Annons:
Etikettfamilj
Läst 2833 ggr
[SharpMissy]
6/14/08, 12:41 AM

Curlingförälder... eller inte?

Jag läser på Aftonbladet om en mamma i USA som låtit sin son åka ensam i tunnelbanan i New York vid nio års ålder. Att hon senare offentliggjorde detta evenemang i sin kolumn i New york Sun gjorde inte saken precis bättre, hon utsågs snabbt till världens sämsta mamma.

Vad tycker ni om det här?

Jag sätter mina två äldsta barn, 12 och 10 år, på buss till stan för byte till buss till sin pappas hemstad. De klarar det här själva. De har vuxit med uppgiften. Självklart var vi med dem första gången och visade att "här kommer er buss in" och "härifrån går den buss ni ska åka med".  Därefter har de klarat sig själva…

Jag vill inte yttra mig hurvida jag hade släppt dem ensamma i New York precis, för pedofiler finns överallt, de flesta fall i Sverige har skett på mindre orter….

Men barn idag blir curlade för mycket. De slipper ansvar. De blir lite för omhuldade. Hur i hela fridens namn ska de kunna ta ansvar som vuxna? Hur ska de inse att jorden inte snurrar runt just dem när det är dags att ta egna steg i livet….?

Jag tror på att jag är en bra mamma. Vi fostrar barnen på ungefär samma sätt som vi blev fostrade, med undantag för vissa korrigeringar. Jag känner mig stolt över att jag förser mina barn med de verktyg de behöver för att bli välfungerade individer i samhället.

Annons:
Honestyisdead
6/14/08, 12:46 AM
#1

SharpMissy; Jag tror du är en jättebra mamma :) Och jag håller med om att många mesar med barnen. Barn måste få ta eget ansvar och få växa i sig själv.

Madde
6/14/08, 1:09 AM
#2

När jag var 10-11 år så åkte jag tåg från köping till lund. Ca 50 mil bilvägen. Tågvägen kan ju bli lite längre.

Jag klarade det galant på den tiden och jag växte något enormt av det.

Jag anser inte att min mamma var en dålig mamma. Jag fick lära mig tidigt att klara mig själv. Vilket jag tycker är viktigt som barn.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

LinLin
6/14/08, 1:14 AM
#3

**Jag vet inte riktigt vad det där med att curla innebär. På vilket sätt slipper barn ansvar? Alltså, vad gör föräldrarna?
**

Jag tror inte det är nåt som var aktuellt i mina föräldrars värld (det begreppet existerade nog inte ens när jag var liten ;). Det första jag sa var "***** kan själv!!". Medan andra föräldrar packade sina barns skolväskor upp i sexan/sjuan har mina föräldrar aldrig fått röra mina grejer. Jag har "alltid" städat själv och fixat saker jag vill ha eller göra.

När jag började högstadiet såg jag till att jag fick hela barnbidraget själv (130 euro) och sen dess har min föräldrar aldrig betalat nåt till mig (det var villkoret för att få pengarna). Mina kompisars föräldrar betalade deras mobilräkningar så länge de bodde hemma medan mina föräldar inte har en aning om hur höga eller låga min räkningar var..

Så jag löste nog det problemet åt mina föräldrar :D

Maja
6/14/08, 1:26 AM
#4

Jag flög från Arlanda till Landvetter när jag var 9 år. Mamma följde i och för sig med mig till flyget, till gången, sedan fick jag hjälp av en flygvärdinna som visade var jag skulle sitta. Jag satt på min plats i de 45 minuter (?) som det tar och sedan klev jag av och där stod min morbror och väntade, så jaa.. Där kunde jag ju inte gå/hamna fel. De släppte av mig och hämtade mig utan att jag kunde försvinna. :P

Men att låta en 9-åring unge åka själv i NY är kanske lite att överdriva. Dessutom har jag en känsla av att det hade varit värre om det hade varit en dotter hon hade. Flickor ses som mer utsatta av många. Pojkar är "starkare", hur stor skillnaden är i den åldern är dock svårt att avgöra.

Min syster har en 8-årig dotter. Jag skulle aldrig kunna se henne åka ensam till något ställe, men det beror nog på att jag har sett henne från dag ett. Det känns som igår då hon var en liten bebis som låg på skötbordet..

Mina föräldrar har haft lite svårt att släppa mig. Min syster började på en skola några mil hemifrån när hon började åk. 4. Det innebar buss till Uppsala - byte av buss på stationen - skola - buss till stationen - byte av buss - buss hem. Det gick utan problem. Jag däremot är sist kvar. Alla mina syskon är äldre och har flyttat hemifrån. Mig ringer mamma i stort sett varje dag. "Är du på bussen nu?" Nä, nu börjar jag gå lite OT. ;)

pyromanen
6/14/08, 9:42 AM
#5

Bara om barnen skulle vara ledsna över detta/tycka det var läskigt skulle det enligt mig vara ett problem. Övertygad om att det är en stor fördel senare i livet att vara självständig och veta vad man fixar.

Annette
6/14/08, 11:16 AM
#6

Det går inte att jämföra dagens samhälle med det vi 70-talister växte upp i. Jag gjorde betydligt mer saker än vår son tillåts göra i samma ålder. Utan att för den delen vara någon curlingförälder. Det finns både mer trafik och många fler störda lösspringande människor i dagens samhälle.

Annons:
Madde
6/14/08, 11:42 AM
#7

Jag är född på 80-talet och det var väl mindre faror på den tiden med.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

didis
6/14/08, 1:56 PM
#8

Men var det så mycket bättre förr? Visst, det är mer bilar idag men trafikmiljön är bättre panlerad med trottoarer och gångbanor/cykelbanor.

Där jag cyklade som barn, på en 70-väg utan vägren, finns idag en cykelbana skiljd från vägen.

Och pedofiler har väl alltid funnits egentligen? Jag vet inte hur brottsstatistiken ser ut men ibland hör man att det begicks lika många mord som på 50-talet. Och lika brutala.

Men vi kanske har blivit mer medvetana om riskerna och därmed räddare.

pyromanen
6/14/08, 2:42 PM
#9

Då jag gick i förskolan var jag 5 år. då cyklade jag själv till skolan, knappt 3 kilometer och om jag hade några pengar så stannade jag vid affären (lanthandeln, detta var på landet) och köpte tuggummi :-)  Och då ska det sägas att min mamma var tämligen överbeskyddande av sig. Alla som hade kortare än 5 kilometer cyklade, de som hade över 5 km fick skolskjuts … I Danmark 1973.   Min son är 6 år nu, han får bara cykla själv där det inte kommer bilar…. och så har han cykelhjälm..

Annette
6/14/08, 3:38 PM
#10

#8. Här har trafikmiljön inte ändrats ett dugg sedan jag var liten, men trafiken har ökat.

När jag växte upp här fanns det inga snuskhumrar som åkte utanför skolan och försökte locka med sig barn, men det gör det nu. Så jag tycker att det är en väldig skillnad att växa upp idag om man jämför med 70- och 80-talet.

didis
6/14/08, 5:11 PM
#11

#10

som sagt, jag har ingen statistik över olika brottslighet över tiden.

Men även om det är mycket obehagligt med pedofiler är det väl ändå inte särskilt vanligt att de stryker runt skolan? Och nog gjorde de det under 70-talet också? I alla fall förekommer det i Sjöwall-Wahlöös böcker från 60-talet.

Det jag menar är att det kanske framförallt är vår rädsla som ökad, inte hoten mot barnen i sig.

Annette
6/14/08, 6:02 PM
#12

#11. Här har vi fått flera varningsbrev ang detta, så visst förekommer det att de åker runt skolor. Jag tror inte bara det är vår oro som ökat. Den dåliga svenska psykvården gör att folk som borde sitta inspärrade istället springer runt lösa.

vallhund
7/2/13, 12:22 PM
#13

#12 Folk som borde sitta inspärrade gör det enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård, LPT. Har inget att göra med psykvårdens kvalitet. Politikerna har nedrustat psykvården, psykiatrin har inte avvecklat sig själv.

kl

Min son flög ensam från Arlanda till JFK/New York sommaren innan han började skolan o tbx för att hälsa på sina farföräldrar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Devya]
7/2/13, 1:04 PM
#14

Det är ju skillnad från barn till barn. Det där kan man bara som förälder avgöra själv. Inte alla barn är mogna att fara på egen hand.

Då jag arbetade med barn som var från 7-9 års åldern så träffade jag en 7-årig tjej som var så mogen och förståndig att jag knappt kunde fatta att hon bara var 7 år. Hennes mentala ålder verkade röra sig mer mot 11-12 års åldern. Hon kunde minsann ta ansvar och fick fara själv på bussen hem sen då hon blev 8. Hon tog hand om sitt busskort och var väldigt noga med att inte tappa bort viktiga saker. Hon var ju duktigare än de flesta vuxna på det viset.

Edit: Sen hade jag hand om en 7-årig pojke som verkligen inte skulle kunna åka hem på egen hand med bussen. Även då han fyllde 8 så var han ännu absolut inte mogen för att åka själv. Jag tror nog att det tar längre tid för honom att mogna till och bli självständig nog för att åka hem med bussen.

[NinaCrown]
7/2/13, 1:06 PM
#15

Jag är född 90, och när jag gick i låg och mellanstadie var det "pedofilvåg". Allt man fick höra var "gå inte dit, det finns pedofiler där", "prata inte med främlingar, de är alltid pedofiler", "om någon är snäll mot dig så spring, det är en pedofil!" och min favorit "var inte nära män, de är pedofiler"🤔 Jag visste inte ens vad en pedofil var! Bara att jag skulle vara rädd för dem då de är farliga.

Har jag stött på någon pedofil i stora staden Stockholm där jag är uppvuxen? Nej, men ett par hebefiler/efebofiler men tror inte att de är speciellt ovanliga men det är lite ot…

Vad jag sett så är det ungefär samma procent av befolkningen som begår brott som det var på 50-60 talet som idag, och även ungefär samma procent barn som blir utsatta som under samma tidsperioder. Så visst, befolkningen har ökat och det sker därför mer övergrepp och dylikt men inte enligt procenten. Stämmer det är det lika stor chans att ens barn skulle råka ut för något som om barnet växtre upp på 50-60 talet.

Ska se om jag kan leta upp vart det var jag läste detta dock, för annars är det endast min tro det är baserat på 😛

Gur4m1
7/2/13, 2:36 PM
#16

Tror också att det handlar om en mognadsfråga. En förälder som har en 8åring som INTE Får åka ensam i _någon_ tunnelbana, är inte en dålig förälder, en så kallad curlingförälder. 

Kände igne mig i #9 beskrivning. Jag fick dock skolskjuts till förskolan (var bara 5 år då) men sen fick jag cykla till och från skolan, 1.5-2km varje dag under 9 år. Jag med ADHD hade nog BEHÖVT en lite mer curlande förälder, eftersom jag verkligen inte kunde hålla ordning på saker och ting. Men vi hjälpte till hemma med att städa, fixa med ved och när jag var 8-9 år fick jag sköta om min syster (4 år yngre) tills mina föräldrar kom hem, lagade middag ibland eller påbörjade middag.

Att man hjälpte till sågs som självklart och man växer ju med det- ett tag. Att uppleva nya saker och utmaningar får en att växa men är man inte mogen för det så kan det även ge bakslag och göra en rädd och osäker. Barn ska även få vara barn.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

xtezz
7/2/13, 8:43 PM
#17

Det beror ju helt på barnens mognad helt klart.

Men minns min morbror när han berättade att när han var runt 10-12 åkte han ut och rodde i båten själv och massa såna saker men aldrig att han skulle låtit sin dotter få göra såna saker när hon var i den åldern

Allamej
7/3/13, 4:12 AM
#18

Här kan man läsa definitionen enligt wiki iaf. Det är ju så illa i en del fall att föräldrarna följer med sina barn på arbetsintervjuer.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Citronpaj]
7/3/13, 6:33 AM
#19

Iofs skulle jag aldrig låta en 9-åring åka ensam i New York. Det är lite större än Stockholm.

Jag tänker inte vara så dum och släppa iväg mitt barn lika tidigt som man själv blev ivägsläppt.

Gurky
7/3/13, 6:54 AM
#20

Att curla sina barn är ett väldigt dåligt sätt att fostra sina barn på, jag blev själv delvis curlad som liten men i andra aspekter inte alls. Tex blev jag skjutsad till och från skolan när jag var 5-12 år, men reste till Japan själv när jag var 13 år för att hälsa på min pappa. Om jag fick välja skulle jag ha blivit mindre curlad. Angående faror, jag tror att människor är generellt sett för rädda för sin omvärld och medmänniskor. Tror inte att jag kände till ordet pedofil förän jag gick i mellan-/högstadiet. Detta var tiden innan man får cancer av allt, pedofilerna lurar utanför varje skola och terroristerna vill spränga världen. Personligen tycker jag att man som förälder ska uppmuntra viljan att upptäcka och utforska som vi alla föds med som föräldrar i stor utsträckning tar död på(gissa varför det finns så många ekonomer/jurister etc ;P).

Annons:
Åsa S
7/3/13, 7:03 AM
#21

Jo man måste ju få lära sig att stå på egna ben av sina föräldrar och det funkar ju inte ifall de svävar ovanför barnet hela tiden. Har haft gymnasieelever som jag placerat på praktik som inte ens har vetat hur man åker EN station med pendeltåget för att föräldrarna har skjutsat dem överallt och det har skapat stor oro hos "barnet". Att släppa ett litet barn i NY låter dock lite extremt.

[typellisch]
7/3/13, 8:23 AM
#22

Visst lät mamma mig åka buss med min vän till Öland när vi var 11-12 år själva. Men då hade hon även pratat med busschauffören om att han gärna får hålla lite koll på oss, samt hade hon kontakt med min väns farmor som vi skulle bo hos. Hon hade mycket kontroll över situationen men hon höll mig aldrig tillbaka. Däremot var hon väldigt punktlig på tider och liknande.. att vara ute sent fick jag i stort sett aldrig vara utan skulle vara hemma vid 20.00. Visst gjorde jag motstånd och stängde av mobilen och var ute betydligt mycket längre, men då fick jag ju utegångsförbud också.
Många har kallat min mamma för en hönsmamma som varit överbeskyddande och visst har hon varit överbeskyddande och haft mycket kontroll.. men det har inte gjort mig till en latmask. Har arbetat, utforskat världen och tagit för mig som vuxen. Redan som 18-åring far och flög jag lite överallt i världen och åkte på äventyr. Jobbat mycket har jag också gjort och jag har ägt bilar och husdjur och tagit ansvar.

Däremot är jag glad att jag haft en mamma som hade sådan stor koll på mig så jag inte var på hemliga hemmafester och söp mig redlöst full som 14-16-åring. Första gången jag var full var när jag var 18 år och då fick jag ta ansvar för mig själv för jag var myndig. Men innan dess hade jag ingen möjlighet att leva loppan med alkohol och komma hem 03.00 på morgonen och dylikt. Då hatade jag min mamma men idag är jag glad att hon var överbeskyddande :)

Upp till toppen
Annons: