Annons:
Etikettförhållande
Läst 4016 ggr
[Catfight]
11/21/11, 11:33 PM

Hej!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår firade ja och min sambo Två och ett helv år :D Grattis till oss :D

 Hur länge har ni haft förhållande ?

Och hur länge ska man vänta med förlovning och giftemål ?

hur länge väntade ni ?

Annons:
madilicious
11/21/11, 11:40 PM
#1

Grattis Cool Jag och min nuvarande sambo har snart varit tillsammans i 2 år. Det med förlovning är väldigt individuellt. Själv tycker jag att folk förlovar sig till höger och vänster och det är synd. förlovning för mig är stort och nu när jag tänker efter så även om mitt ex och jag var tillsammans mer än 3 år så tänkte jag inte ens på förlovning med honom. Men med min nuvarande har det kommit på tal och ligger inom en snar framtid förhoppningsvis. så det varierar vad man själv tycker och känner. än en gång stort grattis ni är jättesöta tsm

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


[Jessica_91]
11/21/11, 11:49 PM
#2

Grattis Skrattande

Har snart varit ihop 1 1/2 år med min pojkvän. Liksom #1 tycker jag att folk förlovar sig ganska förhastat, speciellt unga par.

Jag vill i alla fall ha bott ihop med min pojkvän ett tag innan vi förlovar oss. Jag tror inte alla par överlever att flytta ihop och även om jag tror att vi kommer funka perfekt så vill jag vara helt 100 på att vi kan bo ihop innan förlovning.

Giftemål är jag inte så noga med. Egentligen inte förlovning heller per say. Det är mest ringarna jag är ute efter då jag uppskattar det symboliska värdet av att ha varsin ring som liksom visar att man hör ihop.

madilicious
11/21/11, 11:54 PM
#3

Haha skön kommentar "uppskattar ringarna" haha :)

Mitt ex och jag bodde inte ihop och nu i efterhand är det väl synd tror vi hade varit tillsammans betydligt kortare tid då :P

Men min nuvarande och jag bor ihopa sen över 1 år tillbaka och det känns kanon och är väl därför det känns mer rätt med förlovning i detta fallet. Dock tänker jag inte förlova mig med honom bara för att folk till höger och vänster gör det utan för att jag älskar honom och som du säger att ringarna visar att man hör ihop.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


[Jessica_91]
11/22/11, 12:02 AM
#4

#3 Haha jaa jag är lite svag för ringar Oskyldig

Härligt att allt känns så bra ^^! Tycker definitivt det är en bra idé att förlova sig då.

Jag är ganska emotionell men kan ändå se ganska realistiskt och objektivt på förhållanden och kärlek. Vet t.ex en kille som ville förlova sig med sin tjej efter att de varit ihop 3-4 månader. Jag förstår så klart hur det känns den första tiden, när allt är heeelt underbart och man tror att man kommer hålla livet ut.
Men om man ska vara realistisk och krass så försvinner de första känslorna efter ett tag, förhoppningsvis har man kvar djupare känslor men det är inte säkert. Sen är statistiken änna emot ungdomar i förhållanden, dem flesta håller inte livet ut.

Med det inte sagt att jag inte är romantiskt och kärleksfull av mig! Jag hoppas och tror att jag och min kille kommer hålla länge, MEN jag är fullt medveten om att känslor fort kan förändras, speciellt när man växer upp. Därför vill jag inte rusa in förlovning och giftemål förän vi bott ihop och verkligen lärt känna varandra (tror man måste bo ihop för att verkligen veta hur en annan människa fungerar).

madilicious
11/22/11, 12:18 AM
#5

Där kan jag hålla med dig, när man inte bor ihop har man en tendens att inte se de riktigt dåliga sidorna höhö^^

Ska berätta hur spännande det är att se de dåliga sidorna hos sin partner när man som jag har ganska hetsigt humör och speciellt på morgonen när man vaknar och ser hans skitiga strumpor ligga på golvet. Ja en sådan sak kan göra mig lagom irriterad. Som tur är har min sambo charm att charma sig ur situationerna med sina strumpor och hans dåliga sidor blir lite bättre så sett. Nu tog jag kanske inte ett superallvarligt problem, m,en de jag vill komma fram till är att de gäller ha en bra kommunikation och rensa luften så man inte springer runt och stör sig på saker i tysthet och gör en höna av en fjäder. Sen är den en klar fördel med lite mindre hetsigt humör än vad jag har. Så i mitt fall får jag nog ta och behålla min karl då det är svårt att hitta någon annan som blir glad av en irriterad flickvän på morgonkvisten :)

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


Honestyisdead
11/22/11, 12:18 AM
#6

Har inget förhållande just nu.

Hur länge man ska vänta med förlovning och giftemål kan jag int säga. Det är väldigt personligt, och det finns inga "regler". Vissa gifter sig efter 3 månader och är gifta resten av livet. Andra gifter sig efter 10 år men skiljer sig 2 år senare. Och vise versa.

Annons:
madilicious
11/22/11, 12:25 AM
#7

Känner ett par som var tillsammans i typ 10 år världens gulligaste par förlovade i kanske 8 år sen gifte dem sig och då tog de slut efter 1 månad. Hade kanske tagit slut ändå men något komiskt är det.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


[Catfight]
11/22/11, 12:48 AM
#8

Vi har funderat på förlovning och så.  Men som ni säger. det känns som att alla förlovar sig till höger och vänster och det har tagit bort lite av känslan av att förlova sig.

Men och andra sidan så är det ju ett "tecken" på att man hör ihop (ringarna alltså) . Och vi har ett varsitt halsband med varandras initialer på. Kanske duger det.

Men jag vet inte om jag ngnsin vill gifta mig . Haha. För ibland kan det verka som att folk har det jättebra i sina förhållanden, just tills de gifter sig. Då skiljer de sig och de blir tredje världskriget.

Eller så är de så att de gifter sig i fel tankar. att de kanske har problem och att giftemål är sista sättet att försöka hålla ihop. Och det är klart att det inte fungerar. För att bara för att man är gifta så ändrar inte det ens personligheter.

Honestyisdead
11/22/11, 12:55 AM
#9

#8 Det är aldrig giftemålet som får folk att bryta upp, även om man kan tro det ibland. Det gäller bara att man går in med rätt inställning och att man verkligen är säker på att man vill gifta sig.

[Catfight]
11/22/11, 1:01 AM
#10

ja de har du nog rätt i. i och med att min far och mor gifte sig och skiljde sig så tror jag inte på giftemål. Det är alldeles för mycket skiljsmässor för att jag  ska tro på det.

Honestyisdead
11/22/11, 1:06 AM
#11

Jag ser inte skilsmässor som något fel heller. Tycker det är bra att folk kan erkänna för sig själva att det inte fungerar, trots att man gett allt.

Förr var det så fult att skilja sig så att även de som hatade varandra förblev gifta. Det är hemskt.

Tyvärr är det ju så att man inte kan lova något om hur framtiden kommer se ut. Man kan bara lova att göra sitt allra bästa för att hålla kärleken vid liv.

[Catfight]
11/22/11, 1:08 AM
#12

11 jajo.  men vad skulle kunna hända? Hur kan en människa ändras så radikalt efter säg 5 år så att de skiljer sig ?

Och vad är det som säger att denne personen inte kan ändra tillbaka sig? Kanske göra allt till rätta med lite tid.

jag tycker att giftemål är för alltid. Det lovar man också i kyrkan.  Och om man överhuvudtaget har gjort slut förut så ska man inte gifta sig.

Men vi har nog delade meningar där. :D Det verkar för övrigt som att det bar aär du och jag vakna :D

madilicious
11/22/11, 1:08 AM
#13

10

Men och andra sidan är det som att inte tro på förhållande heller?  det är ju en sorts förhållande men på en annan nivå.

men förstår dig

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


Annons:
[Catfight]
11/22/11, 1:12 AM
#14

13 jo men i mina ögon ska giftemål vara för alltid. Ett förhllande kan ta slut. Men då har man och andra sidan inte avgett en massa löften som man bryter. Vad är vitsen med att lova något man inte kan hålla?

Så tänker jag =) .

[Jessica_91]
11/22/11, 1:26 AM
#15

Jag tror det som ibland händer för människor som varit ihop länge (gifta eller ej) är att de tappar gnistan och börjar känna sig mer som vänner, eller i värsta fall börjar tycka illa om varandra.

Jag tror att människor mer eller mindre utvecklas under hela livet. Man lär sig saker, träffar nya människor och får nya intressen. Man ändrar åsikter och växer förhoppningsvis som människa. Rätt vad det är så kommer en del på att de inte alls passar så bra ihop med sin partner längre.
I vissa fall tror jag folk ger upp för lätt, de saknar passion och tror inte att de kan reparera förhållandet.
Ibland kan säkert barn spela in också, man kanske upptäcker att partnern inte hjälper till tillräckligt mycket eller så är inte förhållandet starkt nog att klara av jobbet och stressen.

Så visst är det svårt att veta om man håller resten av livet eller ej, som ni säger så kan en del gifta sig efter några veckor och leva tillsammans hur länge som helst, medan andra gifter sig efter flera år och ändå skiljer sig kort där efter.

Men jag tror att om man varit ihop och bott tillsammans ett tag så kan man öka chanserna lite för att ett äktenskap ska kunna hålla. Glad

Honestyisdead
11/22/11, 1:38 AM
#16

Catfight; Det är inte ovanligt att folk växer ifrån varandra, att ens drömmar förändras och man plötsligt inte är på samma plan längre.

Tycker du att man ändå ska förbli gifta, även om man inte längre har de rätta känslorna för varandra? Även om man stretar åt olika håll?

Tanken är fin "tills döden skiljer oss åt", men verkligheten ser annorlunda ut. Man kan inte styra över sina känslor, och om man trots sina försök inte lyckas hålla känslorna vid liv, så tycker jag det är dumt att fortsätta vara gifta bara för att.

Man behöver inte lova saker man inte kan hålla när man gifter sig. Man kan själv skriva sina löften så att de passar en bra och inte lovar saker som ,ingen ,i min mening kan garantera att dom kan hålla. Som sagt, känslor går att arbeta på, men inte att styra.

Lovar man varandra evig kärlek lurar man sig själv tycker jag. Det FINNS evig kärlek, men man vet inte i förväg om den kärleken man har idag varar för evigt.

Men jag vet också att det finns de som tycker som du gör. Förstår det gör jag dock inte :) Men jag är väl en tråkig realist ;)

Sen håller jag med om att många ger upp för lätt idag. Väldigt tråkigt om man gifter sig med en som ger upp vid lite gropar på vägen. Man måste som sagt jobba för att ett förhållande ska fungera.

[Catfight]
11/22/11, 1:42 AM
#17

Äh du är inte en tråkig realist ! Haha. Realist kanske. men det är bättre att vara de än att vara opimist och pessimist. och orealist. Om de nu finns ett ord som heter så.

jag tycker om tanken "tills döden skiljer oss åt" . Och jag tror att det är så mellan mig och min kille. Men jag skulle nog inte ställa mig i en kyrka och lova det inför allt heligt som finns i en kyrka. Faktiskt. Då kan man lika gärna vara ogift.

Man kan ju lika gärna hålla ihop "tills döden skiljer oss åt" även fast man inte är gift:)

Honestyisdead
11/22/11, 1:47 AM
#18

Jag hoppas du har rätt i att det alltid kommer vara ni, och att ni alltid kommer vara lyckliga.

Men skulle det inte bli så lär du tänka på mig, realisten Flört

[Catfight]
11/22/11, 1:52 AM
#19

18 Hahaha ja de har du rätt i.  Ja kmr nog att tänka på dig då. Men jag har redan haft mina test förhållanden om man kan säga så.

Jag och min sambo har kärlek på en helt annan nivå. Jag har fortfarande fjärrillar i magen. Efter två och ett halvt år. och då har vi känt varandra i tre och ett halvt år.

Så från min sida kan jag nästan säga säkert att de kommer hålla. men å andra sidan så vet ja ju int om han kmr tröttna på mig xD

Honestyisdead
11/22/11, 1:59 AM
#20

Som sagt, time will tell :)

Annons:
MoaL
11/22/11, 5:24 AM
#21

Grattis Catfight! :)

Jag och min sambo har varit tillsammans i cirkus 5 år (jisses vad tiden går fort). Det var nog ingen förutom jag som trodde att det skulle hålla så länge. ^^ Och jag hoppas förstås att det håller fram till den dag någon av oss trillar av pinn. Jag älskar honom mer än allt annat i hela universum.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

PogoPedagog
11/22/11, 11:20 AM
#22

Det är märkligt det här med hur lång tid det tar i olika förhållanden innan man är säker och satsar på varandra(vad det innebär är ju olika, endel giftersig, andra skaffar barn osv). Jag kände mig tvärsäker på min sambo väldigt tidigt och vi flyttade ihop efter 4-5mån något sånt. Men vi är inte purunga 27/36 och inte sådana som hoppar in i förhållanden. Kräsna typer kanske helt enkelt.

[Catfight]
11/22/11, 12:55 PM
#23

22 Ja, Jag kan tycka att det är ganska viktigt att flytta ihop tidigt. (jag vet att dt låter knäppt) men annars kan man gå runt och vara tillsammans med någon i säg två år och sen när man väl flyttar ihop så krashar de helt.

Jag tror inte att man känner en person till hundra procent förän man bor ihop =)

MoaL
11/22/11, 8:03 PM
#24

Jag och min sambo flyttade ihop efter en vecka eller så. Jag har aldrig ångrat det en enda sekund. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[mejja]
11/22/11, 9:03 PM
#25

vi har vart tillsammans 16 år på juldagen, förlovade oss efter 9 månader, fick ett barn efter 10 år …giftemål snart kanske ;)

[mejja]
11/22/11, 9:04 PM
#26

..och GRATTIS till er förresten!! Glad

Sarah
11/22/11, 11:21 PM
#27

5 år tillsammans och snart 30 år gamla, giftemål och förlovning är ingen brådska :)

Annons:
[Mairah]
11/24/11, 1:29 PM
#28

Grattis! Glad

Jag anser att det är upp till var och en när man känner att man vill slå till och gifta sig. Konsten är att gifta sig av "rätt" orsak bara, att det är från hjärtat. Flört

snuttis
11/24/11, 7:12 PM
#29

Har varit ihop i 27 år. Förlovade oss när vi bott ihop 5 mån. Gifte oss den 18/8-2004 och då hade vi varit ihop i 20 år. Vi har inte märkt någon skillnad på att vara gift eller sambo.

SaraC
11/26/11, 12:42 AM
#30

Vi har varit tillsammans i 3,5 år.

Gifta oss kommer vi göra inom ganska snar framtid. Förlovning har vi struntat i.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maria
11/26/11, 9:52 AM
#31

#19 Grattis säger jag ocksåGlad

Tro mig jag kan fortfarande få fjärilar i magen efter 31 årFlört

Jag tillhör den där sorten som har gjort allt i "rätt ordning"

Vi förlovade oss efter ett år. Gifte oss efter tre år och efter fyra år kom sonen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niini
11/26/11, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Vi firade 7 år i torsdags, samtidigt har vi varit förlovade i 5½ år. 6 månader som gifta firade vi 21.11 :)

Tillsammans 24.11.2004
Förlovning 24.5.2006
Sambos 1.4.2007
Giftemål 21.5.2011

[Catfight]
11/26/11, 1:52 PM
#33

32 åh vilken fin bild ! :D

Niini
11/26/11, 2:06 PM
#34
Annons:
[Catfight]
11/27/11, 12:25 AM
#35

tack för alla svar ! Tycker det är så roligt att höra om folks förhållande. I och med att om man lever i ett bra förhållande så mår själen bättre ! :D

Honestyisdead
11/27/11, 12:27 AM
#36

#35 Själven mår bättre än närdå? Än när man är singel?

[Catfight]
11/27/11, 12:32 AM
#37

36 själen mår bättre av att ha någon att luta sig mot. en klippa. Sen finns det såklart vänner att luta sig mot. Familj kanske. Men jag upplever att min karl är min bästa vän och mitt allt. Han går inte ens att jämföra med vänner. =) Men det är ju individuellt.

Honestyisdead
11/27/11, 12:35 AM
#38

Precis min poäng :)
Alla behöver vi olika saker för att må bra. En del mår bäst med en partner, andra med vänner och en del med familjen.

Är ju inte alla som vill ha partners.

[Catfight]
11/27/11, 12:55 AM
#39

38 är du en av dem som inte vill ha partner? =)

Honestyisdead
11/27/11, 1:01 AM
#40

#39 Nej det är jag inte :)

Mona22
12/15/11, 9:41 AM
#41

Förlovning och giftemål är upp till var och en att bestämma men tycker det är riktigt konstigt att folk inte vågar gifta sig för de kanske inte håller men de kan fixa flera barn i stället. Ett äktenskap kan du komma ur om du verkligen måste men att bli förälder är för livetObestämd.

Vi blev tillsammans 6/1-03
Förlovade 6/3-04
Flyttade ihop 6/3-06  och
Gifte oss 6/7 -06.

Firar 9 år tillsammans i januari och självklart är det inte alltid lätt att vara 2 när man har olika åsikter men man får ju kompromissa ibland. Jag känner ingen förändring i förhållandet sen vi gifte oss utan det är lika underbart och jag har min bästa vän som älskade.

Annons:
pyromanen
12/15/11, 8:24 PM
#42

11,5 år.  Skaffade barn på direkten. Har alldrig förlovat oss. Gifte oss efter 8 år.  Finns inga regler om hur länge man ska vänta med det ena eller andra, men man behöver vara överens om vad det är dags för och när Skrattande

[swiss]
12/15/11, 8:47 PM
#43

1 år och 4 mån. :)

#23 Så känner jag också, jag vill gärna flytta ihop snart, men min kille tycker inte det spelar så stor roll om det dröjer. Även om vi varit med varandra nästan hela tiden så vet vi inte riktigt hur det är att verkligen bo tillsammans.

citytjejen
9/14/12, 9:48 AM
#44

Man gör det när och om det känns helt rätt! Vi gifte oss efter åtta månader tillsammans och det är det bästa jag gjort! Förlovning skippade vi då vi båda ser det som onödigt.

/Christina

fruktgumman
9/14/12, 9:54 AM
#45

Alla gör precis som dom vill. Vi har varit sambos i 13,5 år och är varken förlovade eller gifta och har inga barn

isafisa
9/14/12, 11:06 AM
#46

3 veckor är det nu, så varken förlovning eller giftermål är väl aktuellt just nu :) Men skulle det bli aktuellt om 6 mån så skulle jag nog inte tveka ;) Som det känns nu alltså :)

Emelie-E
9/14/12, 11:13 AM
#47

Vi började prata den 14/9-09 Träffades första gången den 19/9-09 Blev tillsammans den 27/9-09 Flyttade ihop rätt snart efter det och Han friade den 24/12-09 Gifte oss den 14/1-10 Och vår son föddes exakt tio månader senare, alltså 14/11-10 Så för oss gick allt rätt fort och vi har haft våra problem. Men nu har vi det bättre än någonsin :)

JoJo!
9/14/12, 12:29 PM
#48

Blev ihop 22 Juli 2007

Förlovade oss 6 Oktober 2007

Gifte oss 22 Juli 2008

Annons:
drika
9/14/12, 8:02 PM
#49

Haft förhållande i fem år:) Jag tycker det viktigaste är att man vet att vardagen funkar tillsammans, förlovning kan man göra efter ett par år sen vara förlovade lite är inget fel, ska man vara tillsammans resten av livet behöver man inte ha bråttom:) Jag och min sambo har flyttat ihop nu och de funkar bra:)

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: