Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 2062 ggr
pyromanen
2012-06-04 08:42

Socialt behov?

Tycker det är lite intressant hur olika socialt behov man har. Hur är det för dig? Hur ofta vill du helst träffa folk utöver det som sker på arbetstid/i skolan? Om du alldeles själv ska bestämma?

Annons:
ettlitetalias
2012-06-04 10:35
#1

Mer sällan än 1 gång i veckan. Helst vill jag att pojkvännen ska vara på jobb/i skolan/hos vänner åtminstonde en gång i veckan också, så att jag får vara helt själv ibland. Det händer sällan dock, så ibland får jag en social "överdos", trots att det bara är han jag ser på flera veckor.

eva44
2012-06-04 10:39
#2

Om jag får bestämma helt själv så 1 dag i veckan med vänner men gärna med sambon varje dag. Som det är nu ställer jag upp 7 dagar i veckan

Viccan92
2012-06-04 11:29
#3

När det gäller släkt och vänner så ja 1,2gånger i veckan har jag inget emot. Inge hela helgerna och så men jag gillar att ha något att se fram emot och något att göra. Träffa folk helt enkelt. Folk som  jag gillar att umgås med kan jag ju tilläga.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Gluskap
2012-06-04 19:13
#4

Jag valde 2-3 gånger i veckan och då tänker jag på vänner och släktingar, sambon är med oftast varje dag om man så vill eller ej ;)

Mina "träffa folk"dagar är fredag-söndag.

Har ett jobb där det krävs att man är vääääldigt social, så tyvärr är jag helt slut efter arbetstid så jag vill bara vara för mig själv träna och gömma mig :/

[Mairah]
2012-06-04 20:24
#5

Tycker det går i vågor hur mycket man umgås och är social nuförtiden. Ibland kan det bli ofta och ibland kan det gå långt tid emellan.

pyromanen
2012-06-05 07:26
#6

Jag har haft social överdos nästan kroniskt i många år, så det jag önskar mig när jag är ledig och kan välja är nästan alltid att vara ensam hemma. Har en stor sammansparat "ensam hemma brist".

Sen tycker jag det är intressant att det är så olika och även verkar vara mer eller mindre medfödd.  Min son t.ex. han är jättesocial och vill helst vara med kompisar efter skolan nästan varje dag.  Nån sällan gång ibland önsker han sig vara själv, men det kanske bara är en eller två dagar på en månad.

Annons:
Maria
2012-06-05 09:00
#7

Jag skrev en gång i veckan. Jag är ganska osocial privat och tycker det räcker med alla arbetskamrater och patienter.Tyst

Min man däremot är mycket social och vår son också. Men det fungerar bra. Man behöver ju inte "sitta i knät" på varandra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emaljoh4
2012-06-05 22:18
#8

Jag behöver inte träffa nån på flera veckor om det skulle vara så….

Skulle klara mig utan socialt umgänge trots att jag inte jobbade/gick i skola.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Honestyisdead
2012-06-06 18:57
#9

Träffar mamma nästan var dag. Pojkvännen flera gånger i veckan. Vänner ca en gång i veckan.

Jetaime
2012-06-06 21:47
#10

Jag träffar min familj varje dag eftersom vi bor tillsammans, sen träffat jag arbetskamraterna på jobb när jag jobbar och på fritiden träffar jag inte någon sådär jätteofta. Behovet beror lite på vem det är man träffar tycker jag..Familjen slipper jag gärna.

[Wera]
2012-06-07 00:02
#11

Jag ledsnar om jag är med vänner exakt varje dag under en längre period. Jag tycker om att ha ensam tid (lever med mina föräldrar och syskon så helt ensam blir jag inte) men jag är gärna med kompisar ca 3 gånger i veckan och gärna mer vid bra väder (då vill jag hänga ute och mysa). Men för mig räcker det med att ses någon enstaka timme. Alltså inte en hel eftermiddag.

Jag umgås dock med min pojkvän rätt ofta, vi ses varje dag allt från bara 15 min till flera timmar. Blir sällan ett helt dygn dock då jag gärna åker hem och grejar medan han är i verkstaden. Tycker det är super skönt att ha en hel dag för mig själv, titta på serier, duscha läänge, sitta vid datorn, vara ute med mina djur etc.

Är jag hos en kompis som bor längre bort och sover över, gör jag det helst bara 1-2 nätter för annars kan jag tröttna lite.

[Ninjakossan]
2012-06-07 13:14
#12

Med sambon kan jag stå ut hela veckan lång ;) Fast det är skönt om han är borta någon dag och jag får vara själv, det är skönt. Umgås med vänner eller övrig familj är väl något jag helst skulle göra och i dagsläget gör 1-2 ggr i veckan. Men det går förstås lite i perioder, ibland vill jag träffa andra varje dag (sällsynt dock) och ibland vill jag inte se en människa på veckor!

sannaanna
2012-06-08 17:58
#13

Nästan varje dag. Ofta varje dag. Jag blir rastlös annars. Har pojkvän men vill gärna ha många människor runt omkring mig och att det ska hända saker hela tiden. Tack och lov känner han lika. Annars  hade det inte funkat om han ville att vi skulle sitta hemma vi 2 bara efter jobbet

Annons:
Liss
2012-06-08 23:34
#14

Det där är väldigt olika. Jag gillar att vara själv längre stunder. Så ibland är mitt enda umgänge min hund, på flera veckor. Och jag lider inte av det över huvudtaget.

Men andra gånger umgås jag med familj och vänner flera gånger i veckan. Och stormtrivs, eftersom jag är väldigt social egentligen.
Jag är alltså en väldigt social människa, med stort behov av ensamtid…

Nu när jag har pojkvän, ser jag gärna att han kommer varje helg då jag saknar honom. Men det funkar fint med varannan eller var tredje också. Vi pratar ändå varje dag.

Jag tog iaf. 2-3 ggr i veckan.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

foreveryoung
2012-06-09 19:28
#15

Med pojkvännen varje dag. Med vänner ca 2 dagar i veckan. Med övrig släkt 1 dag i veckan

citytjejen
2012-08-27 18:40
#16

2-3 gånger i veckan tycker jag är lagom. Sen bor jag ju med min man och stundom även med hans dotter, så det sociala får sitt. Träffar vänner och bekanta några gånger i veckan i snitt.

/Christina

Namiko
2012-08-27 18:50
#17

Jag känner att jag behöver träffa folk iaf en gång i veckan. Har jag jobb eller skola så klarar jag mig utan socialt umgänge på fritiden i flera månader. Ofta blir det en period när jag just fått jobb om jag gått arbetslös, där det blir lite för mycket socialt på jobbet och jag isolerar mig på fritiden i några veckor innan det går över.

Däremot har jag inget problem med att träffa folk varje dag och det gör jag i perioder också, men det kommer alltid en gräns där jag måste vara ensam en period igen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

annainorrland
2012-08-27 19:03
#18

Jag har inget stort socialt behov utanför jobbet. Hade säkert varit annat om man bara gått hemma på dagarna. Men nu träffar jag folk hela dagarna på jobbet. Sambon varje dag på kvällarna. Vänner och övrig släkt blir ca 1 dag i veckan

[vaniljen]
2012-08-27 19:23
#19

Innan jag träffade min kille var jag med vänner var och varannan dag och trivdes så. Numer har jag skalat bort några vänner som inte var bra för mig och har ett par st kvar som jag inte träffar så ofta, men en av dem kan jag ringa när som helst och vi skulle kunna träffas mer än vad vi gör.

Jag och min kille är med varann hela tiden/varje dag.

[Devya]
2012-08-27 19:36
#20

Eftersom jag måste vara otroligt social i mina studier så är jag trött på att umgås med andra människor då jag väl kommer hem. Jag har liksom fått min dagliga dos med mänsklig kontakt då jag går på kundbesök och måste diskutera med minst 20 olika personer på en dag. Ibland måste jag gå och tala inför en grupp på 100 personer och efter en sådan dag behöver jag inte umgås med någon annan än min pojkvän.

Det här gör att det är lite svårt för mig att hålla bra kontakt med de få vänner som jag faktiskt har. Men jag kan inte göra något åt att jag inte har ett behov att se mina vänner så ofta. En gång i veckan räcker mer än väl.

Jag tror också att jag är annars inte en så social människa (här skulle säkert mina klasskamrater och familj bli chockade då de tycker att jag fungerar så bra tillsammans med andra människor och är pratsam etc). Faktum är att nu då jag är ledig från skolan en stund så njuter jag av att vara ensam hemma och att inte behöva anstränga mig alltför mycket. Jag har inte träffat någon annan människa än min kille på två-tre veckor och jag tycker det är alldeles gudomligt.

Sen har jag inte något emot då jag väl träffar min vän utan vi kan ha väldigt skojigt tillsammans. Tror att det är mest jobbigt med att mentalt förbereda mig på att göra mig i ordning och gå och träffa min vän som drar mig tillbaka.

Annons:
regskylt
2012-08-27 21:25
#21

Jag har sociala svårigheter och orkar inte träffa vänner mer än ett par gånger i månaden i snitt (som inte är min man och barn då).
Det är helt olika hur det blir. Ibland blir det kanske en gång per månad jag träffar någon och ibland några olika på samma vecka. Det sisnämnda är dock riktigt jobbig mentalt även fast jag har trevligt för stunden, och det är oftast värt det :)

[WickedAlly]
2012-08-28 11:45
#22

Jag är en riktig ensamvarg och har inget behov av att träffa människor utöver de jag träffar på jobbet. Nu bor jag tillfälligt med min mor och syster igen och träffar således dem varje dag. När jag bodde själv dock kunde det gå långa perioder utan att jag umgicks med någon, att småprata lite med någon i affären då och då räcker gott och väl för mig.

Pluggar över internet (tentor och hela rubbet) och jobbar nästan halvtid, skulle jag bara plugga så skulle jag nog aldrig träffa några andra än familjen ^^

hemmafru
2012-08-29 09:18
#23

Nu när jag inte arbetar träffar jag vänner ca 3 gånger i veckan. När jag arbetade blev det mindre än en gång i veckan. Jag orkade helt enkelt inte vara social efter jobbet

Praefatio
2012-08-29 12:56
#24

En gång i veckan är lagom för mig om det är mina egna vänner det gäller. Sedan är det roligt att träffa gemensamma vänner eller familj med min sambo 1-2 gånger i veckan.

För mig är socialt umgänge någonting ansträngande. Jag måste leverera. Med ADHD har jag svårt att hänga med i konversationer och tröttnar fort vilket är jätteproblematiskt när jag umgås med folk ensam - då måste man hålla en konstant, intressant dialog och jag klarar inte det speciellt länge. Umgås jag i grupp så kan jag ta ett steg tillbaka när jag inte orkar mer, så att vara social i skola eller på jobb t.ex. är inga problem.

Upp till toppen
Annons: