Annons:
Etikettfamilj
Läst 3710 ggr
Anonym
Anonym
12/22/11, 3:25 PM

Hur ska man gå till väga??

Hej!

Har varit tillsammans med en man nu i 1½ månad, han har 2 småbarn vilka jag gillar jätte mycket! Officiellt är han int skild än men de har varit separerade med "frun" en längre tid…

Nu har "frun" haft problem med att jag träffar barnen men allt har gått helt ok fast det varit stridigheter…

MEN nu har hon hittat på att han inte ska få träffa barnen eftersom jag finns i huset…

Vi är jätte kära och vill verkligen inte ge upp kampen men tillika har jag sagt till honom att jag inte vill stå mellan honom och barnen och att jag försvinner ur deras liv om "frun" hittar på nåt sånt här…

Men nu vet jag inte vad jag ska göra, han är inte heller klok på situationen eftersom han verkligen gillar mig oxå…

Har någon varit med om liknande? hur har det löst sig? har det ens gått att reda ut? Hur skulle ni agera i denna situation??

De har delad vårdnad och enligt mig har hon INTE rätt till att neka barnen att träffa sin far men men… Blir allt bara värre om man kontaktar socialen eller nåt??

Annons:
81an
12/22/11, 6:53 PM
#1

barnen ska självklart få träffa sin pappa.  det ät bara om han anses vara en dålig förälder som han inte ska få träffa sina barn. men han verkar va en bra pappa så hon kan inte ta ifrån honom barnen.  hon är nog bara svartsjuk att barnen ska tycka om dej mer. det är känsligt med skilsmässa. kanske du ska försöka prata med henne så kanske det blir bättre?  hoppas det löser sej! kram

<3 kärlek <3

Anonym
Anonym
12/22/11, 9:49 PM
#2

Mannen i fråga önskar att jag inte tar kontakt med frun… Hon är av den åsikten att han är en dålig pappa och träffar barnen för lite?!?!! den logiken fattar inte jag eftersom hon inte vill lämna barnen hos honom???

Hon undrar om han inte är kapabel att ta hand om barnen själv och att jag därför finns här… Och att jag är här påverkar hans kvalitetstid med barnen… nu är det ju inte så att han håller mig i handen när de är här, vi är alla fyra tillsammans och grejar en massa kul!

Barnen bor med mamman men det är bestämt att barnen hämtas på dagiset av pappa tisdag och torsdag och åker hem till mamma på kvällen, och så hämtar han dem på söndag morgon och hem på kvällen…

Det är lite rörigt men hon ska ha barnen hemma alla nätter, på veckorna skulle det inte passa att ha dem övernatt eftersom mannen börjar arbetet så tidigt och dagiset öppnar senare… men helger…

Honestyisdead
12/22/11, 11:44 PM
#3

Om hon nekar barnen att få träffa sin pappa borde ni ju kunna anmäla det. Har dom delad vårdnad så har dom.

Anonym
Anonym
12/23/11, 9:30 AM
#4

Jo vi kan anmäla, men det finns en risk att hon kräver att få hälften av huset eller nåt annat fanstyg… Förrän skilsmässan träder i kraft måste vi försöka hålla henne "nöjd" vilket är väldigt svårt…

pyromanen
12/23/11, 10:07 AM
#5

Tror inte alls det är bra att anmäla eller bråka i nuläget. Separationen är fortfarande rätt färsk och skilsmässa och bodelning inte klart.  Tror det bästa man kan göra nu är att ligga lågt och vara väldigt diplomatisk. Just nu kanske du inte måsta vara i huset just dom gångarna barnen ska komma. Det verkar ju vara rätt lite tid barnen är hos pappan, så det överlever nog eran relation.  Efterhand kan du vara där ibland och senare såklart hur mycket som hälst, barnens mamma kan ju inte gärna förhindra pappan i att träffa någon ny!  Om ni dessutom gör saker allihopa så är det bara bra för barnen att han träffat en ny - det innebär ju en til vuxen att ha en förhoppningsvis bra o trevlig relation med.

Låter mellan raderna som att pappan skulle vilja ha barnen hos sig mer? Och att mamman tycker han inte gör sin del?  Det låter lite motsägelsefult och får mig att fundera på om det vore bra att se över "skemat" för att komma fram till en lösning som båda tycker är ok och inte ska behöva gå runt och vara bittra på den andra över fördelningen.  Om de inte själva kan göra det så tag hjälp med den biten.  meeen det var ju inte ett råd till dig utan till din käreste och hans före detta

Rustibus
12/23/11, 1:06 PM
#6

Du nämner att barnen inte kan sova hos pappan för att han börjar jobba tidigt. I många kommuner så är det så att förskolorna ska anpassa öppettider så gott det går till vilka arbetstider föräldrarna har. Så kolla upp hur det funkar i eran kommun,kanske dagis kan öppna tidigare om ni behöver det?

Annons:
Maria
12/23/11, 4:37 PM
#7

Jag tycker nog också att du ska försöka ligga lite lågt ännu. Ni har bara varit tillsammans 1 1/2 månad och hans skillsmässa har inte gått igenom ännu så jag kan tänka mig att det är "skarpt läge".

Det brukar i allmänhet ge sig med tiden men försök att håll en låg profil så här i början.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
12/23/11, 5:28 PM
#8

Ligger lågt jo =)

Hon tycker att barnen är hos pappa för lite och han skulle gärna ha dem mer men frun tillåter inte det så hennes tal går i kors…

Klart jag inte behöver vara i huset när barnen är här, problemet är att hans fru inte gillar att han alls hittat någon ny! Det finns ju en CHANS att jag är här, oberoende om jag är eller inte…

Maria
12/23/11, 5:44 PM
#9

#8 Nu har jag ingen aning om vad som ligger till grund för skilsmässan men det är inget ovanligt att ett ex reagerar negativt när någon träffar en ny. Framförallt i början och om det är barn inblandat så är det lätt att skylla på barnen att det går för fort fram osv.

Som sagt så brukar sådana här problem ge sig med tiden och ert förhållande är ju ganska färskt så att hans ex inte gillar det kanske är ganska naturligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
12/23/11, 9:26 PM
#10

Grunden för skilsmässan är att HON var otrogen över 1år och ville skiljas… Men kanske det inte är kul mer när han inte dög åt henne och nu märker att han duger mycket bra åt nån annan…

Åsa S
12/23/11, 10:42 PM
#11

jo är ju kanske så att hon är avundsjuk kan ju vara kul med nån ny som man  bara gör kul saker ihop med men är ju en annan sak att dela en vardag med nån annan kanske hon inte fattade det utan hade kul med nån i 1år och aldrig testade att dela vardag med honom och nu är hon avundsjuk nån annan  vill dela en vardag med den killen hon har barn med

pyromanen
12/24/11, 8:17 AM
#12

Jo, visst finns det mycket man kan spekulera på både om avundsjuka, att tro man kan bestämma om sin före detta, att ha kvar nån idé om att pappan är en dålig pappa och samtidigt vilja ha kvar en sned fördelning. Samtidigt, oavsett hur orimlig eller konstig hon är så är det jätteviktigt för barnens bästa att ha så bra relation som möjligt med mamman, man får inse att man kommer behöver samarbeta med den kvinnan ända tills barnen blir vuxna, så att sätta saker på sin spets kan sabba mycket för samarbetet lång tid framöver. Därför jag förespråkar ligga lågt och vara mycket diplomatisk.

Anonym
Anonym
12/25/11, 1:01 PM
#13

jo det är klart att barnen ska ha en bra relation till mamman! Hon är säkert en mycket bra mor men i det här läget är hon ganska rörig och kanske inte klarar av att tänka på endast barnens bästa… Jag skulle gärna bli bekant med henne så vi kunde samarbeta men hon vägrar träffa mig och hon gör samarbetet med pappan väldigt svårt… han försöker allt han kan att hålla sig lugn och försöka komma överens men det är ju tyvärr så att det behövs 2 människor som är villiga att samarbeta…

Annons:
pyromanen
12/25/11, 2:45 PM
#14

Bra att han försöker så gott han kan.  Om hon inte medverkar till att hitta bästa lösningarna för barnen, då är ett förslag att ta hjälp!  Familjerådgivare kan hjälpa till med att hålla dialogen igång och kontruktiv.  Om pappan känner att det inte funkar kommunicera med mamman så pass som skulle behövas, då föreslår jag honom att han tar kontakt med en familjerådgivare och ber om hjälp.  Ett proffs är en neutral person, vilket kan vara avgörande för att få kommunikationen på rätt köl. Du är allt annat än neutral i hennes ögon så i läget som det verkar vara nu, så gör du nog bäst nytta genom att hålla dig utanför deras kommunikation.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: