Annons:
Etikettförhållande
Läst 4499 ggr
SLUT
5/6/12, 7:04 PM

Vill veta varför

Är man inte skyldig sin partner att tala om varför man helt plötsligt vill göra slut och aldrig ses mer? Jag tycker man har det.

Vi var tillsammas ett år innan vi flyttade ihop i hans lägenhet, jag har bott där i 2 år. För 3 månader sen blev han plötsligt konstig inåtvänd grubblande tystlåten. Tvärtemot vad han brukar vara, spontan öppen hitta på saker rolig humor osv. Jag har frågat och frågat men inga svar bara irritation, gå undan för sig själv, jag trodde stress på jobbet och en liten svacka men för en månad sen bara en kväll. NU ÄR DET SLUT, DU SKA FLYTTA.  Jag helt förstörd ville prata men nej bara irriterad, PACKA DINA SAKER Nu bor jag hos kompis för har ingenstans att ta vägen finns inte lägenhet att få tag i här.

Efter 3 år tillsammans 2 år bott ihop ska man säga till sin flickvän varför man helt plötsligt inte vill fortsätta tycker jag.

Innan dessa tre månader han varit underlig var det helt perfekt. Många intressen gemensamt, ofta sex, lätt att prata med varann, varför förändras han så och varför vill han inte berätta? Har han träffat en annan varför inte säga det då. Jag blir mer sårad av att inte veta vad som hänt

Annons:
[Highonbluetomorrows]
5/6/12, 7:08 PM
#1

Spekulation: något kan ha hänt honom. Han kanske förlorade jobbet? En vän? Något som han - av någon anledning (skam exv) inte vill berätta. Han kanske blivit deprimerad eller går igenom något svårt.

Har ni pratat om något särskilt de senaste månaderna? Börjat prata om barn, giftemål eller dylikt, dvs något som han tycker är en stor press och som fått honom att börja ifrågasätta er relation?

Sen får man enligt lag inte bara slänga ut någon man bor med. Tror det är tre (?) månaders varsel men är inte helt hundra på det där.

SLUT
5/6/12, 7:54 PM
#2

Jag vet inte. Vi har ju alltid kunnat prata med varann förut. Jag har aldrig upplevt att han varit så undanglidande mot mig utan vi har alltid kunnat säga, hur vi haft det på jobbet tex,  jobbiga saker som hänt, chefen som sa si, och jobbarkompis som betett sig konstigt. Sådant har ju hänt förut och jag har känt det som att jag är den han vänt sig till om jobbiga saker som hänt.

Känns som det här är något djupare, mer allvarligt.  Jag ser 2 alternativ

1 depression som du sa

2 att han träffat en annan

Jag har verkligen ingen erfarenhet av dprimerade människor, hur det påverkar allt runtomkring, men jag tycker det är konstigt för det hände så plötsligt. En glad människa blir väl inte helt plötligt deprimerad?

Att han träffat en annan är väl det jag går och tänker mest på. Men jag tycker man kan då prata med sin partner, säga att jag tycker inte det och det funkar så bra längre osv.

Något annat speciellt nej det vet jag inte som hänt, det enda vi sagt om framtid och barn är att det inte är aktuellt än på ett tag, jag 26 år han 29 så har ju lång tid att fundera på det

Men det var just att det blev så akut, att jag bara SKULLE UT ur hans liv och hans lägenget NU så plötsligt. Tycker det sättet att uttrycka sig är inte han, han är ödmjuk snäll och inte hård kall person som han blev.

Fjäril
5/6/12, 8:01 PM
#3

Hej,

Jag tycker att man av respekt för den andre personen ska berätta orsaken, självklart - och har man dessutom levt ihop som ni har gjort så är det väl med eller minder ett krav?

Det kan faktiskt vara så att han helt enkelt inte vet själv? Att han har hamnat i någon personlig kris/det händer saker runt honom som gör att han varken vet ut eller in längre?

Det är en svår situation och det måste vara jättejobbigt för dig, men det bästa du kan göra är att låta honom vara just nu (hur svårt det än är) och hoppas på att han själv tar tag i det här.

Lägg fokus på dig själv och annat som får dig att må bra!

Sajtvärd på Övernaturligt

PogoPedagog
5/7/12, 9:41 AM
#4

Gud en så omöjlig situation. Om han vägrar prata med dig kanske du kan fråga någon i hans familj eller vänkrets om dom vet varför han gör så här. Jag tycker verkligen han har en skylldighet att förklara sig. Jag skulle blivit så otroligt förbannad på ett sådant beteende, inte okej alls!

[Northbridge]
5/7/12, 11:27 AM
#5

Prata med honom när han lugnat ner sig, men ge inte upp honom. Visa att du vill finnas för honom, på ett bra sätt, innan du fått reda på varför han gjort slut.

Sarah
5/7/12, 11:41 AM
#6

Skyldighet har man väl inte, med det är förbannat respektlöst att inte göra det.

Annons:
[Highonbluetomorrows]
5/7/12, 12:16 PM
#7

#2. Deprimerad kan man vara även om man är "glad" när det behövs. Det märks ofta i hemmet där personen kan verka trött, håglös, sova eller äta dåligt eller för mycket, börja irritera sig på småsaker, inte orkar ta tag i saker eller bry sig om sådant som tidigare var viktigt. Men om allt var som vanligt så låter en depression inte särskilt trolig. Det kan dock fortfarande vara något psykiskt, och behöver absolut inte vara att han träffat någon annan. Han kanske tror att DU träffat nån annan

Stämmer något av detta in? Den ene tjänar mer pengar och den andre spenderar dem, den ene städar och den andre skräpar ner, den ene är ute med vänner/jobb hela tiden och den andre blir kvar hemma.

Hur har han varit den senaste månaden? Har ni pratat något alls? Eller har han elle du hållt sig borta helt?

emelinen
5/9/12, 11:32 AM
#8

Låter som samma situation min lillasyster hamnade i. Hennes kille blev också plötsligt inåtvänd och släppte sedan bomben om att det va slut. Visserligen inte ens ansikte mot ansikte utan via sms…

I hans fall var det depression tydligen. Hans kärlek tog slut pga den. Men han var iofs vänlig nog att förklara det för syrran så nu kan de prata och umgås.

Darkness can only be if we let the light fade..

hus-musen
5/9/12, 1:11 PM
#9

Nej man har ingen skyldighet alls och det är inget partnern kan kräva att få svar på heller. Däremot kan man tycka att det hör till god ton att säga hur det ligger till och ge en anledning. 

Vill han inte prata så är det ju svårt, finns inte mycket man kan göra då.

#1 Jodå du får slänga ut en person hur du vill så länge det är du som står på kontraktet för lägenheten/huset. Annars ska du skriva ett kontrakt med din sambo att om någon händer så har du si och så lång tid på dig att lämna bostaden.
Däremot får du inte behålla ägodelar utan du är skyldig att lämna ut dem till den som flyttar.

Qui dormit, non peccat

 


[Highonbluetomorrows]
5/9/12, 2:36 PM
#10

#9. Jag är rätt säker på att man inte kan tvinga sin sambo att flytta, utan att det är en uppsägningstid på tre månader. Om man går till rätten kan de besluta om tidigare flytt, beroende på hur snabbt ärendet hanteras. Det är olagligt att slänga ut någon, och gör man det med våld så har den utslängda rätten på sin sida. Det är ofredande att slänga ut personen och egenmäktigt förfarande att behålla grejerna/byta lås.

Vad är din källa?

hus-musen
5/9/12, 2:48 PM
#11

#10 Kikade på det och du har rätt, om din sambo bor med dig i mer än 3 månader så har sambon rätt till tre månaders utflyttningstid om inte annat har kommit överens muntligt eller skriftligt. 
Efter 3 månader och sambon inte har flyttat så har man laglig rätt att ställa alla ägodelar på gatan och byta lås om man vill det med stöd av polisen. Sambon ska delges skriftligt med datum så sitter man säkert inför rätten.

Sen kommer en hel massa svammel om sambolagen och vem som äger vad och vad som skrivits under, där kan man snurra in sig ordentligt.

Qui dormit, non peccat

 


SLUT
5/9/12, 7:18 PM
#12

Nej jag förstår ju att det inte finns nån lag som säger att man är skyldig att förklara varför man gör slut, men har man bott ihop i flera år tycker jag det är en självklarhet bara.

Angående rättan att bo kvar i 3 månader så ville jag verkligen inte det heller. Med den stämning som rådde  på slutet, att inte kunna prata med varann och bara gå och känna att någonting är väldigt fel men inte få några svar, var bara otroligt jobbigt för mig att vistas i samma bostad.

#7 De exempel du tar upp angående pengar, städning osv så har det aldrig varit något tjafs om det under vårt förhållande. Vi har hjälpts åt och kunnat prata om och lösa saker vi inte varit ense om. Dock den sista tiden när han blivit förändrat så har jag skött allt i hemmet. Han har gått till sitt jobb, kommit hem, suttit vid TVn hela kvällen eller försvunnit spårlöst och att det "inte angår" mig vart han ska. Jag har dock inte bråkat på honom något om att han inte hjälpt till alls hemma då jag trott att  det berodde på stress i jobbet el liknande så jag har låtit honom sitta vid TV/dator hela kvällarna utan att ifrågasätta då jag trodde att snart blir han som vanligt igen.

Jag har pratat med några kompisar nu, både gemensamma och de han ofta umgicks själv med då vi bodde ihop, och de märker också att något är fel. Som att han sällan svarar mobilen och inte "har tid" att ses. Så det är inte hos dem han varit då han försvunnit hemifrån

[Highonbluetomorrows]
5/9/12, 8:05 PM
#13

#12. Ja jag förstår att du inte ville bo kvar. Skönt att du hade ett "back-upp-ställe". Men eftersom det är en jättevanlig missuppfattning att man får "kasta ut" en person när man vill så tänkte jag bara meddela att så inte är fallet. OM det nu hade varit så att du hade velat bo kvar.

Och det låter faktiskt lite som depression ändå. Kanske kan det göra det lite lättare för dig att tänka så?

#11. Aah, tänkte väl. Jag blev själv förvirrad då det alltid finns folk som är tvärsäkra åt båda hållen så att säga.

Annons:
SLUT
5/31/12, 10:57 AM
#14

Jaha han hade träffat en ny ändå. Han går och gullar med en brutta på stan och ser förälskad ut.

Kärlek kan ta slut. Men att man inte kan prata med den man bor med. Fegt

Så besviken

[Highonbluetomorrows]
5/31/12, 12:58 PM
#15

#14. Fy vad trist. Jaja, nu vet du i alla fall vad det var… Om han inte träffade henne efter att ni flyttat isär?

[1UpShroomish]
5/31/12, 2:23 PM
#16

# 14 Fy f*n vilket rövhål!

Ärligt talat, oavsett vad så ska man inte göra så mot andra människor.

Falskhet rakt igenom, förstår att du är besviken och ledsen, jag har blivit helt rasande.

Geru
6/1/12, 1:21 AM
#17

#14 Det enda bra som kom ur det att du nu vet att han är ett svin, och knappast värd någon så fin som dig själv.

Känner med dig, och hoppas ditt liv blir bättre nu:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

SLUT
7/27/12, 11:33 AM
#18

Hej igen

Så kom då den dagen (igår) då han ångrar sig. Han ringer mig på mobilen och menar att han är så ledsen att han hamnat i någon slags kris och han kände behov av frihet. Därför hamnade han i armarna på en annan kvinna.

Men nu är han ensam igen. Då vill han förstås att jag ska finnas tillgänglig för honom.

Det vore väl praktiskt kanske. Kunna slänga ut mig när det inte passar att ha mig där och sedan  hämta mig igen då han känner sig ensam.

Nu när jag äntligen börjat gå vidare, hittat mig en egen lägenhet, börjat litegrann att trivas med livet igen. Då säger han att jag är välkommen hem igen. Vadå "hem" förresten? Det är hans lägenhet och han gör precis som han vill där. Hur länge skulle jag isåfall få stanna den här gången? Och kommer han att prata med mig om samma situation skulle uppstå igen. Att han hamnar i en "kris" där han behöver "frihet" eller skulle det bli bara samma sak igen, att jag bara ska UT DÄRIFRÅN igen.

Nä, vet ni va, det kändes riktigt skönt att få säga till honom att mina känslor är slut och nu vill jag ha frihet

Sarah
7/27/12, 12:14 PM
Honestyisdead
7/27/12, 3:55 PM
#20

#18 Riktigt starkt av dig att ta hand om dig och din frihet!

Annons:
[vaniljen]
7/27/12, 7:21 PM
#21

Åh, vilket svin till kille. Det var något av det värsta beteende jag har hört, att inte ens säga vad anledningen är, det är otroligt fegt oavsett om han hittat någon annan.

Det måste varit en hemsk upplevelse för dig och du förtjänar så mycket bättre! Så skönt att läsa inlägg #18 och att han inte kan få allt han vill ha. Han kan ju inte få leka runt med andra för att han behöver lite frihet och sedan tro att du ska komma tillbaks. Gör inte det! Ta hand om dig, gör saker för din egen skull och hitta dig en ny och bättre kille när du är redo. Det måste ändå vara en liten lättnad för dig att att han har ångrat sig, berätta och vill ha dig, och att du då får "ge tillbaks" lite genom att inte vilja ha honom längre.

Algotgardens
7/27/12, 8:26 PM
#22

Nej, det är ingen skyldighet (så länge det inte finns något giltigt kontrakt). Däremot så bör man väl göra det av respekt mot sin fd. partner.

Upp till toppen
Annons: