Annons:
Etikettförhållande
Läst 22823 ggr
sarlna
2012-04-26 14:09

25 års åldersskillnad

Jag har träffat en man i ungefär 1 år som är 25 år äldre än mig.. Jag är i 20 års åldern och han ä 45+

Mitt problem är att jag är för rädd för vad andra ska tycka om vi börjar visa vårat förhållande offentligt..

Det är redan många som misstänker att vi har något ihop och det har inte varit några positiva reaktioner då.

Finns det någon mer där ute som är/har varit i en liknande situation?

Annons:
[SallysPigge]
2012-04-26 14:13
#1

Åldern ska inte spela någon roll alls. Är man Kär så är man. :-)

Nu är det inga 25 års skillnad men jag är 8 år äldre än min sambo och det fungerar fint. :-) Min mamma sa emot men jag brydde mig inte och vi har  nu varit tillsammans i 10 år :-D

sarlna
2012-04-26 14:14
#2

Tack för ditt svar! Vet att åldern inte ska ha någon betydelse och jag tänker inte på åldersskillnaden när vi är med varandra.. Men båda blir så frustrerade av att inte riktigt våga visa våran kärlek offentligt..

Vet inte riktigt vad vi ska göra för att komma över den där rädslan för vad andra ska tycka..

oroligtjej
2012-04-26 14:19
#3

Min sambo är 25 år äldre.  Självklart  kan det finnas folk som har olika åsikter om ert förhållande men det är inget att bry sig om. Det är ni som ska leva tillsammans och trivs ni så är det bra så.

sarlna
2012-04-26 14:23
#4

oroligtjej - Hade ni några problem att berätta det för familj och vänner?

oroligtjej
2012-04-26 14:33
#5

Mina föräldrar blev nog mest förvånade men det funkar jättebra nu. Övrigt släkt och vänner har tagit det bra också.

De ser ju att vi är lyckliga, då är de också glada :)

Det var en av mina väninnor som hade svårt för att jag träffat en såpass mycket äldre. Tyvärr har vi ingen kontakt längre, hon hade alltid negativa kommentarer att komma med såfort vi sågs och det orkade jag inte med

[Malin3033]
2012-04-26 14:41
#6

Säger så här: Om det "enda" ni ska behöva stå ut med i erat förhållande är folks fördomar och förutfattade meningar så har ni nog ett väldigt problemfritt förhållande jämfört med många andra!

Personnumret är bara en siffra, det är en person man blir kär i!

Själv dejtar jag en 14 år äldre man men vi har bara mött positiva reaktioner även om de flesta höjde ögonbrynet först.

Annons:
hus-musen
2012-04-26 21:13
#7

Åldern har i regel ingen betydelse så länge båda personerna är vuxna och har ett utbyte av varandra.
Så funkar det för er så håll huvudet högt och skit i vad andra tycker! Det finns alltid folk som har en åsikt.

Qui dormit, non peccat

 


dextrosol
2012-04-26 22:01
#8

Varför skulle det vara pinsamt att ha en relation med en kille som är 25 år äldre än dig själv?

Fler och fler är ihop med äldre, vissa med personer där det är mer än 25 års skillnad.

hus-musen
2012-04-26 22:10
#9

#8 Jo men jag kan faktiskt förstå det ändå, en man som är 25 år äldre än mig skulle kunna vara min pappa. Lägg på 12 år till så har du min mormors ålder. Nu är visserligen min mormor rätt ung fortfarande men ändå.

Qui dormit, non peccat

 


dextrosol
2012-04-26 22:13
#10

#9 Jo, men det är nog där som ordspråket (eller vad det är) "Kärleken är både blind och galen" kommer in Flört

hus-musen
2012-04-26 22:33
#11

#10 Hahaha ja de skulle vara det då Skrattande

Qui dormit, non peccat

 


viktoria91
2012-04-27 08:55
#12

En kompis till mig är tsm med en som är ca 20 år äldre än henne. Så länge dem är lyckliga bryr jag mig inte och säger änget fast jag personligen tycker det är äckligt då det skulle kunna vara hennes pappa.

[FruStein]
2012-04-27 20:37
#13

Problem som jag tror kan uppstå är att när man tillhör olika generationer så har man ofta olika referensramar och är uppväxt med olika normer. Det är problem som mina föräldrar haft och det skiljer 13 år mellan dem.

Annons:
MoaL
2012-04-28 11:34
#14

#0 Min sambo är 17 år äldre än mig, och det har aldrig varit några problem alls varken med oss eller med omgivningen. Tvärtom, han är den finaste människan jag känner. :) Vi blev tillsammans några månader innan min 18-årsdag och nu är jag 23, så vi har varit tillsammans i 5½ år, och förhoppningsvis har vi många år framför oss också. ^^
Strunta i vad andra säger. Visst finns det de som alltid ska störa sig och komma med idiotiska kommentarer, men så länge ni är lyckliga tillsammans ska ni inte bry er om vad andra säger. Det är du som ska leva ditt liv, låt inte andras fördomar och åsikter styra dig, det kommer bara att göra dig olycklig i slutändan.

#13 13 år är inte någon ny generation, en generation brukar normalt sett räknas om 20 år eller mer. Sedan brukar det ändå inte vara några problem annat än de personliga som uppkommer om människor inte passar tillsammans med varandra, och då spelar det ingen roll vilken ålder de olika personerna har.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[FruStein]
2012-04-28 14:39
#15

#14 Man kan räkna olika när det gäller generationer. Ser man t.ex. till uppdelningen Generation X och Generation Y så handlar det om ett årtionde var.

Jag märker att du inte är intresserad av att läsa om människor som inte delar dina positiva erfarenheter av stora åldersskillnader så det lämnar jag.

MoaL
2012-04-28 15:34
#16

#15 Normalt sett räknar man en generation som den tid det tar för en person att reproducera sig, vilket alltså betyder 20-30 år. Att räkna i 60-, 70-, 80-tal och så vidare (vilket ju är den andra metoden) som generation är ganska missvisande när man pratar om människor, tycker i varje fall jag. Det skulle betyda att jag och min bror tillhör olika generationer, eftersom jag är 89:a och han är 91:a. Det skiljer mindre än två år mellan oss, och så mycket hinner inte hända på några år när vi pratar människor. När man däremot pratar teknik, medicin och så vidare så är det mer rättvisande att använda uttrycket generation om tio-årsperioder. Men visst KAN man säga som du också, men det är inte det vanligaste sättet att räkna.

Naturligtvis finns det personer som har dåliga erfarenheter, men då är det inte heller personer som passar samman. Inse att det inte har med ålder att göra, utan med personlighet och personkemi, intressen och så vidare. Det finns exakt hur många som helst som är i samma ålder där förhållandet inte alls fungerar, vad ska du skylla på då? Åldern betyder ingenting eftersom alla människor är olika, oavsett hur många år de har levt. Jag vet 12-åringar som är mer mogna, vettiga, lugna och sansade än 45-åringar, så att komma och säga att just ÅLDERN har någon betydelse är bara strunt. Det har helt och hållet att göra med personlighet. Alla lever sina liv olika och passar därmed ihop med olika personer.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Mairah]
2012-04-28 20:37
#17

Kärleken har ingen ålder. Funkar erat förhållande och ni är lyckliga, så skit i vad andra säger och tycker.  Glad

[FruStein]
2012-04-28 23:20
#18

#16 Du har redan bestämt dig för hur det ser ut så jag lämnar den här diskussionen.

sokervanner
2012-04-29 22:13
#19

nej, men man ska ju aldrig bry sig om vad andra tycker eller säger! folk snackar o snackar, men dem borde ju se på sig själva först! viktiga i ett förhållande är att man trivs med den man är med, oavsett åldern för det är bara en siffra! men sen samtidigt ska man tänka lite längre fram när man vill ha barn osv, kanske inte det smartaste och ha det med en 25 år äldre. lycka till :)

nospnt
2012-12-26 18:54
#20

Jag gifte mig som 21 åring med 42 åring… Vi är fortfarande gifta och har tvillingar som är 24 år… De som hade synpunkter Då är tysta nu. Och flera av dem är skilda. Visst har vi haft konflikter och svackor men det har väl alla oberpende av ålder…

Annons:
Upp till toppen
Annons: