Annons:
Etikettkänslor
Läst 4735 ggr
Honestyisdead
2011-12-19 20:35

Att ta emot komplimanger

Är du bra på att ta emot komplimanger?

Annons:
Maria
2011-12-19 20:36
#1

Japp, jag bara suger åt migSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

examynia
2011-12-19 20:38
#2

nä jag har lite problem med de faktiskt.. men jag tackar väl efter att jag fått ätnka efter lite men annars har jag lite svårt att lita på om  folk menar de dom säger eller inte.. sambon har jag lärt mig att ta ifrån men är de en dålig dag så har jag svårt även där

Honestyisdead
2011-12-19 20:38
#3

Härligt bumbleboo Cool

Självhar jag blivit bättre på det. Förr trodde jag ju inte på vad folk sa, så jag skämtade bort det eller bortförklarade det.

Nu kan jag uppriktigt säga tack många gånger.

Sweelin
2011-12-19 20:38
#4

Jag är ännu bättre på att ta emot de negativa!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Honestyisdead
2011-12-19 20:39
#5

#4 Komplimanger är inte negativa. Eller vad menar du?

Maria
2011-12-19 20:39
#6

Jag tror att det kan ha med åldern att göra en aning. Förr när jag var yngre så var det svårare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sweelin
2011-12-19 20:41
#7

#5 Jag tar emot positiva kommentarer, men är ännu bättre på att ta emot de negativa.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Honestyisdead
2011-12-19 20:50
#8

#7 Okey, men nu gällde frågan inte kommentarer utan komplimanger :) Men då uppfattar jag det som att du kan ta emot komplimanger.

[Jessica_91]
2011-12-19 23:02
#9

Det är olika dagar. Ibland blir jag jätte kluven när någon ger mig en komplimang, speciellt för en bild på nätet. Om jag säger "Tack!" så kanske någon som känner mig irl tänker "men hallå, så fin är hon ju inte på riktigt, tror hon att hon är snygg eller?", om jag inte svarar något allt så verkar jag uppstucken och om jag kommer med bortförklaringar så verkar jag bara jobbig eller låtsas vara blygsam för att fiska mer komplimanger.

Helt idiotiskt tänk, jag vet, men vissa dagar är jag sån. Ofta försöker jag ta till mig komplimanger och låter mig bli glad över det. Man får liksom öva upp sig lite, försöka att inte göra allt så komplicerat. Även om det är lättare sagt än gjort vissa dagar ^^.

Lamina
2011-12-20 02:05
#10

Nej, jag klarar inte av komplimanger. Oftast missar jag dom helt, jag har fullt upp med att koncentrera mig på att bara umgås. Lika bra det, för det är sällan jag faktiskt tror på någon som säger en komplimang.

På nätet kan jag ta komplimanger, då blir jag bara glad. Och dom få gånger jag lagt ner tid och energi på något jag verkligen är stolt över, då väntar jag mig ju komplimanger och blir jätteglad när jag får dom. Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lintill101
2011-12-22 00:31
#11

JAg börjar bli bättre på att ta komplimanger. Fast bara dom jag kan hålla med om. Men säger tack när jag får några iaf

artdesiu
2011-12-22 01:26
#12

Det beror lite på hur man menar, jag kan ta emot dem för det mesta, men kan sällan ta åt mig.
Jag tycker det är jobbigt att få komplimanger och beröm, det känns stressande och som att man hamnar så mycket i fokus. Sen är det svårt att ta det på allvar. Tar hellre kritik än beröm, eftersom det är lättare att hantera. Antar att det har med dåligt självförtroende/självkänsla att göra. Får försöka jobba på det :)

pyromanen
2011-12-22 15:17
#13

Har blivit lite bättre, men inte bra på det.  Tycker ofta det blir genant på något vis. Oftast blir jag ju änddå glad, särskild efteråt när jag tänker på vad nån sagt, men just i situationen blir jag beklämt och blyg och försöker ofta byta ämne snabbt för att slippa ifrån situationen. men som sagt, lite bättre har jag blivit på att hantera det. Bäst går det när det positiva kommer från min aman eller andra närstående. Svårare med andra.

Annons:
[Nidlo.]
2011-12-22 15:25
#14

Tror att jag kan bli lite irriterad av att få komplimanger, eller när någon säger att de håller med mig Skäms

Haha..

[Mairah]
2011-12-23 14:26
#15

Har blivit bättre på det när jag blivit äldre Glad

JustMySelf
2011-12-23 18:35
#16

Det beror på vem de är ifrån. Om det är från en nära kompis eller en kille som jag litar på och som jag vet bryr sig om mig, så brukar jag kunna ta emot dom.

Om någon jag inte känner så bra ger mig en komplimang så har jag svårare att ta emot den, och samma sak om det är någon jag vet kastar komplimanger till höger och vänster, då känns det inte som att det inte är lika meningsfullt.

[Fiction]
2011-12-23 22:31
#17

Jodå, jag tycker att jag är bra på att ta emot komplimanger. Jag brukar tacka och visa genuin glädje, samt återgälda dem i vissa fall.

Har lite svårt för folk som viftar bort komplimanger och inte tar dem till sig; i mina ögon, är det finaste man kan göra när man får en komplimang att visa att man blir glad av den.

[Nidlo.]
2011-12-24 01:25
#18

#17: Svårt att visa genuin glädje för en komplimang samtidigt som att man ska visa glädje. Det går inte ihop för mig.

Honestyisdead
2011-12-24 13:56
#19

#18 Och var står det att man ska något?

[Nidlo.]
2011-12-24 18:02
#20

Då Fiction "har lite svårt" för folk som inte tar komplimanger till sig förutsätter jag att han/hon tycker att man ska ta emot komplimanger.

Annons:
[Fiction]
2011-12-25 17:47
#21

#20 Nej, man måste absolut ingenting - det är upp till var och en. Däremot tycker jag att det är fånigt (kanske även lite "fult") att tvångsmässigt vifta bort alla komplimanger med en påklistrad, politiskt korrekt jante-ödmjukhet i stil med "äsch, den här gamla trasan" och dylika kommentarer.

Spelad glädje är dock inget jag förespråkar; håller man inte med kan man säga "tack, kul att du tycker det, men själv tycker jag att…".

[GIKmio]
2011-12-25 20:33
#22

Jag är bättre på att ge komplimanger och tycker bättre om att göra andra glada. På nätet får man sällan komplimanger. I verkliga livet kan det hända då och då. Men svenskar är ganska dåliga på att ge varandra komplimanger.Och gör man det så är det för det yttre och glömmer dom fina inre egenskaperna.

Vyer
2011-12-25 21:47
#23

Nej, jag känner mig lite obekväm av komplimanger och vet aldrig vad jag ska svara. Jag ogillar främst när människor ger "ytliga" komplimanger gällande utseende/kläder, dessa gör mig obekväm och jag är hellre utan dem. 
Komplimanger gällande egenskaper gör mig glad med generad.

Komplimanger/positivt kritik gällande saker jag skapat har jag också svårt ta till mg, jag är ganska självkritiskt och blir sällan nöjd med mina alster och tror att folk bara försöker vara snälla/peppande.


SaraC
2011-12-25 23:43
#24

Jag tycker också att det är lite svårt, även om jag har blivit bättre med åren. Men jag tackar alltid, håller inte på och försöka vifta bort det eller liknande som när jag var yngre.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Nidlo.]
2011-12-29 16:32
#25

#21 Man behöver ju inte vifta bort det, håller med om det. Men känner man att komplimangen inte passade, eller att man inte kan ta den till sig…då är det ju inget fel att inte bli glad.

[Fiction]
2011-12-29 21:12
#26

#25 Självfallet. :)

Jetaime
2011-12-29 21:18
#27

Helt värdelös rent ut sagt. Antingen säger jag imot eller så lossas jag lite som att jag inte hör eller "mmm:ar" lite… och pratar bort det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: