Annons:
Etikettfamilj
Läst 3773 ggr
Honestyisdead
10/30/08, 1:09 PM

Blir du och ditt/dina syskon lika behandlade?

Blir du och ditt/dina syskon lika behandlade? Eller behandlar era föräldrar er olika?

Bra eller dåligt?

Annons:
Musiken
10/30/08, 1:22 PM
#1

Jag ar duktig i skolan, har bra betyg, klarar mig sjalv, ar smart, ar ordentlig men samtidigt rebellisk och ar konstnarlig.
Min bror ar dalig i skolan, klarar knappt av att fa godkant i amnena, ar en riktig mamma-gris och ar otroligt korkad (inte pa det sattet att han ar dalig pa att lara sig saker, utan pa det sattet att alla hans handlingar ar korkade och allt han sager ar ogenomtankt och han fattar inte att saker kan fa konsekvenser. T.ex. sa gick han till sin gamla skola och kastade sonder rutor. En larare sag honom och ringde mamma. Trots att det blev ett riktigt rabalder sa forstod han inte vad som var fel med att ga dit och kasta sonder rutan).

Sa ja, vi behandlas olika, for vi har olika forutsattningar i livet. Nar jag var yngre var jag valdigt bitter over det, men nu bryr jag mig inte eftersom jag inte ens bor hemma langre.

hus-musen
10/30/08, 1:35 PM
#2

jo nog behandlas vi ganska olika vi tre syskon. jag som är äldst har alltid fått ställa upp o hjälpa till, oavsett vad jag tyckt om saken. jag är oxå den som var strängast hållen av oss. dock är jag den intelligentaste och ordningsammaste oxå så jag har klarat mig rätt bra i livet, har inte ställt till några problem o de jag har gjort har jag lyckats dölja=)

mina småbröder däremot är lite lätt korkade, klarar knappt av skolarbete för att de är så pass lata och oengagerade osv städning o hjälpa till hemma är otrooooligt jobbigt så de gör så lite som möjligt. eller smiter.

men lite beror på att vi tre har olika förutsättningar i livet, jag kommer alltid att klara mig bra och klara mig sj först o främst, mina bröder kommer att få slita hårdare om de vill nånstans i livet. nu bor ja inte hemma längre så nu bryr de mig inte, de är mamma o pappas problem.

Qui dormit, non peccat

 


Johanna
10/30/08, 1:44 PM
#3

vi är nog ganska lika… kanske(lär är)att jag är mer bortskämd som minst :D som andra är det 2år emellan, medans jag är 6år yngre än den yngsta "stora"

har ju en syster som är missbrukare o har varit sen hon va 14år (32 nu), o hon har väl blivit behandlad på ett annat sätt, vissa tider har hon fått all uppmärksamhet o allt handlade om henne, men ju mer mina föräldrar kämpade o ju äldre hon blev o ändå bara sket i all hjälp hon fick så vart det ju "bättre" för oss andra…

Salladshataren
10/30/08, 1:47 PM
#4

Väldigt olika. För jag som är minst ska alla har höga krav på mig och ska alltid bli jämförd med min bror. Sen ska jag slita mer och så =(

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Vargnatt]
10/30/08, 1:57 PM
#5

Har jag svårt att säga, för det är stor ålderskillnad på mig och mina äldre syskon. De tre som är äldre på mammas sida är 36 och 34 år och så kommer jag på 20 så jag har aldrig sett hur de blev behandlade när de var yngre :P. Nu är det iaf ingen skillnad i hur mamma behandlar oss, det är väldigt lika tycker jag.

Min storebror på pappas sida har jag träffat väldigt sällan så det kan jag inte heller säga något om. Och min lillebror på pappas sida är bara 6 år, men jag tror nog pappa behandlar honom väldigt lika som när jag var så liten :).

VeNyRa
10/30/08, 3:09 PM
#6

Jag och min lillebror är lika bortskämda ;)

Annons:
SaraC
10/30/08, 3:41 PM
#7

Mina föräldrar är, och har alltid varit, väldigt noga med att det ska vara rättvist mellan mig och min lillasyster.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

freemark
10/30/08, 3:47 PM
#8

Jag har ju inga syskon men jag ser inget fel i att syskon behandlas annorlunda. Dom är ju individer och behöver olika saker. Sen så ska man ju inte glömma bort ett barns behov för att ett annan tar så mycket tid.

HannaM
10/30/08, 3:57 PM
#9

Nej absolut inte. Jag är svarta fåret i familjen, har intressen som ingen annan delar och är annorlunda hela jag. Min bror är extremt duktig och verkar dessutom gilla att plugga så jag har alltid kännt att jag har förväntningarna på mig att leva upp till honom, trots att han är tre år yngre. Sådant uppskattas av mina föräldrar, dom är ju likadana själva. 

Sen finns det andra saker som är olika. Ett exempel jag kan komma på är att när jag började övningsköra med min pappa så sa han att jag inte skulle få köra hans bil när jag tog körkort. Eftersom det kändes helt värdelöst att lägga massa tid på något och sedan efter körkortet inte få lov att använda bilen för att upprätthålla kunskaperna la jag ner projektet. När min bror stod med körkortet i handen en dag fick han helt plötsligt köra bilen hur mycket han ville.. den nya bilen till och med…. Jag har fortfarande inte körkort.

hus-musen
10/30/08, 4:14 PM
#10

#9 du hade ju kunnat skaffa dig en egen bil istället?? jag får inte heller köra pappas bil, o jag kör nästan aldrig mammas heller annat än vid nödfall.

Qui dormit, non peccat

 


Liss
10/30/08, 4:41 PM
#11

Hum.. Jag är minst och har blivit mest bortskämd tror jag. Min bror bodde hos pappa när mina föräldrar skilldes och min syster flyttade dit me (ihop med pappas nya son^^) Så har bara vart mamma och jag, därav fick vi ett bra band. I mellan åt har bror med bott hos mamma men de var inte direkt en bra tid och då kändes det lite som att mamma inte såg när han var elak utan bara när jag var de..

Men annars har dem nog valt lite själv. Jag har bäst relation till mamma eftersom vi gått igenom allting tillsammans och ser varandra som vänner. Medans bror bara tar mamma för givet om han vill ha saker. Och syster bor ju en bit bort.

Pappa.. han är bara snål:P Och honom har vi nog alla tre blivit lika "bra" behandlade utav. Fast jag vart nog hackkycklingen. Dem flyttade hemifrån och jag var ensam där varannan helg. Då fick pappa och hans sambo utlopp för deras .. .. makt?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

emsems
10/30/08, 4:50 PM
#12

Vi är olika personer, givetvis blir vi olika behandlade. Jag är tjej, har förstörd rygg och är hyperaktiv och pratsam, min lillebror är en handyman och är jättehjälpsam och en riktig karlakarl, min storebror är svag men otroligt begåvad, och så där lagomt pratsam. Givetvis blir vi olika behandlade. Vi älskar varandra och trivs mycket bra ihop…

Emelie-E
10/30/08, 4:50 PM
#13

Nej, min lillasyster är äckligt bortskämd, så jag skäms över att hon är min syster.
Mamma gör allt hon vill. Tycker inte syster om maten här hemma, ja då gör mamma annan mat till henne. Hon behöver inte hjälpa till med något här hemma. Utan sitter bara vid sin dator och är och rider varje dag.

Är det något mamma behöver hjälp med, så ropar hon på mig, fast min syster står precis brevid.
Äter inte jag maten som blir serverad hemma, så får jag fixa egen.

Visst, min syster är 13 och jag 20. Men det är väl nu hon måste lära sig att ta ansvar? Hon kan inte ens välja sina egna kläder att ha på sig till skolan.
Och jag har varit arg på henne i ca 1½ vecka nu. Jag tål henne inte längre:S
Och jag blir arg på mamma som inte kan säga ifrån.
Pappa är lite bättre. Han blir också väldigt arg när mi syster inte gör någonting som man ber henne om, och han skämmer hellre bort mig, fast det inte händer vidare ofta..

Annons:
Honestyisdead
10/30/08, 5:20 PM
#14

#12 Jag ser det som så, barn är barn. Tycker inte man ska göra skillnad på sina barn angående hur man behandlar dem.

Om det inte gäller speciella fall då ett av barnen är som jag var. Riktigt problembarn.

HannaM
10/30/08, 5:53 PM
JossanH
10/30/08, 6:33 PM
#16

Nja, lite kanske.. Jag är nog lite mer bortskämd än mina bröder då jag var en efterlängtad flicka som dessutom är en sladdis.. :)
Jag är inte bortskämd på ett dåligt vis, men jag tror att framförallt min äldsta bror tror att jag är mer bortskämd, men han glömmer nog lätt alla stora grejer med hus, bil o båt som pappa alltid hjälper honom med och den tid mina föräldrar ä barnvakt etc..
Jag har även alltid varit mer skötsam än mina bröder och inte varit tidig med fylla och utekvällar..
Vi har alla en väldigt bra relation till varandra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Moderkaka
10/30/08, 6:52 PM
#17

Hmm svårt att säga.. jag är äldsta barnet och enda tjejern av fyra syskon så de blir väl lite olika.. Känns som att pappa är lite mer överbeskyddande mot mig än killarna. Men de är väl så det ska vara. I det stora hela är det nog ganska lika.. :)

ChristineL
10/30/08, 9:34 PM
#18

Njae, inte riktigt tror jag… Jag är mellanbarn och enda flickan vilket nog har lett till att jag blivit mer bortskämd pga det, och min lillebror som är minst har väl blivit mest bortskämt just för att han är minst :P

Om det är bra eller dåligt är ingenting jag tänker på nu när vi är vuxna alla tre.

fridaas
10/30/08, 9:42 PM
#19

Ja mina halvsyskon och jag behandlas olika.

Eftersom att jag är äldst så är det oftast mitt fel om det händer någonting som inte bör hända, för jag har ju mer ansvar än mina syskon, iaf om man ska tro föräldrarna..

Sen är det nog lättare för mina bonusföräldrar att tycka mer om sina riktiga barn än mig, så där blir det med en annan behandling, de ser mig mer som en vän och ibland ett nödvändigt ont än som deras barn..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

destroyed
10/30/08, 11:51 PM
#20

vi blir inte alls lika behandlade min bror är min mammas favorit och därför få han det lättare än alla andra. han är 24 år och han får ännu åengar av mamma för att klara av att plugga men min syster och mej bryr hon sig inte alls om.

Annons:
Tatsja
10/31/08, 7:05 AM
#21

Ja och det har de alltid gjort, eller rättare sagt, mor gjort. Har fått tagit hand om familjen sedan jag var 3 år. Fått skit för allt. Även om jag inte var i närheten. Storebror skyllde på mig jämt. Mor påstod att han var sjuklig.

Har försökt prata med henne på äldre dagar, men hon vill inte lyssna.

Allt står i min bok. Har flera hemma till försäljning om någon är intresserad.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Gabriella77
10/31/08, 11:10 AM
#22

Kanske att lillasyster har kommit undan med mera saker för att hon är minstingen. Det har varit lite irriterande emellanåt när vi växte upp.

MimmieM
10/31/08, 4:28 PM
#23

Nej

Carpe Diem

Sara
10/31/08, 8:02 PM
#24

Jag har blivit hårdare hållen än min bror pga att jag är tjej, mina föräldrar tyckte att det var farligare för en tjej i en förort till Gbg än för en kille på landet, vilket är helt förstårligt. Iom detta så blev jag alltid skjutsad hit och dit, medan min bror fått cykla, gå, åka moppe osv.

En sak som jag dock har reagerat på är att jag fick minsann hjälpa till hemma när jag var yngre, i större utsträckning än min bror fått göra. Dock tror jag att det har sina orsaker (mamma är sjuk, pappa orkar inte tjata på stress osv.)

Annars har både jag och min bror varit bortskämda. Jag har fått hästar och stallplats betalda, min bror har fått gitarrer osv, jag får pengar om det kniper och min bror arbetar med min pappa så han får de pengar han behöver. Ingen av oss har betalat nått hemma, iof så har jag inte haft jobb när jag bodde hemma medan min bror har välbetalt jobb.

Båda har vi fått körkortet betalt och bilar. Dock har väl min brors bil kostat mer än mina.

Så nej, jag kan inte tänka mig att vi egentligen har blivit orättvist behandlade i någon större mån.

Sara

Upp till toppen
Annons: