Annons:
Etiketttävlingar
Läst 3327 ggr
pson
2008-03-30 23:30

Tävling: Kärleksmiddag

En tävling skulle väl sitta bra, så här alldeles i slutet av mars månad?

Den här gången tänkte jag att det skulle handla om mat. Det finns ju olika typer av mat som anses fungera som afrodisiakum och nu tänkte jag inte nöja mig med att bara få en meny presenterad rakt upp och ner, utan menyn måste innehålla minst två ingredienser som anses vara afrodisiakum. Vet du inte vad det är, så googla.

Kärleksmenyn ska bestå av

  • Förrätt
  • Huvudrätt
  • Dessert
  • Tillhörande drycker
  • Ett beskrivande scenario över hur middagsbordet är dukat
  • och såklart vem du bjuder in! Det behöver inte vara pojk/flickvän, utan det kan vara en önskeälskare/älskarinna eller någon annan som du gärna vill äta middag med.

Skriv ner ditt tävlingsbidrag här i tråden, och på fredag är det deadline för att lämna in bidrag. Sedan ska det röstas på det bidrag som vi gillar mest, och det gör vi fram till söndag, då en vinnare koras.

Pris till vinnaren: Ett paket Royal kondomer eller en Trisslott ! Valet är ditt!

View image detail

Lycka till!

Annons:
Martin
2008-03-31 01:29
#1

Spännande. Skall försöka komponera ihop något kul. Så får man kanske ökad lust att hitta någon att bjuda hem också :o)

mvh Martin

pson
2008-03-31 01:58
#2

Jag ser fram emot ditt bidrag!  =)

pson
2008-04-04 18:46
#3

Käraste bröder , systrar och vänner…..   Inga bidrag?

Kanske tar vårtrötthet och allehanda andra saker i livet ut sin rätt just nu, och kärleksmiddagar är det sista man tänker på?

Nåja, det var kul att skriva #0 iallfall….  Flört

Martin
2008-04-04 20:13
#4

Visst f*n… :o)

Jag lovar att inkomma med ett bidrag innan midnatt, om inte annat för att om jag blir den enda så vinner jag :D

Har haft totalkaos både privat och på jobbet i veckan, så detta hade jag helt glömt bort. Men skall genast sätta mig och börja finurla…

mvh Martin

pson
2008-04-04 20:18
#5

Jag har en glädjande nyhet mitt i allt kaos marnyman. Du har STOR chans att vinna denna tävlingen!!   ;)

Martin
2008-04-04 21:26
#6

Den som blir bjuden är en person, som nog tyvärr aldrig kommer att bli det. Det får bli en önskeperson. En kollega som utöver att hon är bland det vackraste jag sett och har en snygg kropp är en av de trevligare på jobbet. Vi jobbar inte ihop - vi jobbar på olika avdelningar. Men pratar mycket ändå. En riktig drömprinsessa med de värderingar som fungerar ihop med mig, sportig och aktiv men lika gärna hemma på tu man hand. Tyvärr har hon en kille, som hon strular rätt mycket med. Jag har sagt till henne vad jag tycker - om deras förhållande och om henne. Hon har valt att stanna. Men kanske hade hon ändrat sig efter den här kvällen…

Omgivning

Omgivningen är en trevlig lägenhet. Inte ut mot någon stor gata eller liknande, utan lugn och tystnad råder. Ur stereon strömmar på låg volym men ändå tillräckligt för att det skall höras irländsk folkmusik, och liknande musik. Lite ERA och lite annat rent musikaliskt varvas med lite låter där det även sjungs.

Belysningen utgörs nästan enbart av stearinljus - på bordet stora fina i mörkrött, och runt om i fönsterkarm och på väggljusstakar mindre stearinljus, likt värmeljus. Några dovt satta spottar i borte delen av kökstaket är tänt.

På ena sidan av köksbordet, den där vi inte sitter, ligger rosenblad utströdda och på andra kanten - men inte mellan oss (jag vill ju se min middagspartner!) står ett stort fång med lite blandade blommor, främst rosor men även lite annat grönt.

Stämningen

Stämningen är laddad. Tidigare på dagen har vi varit ute i underbart väder och gått hand i hand längs havet. Vi har båda känt att det är något speciellt i luften mellan oss, och vi ser fram emot kvällen med tillförsikt. Vi är uppsluppna, avslappnade, glada.

Fördrink

Innan förrätten har vi avsnjutit en Dry Martini. M (kan vi kalla min middagsdejt) sattes vid bordet i samband med en skål, och får sedan finna sig i att se mig "dansa" omkring i köket och fixa det sista med maten.

Förrätt

Lyxig räkmacka

Till förrätt serveras en räkmacka. Syftet med förrätten är att få en liten smakstart, så det är inte (som det tyvärr ofta blir, för mycket - man skall fortfarande vara hungrig). Det skall smaka, fresta - men inte vara någon lång smak som förstör de övriga rätterna.

Rostat bröd och på den har jag lagt rört ihop lite majonäs med naturell youghurt, röd stenbitsrom och hackad dill. Jag har skurit gurka samt hackat ett kokt ägg och lagt över blandningen och toppar mackan med tilltaget med stora fräscha och givetvis färska (ej upptinade frysta!) räkor, garnerat med citron. Obs, mackan kan bli hur stor som helst när ögonen skall äta, men 5-5 cm brukar vara lagom.

Till detta avnjutes ett välkylt vitt vin, t.ex A Christmann Riesling, ett glas var blir lagom.

Huvudrätt

Fylld kyckling med rödlöksröra, paprika och linser Sallad med pinjenötter och ruccola

Ett recept jag hittat någonstans på internet och sedan varierat lite (tror jag) - har det i en fil på datorn så vet tyvärr inte var jag hittade det först.

Börja med att skala och hacka rödlök, och stek det sedan på svag värme i cirka 10 minuter. Häll över lite honung och balsamvinäger. Som med nästan allt som skall "dra", så blir det godare ju längre det får dra. Under tiden som detta steks/kokar samman så kokas gröna linser. Har ni en bra ugn med grill så har ni under tiden också haft den på, och lägger sedan en röd paprika under grillen och snurrar den så att den blir svart runt om. Alternativet är att ha den i ugnen en stund och sedan bränna den med gaslåga. Skala bort det brända skalet medan ni sköljer paprikan i kallt vatten. Paprikan skall senare bli fyllning i kycklingen och ger en god lite annorlunda smak. För att få lite sting på rödlöksröran brukar jag även hacka en spansk peppar och lägga ner.

Skär små fickor i kycklingfiléer och stoppa in paprikabitar i den. Stek på kycklingen så att den blir brynd runt om, och pensla med lite olja samt vätska från lökröran. Det blir en fin gyllenfärg, nästan lite glaserat av honungen från lökröran. Lägg in kycklingfiléerna i ugnen och ta ut den efter 15-25 minuter. I samband med att kycklingen läggs in i ugnen så brukar jag pensla över den med sweetchili. Snitta den rakt över så att det blir en snygg anrättning att lägga i kors på en tallrik. Till detta så blandas de gröna linserna med rödlöksröran och läggs på tallriken. Detta serveras med pressad potatis och en sallad. Till salladen brukar jag ta vad jag hittar som ser fräscht ut i affären, lite isbergssallad, lite romansallad och lite fransk blandning, och sedan ruccola, strö över pinjenötter och lite olivolja på salladsblandningen.

Till huvudrätten dricker vi tjeckiskt öl, t.ex. Staropramen

Efterrätt

Vaniljglass med slantade jordgubbar, smulad vit choklad och mynta

Beroende på hur mycket chili man haft i rödlöksröran och över kycklingen så bränner det lite i munnen nu. Vi är lagom mätta utan att vara "tunga" och har haft väldigt trevligt hitills under middagen. Nu är det dags för efterrätt, och vad passar väl då bättre än lite svalt efter den heta chilin. Nu förflyttar vi oss från matbordet, till jaccuzin där vi låter kläderna falla. På kanten till jaccuzzin fylls frostade champagneglas på med skumpa, och sedan serverar jag två stora cocktailglas med vaniljglass, slantade jordgubbar med smulad vit choklad över, och lite mynta. Dessutom så har jag hällt i lite hemgjord badolja. Solrosolja är basen och i den har jag gjort en "Jasminblanding", som är bra för att öppna upp de sexuella sinnena. Blandningen består utöver solrosoljan av jasmin, kardemumma, kryddpeppar och vanilj. Obs, totalt 2 ml (ca 70 droppar) blandas i 100 ml olja, så det är svag blandning men det räcker till. *s*

Med lite fantasi så kan alla själv räkna ut vad som händer efter maten, eller redan under maten - man matar varandra… och ja - nu får jag nog sluta för den här tråden ligger inte i lusthuset. *s*.

Afrodisiakum (vilket ord!)

Skaldjur anses ju traditionellt vara lusthöjande och det är väl förvisso mest ostron man brukar prata om - men jag är inte så glad i det så därför blir det räkor.
I huvudrätten är det rödlöken, chilin och även pinjenötterna i salladen.
Choklad är ett klassiskt afrodisiakum, och ihop med lite skumpa och jordgubbar blir det riktigt bra.

Sist men inte minst. Smaklig spis, ha en trevlig helg Skrattande

mvh Martin

Annons:
BranDuir
2008-04-04 21:29
#7

Kvällens meny….

I

Toast med Kalixlöjrom. finhackad lök och creme fraiche

II

Örtmarinerad Lammfile m. Rödvinssky o Timjanspotatis

III

Inbakad MangoSorbet Norvegienne

IV

Kaffe, avec och hemgjorda Petit Fours

Drycker

-o-

Till förrätten serveras Mörk Ale och Aalborg Taffel akvavit

Tiill Huvudrätten servereas en Mustig Tempranillo ex.vis siciliansk 

 Till desserten…ett litet glas Cointreau för att förhöja sorbeten

och till kaffet…valfri avec… 

Bordet dukat med vit duk … mörkröda linneservetter, levande ljus i samma nyans som den låga rosenuppsättningen mitt på bordet.

Gäst?  En vacker och intelligent kvinna som uppskattar mig…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

pson
2008-04-04 21:34
#8

Jag saknar ord. Wow, vilket bidrag! Bra jobbat marnyman!!

BranDuir
2008-04-04 22:39
#9

Ja kanon Martin…lite kul att det bara är två karlar som bidragi….*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

pson
2008-04-04 22:55
#10

Åh, hur kunde jag missa ditt inlägg BranDuir! Måste ha blivit inlagt samtidigt med mitt, eller nått   Flört Men vad kul med ett bidrag till!  Det här kan ju bli riktigt spänannde!! Och vilka gourmander vi har här inne…!   Skrattande

manlyckans
2008-04-05 00:17
#11

Rolig tävling =) Får man lämna ett bidrag utan att vara medlem?

/Ann.

pson
2008-04-05 00:20
#12

 Du får absolut vara med i tävlingen, när du blivit medlem!  Flört

Honestyisdead
2008-04-05 00:20
#13

Månslyckans; varför inte bara BLI medlem? :) Så enkelt och ack givande!!!

Annons:
manlyckans
2008-04-05 00:25
#14

Tja, eftersom jag ändå är här inne och läser ibland så… ;)

pson
2008-04-05 00:27
#15

Såklart ska du vara medlem! Du är så välkommen så!  =)

manlyckans
2008-04-05 00:34
#16

Tacktack -pson- =)

Här kommer då mitt bidrag:

Förrätt:
Gratinerade ostron och tigeräkor i Mornaysås (fransk ostsås).
Dryck 1 glas champagne, gärna rosa.

Huvudrätt:
Köttfondue med färska champinjoner, schalottenlök, små broccolibuketter.
Serveras med bakad potatis och några olika såser efter tycke och smak t ex aioli, vitlök-örter, mango-tomatsalsa.
Dryck franskt rödvin.

Efterrätt: Lite plockfrukt och bär, helst färsk; Smultron och jordgubbar, passionsfrukt, granatäpple med zabaione-sås (italiensk vinsås),
Dryck vitt portvin.

Kaffe med valfri avec och en liten hjärtformad kaka av nötbotten med skivade jordgubbar och kiwi. Toppas med en klick vispad grädde.

Vit duk, röda servetter (gärna vikta som hjärtan).
Höga stearinljus vid kortsidorna och värmeljus placerade sporadiskt.
Liten bukett mörkt röda rosor placerade i en låg vas eller skål i mitten av bordet. Rosenblad strödda över bordet.

Gäst… tja, en mycket trevlig man =)

/Ann.

pson
2008-04-05 00:41
#17

Trevligt , trevligt…!!  Åh vad kul att det blev lite liv i luckan så här på sista tävlingsdagen…    3 bidrag….Vågar man hoppas på 4?

Martin
2008-04-05 02:13
#18

Utom tävlan får jag göra ett tillägg på mitt (med tanke på att klockan råkat passera midnatt)…

Tänk på att inte dricka för mycket av alkohlen, ett glas vin till förrätten och 1-2 öl till huvudrätten är nog rätt lagom, sedan ett glas skumpa.

Alkohol är i inledningen afrodisiakum, men för mycket alkohol blir lätt ett antiafrodisiakum. :o)

mvh Martin

Martin
2008-04-05 02:15
#19

Branduari och Månslyckans…. nappar inga damer på våra menyer kanske vi tre kan ses och göra någon form av buffet och snacka om livets mysterium? Skrattande

mvh Martin

Maja
2008-04-05 02:16
#20

#6 - När får jag komma? :P

Annons:
pson
2008-04-05 02:28
#21

Tack för era bidrag, marnyman, Bran Duir och Ann!! 

Innan omröstningen börjar, vill jag att Bran Duir och Ann redovisar vilka ingredienser som ska representera de två afro..afrodisiakum  ( det är ett svårt ord) i sina menyer.  =)

Martin
2008-04-05 02:30
#22

#20 Jag jobbar hela helgen (börjar om 6 timmar så jag borde sova!) och sedan även måndag-tisdag. Nån kväll i veckan därefter? *s* Eller så hittar vi en helg som funkar, du är välkommen när som - ring först bara så jag hinner fixa ett ställe med jaccuzi :o)

mvh Martin

tindra21
2008-04-05 10:42
#23

Får jag ge ett bidrag fast jag är Medarbetare Pson??

BranDuir
2008-04-05 11:47
#24

löjrom är ett gammalt känt afrodisiaka……som ostron…ochörtblandningen är bidragande…men sist min inte minst….stämningen

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

manlyckans
2008-04-05 13:39
#25

#21 Det finns ju några stycken i mitt recept men främst tänkte jag väl på ostron och jordgubbar. 

/Ann.

pson
2008-04-05 17:36
#26

#23 Deadline var i fredags…tyvärr  Ledsen 

Jätte bra Bran Duir och Ann, Skrattande nu är alla bitarna på plats, så nu kan jag göra en omröstningstråd

pson
2008-04-06 19:48
#27

*Plutt*  ( så tråden inte dunstar bort…)    =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: