Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4274 ggr
Sofieen
2010-03-11 20:25

Negativ kommentar, hur reagerar du?

"Har du fått lite mage?" "Vilka små bröst du har" "Du borde börja träna och tänka på vikten"

KVINNA; Hadu du accepterat om din pojkvän/man sa något i stil med detta? Alltså kommenterat din kropp på något negativt sätt, ex. din vikt. Vad hade du gett för respons?

----------------------------------------------------------

MAN; Hade du kunnat säga något sånt till din tjej/fru? Varför skulle du uttrycka dig så? Skulle det vara något spontant eller något du faktiskt menade?

Annons:
Honestyisdead
2010-03-11 20:34
#1

Ett tips när man gör sådana här undersökningar är att alltid ha ett alternativ som tex "annat".

Inget av alternativen passade mig.

Allt beror på hur det sägs, man kan säga det med kärlek, man kan säga det otrevligt och allt därimellan.

Det enda jag inte skulle gilla, är att ngn säger att man har för små eller stora bröst. Det är ju inte det lättaste att göra ngt åt.

Sofieen
2010-03-11 20:35
#2

Oj, går det att ändra i efterhand?

Honestyisdead
2010-03-11 20:37
#3

Vet inte, testa.

Sofieen
2010-03-11 20:53
#4

Det går inte. Det var synd. Well well, man får väl välja på något av det där. Något kanske passar in lite i alla fall.

Salladshataren
2010-03-11 21:17
#5

Eller så kopierar du texten och gör en ny undersökning Glad

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Lenore
2010-03-11 23:21
#6

Jag lyssnar och tar till mig all kritik, positiv som negativ. Sen om jag håller med eller inte är en annan sak men jag tar absolut inte illa vid mig för att någon påpekar något som dom uppfattar vara något negativt. Jag tycker om när folk har modet att säga vad dom tycker! Det kan vara väldigt lärorikt och nyttigt att även få höra om sina brister.

På frågan om jag skulle acceptera att sambon sa något negativt om min kropp är svaret "Ja, givetvis!". Jag vet att han hade sagt det i all välmening, tex att jag har gått upp i vikt och borde börja täna hade inneburit att han var orolig för min hälsa och vill att jag ska leva ett sundare liv. Inget negativt med det, tvärt om. Det visar bara att han bryr sig och jag tycker även att det är jättebra att han vågar ta upp något som kan anses vara känsligt.

Det är lite skillnad på om han sa något negativt om min kropp för att såra mig, det hade jag absolut inte accepterat. Inte heller hade jag accepterat om han klagade på att mina bröst var små eller liknande. Jag är den jag är och gillar han inte det får han hitta någon annan som lever upp till hans krav.

Annons:
Gerbilflicka
2010-03-11 23:44
#7

Jag skulle må väldigt, väldigt dålig av sådan kritik. Särskilt om det vore något jag inte kunde ändra som "vilka små bröst du har".

Om det handlade om att jag gått upp väldigt mycket i vikt under en väldigt kort period så visst, men jag tror att min pojkvän är smart nog för att fatta att jag får upp i vikt när jag mår dåligt psykiskt. Och kommenterar man då så är det inte den bästa motivationen att börja må bra igen så att säga.

Sen finns det ju olika sätt att säga saker på. Min pojkvän kan ibland påpeka att jag borde äta mindre av något, men det är i all välmening och sådan ärlighet har vi absolut. Men ja, det är inget anklagande i det utan det handlar om att hjälpa varandra. Det funkar nu när vi har varit ihop så pass länge och känner varandra utan och innan.

[Fiction]
2010-03-12 10:48
#8

Jag accepterar inte sådant beteende från min partner och skulle bita ifrån rejält. Min pojkvän är tyvärr ganska duktig på att komma med plumpa kommentarer, dock inte fullt så elaka som jag anser att ovanstående är.

En gång när vi var ute på en klubb, passerade det en tjej som jag tyckte hade en snygg topp på sig (vääääääldigt urringad à la Kylie Minogue)… Okej, inte fullt så urringad, men ni förstår konceptet. En rejäl urringning som kräver antingen extremt fasta bröst eller silikonisar - och jag har varken det ena eller det andra. Dessutom har jag haft komplex över mina bröst så länge jag kan minnas, vilket han kände till mer än väl. I vilket fall som helst, kontrade han med ett "ja, men du skulle inte passa i en sån topp med dina bröst". Det är ngt jag är fullt medveten om på egen hand och jag anser för övrigt att hans påpekande var onödigt, elakt och fullkomligt irrelevant med tanke på att jag endast hade kommenterat toppen i sig och inte hade yttrat att jag ville ha en liknande. Om jag skulle stå i provhytten med en dylik topp på mig och fråga vad han tyckte, hade det varit en helt annan sak.

Jag läxade upp honom rejält efter den där kommentaren och efter det har han tack och lov varit mer försiktig med att kommentera åtminstone mig på detta vis igen. Däremot vet jag att han är lite väl plump mot andra då och nu. Men varje gång jag ser det hända, spänner jag blicken i honom. Han tycks inte riktigt förstå sig på det där med finkänslighet och vikten av att uttrycka sig på ett socialt acceptabelt sätt, den där mannen. Han gör det dock inte av elakhet, utan för att han helt enkelt inte har kontroll över de grodor som hoppar ur hans mun. Ibland beter han sig rentav som han skulle ha Aspergers…

Niini
2010-03-12 10:55
#9

Tycker inte man ska ta illa vid sig, han säger det antagligen för att ha bryr sig o vill att man ska må bra. Det där med små bröst, ja det vet jag att jag har men han håller inte med. Så skulle han säga det så skulle han väl bara medge att jag har rätt ;)

Musiken
2010-03-12 12:09
#10

Jag tar jatteilla vid mig i.o.m. att jag inte tycker om min kropp - och det vet han om. Anda kan han komma med kommentarer som "jag ser att du har gatt upp i vikt", "jag onskar att du fortfarande hade brost som inte hangde" osv. Da blir jag antingen fruktansvart sarad och gar ner mig annu mer pga av mitt utseende, eller sa blir jag fruktansvart arg och fragar hur han skulle kanna om jag kommenterade hans spinkiga ben, buskiga ogonbryn etc. Totalt onodigt iom att jag ar fullt medveten om alla mina brister, och jag behover verkligen inte bli pamind om dem!

Salladshataren
2010-03-12 12:14
#11

#10 Håller med dig, jag har dåligt självförtroende och tar illa vid mig… Och man behöver inte påminna folk saker som man är redan medveten om…

Sen beror det väl på också om hur man formulerar sig. "Vilka små bröst du har" är ändå väldigt dåligt formulerat. Sen är det inget man kan göra åt heller direkt.

Jag tar illa åt mig om min pojkvän kommer med negativ kommentar, men det beror på att han inte är speciellt finkänslig. Han har förstått det själv att det går inte komma såna kommentarer utan vara finkänslig.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

StickyKitten
2010-03-12 12:19
#12

#10 Han säger sådär just på grund av att han vet att det sårar dig, inte "trots att" det sårar dig… Inget illa menat, men jag hade hoppats att ni inte var tillsammans längre efter senaste tråden jag läste om er, eller om hans beteende rättare sagt… Obestämd

#0 Hur som helst… jag skulle inte acceptera att bli tilltalad på det sättet. När det gäller utseende så är till och med konstruktiv kritik svårt att ta, men att komma med rena personangrepp…? Nej, en sådan person vill jag inte vara tillsammans med.

Salladshataren
2010-03-12 12:24
#13

#12 "Man är som man är, när man inte blev som man skulle." Flört

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Honestyisdead
2010-03-12 12:29
#14

Vad hemskt att läsa om hur vissa av er accepterar att er partner säger riktigt negativa saker om er :/

Jag hade aldrig accepterat något sådant. Tur att killen gillar mina hängiga bröst för det dom är, inte för det dom var en gång i tiden.

Hade mitt kille fått för sig att säga ngt helt respektlöst, hade jag dratt därifrån fortare än vinden.

ChristineL
2010-03-12 12:32
#15

Nej, jag tror inte att jag hade accepterat det. Jag har redan dålig självkänsla så det räcker. Helt annan sak om han skulle säga typ "Jag gillar din putmage/små bröst eller vad det nu är". Men att säga "Vad små bröst du har" skulle jag se som negativt.

Musiken
2010-03-12 12:36
#16

#11 Ja lagger han fram det pa ett bra satt, t.ex. visar en gammal bild nar jag var smalare och sager "du var sa vacker den dar kvallen" eller liknande sa ar det ju en helt annan sak. Dock ar han en san som foresprakar "raka puckar", och i hans varld sa gar det inte att kombinera dem med finkanslighet >_<

Sweelin
2010-03-12 13:43
#17

Haha, har hänt faktiskt en gång när vi nyss blev ihop (fast att han inte menade något negativt) så blev det världens liv på mig och jag tjatade om det i flera månader efter att han hade sagt det, och han ångrade sig djupt.

Alltså, jag accepterar det INTE, gud nej! ;)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Hemulen
2010-03-12 17:20
#18

Att få kommentaren att man har gått upp  i vikt är svårt att ta positivt även om det faktiskt kan vara bra att få höra det. Det är trots allt inte bara en utseende fråga utan först och främst en hälsofråga. Men man kan lägga fram det mer eller mindre snyggt.

Min hehe korkade sambo har gjort bort sig många gånger med dumma kommentarer där han inte menat något alls men jag har tolkat det han säger extremt negativt. Ett exempel var en gång när vi skojbrottades och han greppade mig om magen och sa "tjock om magen". Jag blev skogstokig och undrade om han var från vettet. Han fattade ingenting utan sa att det är något man brukar säga när man skojar med barn men jag var helt övertygad om att han tyckte jag var tjock. Jag la mig å surade och han låg för sig själv alldeles förvirrad och tyckte det var jätte löjligt.

När det gäller brösten blir jag helt förfärad. Borde kanske inte bli förvånad men känns hemskt att det finns tjejer som får höra det från sina män. Varför ens säga en sådan sak? Kunde de inte se storleken från början? Varför säga sådan kommentarer om något man inte kan hjälpa? Tycker jag verkligen inte att man ska acceptera. Elakt.

LinnSam
2010-03-12 17:28
#19

Jag kan ta att någon tycker man ser risig ut ibland..

dock vill man väl ogärna höra - "Vad fet du blivit"..

Bergspuman
2010-03-12 19:31
#20

Nää jag säger som flera här, varför i helgonafyr ska man acceptera att ens partner säger elaka saker om ens kropp och utseende till en? Finns ingen som helst anledning!

Ska jag börja klanka på min älskade kärbo kanske för att han har tunt hår och acnerester på ryggen, som han för övrigt skäms hemskt för - det tog tid innan han vågade visa mig sin rygg! Nu visar han mig ett sådant förtroende att jag får sköta om ryggen, badda den och tvätta den, smörja på medel och klämma bort lindriga pormaskar. Det har han typ aldrig låtit någon annan tjej göra! Då kan jag inte svika hans förtroende.

Jag skulle skämmas gruvligt över mig själv om jag någonsin sa något förklenande om min partners utseende, och jag skulle bli grymt sårad om han gjorde det med mig.

Jag kan bara dra slutsatsen att antingen älskar partnern en inte, om han / hon faktiskt säger såna saker, eller så är han / hon inte riktigt funtad (har inget filter / medfött socialt okänslig) eller hemskt illa uppfostrad.

Hade min partner gjort så på ett systematiskt och återkommande sätt, hade jag skällt ner honom och förmodligen lämnat honom ganska fort.

Säger man sådant till sin partner, slår det sönder förtroendet hos den angripne.

Annons:
Johanna
2010-03-12 20:10
#21

skulle bli skitsur… hahha… men sen så skulle jag själv aldrig få för mej att klaga på min mans utseende..

jag tror som så att om man ex går upp ett par kilo, ja då vet man om det själv. o det blir inte bättre av att det påpekas..

Sofieen
2010-03-13 12:41
#22

# 18

Haha, jag kunde inte låta bli att skratta lite när du skrev det där om "tjock om magen" för det är precis såna saker min sambo kan säga till mig. Jag VET att han inte vill såra mig men det slinker liksom ut innan han har tänkt på konsekvenserna. Det är verkligen så att han talar innan han tänker. Jag blir också skitsur och sist det blev ett sånt tjafs blev jag helt tyst efter hans kommentar, drog på mig jackan och gick ut.
När jag kommer in efter 10 minuter sitter han och tittar på mig och man ser verkligen att han tänker "Vad i hela friden gjorde jag för fel?"

Jag har påmint honom om att det inte är så kul att höra sånt, men killar.. dom förstår inte hur känsligt det faktiskt är.

Bella-R
2010-03-13 14:20
#23

Jag hade nog blivit ledsen & bett honom åka hem för o sen inte höra av mig tills han inser vad han gjort och säger förlåt på ett ärligt sätt.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Sarah
2010-03-13 17:33
#24

Får ofta höra att jag borde gå upp lite. Men jag trivs med att vara spinkig. Min kille tycker att jag borde gå upp 5-10 kg. Mitt ex som i början gillade hur smal jag var och kunde kommentera då jag gick upp lite har nu kommit på andra tankar och tycker även han att jag ska gå upp lite. Säger bara, vill inte, sen är det ur vägen.

guraknugen
2010-03-13 17:40
#25

En tjej som jag känner sa en gång att min bror hade sagt något i stil med att ”En omfördelning skulle inte skada” till henne…

Själv säger jag alltid vad jag tycker, men jag försöker nog att formulera mig så att det inte ska vara stötande. Dessutom kanske jag även lägger in mig själv i resonemanget, typ att ”vi kanske borde börja träna” eller liknande. Men oftast när jag snackar om behovet av att träna så är det nog mer ur hälsosynpunkt än om utseende. Få upp kondition och sådant. Minska risken för ryggont är ett annat argument, men det gäller nog främst mig själv som tidigare haft lite problem med ryggen, även om problemen varit förvånansvärt få de senaste åren.

hus-musen
2010-03-13 20:54
#26

Det är en sak att säga att "men du, vi kan väl skippa godiset ikväll och ta en promenad istället tillsammans, jag tror det är bättre för oss båda" och en sak att säga " nej inget godis, du börjar bli fet, gå ut och rör på dig istället" Jag skulle bli skitförannad om min kille kläckte ur sig den senare kommentaren även om båda meningarna har mer eller mindre samma betydelse i slutändan. Klart man ska vara ärlig men man behöver inte vara ohyfsad.

Däremot saker som storlek på bröst, penis, näsa, knän osv ska man inte uttala sig om, det är något partnern är född med och så ser man ut helt enkelt. Saker som man inte kan ändra på utan operation kan man väl sammanfatta det med.

En kompis till mig hade en kille som klagade på hennes bröststorlek, de var för små ansåg han. Till slut lessnade hon och svarade  ja mina bröst kan jag iaf förstora men din snopp och din hjärna kommer alltid vara lika små. Han blev skitsur och har inte pratat med henne på flera år nu för hon är "elak"

Qui dormit, non peccat

 


guraknugen
2010-03-13 21:37
#27

Å andra sidan, om man inte tillåts att vara den man är och därmed säga det som faller en in, så kanske man ändå inte passar ihop.

Annons:
Jenahbella
2010-03-13 21:41
#28

har inte läst hela tråden nu men lite kul att den riktar sig mot att bara Kvinnor får dessa kommentarer och blir sårade, någon som tänker på männen? :P vi Kvinnor brukar va bra att vräka ur oss både de ena och andra ;)

Jenahbella
2010-03-13 21:44
#29

ska kanske svara med, skulle min kille vräka ur sig något av de där skulle jag väl tänka på de lite och ta de till mig.
ibland går man upp utan att man tänker på de.

men skulle han klaga på hur små bröst ja har skulle jag bara säga nåt liknande tillbaka :P

tycker de e skillnad på att kommentera nåt man inte kan ändra på tex bröststorlek och nåt som man kan ändra som vikten.

guraknugen
2010-03-13 21:46
#30

#28: Vi ”män” är ju i och för sig kända för att inte lyssna på andra, så jag antar att Kvinnor kan vräka ur sig vad som helst, vi märker det ändå inte…

pyromanen
2010-03-13 22:43
#31

Negativa kommentarer är såklart mindre trevliga än positiva, men nån som alldrig säger nåt negativt går ju inte att lita på hellar :-)  Jag föredrar att man är ärlig. Inte att man uprepar negativa saker för att förminska någon eller säger elaka saker såklart.

Jenahbella
2010-03-13 23:08
#32

#30 jo men de e ju just de ;)  bara för att man är kille så kan man ju bry sig å de finns väl många Kvinnor som inte gör de :P

guraknugen
2010-03-13 23:15
#33

#32: Jo, var ju lite ironisk där också. Själv hoppas jag ju att jag inte tillhör kategorin av män som inte lyssnar på folk.

Sofieen
2010-03-13 23:49
#34

Min sambo har en ganska smal kroppsbygnad och har fått höra att han borde gå upp i vikt osv. Han bryr sig inte. Hans kompis som är rätt så kraftig brukar dra till med "stickan" och pika honom. När min sambo då vänder på det och säger "knubbis!" blir han asförbannad. Haha!

Så vissa killar är nog känsligare än andra men överlag tar de nog mindre illa upp. Jag kan verkligen bli fly förbannad om jag får en sån kommentar av killen min Tungan ute

Annons:
Jenahbella
2010-03-14 00:57
#35

#33 jag uppfattade de :D därför ja gjorde en ";)" :D 

#34 jag skulle mer gissa på att de inte vill visa va de egentligen känner.
har en kompis som e smal som mår dåligt över de, men han skulle aldrig erkänna de till nån annan än mig. säger nån nåt så rycker han på axlarna men innerst inne tar han åt sig.

guraknugen
2010-03-14 11:29
#36

#34: Jo, det där känner jag ju igen. Det är alltid okej att pika någon som är smal, men att pika någon som är tjock går minsann inte an.

Är själv 189 cm, 67 kg ungefär, alltså väldigt smal. Förr kunde jag äta hur mycket som helst utan att gå upp, men så rörde man ju på sig när jag var barn, i motsats till ungarna idag. Numera märker jag direkt när jag rört på mig för lite, men jag äter nog fortfarande mer än snittet, skulle jag tro. Fast när jag var kring 20 vägde jag inte mer än 63 kg, så lite mer är det ju idag i alla fall… Hur som helst har man fått höra en hel del genom åren, så då antar jag ju att det är okej om jag svarar med samma mynt; det verkar ju vara så man ska uppföra sig mot folk så jag rättar mig snällt in i ledet. Men ni kan vara lugna allihop, för jag har ju inte satt det i system att gå omkring och förolämpa folk, om nu någon trodde det.

Fast när jag kallar min fru för ”tjockis” blir hon bara glad - hon är ungefär lika smal som jag om man räknar om efter längd och vill bli lite större. Men hon vet ju att jag bara skämtar; det hörs ju på tonfall och sådant också.

Faidra
2010-03-14 15:22
#37

Jag skulle bli ledsen. Jag är ganska lättstött tror jag och mår bra av att känna mig fin, uppskattar komplimanger osv.

Maria
2010-03-14 16:01
#38

Vissa saker som t.ex brösten som inte går att förändra så mycket anser jag är rent oförskämt att kommentera men hade jag gått upp i vikt så tycker jag det är helt OK med kommentarer. Det kan jag ju i alla fall förändra.Flört

Känner man varandra väl så är det väl inte så farligt med att säga vad man tycker

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

marinelady
2010-03-14 16:07
#39

Jag skulle bli ledsen och irriterad, duger inte jag som jag är så kan det få räcka för mig. Respekt går åt båda hållen!

Maria
2010-03-14 16:09
#40

Att tala om för någon att det kanske är dags att gå ner i vikt kan vara ren omtanke. Man kan vara orolig för personens hälsa t.exGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

marinelady
2010-03-14 16:32
#41

Men för mig hade det varit en skymf, jag har min kropp som den vill och har jag inte ändrat på den så vill jag inte det… hur svårt kan det vara att förstå..

Annons:
Jenahbella
2010-03-14 17:43
#42

#41 jag förstår hur du menar men jag skulle iaf tycka de va okej om min omgivning märkte att jag började lägga på mig på hullet och jag själv kanske inte märkte de. 
hade en kompis som mådde jättedåligt och gick upp i vikt, hon undrade efteråt varför ingen sa nåt å hjälpte henne, men jag och några andra av hennes kompisar sa "ja ville inte va elak"..  

jag menar visst skulle jag bli arg om min pojkvän vräkte ur sig "fan va fet du börjar bli" de e ju inte snällt :P men de finns ju finare sätt att säga de på med.

marinelady
2010-03-14 18:00
#43

Oavsett hur pojkvänen hade sagt det så hade han fått till svar," har du problem med det eller?" Varför skulle annars en person anmärka på det om dom inte har problem med det, och skulle jag vilja ha ett förhållande med en människa som har problem med mig och min kropp nej tack..

Jenahbella
2010-03-14 18:16
#44

om man skulle gå upp i vikt en massa så kanske andra skulle bli oroliga för ens hälsa?

Maria
2010-03-14 19:46
#45

#44 Precis så jag menade. Det beror ju också på HUR man säger det. Jag uppskattar ärlighet även om den kan vara obekväm. Det kan ju handla om omtanke.

Skulle jag gå upp i vikt och min man INTE kommenterade det så skulle jag undra om han överhuvudtaget såg mig???

Jag skulle inte tvivla på hans kärlek för det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
2010-03-14 20:42
#46

Obekväm ärlighet kan vara förfärligt sårande.

Min pappa kläckte ur sig en dum kommentar för drygt 1 år sedan. Då hade jag en del övervikt. Jag blev fullkomligt rosenrasande. Dagen efter blev jag otroligt ledsen, blev liggande och ville inte stiga upp, ville inte äta. Pappa fick mata mig med mandarinklyftor.

Klart jag visste att han oroade sig, men det är inte så man ska uttrycka sig om man vill att en person bör göra något åt sin vikt.

Om man ska få slut på en dålig ovana, t ex rökning, snusning, väger för mkt, osv. fungerar det i stort sett aldrig att börja med att såra personen i fråga. Det höjer inte motivationen för att göra något åt det hela.

I mitt fall gjorde jag något åt det hela först två månader efter den händelsen, och det var för att jag själv ville det. Jag struntade väl kapitalt i vad min pappa tyckte. Men det han sa, satte en djup tagg i mig och det såret har inte försvunnit än.

Vissa människor är för känsliga för att hanteras med obekväm ärlighet, där måste det andra metoder till.

Maria
2010-03-14 20:49
#47

Det är tur att jag inte är så känslig dåFlört

Jag skulle i varje fall som helst vilja att mina nära och kära är såpass öppna och ärliga att det säger till mig om jag börjar ändra mig till det sämre. Det kan handla om kroppen, humöret eller i stort sett vad som helst.

Att märka i efterhand att de varit tysta för att inte göra mig ledsen hade sårat ännu mer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2010-03-14 21:17
#48

Marinelady; för att dom bryr sig.

Tråkigt att läsa hur många som har dåligt självförtroende.

Annons:
Bergspuman
2010-03-14 21:26
#49

Dåligt självförtroende skulle jag inte säga i mitt eget fall.

En del av oss är för känsliga helt enkelt.

Just jag har en medfödd känslighet och sårbarhet, som är på gott och ont.

Den bidrar till min depressionssjukdom.

Om jag är omedicinerad, kan sådana sårande saker, som min pappa sa, om det upprepas under en tid, faktiskt leda till att jag får ett depressionsåterfall. Jag klarar inte för många och för tuffa händelser samtidigt.

Jenahbella
2010-03-14 22:44
#50

#46 jo fast där handlar de ju om att säga saker på rätt sätt. 
istället för att säga "va fet du börjar bli" kan man ju säga "ska du inte me å träna" :)  

#47 håller med dig helt, att säga ingenting alls för mig skulle såra så mkt mer än att va ärlig.  
och som du nämner så finns de ju mer än utseende att säga till om, hur man beter sig, många verkar bli mer ledsna över en kommentar om hur man ser ut än hur man är.

#48 håller med dig hera.

Musiken
2010-03-15 01:48
#51

#49 Jag ar precis som dig i det avseendet.

marinelady
2010-03-15 09:18
#52

#48 Det handlar inte om dåligt självförtronde i mitt fall, det handlar om att andra inte har med min kropp att göra. Det sköter jag helt själv och behöver ingen hjälp från en partner. Jag har självförtroende så det räcker till, men det många inte ser i förhållanden är hur många såna små kommentarer börjar ramla in under en period och underminera människors självmedvetenhet sen så sitter det en person i ett förhållande och har en helt annan självbild av sig själv än vad dom startade med, och det är inte bara positivt!

Alla här förutsätter att det partnern säger har en grund, men om det inte har det? Har du självförtroende nog att säga "Nej älskling jag tycker du har fel"

Hemulen
2010-03-15 12:25
#53

Jag är tvärtom. Om jag ska förändra något så svårt som min kost, att träna regelbundet och gå ner i vikt behöver jag all hjälp jag kan få av min sambo. Utan hans stöd, förståelse och uppmuntran skulle jag aldrig klara det. Jag har dessutom det problemet att jag inte märker när jag går upp i vikt även om det är ganska mycket. Jag har fram tills för ett par år sedan varit extremt smal och min hjärna har inte vant sig vid min nya kropp. När jag går i affärer tar jag nästan alltid för små kläder med mig till provrummet och blir alltid lika förvånad när de inte passar. Jag speglar mig ofta men ser aldrig någon skillnad, ser alltid mig själv som smal fast jag vet att jag inte är det.

Man attraheras av olika saker. Jag VET att min sambo älskar mig men jag vet oxå att han attraheras mer av mig när jag inte är tjock. Nu är jag inte det men jag vet att han föredrar mig som normalviktig, precis som jag föredrar när han är det. Men det spelar en stoooor roll HUR man lägger fram det.

 Jag gillar när man tar hand om sig själv och sin kropp och hälsa. Det är attraktivt för mig att han är sund. Givetvis är det viktigast vad man SJÄLV tycker och hur man själv vill vara men vill man vara med någon är det ju viktigt att man även tar hänsyn till den andre. Känner många som så fort de stadgat sig eller fått barn bara släpper allt helt och struntar fullständigt i hur man ser ut och bara går runt i pyjamas så fort de kommer hem från jobbet. Jag tror inte att det är bra för ens förhållande även om det är personligheten hos den man älskar som är det viktigaste. Att vara fin för sin partner hjälper till att hålla gnistan vid liv.

Honestyisdead
2010-03-15 13:43
#54

#52 Skulle min partner mot förmodan slänga ur sig en dum kommentar, så hade han fort fått tillbaka den igen. Utan att jag tagit åt mig.

Jag är den jag är och nöjd med det. Andra påverkar inte längre mig som dom gjorde då jag var i tonåren.

marinelady
2010-03-15 17:47
#55

#53 Hela ditt inlägg andas Anna Anka, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.. en partner ska inte avgöra hur du ser ut eller klär dig, du har en egen vilja och ett eget liv även i ett förhållande! Att folk väljer att prioritera bort kläder och motion för sina barn ser jag som positivt, det är om något sunt! Hade en mor struntat i sitt barn för att hon ska "bara sminka sig/ kolla in dom här kläderna" så blir jag ledsen…

Sen ska du skilja på omotiverade kommentarer utan att du bett om en åsikt och att du faktiskt ber din sambo hjälpa dig… ber du om hjälp så självklart hoppas jag man får hjälp, men är det helt omotiverat varför ska du acceptera det?

Annons:
Hemulen
2010-03-15 17:55
#56

#55 det var ju tråkigt att du tolkar mitt inlägg på det viset men du får givetvis tycka vad du vill. Mina åsikter är desamma i alla fall. Tycker bara det är lite skrämmande på vilket sätt du uppfattade det jag skrev och känner att det verkar ligga lite väl mycket ilska bakom din reaktion (tror att det är därför du tolkade mitt inlägg så OTROLIGT FEL!!!) så jag väljer faktiskt att inte kommentera ditt inlägg mer än så här. Tycker att du ska läsa om och läsa rätt.

Jenahbella
2010-03-15 18:03
#57

håller faktiskt med #53!

#55:  hon skriver ju faktiskt "Givetvis är det viktigast vad man SJÄLV tycker och hur man själv vill vara"
förstår verkligen inte vad som är så fel med att vara fin för sin partner och för sig själv? :S 
och jag ser verkligen inte hur de kan vara fel att välja att träna x antal timmar i veckan bara för att man har barn?! de handlar väl inte om att välja bort tid med sina barn utan om att må bra själv?

Sarah
2010-03-15 18:38
#58

Håller oxå med Hemulen. Jag tycker att det är mindre attraktivt om killen går upp i vikt. Tycker inte att det är fel att arbeta på sitt utseende för partnerns skull. Tycker nog att det är lite sorgligt med mammor som kommer i smutsiga säckiga kläder som gått upp 30 kg utan att bry sig. Bara för att man blir mamma slutar man inte vara sin egen person. Jag förstår att partnern inte är nöjd då.

Maria
2010-03-15 18:38
#59

#53 Jag håller också med dig till fulloGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

guraknugen
2010-03-15 20:08
#60

#46, apropå din pappa: Kommer ihåg när jag var liten, kanske 8-10 år eller så. Satt på trappan vid huset och sjöng för mig själv på en låt. Originalet sjungs av en person med väldigt lågt tonläge vilket fascinerade mig och jag försökte sjunga den så lågt det bara gick. Det är ju inte så lätt i den åldern att sjunga med djup och mörk röst…

Trodde jag var ensam där på trappan (eller vad man ska kalla den, tror det var ett eller två steg bara), men bakom mig stod pappa.

– Har du ont i magen? sa han…

Kanske är det därför jag spelar mestadels instrumentalmusik, alternativt låter andra sjunga på mina inspelningar…

CelsiusT
2010-03-16 01:04
#61

Det beror så på hur det läggs fram. Säger han tex "du har så små bröst, men jag älskar dig endå" (kanske tom avslutar meningen med en positiv kommentar) eller liknande så är det väl klart att det känns, men det visar samtidigt att han är ärlig och det gör det lättare att lita på honom när man ex frågar om kläderna sitter bra eller frisyren passar - eller om han tycker jag gått upp i vikt. Säger han något om att jag plötsligt gått upp och man hör på honom att det handlar om omtanke är det också helt okej. Men även om det är okej så känns det ju såklart, jag blir inte sur men känner endå mig lite sårad även om jag kan ta kritiken och förstå att det är välmenat. Jag blir sårad för stunden, men går inte ner mig.

Säger han "vad små bröst du har" rätt upp och ner och bara låter negativ, då tycker jag det är jävligt onödigt och jag skulle ifrågasätta hurivida han älskar mig. Jag menar, om han nu inte gillar mina bröst (vilket det låter som med en sådan kommentar) som ju är en del av mig så undrar jag ju vad han tycker om resten av mig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

thildatessie
2012-08-18 17:03
#62

En gammal tråd men jag tror att det kan vara bra att putta upp den… Jag hade blivit ledsen och tagit illa vid mig. Som många sagt så kan man ju inte ändra på t.ex ben,hy osv…

Annons:
[Devya]
2012-08-18 18:03
#63

Min pojkvän skulle aldrig säga något sådant där till mig. Han säger tvärtom alltid fina saker om att jag är sexig och har fina former. Han fokuserar sig med andra ord på det positiva istället för det negativa och det är väl så man borde göra i livet om man vill må bra.

Sen skämtar han förstås om min "jättestora" rumpa! Han har en massa skämt om den men han gör det för att han älskar min stora rumpa så jag ser det som något smickrande istället.;)

citytjejen
2012-08-18 18:09
#64

Jag skulle absolut inte acceptera om min man sa så till mig. Skulle direkt fråga varför han säger så, och även tala om för honom hur jag reagerat på det han sa.

/Christina

[WickedAlly]
2012-08-18 18:18
#65

Vissa kommentarer gör att jag surnar till, inte för att det händer ofta som tur är. Att kommentera saker som näsan, brösten eller andra saker man inte ändrar så lätt är bara onödigt. Men vikten tycker jag är okej att kommentera, fast jag blir sur i början, haha. Men det är ju inte alltid man själv märker att man gått upp eller ned såpass mycket som man gjort och då är det skönt om man får upp ögonen och kan göra något åt saken om man känner att det behövs. Och vem ska säga det om inte ens partner får lov? :)

pinku
2012-08-18 18:22
#66

Jag säger bara att passar det inte kan han dra. Vad fyller det för syfte att poängtera att jag har små bröst tex? Sitter jag och klagar på hans k*k eller? Alla negativa kommentarer undanbedes, och hittills har han aldrig sagt något sådant heller. Alla människor har väl fel och brister, det betyder inte att man tvunget måste kommentera det. Det är ingen annans j-vla business hur jag ser ut, inte ens min killes. Han har själv valt att vara med mig och det behöver inte vara hugget i sten om det är så. För mig låter det bara som "om du bara ändrade på det här så kanske jag kan älska dig" Nejtack! Älska mig eller stick!

Jetaime
2012-08-18 21:18
#67

Det beror lite på HUR man säger det osv. Men jag tror jag hade, eller jag VET att jag hade blivit ledsen om min pojkvän eller någon annan för den delen kommenterade något sådant om min kropp.. har redan kroppskomplex och hade mått jättedåligt av det.

Namiko
2012-08-18 21:49
#68

Har fått höra oändligt många gånger att jag är för smal, från ex, nära vänner, arbetskamrater och helt okända människor. Ignorerar folk som inte känner mig men blir less när jag får höra det från någon som jag tycker om. Jag är smal, inte för smal och dom kan inte få mig att gå upp i vikt lika lite som jag kan det själv men det verkar inte gå in i skallen på dom ändå, märker man efter 10e gången. Men även om jag blir irriterad över att dom verkligen måste säga det så tar jag inte åt mig.

Annars har jag bara fått negativa kommentarer på min frisyr av ett ex, men han var lite väl mycket för att styra mig i allmänhet och utseendemässigt lyssnade jag inte på honom alls.

Något som inte sägs negativt men som jag börjar tröttna på ändå är när folk kallar mig liten (som i smal). Där vänder jag dock bara på det och kallar dom små tillbaka (som i kort eller ung) så får dom smaka på sina egna ord.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Uncle Thomas
2012-08-19 11:50
#69

Skulle aldrig falla mig in att ta upp något negativt om något, som inte går att göra något åt (utan fakeoperationer). Däremot pratar jag gärna om hur man kan tänka bättre  Glad

(Fast tjejen tänker rättså bra själv, pressar sig dock för hårt, vilket hon tycker själv också. Och tänker lite för begränsat gällande nya möjligheter, men det beror på att hon inte velat tänka på sådant, som var omöjligt för henne innan vi träffades (p g a hennes familjesituation). Så de sakerna behöver justeras lite, vilket hon tycker också och jobbar på.)

Men det är knepigt för oss män då Kvinnor frågar om något utseendemässigt, som det är svårt/omöjligt att komma med något bra svar på  Glad

(T ex den klassiska:

-Vilken tycker du jag passar bäst i, den gula eller blommiga klänningen?

-Eeeeee. Den gula.

-Vad är det för fel på den blommiga?! säger hon surt  Skrattande

Jag har försökt "gardera" mig lite, genom att tala om i förväg vad jag gillar och inte gillar gällande färger, hårfrissyrer o d, så jag hoppas att hon inte skaffar sådana  Skrattande

(Fast vi har liknande smak om det mesta, vilket underlättar mycket, i alla fall hittills. Får hoppas att det fortsätter så med åren.)

Annons:
hus-musen
2012-08-19 12:55
#70

#69 Sånt har jag aldrig förstått, frågar jag något vill jag ha ett ärligt svar ^^ Alla tycker ju olika liksom, vill man inte höra svaret så frågar man inte.

Qui dormit, non peccat

 


[Devya]
2012-08-19 13:03
#71

#70 Håller med. Jag brukar fråga min kille om min outfit ser bra ut eller ej (han har ett bra öga för sådant), om inte så byter jag om. Jag är tacksam att få höra ett ärligt svar så jag kan ändra det som ser inte något vidare ut.

De som frågar och förväntar sig att endast höra bra saker får nog ta och banka in lite vett i huvudet. Vad är liksom poängen?

hus-musen
2012-08-19 14:01
#72

#71 Precis, tycker likadant :)

Qui dormit, non peccat

 


myhairlady
2012-08-19 14:14
#73

Om han klagar på att jag har små bröst skulle jag inte bli glad. De andra kommentarerna är ok beroende på hur de framförs

Uncle Thomas
2012-08-19 15:28
#74

#70  "vill man inte höra svaret så frågar man inte."

Ändå är det många som gör det, och sätter sina män i knipa  Glad

Kalli
2012-08-19 15:36
#75

#74: Fast det är knappast könsspecefikt. Mitt ex ställde en hel massa frågor han inte ville veta svaren på.

[Devya]
2012-08-19 15:43
#76

#74 Jag vet nu inte av någon som är på det viset. Skulle vara intressant om någon på forumet som är sådan kan svara på varför de frågar om de inte vill höra svaret.

Annons:
PiganX
2012-08-19 16:07
#77

Jag skulle aldrig acceptera såna kommentarer, eftersom det är ytliga saker. Jag hade antagligen blivit ledsen, och arg på honom. Det skulle heller aldrig falla mig in att kommentera min partner på det sättet.

Om min partner/mina nära vänner skulle kommentera något jag gjort, hur jag beter mig eller liknande skulle jag däremot kunna ta åt mig och tänka mer på det. Men jag skulle aldrig ändra min kropp eller mitt utseende för en annan människa.

hus-musen
2012-08-19 16:49
#78

#74 Tror inte de är bara  kvinnor, har många manliga vänner som kanske borde ha tänkt sig för innan de ställt en del frågor till sina flickvänner^^

Qui dormit, non peccat

 


Susanna_w
2012-08-19 23:23
#79

Jag tog "Jag är kvinna och skulle ta illa upp och absolut inte acceptera att min man/pojkvän sa så till mig."

Det passa inte men det var väll det närmsta jag kunde komma..

Jag är nöjd med min kropp, och jag skiter fullständigt i vad andra tycker Så länge jag mår bra! Min sambo har valt mig för den jag är, hela mig och jag vet att han tycker jag är vacker och han har aldrig sagt något annat under 4 år =)

Visst skulle jag kanske ändra på mig om jag började bli sjukligt tjock.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

hippieflickan
2012-08-19 23:26
#80

Jag skulle ta illa upp då det inte är någon annans ensak hur jag ser ut. om ja har gått upp eller ner i vikt ska väl de skita i? Tungan ute

FunkyShrimp
2012-08-29 17:24
#81

#9 "Tycker inte man ska ta illa vid sig, han säger det antagligen för att ha bryr sig o vill att man ska må bra"

Tror inte de flesta killar tänker så. Tror det tänker mer på hur de vill att deras tjej ska se ut för att de gillar det bättre.

annainorrland
2012-08-29 17:34
#82

Jag skulle inte ta illa upp pga att jag vet att sambon aldrig skulle säga något sådant för att klanka ner på mig etc.

Däremot har jag sagt åt honom att han måste säga till om jag börjar gå upp i vikt igen efter att jag gick ner 22 kg för några år sen. Ibland har jag också blivit lite sur på honom om jag ställt mig på vågen och jag ser att jag gått upp 4  kg senaste halvåret, och han inte sagt något!. Fast han märker aldrig sånt verkar det som

[Devya]
2012-08-29 17:43
#83

#82 Men inte kan man väl förvänta sig att ens partner ska hålla en i skick. Man måste väl lära sig att ta hand om sig själv.:)

Annons:
Liss
2012-08-30 02:14
#84

Jag kan inte ens tänka mig in i situationen med att det skulle sägas negativa kommentarer, ärligt talat. Att sådana ord skulle yppas från min pojkväns mun, finns inte. Han älskar min kropp, så han skulle aldrig säga något negativt om det.

Tex. om träning, så tränar han redan och jag frågade om vi kunde träna tillsammans, för att jag behöver bygga upp mig igen. Då bestämde vi att börja träna, när han hade semester och bodde här. Han tycker inte jag behöver träna alls, då han tycker jag är vacker som jag är. Utan det är jag som vill.

Men om det nu mot all förmodan skulle ske, så skulle jag väl ta det med en nypa salt - beroende på vad kommentaren var just. Jag tror ändå han skulle säga det på ett snällt sätt, om det var något.

Jag förväntar mig dock att han säger något, ifall jag skulle bli sjukligt smal eller går upp i vikt för mycket eller liknande saker. Då det inte är hälsosamt för mig. Bryr oss om varandra gör vi ju ändå…

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Buffaomini
2012-08-31 09:31
#85

ja eftersom jag och sambon är i lika "bra" (läs: dålig) form så hade jag nog blivit sur. speciellt då han inte gör något för att ändra formen. Han är snarare tvärtom, han berömer alltid min kropp. oavsett hur otränad/tränad den är :)

Nu gäller detta inte grov fetma så vi inte kan röra oss, men skulle det vara påväg dit så skulle vi nog prata om det mer

Vi pratar redan om det nu. men som ett team och inte för att kränka eller trycka ner varandra.

mycketsaft
2012-08-31 20:28
#86

Jag hade velat trycka på annat. Har fått sådana kommentarer, dock inte sagt på ett elakt sätt egentligen men har tagit ganska illa upp. Har accepterat det men känt mej ledsen.

mycketsaft
2012-08-31 20:37
#87

#81 Jag det tror faktiskt jag med. Särskilt när man får höra att han hade velat att man skulle ha större bröst.. Själv har jag kontrat med att han är tunnhårig, men jag får bara dåligt samvete av det :/

Velinga1984
2012-08-31 21:03
#88

Fanns inget alternativ som jag ville ta, valde dock det sista för det var närmast. Jag väljer mina nära och kära med omsorg, ingen i min omgivning skulle få för sig att säga såna saker. En fd pojkvän tyckte dock att jag skulle skaffa silikonbröst (har 75C så de är inte direkt mini) så jag kontrade med att han borde förstora sin snopp och efter det var han tyst om vad han tyckte Tungan ute

Uncle Thomas
2012-08-31 21:17
#89

#88  "jag kontrade med att han borde förstora sin snopp"

Skrattande Jag tänkte föreslå kommentarer om liten snopp efter #87, men du hann före och bättre.

Sarah
2012-09-01 01:42
#90

Var ett tag sedan jag skrev i den här tråden, men det har väl inte förändrats direkt. Vi håller oss snygga för varandra. Killen säger ifrån om jag går ner för mycket i vikt och jag säger ifrån om han går upp i vikt. Ingen av oss skulle kommentera ngt man inte kan göra ngt åt genom att leva mer sunt, men livsstilsrelaterade saker tar vi oss friheter att kommentera då det behövs.

Även nya stilförsök kan kommenteras. Han gillade inte när jag klippte av håret sist och jag gillar inte att hans skägg börjar bli större och större. Då säger vi det. Vi shoppar gärna kläder ihop och är varandras smakråd, Jag trivs med att vi båda känner att vi kan säga ifrån och att vi båda är måna om att hålla oss fina för den andra, även om vi självklart sunkar ihop i skitiga mjukisar en hel del.

Annons:
FunkyShrimp
2012-09-19 15:18
#91

#21 håller med dig helt!

JustMySelf
2012-09-21 23:35
#92

Jag har (tyvärr) lite svårt att ta emot negativ kritik av min pojkvän… Jag önskar att det inte var så, men det är svårt att ändra på Rynkar på näsan Lite svårt också eftersom han är väldigt retfull av sig, skojar mycket och sånt, och det händer att jag tar illa upp av det trots att jag egentligen vet att han bara skojar. Det kan t ex. vara att jag skulle vara tjock, trots att jag egentligen är ganska smal (naturligt) och jag vet att han tycker jag har en fin kropp. Jag tog upp det med honom senast, att det inte kändes bra att han sa sånt, och då bad han om ursäkt och sa att han inte skulle skämta om sånt mer, så det var skönt Glad

Det är inte bara med min nuvarande kille jag reagerar så, det har varit med mina tidigare pojkvänner också. Mitt självförtroende är inte det bästa, och därför har jag lite svårt att bara skaka av mig det…

Upp till toppen
Annons: