Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 2025 ggr
[TrevorS]
2011-11-27 21:21

När är det okey att bli ihop?

När tycker du det är okey att bli ihop med någon efter första träffen?

Annons:
[TrevorS]
2011-11-27 21:22
#1

2-5 månader tycker jag låter helt okey, men tycker inte man ska stressa, vad tycker ni? Skrattande

hus-musen
2011-11-27 21:26
#2

Med en del människor klickar man ju bara, så ser inga problem med att bli tillsammans omgående.
Andra gånger bör man lära känna varandra ett tag och se hur känslorna antingen kommer eller försvinner.

Tycker inte att det finns någon bestämd tidsrymd, att bli tillsammans är inte någon stor sak heller. Förlovning eller giftermål däremot ska man ha väntetid på.

Qui dormit, non peccat

 


Wand
2011-11-27 21:27
#3

Jag svarade samma dag, enbart för att jag inte ens träffade min pojkvän innan vi blev tillsammans. 

Jag tycker att man ska prata och lära känna varandra innan, så om det är första gången man ens får nys om personens existens så tycker jag det inte. Men har man t.ex pratat i någon månad före så tycker jag det.

För mig kommer kärlekskänslorna naturligt, och om jag inte känner någon antydan till känslor från början så kommer det inte i efterhand heller.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[TrevorS]
2011-11-27 21:34
#4

Min första partner var vi bara vänner, hade ingen av oss känslor, men så efter några år sa det bara poff. Flört Men min nuvarade har vi haft ett förhållande i mer än 3 år, vi blev ihop nästan samma dag.

Honestyisdead
2011-11-27 21:38
#5

Håller med hus-musen :)

[TrevorS]
2011-11-27 22:16
#6

Håller också med hus-musen angående giftemål. Skrattande

Annons:
[Ninjakossan]
2011-11-27 22:22
#7

Varför måste man dejta för att bli tillsammans? :s Jag och min sambo gick på vår första "dejt" när vi varit tillsammans i över ett år och flyttat ihop.

Jag blir förvirrad av fenomenet "att dejta". Vad är det? Vad definierar en dejt? Det känns som en modegrej som vi sett i filmer och tv-serier och som alla vill göra, det där att bli utbjuden/bjuda ut på middag och bio eller till en nöjespark eller vad som helst. Känslan jag får av ordet "dejt" är rätt stel och forcerad. Räknas det som en dejt om man säger "Hallå, ska vi gå på bio ikväll eller?"? Vad är en dejt och vad är inte en dejt? Är det bara ett modeord för att umgås med kärleksintentioner?

Wand
2011-11-27 22:40
#8

#7 Jag tror itne att det är så populärt att dejta i Sverige i dagsläget. Det kanske inte är det någon annanstans heller, men har verkligen aldrig uppfattat någon i min närhet som en dejtare, liksom. 

En dejt är väl formellt sett då man går ut och gör något tillsammans, men med en mer romantisk eller sexuell antydan. 

Jag har dock aldrig varit på en riktig dejt tycker jag, eller ja, jag har ju varit ute med min pojkvän och ätit och sådant några gånger, men det räknas inte till dejt tycker jag. Vet inte riktigt varför man dejtar. Känns rätt lame.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Ninjakossan]
2011-11-27 23:02
#9

#8 Jag upplever det som det ökar i popularitet att dejta. Även om jag inte direkt känner någon som gör det så tycker jag mig höra om det allt oftare, som i denna tråden. Istället för att fråga "Hur länge bör man känna varandra innan man kan bli ihop?" så ställs frågan "Hur lång tid efter första dejten kan man bli ihop?". Det förvirrar mig.

Det finns ju alltid en sexuell och/eller romantisk intention när man umgås med någon man gillar, men det kan ju inte bli en dejt bara för att man umgås? Varje gång jag var i närheten av min sambo när allt var pinfärskt och man inte riktigt visste om man var tillsammans eller inte så fanns det ALLTID en avsikt att man skulle hoppa i säng eller få en kärleksbetygelse. Men jag har aldrig upplevt det som att vi dejtat, bara… Umgåtts.

Jag vet inte, jag kanske är bakom flötet som inte förstår mig på sådant här. =(

Sarah
2011-11-28 01:21
#10

Att dejta är ju inte att gå ut på klassiska dejter… det är att hänga med lite romantik :) när ja är singel träffar jag folk, vi hänger, fikar, shoppar, träffar kompisar etc. Men inga middagar eller bio eller liknande. Hänger helt enkelt fast med en del fysiskt. Iaf i Stockholm är det att dejta. Mne, till ämnet, jag vil hänga med ngn ett tag innan jag blir tillsammans. Min kille och jag dejtade i några månader innan jag frågade chans ;)

Rustibus
2011-11-28 08:15
#11

Får en känsla av att detta med dejting och förhållanden skiljer sig en del åt beroende på hur gammal man är och hur mycket erfarenheter man har. Glad

pyromanen
2011-11-28 08:52
#12

Svårt att svara på frågan för jag vet inte vad som menas med "bli ihop". Och jag r inte säker på att alla menar samma sak.

Har man lovat varandra något t.ex. om man är ihop. Eller har man sagt "nu är vi ihop"?

Har snarare upplevt det som nånting successivt, gradvist. Man har träffats, velat träffas igen och igen och när det känns som att det börjar bli nånting som inte bara var tillfälligt, då kanske jag skulle kalla det att man är ihop, utan att det för den sakens skull är möjligt att säga exakt när det inträffade? (eller så är det jag som är gammal och vanorna ser anorlunda ut nu he he).

Kryssade i altwrnativ 1, samma dag. Dock skulle jag inte själv veta det förrän efter ett tag att det var från dag 1. Dag 1 kan man ju faktiskt inte veta vad som händer om en vecka. Men när veckan gått och man ser att man följts åt sedan dag 1, då skulle jag kunna kalla det att man varit ihop sedan dag 1.

Sarah
2011-11-28 13:01
#13

Tycker att defenitionen av att bli ihop är efter man har "snacket". Vad vill du, vart står vi, ska vi vara monogama typ.

Annons:
Katti
2011-11-28 13:10
#14

Om man med "första dejten" menar första gången man träffas och med "bli ihop" menar när man uttalat bestämmer sig för att vara ett par så vill jag att det går någon månad däremellan. Minst. Och självklart inget sex innan man "är ihop"! För mig alltså, andra gör som de vill!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sarah
2011-11-28 13:32
#15

Jag känner tvärtom :) självklart sex innan man blir tillsammans. Vill inte köpa grisen i säcken. Med vissa funkar inte sexet och stämmer inte kemin är det stor chans att det aldrig blir riktigt bra. Då kommer det inte hålla i längden. Jag har valt att avsluta dejtande efter att jag insett att sexet inte fungerar.

Känner ett par som varit tillsammans länge och är gifta sen några år tillbaka. De har alltid haft dåligt sex och nu tio år senare är det anledningen till att de gör slut. Jag tror att det lätt blir så om inte rätt kemi finns från början.

Katti
2011-11-28 18:45
#16

Tvärtom var det ja! För jag skulle bara känna mig oerhört tom om jag legat med någon som det snart visar sig att jag inte har speciellt mycket gemensamt med. Att inte åsikter och värderingar stämmer. Och då kan sexet ha varit hur bra som helst, det är inget värt om inte resten stämmer!

Om jag nu hittar min själsfrände och inte sexet skulle funka till 100% så är det något man får jobba på tillsammans tycker jag! It takes two to tango Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2011-11-28 18:52
#17

#16 Tänker som du gör!

JustMySelf
2011-11-28 18:58
#18

Jag skulle tycka att det kändes lite konstigt att vara tillsammans men någon man inte ens känt kanske typ… 2-3 veckor, minst. Och tillsammans tycker jag inte att man är förrän man har bestämt att man är det.

Till skillnad från de flesta andra som skrivit här älskar jag att dejta. Det är inte vart man träffas som spelar roll, utan mer känslorna och på vilket sätt man träffas. Jag älskar att vara lite smånervös innan jag ska träffa någon jag tycker är lite speciell, planera mina kläder flera dagar i förväg och jag tycker det är lite sött när det verkligen känns som att en kille "bjuder ut" en

Glad

Jetaime
2011-11-28 19:49
#19

Tycker inte det finns någon direkt gräns. Det beror lite på hur man känner liksom . Men skulle nog inte räkna efter första träffen eller så. Fast har man känt varandra sen innan .. hm

Sarah
2011-11-28 21:51
#20

Nu sa jag ju inte att inte allt annat ska kännas ok oxå innan man blir tillsammans :) jag älskar singellivet och dejtandet så det har aldrig varit någon brådska att kasta mig in i något. Sen behöver inte sexet vara fantastiskt, men jag ger mig inte in i en relation med någon där det känns hopplöst, då finns det bättre alternativ. Jag träffade som ex en skitbra kille, vi hade jättekul, men sexet var totalkatastrof. Det var så uselt att jag hellre var utan det. Gjorde att min attraktion till honom blev lika med noll. Han hamnade i vänfacket. Hittar hellre någon där det finns båda. Hade jag inte haft sex med honom innan hade jag blivit tillsammans med honom och vi hade glidit isär efter ett tag. Det hade aldrig fungerat i längden. Nu har han barn och är lycklig och jag är lycklig, vi hade inte kunnat hitta det tillsammans.

Annons:
Zizza
2011-11-30 17:53
#21

Jag tycker det är okej när som helst, så tog "Samma dag". Jag menar är det kärlek i första ögonkastet eller inte.. det är något vi inte kan påverka :) go for it!

Mvh. Sanne & Djuren

Gur4m1
2011-11-30 17:59
#22

Man blir ihop när man blir ihop :D Tagit 1 dag eller flera veckor för mig. Men av egen erfarenhet är det där jag låtit det ta mer tid att verkligen känna efter- varit de relationer som fungerat bäst och varat längst, för egen del. Tror inte det finns något som är det "rätta", man måste känna det själv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Fridaaaa
2011-11-30 18:04
#23

Upp till var och en!

Redan efter 1 dagen tycker jag är helt okej
Jag & mitt ex blev tillsammans efter 1a dejten, likaså med min nuvarande. Detta har hållt i lite mer än 4 år nu :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wera]
2011-11-30 21:18
#24

Helt olika, jag tycker dock inte riktigt det känns okej att se sig själv som ett par redan efter första träffen, det känns lite "för snabbt" och ivrigt, då känner man inte varandra, om man inte har varit vänner länge eller skrivit/pratat med varandra mycket innan. Därför valde jag 1 månad, sen kan man ju vänta med att göra det "offeciellt" och bara se sig själv som upptagen redan första dagen (att man ex. inte träffar andra) till efter kanske 2-5 månader om man fortfarande är osäker eller att man anser att man bör ta det lugnt (man kanske har för mycket att göra, eller en osäker framtid, ex. om man ska flytta, studera osv). Jag tycker det varierar beroende på ålder också, de yngre går ofta fortare fram.

examynia
2011-11-30 22:55
#25

jag tycker att de är okej när de känns rätt.. å att båda står på samma plan så inte den ena tycker att man är ihop å inte den andra.. så som sagt man kanske ska "sncka" innan så ma vet var man står.. jag å min sambo blev tillsammans efter att vi setts dygnet runt i en vecka så..

[aammE]
2011-12-01 03:37
#26

Håller med #15.

[Spööket]
2011-12-12 18:11
#27

Jag & min nuvarande blev tillsammans efter 1 vecka. Vi är fortfarande tillsammans efter 4 år och 3 månader :)

Annons:
[KatjaH]
2012-09-14 00:29
#28

Det beror ju helt på vad och hur mycket man känner för varandra!

fruktgumman
2012-09-14 07:48
#29

Samma dag efter 5 timmar var vi ett par. Har hållit 13,5 år

Fridaaaa
2012-09-14 07:51
#30

#29 Inte dåligt! Skrattande

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IdaT
2012-09-14 09:30
#31

När det känns rätt tycker jag att man kan bli ihop, det går inte att sätta en tidsrymd på det som är "okej".

Jag och min pojkvän blev tillsammans fyra dagar efter att vi träffades första gången. Men vi har helta tiden varit som ett par, kunnat prata med varandra om allt väldigt naturligt. Enda gången det mellan oss har blivit en pinsam/krystad stämning var första kvällen, när vi hade slut på samtalsämnen och det blev väldigt uppenbart att första kyssen låg i luften…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

PiganX
2012-09-14 15:44
#32

Jag svarade "samma dag" för att det inte fanns något alternativ som passade mig.

Man kan bli tillsammans när man känner att det är ok, är helt olika från person till person. Vissa klickar det med, andra inte.

littlemetoday
2012-09-14 17:07
#33

Vi hade gått i samma klass i 2 år och var bra kompisar innan vi kom på att vi var kära också

Upp till toppen
Annons: