 mycket bra svar och håller med.

Pappan säger typ inte ett knyst tyvärr, han har typ bara nämt att han tycker vi båda gör fel "att jag kollat väskan och hon stulit" men han har inte sagt något om alla fula saker hon skickat till mig på sms, så nu när jag tänker efter så kanske han inte vet?? hmmmmm….

Min blogg: SweGizmo.se

Honestyisdead
7/21/10, 5:36 PM
#9

Men usch!

Helt rätt att kolla väskan. Synd att din sambo inte gör mer!

Och släpp aldrig inne henne i er nya lägenhet, hur sur din sambo än blir.

Verkar vara en bortskämd unge.

SweGizmo
7/21/10, 5:58 PM
#10

#9 hon är mycket bortskämd och respektlös. Hon fick nog ingen bra uppfostran under den tiden då familjen hade det jobbigt med diverse saker. Och nu är det uppenbarligen för sent.

Min blogg: SweGizmo.se

abbis
7/22/10, 1:50 AM
#11

Det är väl inget konstigt alls att kolla i någons väska om man är ganska säker på att personen tagit något..Det gör man med vilken snattare som helst.Om inte föräldrarna reagerar på att dottern stjäl så är dom totalt ointresserade av sitt barn.Hur smarta är denna familj egentligen.

Plantera något och ta henne med fingrarna i syltburken.Polisanmäl i värsta fall..Tjejen behöver hjälp uppenbarligen.hon säger hon är inte rädd för dig låter som om hon är svartsjuk..men hota med en polisanmälan..

Sen får du nog vara tydligare mot din sambo!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Cindy
7/22/10, 9:26 PM
#12

Jag hade utan tvekan kollat hennes väska om jag misstänkte stöld. Sen hade jag krävt att pappan kommit dit med dottern, konfronterat dom och krävt en ursäkt och lov om bot och bättring. Sambon hade snällt fått stötta mig eller hoppa åt fanders.

Givetvis ska du porta henne, och jag kan för mitt liv inte förstå att hennes pappa inte tar itu med saken och att din sambo inte stöttar dig! Jäkla mesar, helt enkelt!

Och stackars jänta, hur ska hennes liv se ut om hon tror att stöld är okej och att man får säga sånt till andra? Nej, helt rätt agerat av dig.

Vänliga hälsningar
Cindy

pyromanen
7/23/10, 12:00 AM
#13

Instämmer helt med #12.

Om det hade varit min man som inte stöttat mig helt o hållet i den situation skulle jag dessutom varit väldigt hård och tydlig mot honom och klargjort att jag tycker han inte tar ansvar och att jag förväntar mig att han skärpar sig.

Annons:
Banankaka320
7/24/10, 12:47 AM
#14

Vilken skitunge! Jag tycker du ska ta ett rejält snack med henne ensam, skäll ut henne och varra allmänt bitch. Och om hon skvallrar så säger du bara att hon ljuger xD Hah nä men du borde prata med henne ensam och skrämma henne lite. Eller ta något som är hennes och se hur hon reagerar och resten av familjen, men det kanske bara blir med bråk ><


[Fiction]
7/24/10, 8:38 PM
#15

Skriv ut en blankett om stöldgodsanmälan från polisens hemsida, fyll i den och sätt fast den på kylskåpet så att den syns väl (plocka bort övriga papper från kylskåpsdörren om ni har såna där). Du behöver ju inte fylla i hennes namn på blanketten (då det förmodligen bara skulle få henne att bli provocerad och slå slint), men var noggrann med att fylla i all övrig information.

Räcker det inte med denna varning, tycker jag faktiskt att du skall gå emot din sambos vilja och göra en riktig anmälan. I det här fallet, får han faktiskt stå tillbaka och backa upp dig. Ta ett ordentligt snack med honom och försök få honom att inse att det även borde ligga i hans intresse att ni tillsammans går till botten med detta, då denna typ av beteenden har en tendens att urarta och ta sig allt grövre uttryck med tiden. Sätt P nu, för flickan behöver faktiskt fasta ramar, en rejäl knäpp på näsan och en ordentlig markering som får henne på rätt köl.

Om din sambo bryr sig om sin syster, gör han det bäst genom att leda henne på rätt väg. Just nu uppmuntrar han bara henne till att hamna rejält snett i livet. Han behöver komma till insikt med sin egen, visserligen passiva, delaktighet.

SweGizmo
7/24/10, 9:02 PM
#16

#15

det gick inte öppna blanketten:(

Min blogg: SweGizmo.se

[Fiction]
7/24/10, 9:27 PM
#17

#16 Kommer du in på sidan alls?

Notera att filen är i pdf-format, så du behöver ha ett program som kan läsa sådana filer installerat på datorn för att det skall fungera. Här kan du ladda ner en gratisversion av programmet Adobe Reader. (Det programmet kan vara väldigt användbart även i övrigt, så jag tycker inte alls att du skall se det som ett onödigt program att tanka ned.) Vet ju inte hur mkt du kan om sånt här, så förlåt mig om jag kör på och förklarar en massa saker i onödan.

Iaf… När du har installerat klart programmet på din dator, kan du återigen testa att gå in här. Högst upp till höger finner du texten "GODSBESKRIVNING" och strax där inunder kan du välja formulär genom att markera "svenska" i den ljusblå rutan. - Voilà!

[Fiction]
7/24/10, 9:33 PM
#18

Testar att lägga till blanketten direkt i inlägget också. Nu skall det gå att trycka fram den lite lättare, men du behöver fortfarande en pdf-läsare.

(Själva anmälan finns längst ner på sidan i den bifogade filen.)

Cindy
7/25/10, 12:27 AM
#19

Toppenide från Fiction!

Vänliga hälsningar
Cindy

SimsBrooke
7/25/10, 3:29 AM
#20

usch och fy, hade blivit eld och lågor om detta hände mej, men jag tkr du ska prata med din sambo och det är ordentligt om du måste höja rösten GÖR det. Du och din sambo måste få ett slut på detta och om din sambo verkligen bryr sig om sin syster borde han ju faktiskt hjälpa henne ur detta beteende, detta är en snudd av kleptomani, en "sjukdom" som kan bli värre med tiden då hon kan ta andra kanske större saker än vad hon gör nu. Om detta inte funkar är det bara att säga att du gör en anmälan mot henne om hon inte slutar och du ska naturligtvis porta henne från eran lägenhet.

Om inte detta slutar får hon inte komma på besök och visst det är synd men vad kan man göra om inte systern slutar? Då måste hon ju förstå att hon måste bättra sig och få gränser och regler att gå efter.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
SweGizmo
7/25/10, 12:11 PM
#21

#19 uch det där var ju inte smidigt, min dator har ballat ur totalt och nu kan jag inte ens använda firefox-_- fan….

Min blogg: SweGizmo.se

[Fiction]
7/25/10, 5:56 PM
#22

#21 Gå in på biblioteket och skriv ut blanketten där, då?

LaSadie
7/26/10, 2:33 AM
#23

Förutom att din sambos syster är väldigt ouppfostrad och saknar respekt så kan jag inte sluta fundera på att det kan vara familjesituationen som orsakar detta och stölderna kan vara ett sätt att utrycka sin frustration?

Hur som helst så skulle jag ta ett allvarligt snack med hennes föräldrar och så länge hon fortsätter som hon gör inte låta henne komma på besök.

Hoppas det löser sig.

SweGizmo
7/26/10, 12:06 PM
#24

#23

kan var så, mycket ligger nog i hennes uppväxt som inte vart så där jätte bra alla gånger. Familjen har haft mcyket problem. Föräldrarna pratar tex inte med varandra, utan barnen får vara budbärare eller så går det via en advokat.

Min blogg: SweGizmo.se

Calcifer
8/6/13, 3:18 PM
#25

Det här är en jättegammal tråd som jag råkade snubbla över, men jävlar vad förbannad jag blev av att läsa!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

nlinds
8/6/13, 3:26 PM
#26

håller med #7 fullständigt. men får jag fråga hur gammal ungen är ?

kan säga att jag hade agerat värre i din situation. J*vlar vad arg jag blev över att läsa det..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Gur4m1
8/7/13, 5:11 PM
#27

Gammal tråd men jag blev mest ledsen, en tjej som stjält och beter sig sådär mår nog inte bra. Att föräldrarna inte bryr sig är ju bara sorgligt. Sen gör hon en sånhär grej coh får det beteendet så hon reagerar som de flesta tonåringar gör i en trängd situation. Det är en 16åring.

Sen vet jag inte alls om det är lagligt att kolla igenom nåons väska vidmisstanke om stöld- trodde enbart polisen fick göra det. Skulle ngon i en butik t.ex kräva att få se min väskas innehåll skulle jag kunna vägra, även om de har vakter- kräva att polisen ska komma och göra det- men jag skulle såklart visa om jag itne har något att dölja, onödigt att göra det till en större grej än det är.

Men de tär en bra taktik att skrämma och visa HELA fmailjen att Trådskaparen faktiskt menar allvar och märkt av stölderna under åren. Men ett barn (Eftersom det pågått under flera år) som stjäl på detta vis mår inte bra- skulle inte kallasådant beteende som resultat av att bli bortskämd. Bortskämd av att osynlggöras isf möjligen. Det är kanske denna vetskap och "skuldkänslor" som gör att föräldrarna inte klarar av att ta itu med problemet, och brodern som verkar vara bra mycket äldre- har lätt att ha överseende för sin yngre systers beteende.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
vallhund
8/7/13, 5:54 PM
#28

Nej det är inte lagligt att kolla igenom någons väska, eller kroppsvisitera dem, om man inte är polis, tullare etc i tjänst, det är dessutom väldigt olagligt att läsa andra människors post, samma gäller mig veterligen oxå SMS o mail.

Vissa undantag finns naturligtvis, Säpo, militära underrättelsetjänsten mm.

Har du verkligen flyttat ihop med en en man som inte är avnavlad o som inte inser att det är hans sak att gränsa sin familj/släkt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
8/7/13, 6:01 PM
#29

#28 Nja, däremot kommer det aldrig bli något av att du polisanmäler för en sådan sak. Dvs, har jag en kompis på besök som kollar i min handväska och jag polisanmäler så händer inte ett dyft. Om vännen kollar i min väska och stjäl något är det en annan sak.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[TheMiko]
8/7/13, 6:40 PM
#30

Gammal tråd men ändå. Tjejen är 16 år och ett klart fall för socialen om inte föräldrarna tar tag i det. Jag hade utan tvekan kontaktat dem. Kan upplevas som taskigt men jag hade sett det som att göra tjejen en tjänst inför framtiden.

Inaarah
8/8/13, 9:38 AM
#31

TS, hur gick det för er sedan? Efter flytten, och så vidare?

Upp till toppen
Annons: