Annons:
Etikettsex
Läst 7271 ggr
Honestyisdead
2011-06-08 23:41

Att prata om sex med föräldrar

Kunde ni prata om sex med era föräldrar då ni var i den åldern då man började fundera över det? Kunde ni fråga om ni hade frågor eller var det tabu hemma hos er?

Är det viktigt att man kan prata om sådant med sina föräldrar eller i alla fall med någon av dom? Eller ska det skötas på sexualkunskapen i skolan så att det inte blir pinsamt hemma?

Annons:
Jenahbella
2011-06-08 23:44
#1

jag har ingen pappa men har alltid kunnat prata om allt med min mamma :) sen har ja nog inte undrat så mycket men har ja undrat nåt har ja frågat :)

DeniceP
2011-06-08 23:45
#2

Hemma hos mig, och hos min mammas föräldrar, är sex ett ämne som är totalt tabu. Haha, trots att mormor och morfar har sju barn ;)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Honestyisdead
2011-06-08 23:53
#3

#2 Hur har det känts för dig? Är det något du saknar?
Eller det räcker med kompisar och skolan?

Själv har jag mamma som jag kunnat prata om allt med. Pappa finns ju också, men honom har jag inte den typen av relation till.

Till störst del var det i skolan och av kompisar som man "lärde" sig om ämnet. Men det har betytt mycket att jag kunnat vara så öppen jag velat med min mamma.

DeniceP
2011-06-08 23:58
#4

Självklart har det varit jobbigt när man undrat eller varit orolig över något. Och när frågan om ppiller kom upp, vem skulle jag vända mig till? Så jag har ju i princip fått gå igenom allting själv, varav jag gjort mycket jag ångrar. Det kanske inte hade hänt om min mamma hade kunnat prata med mig, och accepterat att jag inte var något litet barn längre. Fick inte sova över hos min pojkvän förrän jag var 17 år. Och han fick bara sova här om han sov i ett annat rum som mig.

Men nu, har hon börjat fatta, och blivit en aniiiing mer öppen, inte som din mamma verkar vara, men mer än innan :)

Hon låter tillochmed min pojkvän sova här, i mitt rum, tillsammans med mig, varje natt. Så jag hoppas på att någon gång få en ordentlig och öppen relation med henne. För jag har alltid saknat det, extra mycket med tanke på att min far inte är närvarande alls!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Honestyisdead
2011-06-09 00:03
#5

#4 Okey, hemskt tråkigt att du inte haft någon att vända dig till Rynkar på näsan Alla borde få ha den lyxen.

Men det verkar ju positivt att hon börjat ändra på sig! Kanske får du om än lite sent den relation som du vill ha Glad Glöm int etala om för henne hur du känner om det också, kanske behöver hon få höra det.

DeniceP
2011-06-09 00:06
#6

Jag hade tänkt prata med henne om det, någon gång. Antagligen efter det att jag flyttat hemifrån. Hon är väldigt kontrollerande pga saker som hänt henne förut, och hon kommer antagligen kunna släppa en del av det när hon inte behöver ha samma ansvar för mig. DÅ kommer antagligen vår relation stärkas, och då blir det nog lättare att prata om det.

Vet ju att hon haft det jobbigt i sin uppväxt, med tanke på att min mormor är likadan, men värre. Enligt henne ska känslor inte visas alls!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Annons:
Honestyisdead
2011-06-09 00:09
#7

#6 Ja, det är ju så för många att relationen till föräldrarna eller en av dem blir bättre då man flyttar hemmifrån. Då får man den distans som kan behövas.

Måste varit ett jobbigt liv för din mormor också, om hon aldrig visat känslor. Ingen mår bra av att stänga av helt. Obestämd

Tur allt inte gick i arv till din mamma, och tur att du inte verkar tänka så alls!

Katti
2011-06-09 00:12
#8

Nja, vi pratade nog inte så mycket sex, men hos såg till att jag kom till ungdomsmottagningen och hade nog sagt till dem att prata med mig om preventivmedel Flört. Jag sov hos pojkvännen och han hos mig från att vi var 15. Det var nog uppenbart att det inte hade hindrat oss om vi inte hade fått sova tillsammans!

Mina barn är 12, 10 och 8 och med dem pratar jag mycket om kroppen, hur barn blir till (på lämplig nivå) o s v. Jag tror (är övertygad om) att har man inte pratat om det medan man växer upp så blir ett samtal när det "brinner i knutarna" ofta väldigt pinsamt.

Jag föder ju upp både hundar, katter och kaniner, så hos oss är det självklart att parar man sig så blir det ungar och har mamma en bebis i magen så har hon parat sig. Äldsta sonen sa stolt till några bekanta när han var 4 att "Min mamma har en bebis i magen" och sen tittade han förskräckt på mig och sa "Men mamma, vem har du parat dig med?". Så det måste ha varit precis då som sambandet dök upp hos honom!

Dottern (snart 10) har på sista tiden velat prata om mens och hur barn blir till och alltihop. Hon konstaterade så sent som i förrgår att "andra mammor inte säger sånt till sina barn". Så hon får väl ta hit sina kompisar så ska jag prata med dem också!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

DeniceP
2011-06-09 00:14
#9

#7 Min mormor har nog världens sämsta självförtroende. Hon vill inte ens gå till läkaren när hon är jättesjuk, för hon vill inte besvära dem…?

Nej, jag har inte ärvt något av detta. Jag kan prata om det mesta, med dom flesta, och det tycker jag är jätteskönt!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Honestyisdead
2011-06-09 00:17
#10

#8 Låter som du har en härligt öppen relation med dina barn. Jag tror också det är bra att man är öppen med sånt från början.

#9 Tummen upp för det.

[aammE]
2011-06-09 04:48
#11

Nej, då mina föräldrar anser att man inte ska ha sex innan man är 18år. Trots det debuterade jag i 12årsåldern och har haft sex med ett 20-tal personer sedan dess, fyller 18år om mindre än två veckor. Men jag har varit duktig på att skydda mig, har aldrig haft en könssjukdom och började äta p-piller när jag var 14.

Namiko
2011-06-09 08:43
#12

Min mamma försökte prata med mig om det när jag skulle åka iväg och träffa en kille för första gången när jag var 17, jag förbjöd henne att prata om ämnet. Jag skulle inte inte vara förvånad om jag kan mer om sex än min mamma, tacka vet jag internet :P Jag är en sån som läser om jag är nyfiken och det finns verkligen massor att läsa om man bara letar lite. Jag har därför aldrig haft något behov av att prata om sånt med mina föräldrar och det är först nu som jag börjar få en någorlunda nära relation till min mamma.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

fruktgumman
2011-06-09 09:03
#13

Hade en väldigt bra kontakt med min mamma då jag bodde hemma. Kunde alltid vända mig till henne då det var något problem i skolan osv. Hon lyssnade alltid och jag tyckte hon hade bra lösningar på det mesta.

Men sex var något det aldrig talades om och jag tyckte mest det kändes bra. Hade bara känts pinsamt om mamma började prata om det kände jag då.

Kanske berodde det på att jag aldrig tog hem några pojkvänner i tonåren. Jag hade ett annat intresse som tog all min lediga tid. Blev inte kär färrän jag fyllt 20 och då flyttade jag direkt hem till honom och där bor jag än

Annons:
Buffaomini
2011-06-09 12:36
#14

Jag kommer inte ihåg att jag haft någon bi och blommor diskussion med någon av mina föräldrar. Kanske bara att jag ska skydda mig.

Annars tog skolan upp det där på ett bra sätt. Flera gånger under grundskoletiden.
Redan i 3an-4an var första gången. Men det berodde helt enkelt på att en av killarna sa till en tjej i klassen att han ville knulla henne, och sen inte visste vad det betydde.

Jag antar att skolan ville berätta vad det betydde innan hela klassen gick runt och sa det till varandra.

Wand
2011-07-17 19:40
#15

Här hemma spelade det ingen roll om man själv vågade eller inte, min mor har alltid varit så extremt öppen med allting så man har inte riktigt fått tid till att "skämmas" haha. :D

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

pyromanen
2011-07-17 19:52
#16

Nej. Jag ville inte prata sex med min mamma när hon nångång försökte lite så avvisade jag att prata vidare, ville ha mer integritet. Med pappa var otänkbart.

[Wera]
2011-07-17 20:06
#17

Det är absolut inte tabu med något i min familj, men jag pratar inte om sex med dom bara för jag känner att jag inte behöver "råd" eller ha svar från just dom. :)

Gur4m1
2011-07-18 07:52
#18

Vet inte hur jag lärde mig om sex faktiskt. Sexualkunskapen var viktigt- inte själva undervisningen utan böckerna och informationshäftet man fick i samband med det om fråor och svar a tjejer och killar i ens egen ålder om hur könsorganen fungerade osv.

Då jag var i den åldern fanns inte internet att tillgå och min pappa skulle jag aldrig prata om sådant med och min mamma var väldigt kryptisk. Det enda hohn hjälpte mig med var väl då jag fick mensen och sånt som "en kille bör vara 3 år äldre yada yada och man har inte sex på en gång när man gillar en kille bla bla". Fördomar och moralfloskler.

En del om sex lärde man sig av killkompisarnas/kompisars pappors porr ;) sorgligt nog. Då mer om hur organen faktiskt ser ut (då det bara fanns penisar och vaginor i läskiga illustrationer i "genomskärning" i infobladen.

Det hade varit skönt att prata om det med sina föräldrar, men jag klarade mig fint utan det. Sexualundervisningen i skolan blir skrattad och fnissad åt- men den är viktig!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Aviendha
2011-07-18 13:37
#19

#8 "Vem har du parat dig med?" Skrattande

Min mamma har alltid varit väldigt öppen och om jag undrat något så skulle hon utan att blinka svara så gott hon kunde. Hon ville absolut inte att vi ungar skulle uppleva samma tabu som hon gjorde under sin uppväxt. Ändå så var det nog genom skola, vänner, ungdomsmottagning och egna efterforskningar som jag lärde mig mest. Men så hade jag inte den bästa av relationer till min mamma då heller. Pappa var liksom otänkbar, vi sågs varannan helg och hade helt enkelt inte den relationen. Men samtidigt så vet jag att han hade försökt hjälpa han med, om jag bara sagt till. Så jag hade riktigt bra förutsättningar egentligen, att de inte blev så bra som det skulle kunna vara berodde på annat.

CelsiusT
2011-07-18 16:15
#20

Det har alltid varit lite spänt att prata om sånt när jag var liten, mina föräldrar blev lätt nervösa av det. Så vi pratade inte om det så mkt helt enkelt. Jag känner inte att jag saknar det, har inte haft den relationen med mina föräldrar att jag känt att jag velat fråga eller få svar från dom. Jag har fått mkt genom skola/kompisar, UM, läst mkt osv och det känns helt okej, saknar inte något. Därremot så hoppas jag på att jag kommer ha en bättre relation till ev framtida egna barn än mina föräldrar haft till mig och att jag då kommer kunna prata med mina barn om allt sådant och att dom vill komma till mig och prata om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
JustMySelf
2011-07-28 20:40
#21

Min mamma vill nog att jag ska prata om det mer än vad jag gör. Jag berättade för henne när jag hade förlorat oskulden, men ville inte prata om det mer. Pratar aldrig om sex med min pappa.

Gurragg
2011-08-17 00:51
#22

Med pappa kan jag prata om exakt allt sånt, hur ovårdat det än gått till osv.. men med mamma får jag vara lite mer försiktig, men jag kan prata med henne ändå om det men inte på samma sätt :)

[Ninjakossan]
2011-09-27 23:53
#23

Jag kände inte så stort behov av att vända mig till mina föräldrar, och min pappa ville jag absolut inte vända mig till. Men jag tror att jag och mamma pratade om det någon gång, rent allmänt.

HannaM
2011-09-28 00:14
#24

Jag hade nog inte velat ta upp det med mina föräldrar men å andra sidan så hade jag inte direkt några frågor och funderingar. Saknade inte heller den möjligheten. Det är ju inte direkt informationsbrist på den biten och jag hade vänner att prata med.

[hehlenaaa]
2011-09-28 17:22
#25

Har turen att ha en 9 år gammal storasyster att prata med när jag var yngre. Nu är jag 18 år och har knappt någon kontakt med min storasyster, tyvär :( Men förr pratade vi mycket om just detta.

Honestyisdead
2011-09-28 20:49
#26

#25 Du menar att hon är nio år äldre än du va?

Banankaka320
2011-09-28 22:30
#27

Jag kan prata med mina föräldrar om det, men dem har lite svårt för det! Haha :D


Annons:
[hehlenaaa]
2011-09-28 22:48
#28

#26- haha ja, var lite tankspridd :)

Vyer
2011-09-29 12:53
#29

Nej, det kan jag inte. Fast "kan inte" är nog fel - jag vill helt enkelt inte och jag hade aldrig det behovet när jag var tonåring. Min kunskap kom från vänner och internet.


Salish
2011-09-29 21:41
#30

Jag har aldrig haft en speciellt bra relation till min mamma, om hon plötsligt hade börjat prata om det hade det bara känts konstigt. Min mamma har väldigt dåligt självförtroende nämligen. Hade hon haft ett bättre hade det kanske varit enklare för oss att komma närmare varandra från första början. Men jag har lärt mig det mesta genom sexualkunskapen i skolan, böcker, internet och ungdomsmottagningen. Jag skaffade preventivmedel helt själv och bokade tid på um och annat. Min mamma vet ingenting. Jag är ju fortfarande bara 17, men jag har en 8 år äldre syster som jag pratar om sånt med. =)

andgustav
2013-08-17 17:18
#31

Vi talade ganska öppet om detta det var välmening från mina föräldrar. Min dotter och jag har aldrig ställt några frågor. Hon är påläst i detta ämne och det har jag respekt för. Det har hänt att hon ringt mig mitt i natten och jag hämtat hem henne så hon inte råkar illa ute. Hon är väldigt noga med att inte dricka sig berusad och har aldrig använt droger. Hon lever sitt liv och vi vårt.😎

Gur4m1
2013-08-17 17:55
#32

#31 var det så även när din dotter var 11-18 år? "hon har sitt, v har vårt liv" ? :) När man är 18+ så förstår jag att man tänker och agerar så. Jag pratade aldrig med min pappa, han trodde nog att jag var både oskuld och drogfri vid 18-20års åldern. Sen när jag började bjuda hem killar och han såg dem rännandes hos mig så kunde han lägga dryga kommentarer (eftersom jag pesenterade även älskare osm "vänner"). "är detta en vän eller…en vän?" eller "jaha ännu en vän, jävlar vad vänner ud har *mutter mutter*" :P

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gimbergsson
2013-08-17 18:04
#33

Vi pratar och har aldrig pratat om det hemma. Jag har aldrig sagt till min mamma rakt ut att nu ska jag träffa en kille, hon kanske fortfarande tror att jag är oskuld trots att jag förlorade den i fjortonårsåldern. Vem vet. Jag använder p-piller utan hennes vetskap men jag döljer det inte, det är bara hon som inte frågar. Jag ville faktiskt prata med henne om det när jag var kring femton men jag vågade aldrig föra det på tal. Nu är jag snart arton och träffar en kille i en annan stad lite då och då, jag är antingen hos en kompis eller hos min pappa om hon frågar. Nu har jag och han visserligen inget seriöst men det hade ändå varit roligt om jag och mamma varit öppna om det. I övrigt har vi en väldigt bra relation.

Pappa och jag pratar mer om sådana saker men eftersom jag bott mest hos mamma hela livet så har det varit henne som jag egentligen hade behövt prata med, särskilt när jag var yngre. Jag har dock en jättefin låtsasmamma som jag pratar om allt med, verkligen allt. Så under de senaste tre åren har jag verkligen lättat på mitt hjärta hos henne och det känns skönt att kunna vända sig till henne och ha någon som vet allt om en, och någon, förutom kompisarna, som verkligen vet om man träffar en ny kille, om det skulle bli problem eller något. Så jag är lyckligt lottad som har henne. 

Jag har dock klarat mig fint genom livet hittills och jag antar att alla saker jag gjort i min tonår kommer läcka fram till min mamma genom åren, men då kommer hon nog lättare kunna acceptera dem eftersom jag då kommer att vara vuxen.

andgustav
2013-08-17 18:08
#34

Vi hade delad vårdnad om henne och var öppen samt är mycket ärlig. Skulle aldrig ställa närgångna frågor vad min f d sade till henne fick mig att bli irriterad. När damer blir över 18 år blir de väldigt självständiga och det ska man respektera. Ha en skön kväll vännen!

Annons:
Honestyisdead
2013-08-17 18:13
#35

34 att vara självständig är inte lika med att man slutar prata.

Gur4m1
2013-08-17 18:16
#36

#34 ja.. gud ja. Redan när ma är 15+ blir man väldigt… min far kommenterade en gång att jag (somtidigare i ungdomen fördragit tjockare/pösigare kläder) börjat kl ä mig mer som "din väninna bla bla" =översatt till "du klär dig mer tight och sexigt".(eller slampigt). Det fick mig att se rött, att min pappa plötsligt efter år av tystnad- började kommentera min klädsel :P

Stackars pappa, han fick mycket ovett för den kommentaren :( Hade önskat att han brytt sig mer några år tidigare. Man kan inte vara slapphänt med sina ungar och sedan börja kritisera dem när det inte blev som man trodde, helt av sig själv. Men blev folk av mig med och jag råkade inte illa ut. Men pratade sex med pappa, eller pojkar, gjorde jag aldrig. Berättade en gång att en kille bedrog mig- då var pappas attityd mer "jaha..jaja…nu vet du bättre" ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Aniara4
2013-08-17 21:25
#37

Växte upp med bara mamma, och hon har aldrig hymlat utan talat om det vi behövde veta och varken mer eller mindre. Jag vet att jag som barn visste hur barn blev till osv. Jag fick mens väldigt tidigt så jag var väl inte riktigt förberedd, men jag hade väl nåt hum om vad det var även om mitt intryck hade varit att det var något som _vuxna_ Kvinnor hade.

Nånstans där när puberteten började minns jag att hon kom hem en dag och sa att "jag har köpt en bok som handlar om sex, jag ställer den här i bokhyllan så kan ni kolla om det är nåt ni undrar över".

Och sen när jag var 16 och hade min första pojkvän frågade hon om jag ville ha p-piller och erbjöd sig att betala i så fall. Jag tackade nej just då och sa att det inte behövdes riktigt än, men lite senare kom jag och sa att nu skulle jag nog börja. Mer detaljerat än så behövde vi liksom inte gå inte på det hela.

Det har varit en alldeles lagom nivå på sexprat tycker jag. Säkert har det varit någon förmaning också om att vara rädd om sig och inte ha för bråttom, och en del synpunkter på klädsel, men det hör väl till.

Känner en mamma som när barnen blev tonåringar frankt meddelade att i den här lådan finns det kondomer ifall nån behöver. Naturligtvis tyckte de hon var jättepiiiiiiiinsam som sa "kondomer", långt innan de hade planer på att använda några, men hon tänkte att en dag kanske de behöver men tycker det är för pinsamt att köpa, och då ska de vara lätta att få tag på. Och om de innan dess får för sig att ta dem för att leka med eller göra vattenballonger så är det väl bara bra att de bekantar sig med dem. Sen antar jag att hon bytte ut dem efterhand så att de inte blev gamla!

andgustav
2013-08-18 19:04
#38

#35

Frågorna fick komma från min gulliga dotter när hon var 18+, idag är hon 26 utbildad civilingenjör jobbar på ett stort företag tjatar aldrig på henne att hon ska skaffa barn. Jag är mycket stolt över henne och hon slog mig i golf!

Calcifer
2013-08-18 20:17
#39

Jodå, det har alltid gått an. När jag var yngre tyckte dock jag det var pinsamt, men för min mamma har det aldrig varit något problem. När jag var 21 och hade mitt första ordentliga sexliv bad jag mamma om råd med massor av saker som hade med det att göra. Helt utan skam eller hämningar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anna4077
2013-08-19 09:58
#40

Jag kan tycka det är pinsamt att prata om sånt med mina föräldrar men hade aldrig problem när det kom till p-piller, mens eller sånt med någon av mina föräldrar. Det kom naturligt. Jag kan fråga om saker om jag behöver. Ibland pratar vi lite om det. Men absolut inte typ ställningar eller hur ofta och sånt. Det vill jag inte. Usch nej. Det klarar jag mig utan!

Anna och taxen Max

himalaya27
2013-08-19 17:56
#41

Det var en omöjlighet

Annons:
citytjejen
2013-08-21 17:16
#42

Nej det har jag aldrig gjort, jag har inte den kontakten med mina föräldrar. När jag var i tonåren så fick jag förlita mig på (den bristfälliga) sexualundervisningen i skolan, Veckorevyns frågespalter och mina kompisar.

Kan man prata med föräldrarna är det ju bra, men alla känner sig inte bekväma med det och då är det bra om det finns någon annan vuxen som kan hjälpa till. Men jag har klarat mig bra ändå tycker jag 🙂

/Christina

Jessicahagstrom94
2013-08-27 17:20
#43

Kan prata med mamma om sånt men jag föredrar att absolut inte göra det. :)

[elmaek]
2013-08-27 18:49
#44

Nej, har aldrig pratat med mamma om sex. Min far har jag inte med i bilden. Jag har klarat mig bra själv och skulle aldrig falla mig in att prata om sex med min mor ens idag, det har blivit ett jätte privat ämne för mig som jag delar med min partner och någon vän i nödfall.

Minipiller kom på tal då jag har blödarsjuka så det skedde naturligt då det är en livsnödvändig ''medicin'' för mig för att kunna leva normalt. Det var mamma som tog mig till gynekolog och rådfrågade om minipiller skulle vara ett alternativ så ja, det flöt på bra där! :)

[rumelle]
2013-08-27 20:50
#45

Nä, vi pratade aldrig sex hemma. Sex i någon form var ändå inte aktuellt för mig förrän jag var nästan 19 år. Och då hade jag genom skolan, vänner osv klurat ut vad det handlar om.

Emmetem
2013-10-28 15:33
#46

Mamma har sagt till mig sedan jag började förstå vad sex var att hon inte ville att jag skulle ha sex. Hon började prata om hur viktigt det var att skydda sig etc.

Men jag har aldrig pratat med henne om sex på det sättet. Google is our friend ❤️

Dock har det blivit mer av det på senaste tiden då jag har haft pojkvänner i princip 3 år snart rätt konstant. Det har inte bara blivit av på grund av att jag inte känt mig upphetsad över huvud taget. Men nu på senare tid har jag verkligen träffat den kille jag vill leva mitt liv med. Han är totalt underbar och han är den enda kille som helst enkelt har fått mig upphetsad. I går var vi riktigt nära på att ha sex, men då kom mamma för att hämta upp mig så det blev inget..

Men just i den stunden var jag så glad att jag och mamma hade pratat om p-piller! För att för två veckor sedan så tog jag upp ämnet p-piller för min mamma och sa att jag ville börja använda det för att skjuta upp mensen. Mamma följde med mig till UMO och vi pratade med barnmorskan där. Då hon frågade vad jag ville med p-pillren så sa jag: "För att skjuta upp mensen." Men då flikade min mamma in: ".. oooch så är du i den åldern nu så jag tror det är lika bra som preventivmedel." :)

Så mamma har börjat slappna av på den fronten allt mer och mer!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

lkmf
2013-10-29 12:46
#47

I min familj ha sex aldrig var ett tabuämne tvärt om har det varit ett rätt öppet ämne och har aldrig varit några problem att ta upp det med min mamma.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

DenSomUndrarMycket
2013-12-05 18:53
#48

Mina föräldrar tycker just sex är något föräldrarna inte ska prata om, utan om ungen frågar så ska det kunna pratas om öppet. De är rädda att de ska ge förutfattade meningar och åsikter om just sex. Sex är ju något som ska vara spännande och roligt. Inte är det väl roligt att sitta med facit i hand?

Crazy people don´t know they are crazy
I know I am crazy therefore I am not crazy.
Isn´t that crazy?

Annons:
Honestyisdead
2013-12-05 19:36
#49

48 förstår inte riktigt. Att prata med sina föräldrar är ju just att prata öppet?

DenSomUndrarMycket
2013-12-05 20:03
#50

#49 Det jag menar är att många föräldrar har svårt att prata om sex.

Mina hade det eftersom de var rädda att jag skulle få förutfattade meningar, samt deras åsikter.

De satte sig aldrig ner och pratade om sex med mig, om inte jag frågade dem. De var rädda för att jag skulle ta åt mig och "lära" mig deras åsikter och erfarenheter om sex. Den tiden jag då skulle ha sex skulle jag inte ha något eget att upptäcka.

Mina föräldrar och jag kunde prata om precis vad som helst, men om sex så skulle det vara neutralt och inga egna känslor (från mina föräldrars sida) inblandade :)

Det tyckte jag var bra, för då blev allt mycket mer spännande första gången. Samt att jag visste att de alltid fanns där.

Crazy people don´t know they are crazy
I know I am crazy therefore I am not crazy.
Isn´t that crazy?

MsSofieG
2013-12-05 20:30
#51

Jag ville inte prata med min mamma om sex då hon var väldigt pushig och det slutade alltid med att hon ifrågasatte varför jag fortfarande var oskuld och diverse. Min pappa har bott en herrans massa mil ifrån så honom har man bara träffat på större högtider och då är det inte direkt sex man sätter sig ner och snackar om.

Honestyisdead
2013-12-05 20:39
#52

50 vet inte på vilket sätt du menar att dom inte ska blanda in åsikter och känslor. Frågade jag om sex svarade mamma på frågan. Jon berättade inte om vsf hon och pappa gjorde med varandra i sängen. Det vet jag ingen vars föräldrar har gjort. Och även OM dom hade berättat det hade ju jag fortfarande haft eget att upptäcka. Det är ju mitt eget sexliv jag upptäcker, jag lever inte deras.

Gur4m1
2013-12-05 22:01
#53

#52 handlar väl också en del om att folk har olika intällningar till sex och vad sex innebär- känslomässigt. Inte "gör det bakifrån, det är skönast/bäst" osv. Kanske helt enkelt valen man gör och varför när man vill/ska ha sex. Mer

"Du ska bara ha sex när detkänns rätt" istället för "Du ska bara ha sex med någon du älskar iktigt mycket!" (vilket jag tycker är ettvälmenat men ganksa dumt råd ;) ).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-12-05 22:09
#54

53 ok, då är jag med. Men sådant får man kastat på sig överallt. Skolan, filmer, serier osv. Varesig man vill eller ej ;)

DenSomUndrarMycket
2013-12-05 22:37
#55

#54 Men man lyssnar väl mer på sina föräldrar än skolan ^^
Det har man väll alltid gjort ;)

Crazy people don´t know they are crazy
I know I am crazy therefore I am not crazy.
Isn´t that crazy?

Annons:
Honestyisdead
2013-12-05 22:45
#56

54 som tonåring? ;) inte riktigt den bilden jag har.

MjauMu
2013-12-06 12:36
#57

Nej när jag var tonåring kändes det alldeles för pinsamt att börja prata om sex med nån av föräldrarna. Dom tog aldrig nånsin upp det heller och jag tyckte det var bra. Det skulle bara känts konstigt och för intimt.

[RedHood]
2013-12-06 16:34
#58

Tyvärr så pratade jag och mor inte om sex. Första gången vi ens nämnde det så var det när jag skulle åka till min första pojkvän (jag var 14) och då sa hon bara "Gör nu inget du kommer ångra". Sedan nått år senare när jag ville skaffa p-piller pga mensvärk. Men efter det har vi inte pratat om det. Jag har lärt mig genom att läsa och prata med folk.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att prata om sex med sina föräldrar och inte bara lära sig genom att läsa eller på sexualkunskap i skolan. Dina föräldrar kan hjälpa dig om du har frågor och man behöver en bra och ärlig relation med sina föräldrar. Eller i alla fall en av sina föräldrar. Jag hade bara min mor.

Katti
2013-12-06 17:22
#59

#50, det är ju som att det inte skulle vara kul eller något att se fram emot att själv få köra bil för att man har pratat mycket om det innan ;-).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2013-12-06 17:24
#60

59 haha :) eller som att inte se fram emot att flytta hemifrån för att föräldrarna påverkat oss för mycket ;)

DenSomUndrarMycket
2013-12-06 17:46
#61

#59 Om föräldrarna har mycket negativt om sex att berätta T.ex: Usch vad hemskt det är om inte du gör si och så, men det är jättesvårt osv osv. Och drar upp masa negativt om det, då är det lätt att man får en negativ syn om sex.

Hör man mycket negativt om en sak, oavsett vad, så kan man lätt få förutfattade meningar som påverkar oss. Om föräldrarna är neutrala så kommer individen själv märka om den tycker det är negativt eller positivt.
Men är en förälder negativ kan man lätt ha en negativ inställning. Det betyder inte att alla som får negativa åsikter om saker tycker det är negativt. Samma sak som det som endast hör positiva saker måste inte tycka att det var så fantastiskt som alla sa.

Crazy people don´t know they are crazy
I know I am crazy therefore I am not crazy.
Isn´t that crazy?

Honestyisdead
2013-12-06 17:58
#62

61 även om du hör mycket negativt om sex så lär du upptäcka själv att det faktiskt kan vara rätt fantastisk och jag har svårt att se att man skulle prata så mycket om personliga åsikter kring sex med sitt barn att barnets bild av sex för alltid blir som förälderns. Tror vänner och tv har mycket större inverkan.

Annons:
Katti
2013-12-06 18:03
#63

"Att prata om sex med förädrar" tolkar inte jag somatt prata om detaljer, hur man gör/inte gör o s v utan om att, utan att det känns allt för pinsamt, kunna ställa frågor och få svar i allmänna termer. Detaljer kan man diskutera med kompisar, eller googla!

Som vuxen skulle jag inte diskutera själva sexet med någon som inte haft det. Det är för var och en att uppleva!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Fizzy
2013-12-06 18:24
#64

Pratar inte om sex eller gjorde på det sättet folk antar. Men pappa och jag skämtar lätt om sex. När jag förlora oskulden som ung var han förstående för han är lite som en tonåring. Han frågade aldrig mycket men sa att han alltid fanns ifall jag behövde pengar till preventivmedel osv.

Tyckte det var en bra relation vi båda hade till sex. Han kunde skämta ibland men det var okej. Han frågade även när jag började umgås med tjejer om jag visste något om sex. Självfallet sa jag ja. Hade fått sexualkunskap i skolan och växt upp med internet för många bra källor.

Detaljer har jag aldrig diskuterat med någon. Alltid hållit tillbaka på det för mig själv.

Själv vill jag se till att mina barn vet om alla faror och fördelar. Och att göra som min pappa. Alltid finnas där men aldrig snoka omkring.

May the Gerbils be with you :3

Maria
2013-12-06 18:34
#65

Att prata sex med sina barn är ju helt naturligt. Att man sedan inte går in på det personliga området är ju ganska självklart tycker jag.

Sedan kan jag tycka att det är märkligt att det fortfarande hänger kvar en del att mamma pratar med döttrar och pappa med söner????

Jag pratade med min son om sex, för jag om någon, vet ju hur en ung tonårstjej känner och tänker mycket bättre än hans pappa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2013-12-07 22:45
#66

Jag har alltid kunnat prata om sex med min mamma. Hon är väldigt öppen om allt sånt, och det har aldrig varit något problem. Även med syrran har jag kunna pratat om det mesta, även om hon är lite med "pryd".

Pappa har jag pratat om med killar, men inte om sex. Vi har inte den typen av relation, det skulle bara bli pinsamt.

Sen har jag alltid hängt mycket på internet, så min första reaktion när jag undrar något är att söka på internet. Vilket gjorde att jag i princip visste allt som togs upp på sexualkunskapen. 

Jag tror det beror på hur man är som person, och vilken relation man har med sina föräldrar. Vissa föredrar att det sköts i skolan, eller att barnet får ta reda på allt på egen hand (vilket det finns vissa risker med), medans andra har en väldigt öppen syn på det och kan prata om det utan problem.


//Jessie

[Älskamig]
2014-05-19 20:40
#67

Jag har alltid försökt dra mig undan från att snacka sex med min mamma och pappa, just av den anledningen till att min mamma är väldigt "på" , men samtidigt väldigt osäker, och för att min pappa & jag inte har den relationen till varandra att kunna snacka om just det. 

Visst har det väl tagits upp någon gång när brorsan var mindre och frågade "Vad är sex?" .. Men med mig har just det ämnet aldrig talats något om.

Precis som #66 så kunde jag allt som sades på sexualundervisningarna i skolan, inget var nytt. My best friend was google and it still my best friends.. Jag googlade från tidig ålder fram olika saker på nätet, och på det sättet lärde jag mig. Sen hade jag en kompis som var 2 år äldre än mig, som fungerade som min storasyster och som jag kunde prata om allt med. Tyvärr har vi ingen relation till varandra längre, men jag kan minnas den gången hon var hos mig och fick sin mens. Jag visste inte vad mens var, men hon förklarade, så lärde jag mig. 

Minns att man fick hem ett par bindor i posten ifrån Libresse eller liknande. Första gången lämnade mamma det rodnade till mig och andra gången hittade jag det själv i posten. 

Första gången jag fick mens så sa jag inget till mamma, utan jag tyckte att jag klarade mig fint ändå. Men sen när alla andra kompisar började få mens och tala om för sina föräldrar om det, kände jag att det nog var dags för mig med. Så berättade för mamma, som dock inte brydde sig mer än att snabbt köra ner till Konsum och köpa ett paket med bindor, ge mig dem och säga "Du vet hur man gör va?" .. 

Har alltid klarat mig fint .. Nu är jag 17 år och bor själv. Tycker itne jag behöver ha den kontakten med mamma (eller pappa) att snacka om sex osv.

Upp till toppen
Annons: