Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1518 ggr
Jenahbella
6/16/11, 2:17 PM

Hjärt och lungräddning.

Har du gått någon hlr kurs?

beskriv gärna varför du gjorde de eller varför du inte gjort det.
tycker du det är viktigt att få lära sig hlr? Glad

Annons:
Honestyisdead
6/16/11, 2:20 PM
#1

2 gånger har det varit inför jobb som fritidsledare för fritids vid vatten.
Sen har det varit ca 2 gånger i olika restaurangutbildningar. Möjligt att det till och med är 3 gånger.

Emelie-E
6/16/11, 3:18 PM
#2

Kurs och kurs, har ju gjort tre st i skolan. En i mellanstadiet, en i högstadiet och en på gymnasiet, fast det kanske räknas som krus? :P

Och självklart är det viktigt att kunna detta. Även om allt inte fastnar så kan man iaf alltid göra något, till skillnad mot dem som aldrig har övat på detta och inte vet hur man ska göra.

Honestyisdead
6/16/11, 3:24 PM
#3

#2 Det är ju kurser där man får lära sig grunderna i livräddning.
Senast jag gick var förra året, då fick vi också prova på den nya hjärtmaskinen.

oh-la
6/16/11, 4:45 PM
#4

jag lärde mig det på sjuksköterskeprogrammet innan jag hoppade av. min sambo kan både barn-HLR och HLR för vuxna. han var framme och hjälpte en liten grabb på typ 2 år som satt i halsen på ett stort varuhus för bara några veckor sedan. han hade svalt nån stor matgrej och satt i halsen. riktigt otäckt faktiskt.

Fridaybrew
6/16/11, 5:34 PM
#5

Fick det inom det militära, var troppsjukvårdare. Absolut det bästa utbildningen jag fått, ger en trygghet genom livet. Funderar på att ta en privat kurs igen bara för att putsa av och uppdatera kunskaperna.

/Fridaybrew

Honestyisdead
6/16/11, 5:35 PM
#6

#5 Ja det är alltid bra att med jämna mellanrum uppdatera sig.

Annons:
JossanH
6/16/11, 9:57 PM
#7

alla anställda (även flera hundra säsongsanställda) har i år fått en ordentlig hlr/brandutbildning!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fridaybrew
6/16/11, 10:04 PM
#8

Ni som deltagit en minst en kurs visst känns det bra att ha med sig den kunskapen senare i livet? Visst får man större självförtroende för att man klarar hantera en situation så bra man bara nu kan utifrån situationen.

Jag känner så iaf, att jag aldrig behöver backa tillbaka på grund av att jag saknar kunskap i en akut situation. Sen ju fler som hjälper till desto bättre, för om det är något man glömt mitt i allt så hoppas man att någon annan påpekar det omedelbart så man kan rätta till det.

Ju fler som utbildas desto bättre!

/Fridaybrew

Honestyisdead
6/16/11, 10:07 PM
#9

#8 Visst känns det bra. Men jag vet fortfarande inte hur jag hade reagerat i en akut situation, och jag hoppas jag aldrig får veta det heller.

JossanH
6/16/11, 10:09 PM
#10

Håller med Hera. Dock känns det fantastiskt bra att alla på jobbet fått samma kurs. om inte annat så kan vi hjälpa varandra om det skulle behövas!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
6/16/11, 10:11 PM
#11

#10 Ja det måste kännas tryggt.

Niini
6/17/11, 8:10 AM
#12

Jag gjorde det för att jag är sjukskötare o skulle inte kommit genom skolan annars ;)

Buffaomini
6/17/11, 11:38 PM
#13

började plugga till ssk, och då hann jag med en hrl kurs innan jag hoppade av.
har även en såkallad "mini-anne", som jag då tränade med.

Annons:
thilda-
6/17/11, 11:39 PM
#14

jag har gått en sån kurs på skolan och även inom mitt jobb (Äldreomsorgen)

[nidlo1]
6/18/11, 11:23 AM
#15

Jag har gått sådan kurs genom skola för rätt länge sedan, men nykigen i samband med jobb. Det var intressant. Något man ändå borde ha kunskap om.

Destany
6/19/11, 5:27 PM
#16

Jag har nyligen gått en hlr kurs jobbar i vården så jag gick den genom mitt jobb

Madde
6/19/11, 10:50 PM
#17

Jag har gått ett X-antal såna kurser. Både via jobbet, mitt ideela jobb och genom skolan.

Är aldrig fel att hålla sig uppdaterad.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gluskap
6/19/11, 11:27 PM
#18

Har fått utbildningen 2 gånger + fått indrillat i huvudet sedan barnsben hur det går till och tyvärr haft användning av det vid 2 tillfällen.

Till hösten ska vi ha utbildning på nuvarande jobbet, skulle haft i januari men det skjuts tyvärr upp hela tiden, bra att friska upp minnet!

Sarah
6/20/11, 11:50 PM
#19

yes, hlr, livräddning i vatten och brand. är dessutom väldigt glad att jag inte tappar fattninge ni akuta situationer, blir lugn och gör det som ska göras

SaraC
6/21/11, 6:16 PM
#20

Jag har gått kursen 1 gång under skoltid och 2 gånger under arbetstid. Plus att jag alltid blivit drillad i det av morsan och numera av sambon. Jag tycker att det är väldigt viktigt att lära sig detta, alla borde bli uppdaterade regelbundet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Mona22
6/22/11, 4:03 PM
#21

gick hlr-kurs för några veckor sedan och fick även lära mig heimlich (stavning?). Vet inte om det brukar ingå men tycker det känns skönt att veta att man kan. vi fick ju prova på våran tränare som hade någon pryl man skulle trycka på. Krävs verkligen hårt tryckTyst

Har varit med om 2 "skarpa" lägen inom hemtjänsten och det känns bra att ha fått en uppdatering om det händer något igen.

Ni som gjorde eran utbildning för väldigt länge sedan bör uppdatera er, det har ändrats en del.

tycker alla borde gå dessa kurser, det är inte svårt att rädda liv bara man vet hur man gör.

[RadioMG]
10/26/12, 2:01 PM
#22

Jag gick på Röda korsets utb eftersom jag jobbade med ungdomar (nattvandrade) för några år sedan. Det är en utbildning jag är väldigt glad över. Har även jobbat som badvakt och då kunde jag allt redan.

Eftersom största delen av mitt jobb liv har bestått som säljare så har jag även haft behovet 2 ggr att utöva det.

Jag tycker fler borde få gå en utbildning, det borde nästan vara lag på det.

[vaniljen]
10/26/12, 2:13 PM
#23

Jag har gått på tre HLR kurser sedan 2008, den senaste i somras. Tycker det är var mans skyldighet att kunna för att kunna rädda liv när olyckan är framme. Det är ju risk att man själv hamnar där och då önskar jag att alla medmänniskor vet vad de ska ta sig till för det är inte många sekunder man har på sig att fundera när det gäller.

VeronicaKahlbäck
10/26/12, 2:59 PM
#24

Har gått de allmänna man fick i skolan, det ingick i mitt individuella val på högstadiet, en valbar kurs i gymnasiet och på ett jobb så ja har gått den några gånger vid det här laget..
Sitter dock inte alls kvar vilket är jäkligt illa..:/
En vän är ju brandskyddstekniker på Anticimex och håller i dessa kurser, kanske dags att be henne gå genom grunderna med mej, vi träffas ju nästan varje dag!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Fridaaaa
10/26/12, 3:37 PM
#25

Både i grundskola och på gymnasiet. Ingår.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fidojunior
10/26/12, 4:47 PM
#26

Har inte gått någon kurs direkt men eftersom att jag går omvårdnad på gymnasiet så har vi pratat en del om första hjälpen och sådant. Hade nyligen ett arbete om akuta tillstånd där vi skulle skriva hur man går tillväga vid drukning, blödning och andningssvårigheter. Sedan så har vi också lärt oss att skapa fria luftvägar och lägga en person i rätt läge på idrotten, både nu på gymnasiet och i grundskolan. :)

Men vi har inte tränat så mycket rent praktiskt, hur man lägger någon i framstupa sidoläge har jag lite svårt med att komma ihåg. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Honestyisdead
10/26/12, 5:22 PM
#27

#26 Men HLR måste väl ingå i din utbildning?

Annons:
[vaniljen]
10/26/12, 5:24 PM
#28

#27 HLR ska ingå i omvårdnad ja, men det kommer inte förrän 2:a eller 3:dje året.

[WickedAlly]
10/26/12, 5:53 PM
#29

Nej, inte mer än det jag fick i grundskolan och genom simklubben. Skulle väldigt gärna gå en riktig kurs men det är en sån där viktigt grej som blir uppskjuten hela tiden.

Maria
10/26/12, 6:39 PM
#30

Jepp, regelbundet via jobbet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pinku
10/26/12, 7:54 PM
#31

Flera gånger. Har även utfört det i verkliga livet också, men det kändes inte så dramatiskt, eftersom jag hade ambulansmän med mig som visade exakt vad jag skulle göra. Trots att jag har gått kursen flera gånger blev jag osäker, så jag bad dem visa mig. Men det var bara hjärtkompessioner, inte blåsandet, de hade en såndär blåsa till det. Tyvärr dog patienten.

fidojunior
10/26/12, 9:12 PM
#32

#27 Jag går tredje året och har hittills bara lärt mig teoretisk och ganska kort om första hjälpen. Tycker att vi borde prata mer om det men det kommer nog då vi i år har kursen Sjukvård, annars får jag ta och prata med läraren för vi klassen behöver nog träna mer på det. :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

viktoria91
10/26/12, 9:20 PM
#33

Jag har simmat i många år och gått Bf på gymnasiet. Har säkert gjort det 8-10 ggr. Men det glöms bort fort av mig då jag aldrig behövt använda det.

Saknar dock att dem inte lär ut hur man gör det på djur!

monstermash
10/26/12, 9:29 PM
#34

Ja, jag är HLR-utbildad iom att det ingår i utbildningen på naturbruksgymnasium. Jag tycker det är väldigt viktigt, har växt upp med en mamma som behövt ambulans många gånger så kunde sidoläge etc sedan innan, men det var skönt att få en bättre genomgång. Blir mamma sjuk igen så har jag bättre koll medans vi väntar på ambulansen vilket är en stor trygghet! :)

Annons:
[vaniljen]
10/27/12, 11:32 PM
#35

#32 Ja, för mig kom HLR i sjukvårdskursen. Det är en sån sak man måste öva på praktiskt, man kan nog aldrig läsa sig till det ordentligt.

Martin
10/28/12, 7:58 AM
#36

Flera gånger via jobb. Både för vuxna och barn.

Praktiserat det skarpt två gånger i väntan på ambulans, lyckat ena gången och utan verkan andra gången (då vi kom fram sent så det var nog för sent redan från början, men försöker man inte lyckas man inte).

Det man kan konstatera är att skall man göra det riktigt så räcker det inte att man är två stycken som kan om man skall göra det i 8-10 minuter. Å andra sidan är det ganska enkelt att snabblära ut genom att demonstrera så man kan få förbipasserande att hjälpa till. Allt är bättre än inget.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: