Annons:
Etikettgrannar
Läst 4928 ggr
Arg
2012-04-27 21:57

Problem med grannbarn, så jä***la arg!

Jag är SÅ jävla förbannad…

Vi har haft problem med våra grannars barn ett tag. Vi är relativt nyinflyttade i området och trivs jättebra i vår lägenhet… oftast…

Vi har en man över oss som har ett barn som är riktigt jobbig… Ungen är typ 11 år gammal och ställer till en massa… Snöbollskastning på fönstrena, busringningar, RIKTIGT hårda slag på vår dörr när vi ignorerar att han ringer, och allmänt högljudda… Detta hade vi kunnat stå ut med då det bara är "mindre" irritationsmoment…. MEN!

Nu har vi märkt att min moped har fått stå som offer för ungens upptåg… Det började oskyldigt… Han hällde joltcola uppepå sadeln…. (anledningen till att jag är ganska säker på att det är han är att hans innebandyklubbor och burken låg precis bredvid, och innan någon säger något så nej, jag har inte sett detta själv) Den gången struntade vi i det då den inte egentligen tog sååå mycket skada av det som det förmodligen vart menat… Men nu idag upptäckte jag och min sambo att någon ställt sig och PISSAT uppepå sadeln….

Och återigen har vi inte sett det, men det är nästintill omöjligt att det skulle vara någon annan då moppen står skyddat från insyn och låst med dubbla lås…. Vi är dessutom nyinflyttade med mer än 30 mil hem så vi har inga ovänner eller något… OCH hade det varit en vuxen som vart ute efter att sno eller bara slå sönder så hade det varit andra skador så att säja…

Och ja… jag är jättesäker på att en människa gjort det då det är för mycket för att vara kattkiss och för högt och mkt för att vara en hund…

Är det någon som har någon ide om vad man kan göra åt sådant här? Vi har pratat med vår väldigt trevliga hyresvärd och han är helt med om att ta till åtgärder då vi får "verkligt" bevis… (och jag förstår honom, han hade inte varit så bra som han är om han inte varit på det säkra med saker)…

Just nu har vi ställt in moppen i källaren och kommer behöva bygga en ramp baraför att ngn inte kan hålla sig till sina egna grejor…

Jag kan ju också tillägga att vi har pratat med både pappan och ungen (obs, min mycket pedagogiska, snart lärare-pojkvän har pratat med dem lugnt och fint).

Så, vad kan man göra? Vi blir verkligen så frustrerade att någon går på oss i vårt hem liksom… Och vi har inte gjort NÅGOT för att retat upp någon här…

Annons:
Honestyisdead
2012-04-28 12:54
#1

Vet inte vad man kan göra annat än hoppas på att man ser när det händer.
Ni får kanske prata med dom igen. Vad säger pappan?

Maria
2012-04-28 13:43
#2

Jag funderade också på vad pappan svarade när ni pratade med honom?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[FruStein]
2012-04-28 14:43
#3

Det kanske är så att ni flyttat till ett område som är väldigt olikt det ni från början kommer ifrån? Jag skulle aldrig ens drömt om att ha en moped stående tillgänglig för andra i det område jag själv är uppväxt i, men skulle mycket väl kunna parkera en moped på gården där jag bor nu. Det blir tråkigt för fler parter (pojkens pappa, t.ex.) om ni bjuder in till att greja med mopeden. Kanske har pojken svårt att hantera impulser?

hus-musen
2012-04-29 15:01
#4

Helt galet.. Hade det varit min moped och jag sett ungen göra det så hade ungen åkt på en örfil och sen blivit uppsläpad till föräldrarna för en grundlig utskällning.

Tyvärr är det ju inte ovanligt, folk har slutat uppfostra sina barn i allmänhet tror jag. Sen finns det barn med problem, men det är en helt annan sak. Oavsett så tycker jag att ni ska börja med att prata med värden och föräldern, för det är inte ok.
Sen hjälper det inte så polisanmäl.

Qui dormit, non peccat

 


Arg
2012-04-29 15:06
#5

#1+2 När jag pratat med pappan så sa han att självklart ska jag prata med barnen…. OCh det kanske han gjorde, jag vet inte, men de har inte på något sätt slutat… Till saken tillhör att varje gång jag träffar honom är han rejält påverkad…

Min sambo har pratat med barnen (eftersom att jag mest vill strypa dem och kontakten blir nog knappast bättre då) och de har verkat fatta och sen har det bara fortsatt…

#3 Mopeden står undangömd i ett "cyckelgarage" som vi i huset (4 lägenheter) har till vårt förfogande… det är skyddat från insyn så det är inte direkt så att folk ser den… Sen är garaget på baksidan så det borde inte vara oskyddat så att säga…

För övrigt så bor vi i en liten by, är dock en del folk i omlopp, men det är inte direkt någon vandalisering här annars… En del mopedre har blivit stulna över åren, och det är därför jag har dubbellås dessutom… Men de är ingen som slår sönder, eller är allmänt grisiga faktiskt…

Ungen är uppenbarligen missnöjd med sin tillvaro… han bor inte här heltid och som sagt så är hans pappa aldrig nykter… jag tror snarare att det är där skon klämmer… Jag hade säkert tyckt synd om honom, om det inte vore för att jag är så sjukt arg…

Jag skulle ju absolut inte påstå att vi bjuder in till att greja med mopeden… Min moped är jag fruktansvärt rädd om, och jag håller noga uppsikt över den… Och det pojken vet att jag är mån om min moped, och av någon anledning ger han sig på den…

Jag har aldrig ens snackat med honom för övrigt, inte gjort ett dugg för att reta upp honom, men han har definitivt retat upp mig… Jag är endå tålig med busrigningar och snöbollar och skit… Men min bägare har definitivt runnit över…

Arg
2012-04-29 15:13
#6

4# Nej men precis, jag tycker så också…

Vi har pratat med värden två gånger och han säger att jag ska vara beredd med kamera ifall de gör något mer… Att ta dem på bar gärning allts娅 Han är ju skitarg för detta för han är väldigt mån om att hyresgästerna trivs och så… Och pappan till barnet har redan betett sig ganska illa vad jag förstår så hyresvärden har sagt att om nått händer och jag har bevis så sägs deras kontrakt upp…

Värden har ju pratat med pappan efter cola-incidenten (han var ju dock mest arg på snöbollarna på fönstret då det kan skada hans egendom) Förståeligt… Men efter det ägde kiss-incidenten rum… Så det går ju inte fram direkt…

Jag tror inte det är konstigt att ungen har problem när hans pappa är alkis, bland annat…. och dessutom är ungen seriöst understimulerad… han har PISSTRÅKIGT här… och det märks tydligt…

Men tar jag på bar gärning så lär det nog finnas risk för örfil… definitivt… och precis som du säger, att hasa upp ungarna till pappan med…

Annons:
FunkyShrimp
2012-04-29 16:25
#7

Sorligt med pappan som är alkis, när du nämnde det så antar jag att det är därför ungen beter sig som han gör. hans pappa gör kanske inte saker med honom (utflykter etc) och har kanske ingen hobby eller idrott han håller på med. Det är tyvärr dessa som inte har nåt o göra och som lever i en jobbig sits som hittar på skit mot andra och andras egendomar i brist på saker att göra, tristess oxh understimulans helt enkelt.

jag skulle kontaktat soc eller nåt, om pappan va alkis. och sen det smartaste för att få helsäkra bevis är ju att ställa tillbaka moppen där den var, och sen sätta upp en kamera/webcam. Då skulle du väl definitivt få bevis! :)

Arg
2012-04-29 17:12
#8

7# Men precis, jag är helt inne på ditt spår, absolut… Jag vet ju att JAG inte har gjort något mot ungen så att han skulle ogilla mig… inget alls… Och han är understimulerad och har säkert ingen bra boendesituation alls….

Jag kommer ringa soc om mer händer… Har funderat på webbcam men vet inte hur det skulle fungera i praktiken… då jag inte tror jag kan dölja den tillräckligt…

Händer mer så kommer jag både kontakta soc och polis… Speciellt om jag får bevis… Får jag inte bevis hoppas jag att det avskräcker iaf… Men jag vet inte, risken är att det kan få motsatt effekt…

Banankaka320
2012-04-29 17:13
#9

Nästa gång han knackar på dörren, öppna dörren och skrik och spring efter honom skrikandes. Det hade jag gjort (a)

Jag brukade busplinga hos en gammal man, tills han följde efter oss och hotade polisanmäla oss. Det var jätteläskigt så vi slutade.


Gia91an
2012-04-29 17:13
#10

Usch vad hemskt… jag hade blivit galen!

[FruStein]
2012-04-29 18:33
#11

#5 Om pojken har det dåligt hos sin pappa så kanske ett anonymt samtal till soc kan vara på plats?

Honestyisdead
2012-04-30 13:17
#12

#9 Varför skriver du "(a)"?

Gia91an
2012-04-30 13:21
#13

Jag antar att #9 snackar chattspråk, (A) betyder typ "ser ut som en ängel", ser oskyldig ut…

Annons:
Banankaka320
2012-04-30 15:22
#14

Ja, var beroende av msn ett tag och för att få fram en sån "Oskyldig" så skrev man "(a)" :)


Honestyisdead
2012-04-30 17:03
#15

Okey, men eftersom det inte blir en sådan här inne så är det lite onödigt att skriva det. Smileyn finns ju Glad

Banankaka320
2012-05-01 23:09
#16

#15 Ja men det är en gammal vana Oskyldig


MouIIyo
2012-05-14 20:47
#17

Många gånger har vi ett gäng med elefanter över oss som skriker och håller på. Det är en ensamstående mamma som har lägenheten.

En gång när hon var borta så hade sonen 16 år fest till kl 05. Då ringde jag polisen.

Och dom fick en varning.

Jag fick veta att det inte varit första gången. Och det är inte enda gången heller. Men jag hoppas att han fattar. Nästan gång går jag dit personligen, med motorsåg.


MouIIyo
2012-05-14 20:48
#18

Så mitt svar är anmäl!


Love-
2012-05-15 12:27
#19

Det ända du kan göra är att parta med dem så länge du inte har  "bevis" för att det är han tyvärr

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

hus-musen
2012-05-15 12:29
#20

Öh näe, man ringer snuten eller störningsjouren eller hyresvärden/bostadsrätten och klagar och sen ser man till att få dem vräkta om de inte fattar vinken.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Love-
2012-05-15 12:52
#21

Så länge man ej har bevis kan dem bara neka och då kommer inget hända, dem kan inte göra något så länge det inte finns bevis för att någon gör något

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Arg
2013-11-01 16:09
#22

Kan ju berätta fortsättningen här. Jag körde tekniken "kill them with kindness". Och när jag kom tillbaka över sommaren så fick alla grannar en stor chokladbox var. Och sedan dess har jag inte haft problem med grannbarnen alls. Så nu är här lugnt i huset igen 😃

Gur4m1
2013-11-01 16:18
#23

#4 had eungen varit min had eud fått samma örfil tillbaka :P

Man slår inte andras barn bara för att man anser att de är ouppfostrade, om de har problem eller inte hemma kan man omöjligt veta.

Min tanke är att kiss på en sådan sak kan vara en vuxens påhitt. Där jag bor nu brukade en vuxen man ofta kissa i hissen. Ett garage låter som ett perfekt ställe för en sådan sak :)

#22 skönt att höra. Vänlighet brukar oftare lösa mer än våldsamheter (som att ta sig firheten att slå andras ungar 😮).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ove-D
2013-11-09 13:18
#24

#6 Jag tror inte det är konstigt att ungen har problem när hans pappa är alkis, bland annat…. och dessutom är ungen seriöst understimulerad… han har PISSTRÅKIGT här… och det märks tydligt…

Är det främst mot dig eller även mot andra i området?

TS: Har du försökt bjuda in ungen till ett samtal eller relation? Det låter som han saknar ett gott föredöme. Kan du stötta honom i detta? Han kanske skulle uppskatta om du bjöd på fika eller bjöd in för att spela kort eller sällskapsspel?

Gur4m1
2013-11-10 14:56
#25

Alkisgubbar kissar hej vilt överallt, är min egen högst personliga erfarenhet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

hund_katt
2013-11-10 15:39
#26

#23 jag tror inte hon menade bokstavligt att hon skulle slå barnet ;) vad jag uppfattade det som så var det inte bokstavligt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Gur4m1
2013-11-10 19:59
#27

#26 Ser inget i meningen som säger att hon inte menar bokstavligen.

Citerar: "Helt galet.. Hade det varit min moped och jag sett ungen göra det så hade ungen åkt på en örfil och sen blivit uppsläpad till föräldrarna för en grundlig utskällning."

Vad är det som får dig att tro att det bara är…något annat menat? :) ymboliserar örfil något annat än just ettslag i ansiktet? Öfrfil hör till våld och ett slag, slag är misshandel och gode förbjudet. Men ja, folk uttrycker sig oftast med att utföra våldshandlingar som de såklart sällan skulle klara av att genomföra i verkligheten. Det är lika osmakligt varje gång…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
hund_katt
2013-11-11 17:08
#28

#27 i min skola säger vi sådant hela tiden, i lite 'skämtton' och då tänker jag på att det inte var bokstavligt. rösten är ju svår att tolka i en text, men jag är van vid det och tar typ aldrig sådant bokstavligt. 😞

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Arg
2013-11-11 20:24
#29

Hmm… Ja jag valde ju i vilket fall att ge dem choklad, vilket funkade bra, istället för att slå någon. Även om jag har hetsigt humör inser jag ju att INGET blir bättre för någon om man slår en unge. Faktum är att stämningen i huset har blivit mycket bättre och ungen gör inget. Kanske snarare borde ge alla grannar en god-jul-chokladask också för att säkerställa ordningen. Då det funkade så bra. 

Tycker snarare synd om ungen just nu. Har fått reda på att det faktiskt snarare verkar vara mamman än pappan som är problemet där. 

24# Jo det stämmer nog mycket som du säger att han saknar en förebild. Men jag kan inte se mig själv överhuvudtaget göra vad du föreslår tyvärr. Jag gillar inte barn och har försökt undvika denna unge då han innan ställt till det för mig. Men eftersom jag är säker på att det skulle märkas om jag pratade med honom så är det nog ingen bra ide. Bättre att ge dem choklad ärligt talat. Det har funkat hittills och alla blev mildare i bemötandet. Jag anstränger mig verkligen när jag träffar hans far med och det får liksom räcka. Allt är bra nu liksom.

Kimji
2013-11-12 13:29
#30

Är det bara jag som tänker att TS (eller dennes lite mer sansade pojkvän) borde försöka bli kompis med pojken? Stackarn hungrar säkert efter vuxna människor som beter sig snällt mot honom så om han börjar uppfatta dom som trevliga så kommer han ju inte att vilja trakassera dom.

Upp till toppen
Annons: