Annons:
Etikettadoption
Läst 6556 ggr
Salladshataren
2008-11-07 12:18

Adoptera

Om ni fick möjligheten till att adoptera ett barn, hade ni tagit den möjligheten? Varför eller varför inte?

Ska det vara barn ifrån utlandet eller här i Sverige? Pojke eller flicka? Spelar åldern på barnet någon roll eller inte?

Skriv vad ni tycker allmänt om adoption :)

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Salladshataren
2008-11-07 12:21
#1

Själv skulle jag vilja adoptera, kvittar egentligen varifrån barnet kommer. Könet och åldern på barnet spelar inte heller någon roll, bara det är ett barn som behöver föräldrar som kan ge den kärlek och allt annat som den behöver :)

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Honestyisdead
2008-11-07 12:22
#2

Tycker det är bra att man kan adoptera. Finns så många barn som behöver familj.

Hade jag varit intresserad av barn hade jag kunnat tänka mig det, eftersom både min mormor och mamma höll på att dö av havandeskapsförgiftning. Antar att jag också kommer få det, och det är inte lockande. Så kanske i framtiden.

Bryr mig inte om det är från utlandet eller sverige. Men kanske ska man hjälpa dom som redan finns här först?

freemark
2008-11-07 12:27
#3

Då varken jag eller min sambo vill ha barn, så nej. Sen så vet jag inte riktigt vad jag tycker om adoption. Har hört att det finns fler par som söker än barn och många fattiga tvigas att ge bort barnen för adoption. Så om jag nu skulle ändra mig i frågan om barn så skulle nog endast adoptera om jag inte kunde gå egna barn.

hus-musen
2008-11-07 13:24
#4

jag är inte intresserad av att adoptera faktiskt. så jag betvivlar att jag skulle göra det även om de mer eller mindre slänger barnen på mig. skulle däremot kunna ställa upp som stödhem, då för svenska barn först o främst, ingen ide att ta hit ungar från utlandet när de finns svenska barn som behöver hjälp.

Qui dormit, non peccat

 


Aviendha
2008-11-07 13:59
#5

Jag är oppen för adoption, om det kommer till skaffa-barn-biten. Men skulle jag skaffa barn så skulle jag vilja vara gravid och ha hela paketet, men kan jag inte så är adoption ett alternativ. Tror absolut att man älskar det adopterade barnet lika mycket som ens biologiska.

hurricane
2008-11-07 15:07
#6

Jag tycker det är jättebra att man kan adoptera. Det finns så många barn som behöver ett hem.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att adoptera om jag inte kunde få barn själv. Helst vill man nog ändå ha egna barn. Vara gravid och allt vad det innebär. :)

Annons:
Musiken
2008-11-07 15:24
#7

Jag skulle garna adoptera.

Emelie-E
2008-11-07 15:27
#8

Min farbror och hans fru ska snart åka och hämta en liten pojke från Kina=)
Så jag kan absolut tänka mig att adoptera.

Honestyisdead
2008-11-07 17:21
#9

#8 Får man fråga varför dom valde just kina?

Emelie-E
2008-11-07 17:39
#10

#9 Varför de valde just Kina vet jag faktiskt inte. Kanske att det var för att de var lättast att få någon därifrån. Just när dem började att ansöka om att få adoptera så höll många länder på att ändra reglerna om vilka som fick adoptera. Kina hade väl inte börjat att göra det just då.

Buffaomini
2008-12-12 13:13
#11

skulle jag inte få egna barn hade jag adopterat. eftersom jah är adopterad själv ser jag inget fel på de. jag vet dock att de är en procedur som kan ta år och sliter på psyket.
jag tror inte de skulle spela roll för mig varifrån barnet kommer, men jag skulle vilja ha de från guatemala. då jag själv är därifrån.

LinnB
2008-12-12 18:31
#12

Jag vill hellre adoptera än att få egna barn. Så har jag känt så länge jag kan minnas.
Inte av någon speciell anledning.
Jag vill ge ett barn som var 'oönskat' all den kärlek det förtjänar och lite till.

Land, kön eller ålder spelar ingen roll.

Jag är för adoption men ibland undrar man vilka det är som avgör om ett par är lämpliga för adoption eller ej.
Mina grannar har två adoptivdöttrar från Kina.
Han är hustrumisshandlare med svåra psykiska problem och hon är… ja, väldigt skadad efter alla år med honom.

Det gör så ont att se. Flickorna har fått bo här lite till och från på dagarna då hon legat på sjukhuset eller då han suttit i häktet.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Buffaomini
2008-12-12 22:31
#13

jag är för adoption då den görs rätt
vet om att i visa länder tar man barn från mammor som inte vill adoptera, och adopterar dem. allt för att tjäna pengar. även om man går via visa byråer kan de kanske inte alltid lita på att landet gör rätt. men oftast avslutar de kontakten med landet då.

Annons:
Tatsja
2008-12-13 00:16
#14

Jag skulle adoptera, varifrån gör det samma. Bara det är ett barn som är i behov att få ny familj

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

AnneN
2008-12-19 20:21
#15

Om jag inte kan få barn själv så skulle jag absolut kunna tänka mig att adoptera. Kön, ålder och land har absolut ingen betydelse

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Johanna
2008-12-19 21:10
#16

kan jag inga barn få på naturlig väg så absolut…

men jag vill även fast jag får egan barn, ta ex fosterbarn lr vara stödfamilj här i sverige, det har jag velat ända sen jag va "liten", o så fort vi har köpt vårat radhus/hus så ska jag börja forska lite i det där..

Bunn
2010-02-14 22:12
#17

Jag har funderat mycket och länge på detta med adoption och det är helt klart något jag kan tänka mig att göra, i framtiden.

Kön spelar ingen roll, men barnet ska vara så litet som möjligt.
Varför då? Jo, för att barn som bott i hemlandet under rådande omständigheter med allt vad det innebär att bli övegiven/bortlämnad, hamna på barnhem(där barnemsfröknarna inte alltid behandlar barnen väl) får så klart men av det om de ärså gamlaatt de själva kommer ihåg dessa traumatiska upplevelser. Ett barn med psykiska men skulle jag självklart älska lika mycket som ett utan, men för barnets egen skull så vill jag att han/hon ska vara så liten som möjligt.

Loveferrets
2010-02-15 22:18
#18

Ja det skulle jag om bara pengar hade funnits, vilket kön spelar ingen roll, heller inte vilket land barnet kom ifrån men jag hade velat ha en som bara var ett par mån gammal,

Tycker det är mycket bra att det finns, det finns så många barn ute i vår värld som varken har nån trygghet o som inte ens vet vad kärlek är och som även far illa på andra sätt.

Hemulen
2010-02-16 13:04
#19

Jag hade gärna adopterat oavsett om jag kan få egna barn eller inte, finns så många barn som behöver en familj och massor med kärlek. Anser att blodsband inte har något att göra med föräldraskap. Problemet är att min sambo absolut inte vill och då respekterar jag - om än motvilligt - hans önskan.

regskylt
2010-02-21 02:03
#20

Jo jag skulle kunna tänka mig att adoptera. Men då ett spädbarn. inte äldre än halvåret hälst.

skulle inte för egen del förmodligen klara av ett större barn.. Det känns helt enkelt inte rätt.

Från vilket land? Gärna Japan eller Kina och jag är ju frälst på flickor, så gärna en flicka, men könet är inte viktigast.

Annons:
Bergspuman
2010-02-21 12:36
#21

Jag har inte skaffat egna biologiska barn av sjukdomsskäl.

Ibland har jag tänkt tanken att adoptera ett lite större barn eller en tonåring. Men nu känner jag mig för gammal för att axla ett föräldraansvar. Och jag har vant mig vid min barnlösa och fria livsstil.

Men rent generellt är jag för adoption eftersom det betyder möjligheter framför allt för barn, som har mist sina egna föräldrar, eller som har biologiska föräldrar som av vissa skäl inte kan ta hand om dem som man ska, att få ett tryggt och bra hem och den uppväxt som varje barn bör få.

De vuxnas behov är faktiskt sekundära.

MajaL
2010-09-10 18:40
#22

#21 Då sitter vi i samma båt. ^^,

Men jag tänker adoptera. Aldrig tvekat. Vetat att det inte skulle gå på naturlig väg sedan jag var ca 15-16 år om jag inte minns fel.

Jag vill även adoptera för jag tycker det känns onödigt att överbefolka jorden med nya barn när det finns många barn som behöver föräldrar.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: