Annons:
Etikettartiklar
Läst 3547 ggr
Hazelnut
2007-11-06 14:34

P-piller.

Vet att det kanske inte hör till..

Men jag antar att det finns några som tar/har tagit p-piller.
Jo jag ska nämligen ta uppehåll med p-piller ett tag nu, jag har tagit det i kanske 4-5 år. Cilest28 heter dom om det hjälper att veta.

Jag har en sjukdom som heter struma då äter man medicin med hormoner.
Och när jag ville börja med p-piller så avrådde min läkare det.
Eftersom jag redan äter hormoner och p-piller inehåller hormoner också.
Men jag gick till ungdomsmottagningen i alla fall och fick ett recept.
Allt har funkar jätte bra och jag har inte haft några problem.

Hur länge måste jag vänta innan jag kan börja igen OM jag slutar?
Är det bättre att fortsätta? 
Ska jag sluta rakt av eller vänta på mens?
Jag känner nämligen att jag skulle vilja prova vara utan ett tag.
Och se om jag kanske märker en skillnad.

Tacksam för svar :)

Annons:
Annette
2007-11-06 14:41
#1

De bästa svaren får du av din barnmorska. Mediciner skall man vara försiktig med och inte exprimentera på egen hand.

AlbaStiffler
2007-11-06 14:44
#2

Låter kanske som om du borde fråga din läkare varför du inte ska äta dem. kanske kan du byta till minipiller eller likande som inte är lika hormoniellt väl? Prata med läkaren eller ring sjukvårdsupplysningen. Alt går du tillbaka till ungdomsmottagningen (eller ringer) och ber dem ta reda åp varför du inte bör äta p-piller och mer hormoner. kanske är det skadligt för dig? Kan kanske ge komplikationer och lite värre biverkningar om du käkar för mycket hormoner, skulle jag kunna tänka mig.

Men jag skulle kunna tänka mig att minipiller är ett gott alternativ, fråga dem!!!

Annars kan du väl ha uppehåll hur länge du vill, bara du använder annat p-skydd. Du kan allså blir gravid direkt efter du slutat…

Sluta med pillrerna kan du göra närhelst i perioden. kan ju dock vara en god ide att sluta på blödningens första dag, för då har du koll på när din cykel kommer.

Om du ska börja knapra igen, så har jag för mig att man börjar första dagen (eller om det var sista?) på mensen, eller hur? Tror det står på paketet!!! Lycka till med pillerknaprandet.

Hazelnut
2007-11-06 14:51
#3

Okej vad var minipiller för något?

Men jag har ju ätit p-pillerna i 4-5 år och skulle det vara någon fara hade jag väl märkt det Fundersam eller?

Jo jag ska prata med min läkare och se vad hon säger.
Jag tänker inte använda kondom resten av mitt liv lixom.
Men det är nog ingen fara.
Och finns det inga alternativ som dom VET är bra så komemr jag fortsätta med Cilest nästa gång jag ska börja eftersom jag vet att dom "funkar" för mig.

Gravid har jag inga som helst planer på att bli! Hehe!
Och p-stav finns inte som ett alternativ :P ! Läskigt!

AlbaStiffler
2007-11-06 15:32
#4

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3468

Alltså som p-piller fast utan östrogen (hormoner).

Bara för att du inte fått problem än så kan du fortfarande få. kanske är det relaterat värre till olika sjukdomar som tex risk att få blodpropp eller cancer kanske om man överdoserar med hormoner? Vad vet jag. p-piller i allmänhet har ju såna risker, som tex blodproppar. *rys*

Ceciliaolucifer
2007-11-06 15:38
#5

Min syster har struma och ungdomsmottagningen rekommenderade Yasmin och det har funkat kanon!

AlbaStiffler
2007-11-06 15:46
#6

Vad är Yasmin då? P-piller eller minipiller?

Annons:
Hazelnut
2007-11-06 15:55
#7

Okej, dom har inte tipsat mig om någonting :(

Jag har frågat, jag har försökt läsa så mycket som möjligt.
Undrar också vad Yasmin är :)

Ceciliaolucifer
2007-11-06 15:57
Hazelnut
2007-11-06 16:17
#9

Okej ska fråga efter dom..
Tänkte om det var någon skillnad på dom och dom jag tar.

Lotta_A
2007-11-07 02:18
#10

alltså om du slutar nu kan du nog börja nästa gång du får mens. Är det inte så? Man börjar med dom första dagen i månaden man får mens. Jo men så är det. Du kan börja när som helst så länge det är första dagen på mensen.

bubbelbubbel
2007-11-07 16:47
#11

usch, hade jag kommit på något bättre sätt, så hade jag dumpat p-piller helt.

jag tillhör kategorin blodpropps-p-piller-användare.

jag åt tre olika "vanliga" p-piller, mådde apa, fick huvudvärk ect, och sen tillslut en propp. fick mini-p istället.
och det har väl funkat bra, men nu måste jag bråka mig till att få ut dom små pillerna bara för att läkaren anser att jag borde byta, "för nu har det ju minsann kommit så många andra bättre piller". men att jag varit sjuk ect, och inte vill, det spelade ingen roll.

hade jag bara kommit ihåg, och haft nån läkare som hade kunnat hjälpa mig, så hade jag kunnat stämma p-piller-tillverkarna, det var ett par tjejer som gjorde det nått år senare.
men haha, det låter ju mest som nått man gör i usa :P

Upp till toppen
Annons: