Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 5174 ggr
Toxics
6/6/12, 6:03 PM

Måste man skaffa barn?

Hej:D

Jag var ute på fest i helgen med mina kompisar. Och vi kom att prata om barn och alltsåntdär eftersom de nästan alla har barn.

Och jag förklarade att jag inte har planerat att skaffa några och känner till och med att jag inte VILL ha några barn. Och min karl känner likadant.
Och då sa nästan alla de tjejerna att det inte kan vara seriöst mellan mig och min sambo (?) , för att vi inte ville ha barn. De menade att alla vill, kan och kommer skaffa barn någon gång i livet.

Och att eftersom vi inte vill ha barn, varken jag eller minsambo, så är vi inte rätt för varandra (?) . Dom tyckte att jag skulle leta efter en ny. För (citerar) "Om man väl hittar rätt karl så vill man ha barn".

WHAT?!

Måste man verkligen skaffa barn för att fulläda livet?

Jag vill verkligen inte ha barn. Och jag och min sambo har varit tillsammans i tre år. Och vi trivs som fisken i vattnet med varandra. Jag blir rätt ut sagt ledsen när folk säger sådär. Jag vill vara med min Sambo. Jämt. För alltid. Det räcker så.

Varför kan folk inte bara acceptera det ?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
Åsa S
6/6/12, 6:15 PM
#1

Har inga barn jag heller och har nog aldrig velat ha det heller. Och jo folk verkar rädda för folk som inte gör som alla andra och vänder det till att det måste vara fel på den personen, men det är nog snarare tvärtom. Kan man inte acceptera att folk har olika mål och önskningar i livet utan anser att alla ska vara likadana är det något feli huvudet på dem.

+Jag har mött så många människor som faktiskt ångrar att de skaffat barn, var inte så romantiskt och kul som man trodde och många förhållanden spricker ju för att man inte har tid för varann då man skaffat sig en drös ungar.

fruktgumman
6/6/12, 6:21 PM
#2

Kan inte annat än hålla med. Jag och sambon har hållit ihop över 13 år och fortfarande får vi kommentarer om vår frivilliga barnlöshet, från folk som inte kan förstå hur man kan vilja vara utan barn.

Men varför kan inte bara alla acceptera att vi är olika. Jag förstår de som vill ha barn. Så snälla försök förstå att det finns andra värden i livet för oss som avstår barn.

Honestyisdead
6/6/12, 6:44 PM
#3

Tråkigt med personer som inte kan förstå att alla inte känner som de gör.
Självklart finns det folk som inte vill ha barn, och det har inte med partnern att göra.

regskylt
6/6/12, 6:55 PM
#4

Klart att man måste respektera de som inte vill skaff barn. Jag brukar dock säga "mav vet aldrig, finns alltid risk/chans att man ändrar sig". Tungan uteMan ska dock alltid respektera att alla inte vill ha barn.

Jag har ett barn som blir 4 om en månad, skild från hennes pappa och ny kille sedan ett år tillbaka, och jag vill inte skaffa fler barn (som jag känner nu, finns inte på kartan alls) och folk säger att vi visst kommer att skaffa barn i och med att jag redan har en unge och bla bla bla… Så respektlöst.

hus-musen
6/6/12, 7:27 PM
#5

Nee man måste inte skaffa barn, vill man inte ha några så ska man definitivt inte skaffa dem!
Det är väl tur att du hittat en karl som tycker som du gör, det hade ju varit en jättedålig matchning om han velat ha barn och inte du, då hade det kanske varit bättre att inte vara tillsammans längre.

Qui dormit, non peccat

 


målle
6/6/12, 7:28 PM
#6

Det finns väl självklart folk som inte vill ha barn, lika väl som det finns folk som vill ha barn! Det är väl absolut inget måste! Dock tror jag att "de flesta" skaffar barn, men för det behöver väl folk som inte vill ha barn vara "onormala"och känna att de måste ha barn!

Jag vill verkligen ha barn, men säger verkligen inte att folk som inte vill ha barn är konstiga eller inte passar för varann för det!

Lyssna inte på dina vänner när de säger så! Ni vet ju själva att ni passar toppen ihop!

Annons:
Mona22
6/6/12, 7:48 PM
#7

Nej man måste inte skaffa barn. Vi har aldrig velat ha barn och sedan jag fick min sjukdom bör jag inte skaffa heller så det är ju ok.

Vill ni inte ha barn så ska ni inte skaffa.

Ratlings
6/6/12, 7:58 PM
#8

Varken jag eller min sambo vill ha barn. Och folk runt oss respekterar det iallafall, fast vi får ändå höra "jag tror ni kommer ändra er". Det tror inte jag, jag tycker inte om barn alls.

Vi trivs också jätte bra med varande, det hänger väl inte på det om man vill ha barn eller inte..

// Lise
When nothing goes right, go left!

Toxics
6/6/12, 8:21 PM
#9

Tack för alla responser! Det känns faktiskt mycket bättre nu, när man vet at det faktiskt inte är fel på oss.

Jag tycker också att det är respektlöst av dem at säga så, och jag vet inte vad jag ska svarar tillbaka. För de är idiotsäkra på att vi kommer göra slut för att vi inte kommer skaffa barn. Det är tråkigt faktiskt.

Och de vill ju att jag ska kunna relatera till vad de pratar om när de pratar om sina ungar. Men inte tänker jag skaffa barn för det?

Men tack igen för alla svar! Det är otroligt skönt att veta att det finns fler som inte vill ha barn =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

pyromanen
6/6/12, 8:23 PM
#10

Tycker det låter som du hittat alldeles rätt karl eftersom ni är överens :-) Mycket jobbigare om man inte tycker samma om en sån  stor sak som att skaffa barn.

Toxics
6/6/12, 8:27 PM
#11

10# Precis! Det var därför det sprack mellan mig och exet för ca fem år sedan. För han ville ha barn och jag ville (som alla vet nu :haha:!) inte ha några barn. 

Men ja vi har hittat rätt, Han visste från böran att jag inte ville ha barn och har sagt att han inte vill det heller.

Jag känner lite så att bara jag har honom så behöver jag inga barn, han är allt jag vill ha. Jag är helt tillfredställd med livet =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
6/6/12, 10:53 PM
#12

Jag vill inte ha barn, eller inte just nu i alla fall.
Tänker inte hasta. Men anser att man behöver inte ha barn om man inte vill:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
6/7/12, 12:11 AM
#13

#9 Visa de där perspnerna den här tråden så kanske de förstår att alla inte föds med viljan av att skaffa barn :)

Annons:
vallhund
6/7/12, 12:23 AM
#14

Nej alla kan/vill inte skaffa barn o det kan ha många olika orsaker, dina vänner är extremt respektlösa som ifrågasätter dig o ditt beslut.

Läste för ett tag sedan om ett par som försökt få barn utan att lyckas, de försonar sig med tanken o efter att ha varit tillsammans i 11 år så gifter de sig. Något ljushuvud tog för givet att de gifte sig för att de skulle ha barn o gav dem en egensnidad vagga i brölloppspresent. mindre lyckat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
6/7/12, 12:35 AM
#15

#14 Men Fy! Hur kan man tänka så dumt :(

målle
6/7/12, 7:35 AM
#16

#14 Oh herregud, så ett giftermål betyder barn då? Visste jag inte! Flört De där som gav presenten måste ha skämts skallarna av sig!

Galet att folk ska tycka så himla mkt ditten och datten om andra!

[Ninjakossan]
6/7/12, 7:54 AM
#17

De är bara naiva i sin tro att alla fungerar likadant och har samma mål med livet. Så är det ju förstås inte. Visst är det ovanligt att inte vilja ha barn, men det är absolut inget konstigt eller något tecken på att ni är fel för varann. Tycker det låter riktigt elakt av dem att säga något sådant om er relation. Riktigt elakt faktiskt, ju mer jag tänker efter!

Klart ert förhållande är äkta och fint, oavsett barn eller inte! Hur tänker dina vänner kring människor som skaffar barn med någon, går skilda vägar från denne och hittar sitt livs kärlek senare i livet och inte skaffar barn med denne då? Har dessa människor haft ett mer äkta förhållande först, eftersom de skaffade barn tillsammans?

Sådant ologiskt trams. Du vill inte ha barn, inget konstigt med det, det är väl en himla tur att din älskade sambo känner likadant! Ägna livet åt att ta vara på varann istället!

vallhund
6/7/12, 9:08 AM
#18

# 16, ja det var riktigt illa, tårarna i brudens blick gick inte att ta miste på, o hur underbar vaggan var så blev det ju bara totalknas.

# 17, jag är helt enig med dig, o omgivning har inget att göra med par som inte skaffar barn, vill de berätta så gör de det, vill de inte så pusha inte, o fram för allt, ge faan i att projisera era egna fördimar om vila volvo vovve o ett visst antal barn.

Skrikandes

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

citytjejen
6/7/12, 10:51 AM
#19

Svaret är nej! Det måste man inte.

Jag har alltid vetat och känt att barn inte passar mig och att jag aldrig kommer att skaffa några. Min sambo har en nästan vuxen dotter och vill inte ha fler barn. Känner igen allt det du skriver, om omgivningens reaktioner och åsikter, det är få saker som är så provocerande för vissa som när de får veta att man inte vill ha barn.

Men det bara att stå på sig, det är deras problem och inte ditt, om de inte kan hantera hur du väljer att leva ditt liv :)

/Christina

Toxics
6/7/12, 11:33 AM
#20

13# Det var en riktigt bra idé faktiskt. Det ska jag nog göra !

17# Ja, jag tänker också så. För vi har något vacker  och fint. Något helt oersättligt. Och att någon annan ska komma in då och säga att det inte alls är det och att vi inte är rätta för varandra. Det är ju inte upp till dom att dömma det. Eller att ens påstå något om vårat förhållande. Bara för att vi inte vill ha barn.

19#  Ja, Precis. Det är nästan som att det är konstigt eller fel på en bara för att man inte vill ha barn.
Och om vi vänder på det. Så går jag ju knappast runt och tycker att dom som vill ha barn eller redan har barn är konstiga. Dom får väll ha hur många barn dom vill. Det är intemitt beslut. Jag önskar att de kunde se på mig på det sättet också.

Att slippa höra "det kommer" varje gång man kommer in på det ämnet och man försöker förklara att man inte vill ha barn. varför kan de intebara lyssna, det hade varit så mycket lättare. Och sen ska de frågas hundra frågor om varför jag inte tycker om barn. Och jag försöker förklara att jag tycker om barn. Jag har inget emot dom. jag vill bara inte ha några själv.
Och det i sin tur är tydligen väldigt svårt att förstå. Dom tycker det är självklart att jag inte tycker om barn bara för att jag inte vill ha några. Men så är det ju inte.

Suck

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
hus-musen
6/7/12, 11:51 AM
#21

Ställ tillbaka frågan, varför tycker du om barn? Varför känner du att du måste ha barn för att du ska vara värd något och komplettera ditt liv?
Älskar du verkligen din partner eller skaffar ni barn för att ni vill?
Kanske får någon att tänka om iaf.

Jag älskar barn, de är roliga och charmiga och jag vill ha egna. Men jag tänker då inte säga åt någon som inte vill ha barn att de inte förstår och kommer att ändra sig. Alla är vi individet och tycker olika om saker och ting, en del vill ha barn andra inte. En del gillar hundar andra gillar katter. Konstigare än så är det inte.

Qui dormit, non peccat

 


Elena-Maria
5/13/13, 11:41 PM
#22

Lite gammal tråd, men jag skriver ändå.

Tyckte det var konstigt sagt av dina så kallade kompisar. Elakt till och med. Att ni båda har samma tanke om det är väl om något ett tecken på att det är ett sunt förhållande. Ingenting gör mig så irriterad, och förolämpad, som när folk säger "det kommer", eller "du kommer ändra dej", eller "man vet aldrig". Varför tror sig folk ha rätten att säga vag jag ska/kommer känna/tycka? Jag skulle ju aldrig fråga någon som har barn "Jamen, ångrar inte du att du skaffade barn? Nehej? Äh, du kommer ändra dej snart."

Jag förklarade tidigt för min sambo att jag inte vill ha några biologiska barn. Han hade således chansen att betänka hur viktigt det var för honom innan förhållandet blev seriöst på riktigt. Han valde mig. Blir det några barn kommer det att bli adopterade barn. Dock känner jag att risken finns att jag kommer älska sambon mer än eventuella barn.

Fred och god växt!

ChristineL
5/14/13, 6:04 AM
#23

Min bästa kompis har aldrig känt att hon vill ha barn, har känt henne i tio år nu och jag har varit tvärtom ;) Vi ser absolut inget konstigt i varandras tycke och smak. Nu väntar jag mitt första barn om en månad och ingen är gladare än hon för vår skull. Hon tycker att det ska bli jätteroligt att få en liten bebis i gänget men vill absolut inte ha någon själv. Andras barn tycker hon är läskiga :P

Aniara4
5/14/13, 7:54 AM
#24

Vet inte om det är till någon tröst, men jag kan berätta att tjatet tycks tvärsluta vid 40, efter en kulmen vid 35 då alla möjliga kända och okända ser det som sin uppgift att tala om för dig att nu brinner det verkligen i knutarna. Eller, någon enstaka frenetiskt hoppfull kan fortfarande meddela att "Än är det inte försent! Det finns ju dom som får barn efter 40!", men inte ens de brukar framhärda så länge.

I mitt fall är det så att jag hade velat ha barn men inte har kunnat pga sjukdom, och det har ändå varit en viss process för att komma fram till det beslutet, så jag uppskattar inte alls när folk börjar dra i mitt beslut och riva upp alla funderingar igen.

Men som sagt, de ger sig till slut! 😉

vallhund
5/14/13, 9:41 AM
#25

En historia ur verkligheten:

Ett par gifte sig efter 11 år som par. En del verkade tro att de gifte sig för att de väntade barn. En snickare i vänkretsen ger brudparet en vackert snidad vagga i present. Bruden rusar ut i tårar.

Paret bestämde sig för att gifta sig efter att de fått reda på att kvinnan aldrig skulle kunna bli gravid.

Vad är det för fel? på folk?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[typellisch]
5/14/13, 6:02 PM
#26

Jag vill nog inte ha barn i framtiden. Jag tyr mig inte till barn… barn gillar mig men jag gillar inte barn så pass mycket att jag vill ha en egen. Jag kan vara med barn och dom kan vara goa, men jag dras inte till det direkt.

Visst kan saker ändras i framtiden, det återstår att se!

Så nej.. man måste inte ha barn! Hua på folk som är respektlösa och inte accepterar ens val :(

[Pandoraelf]
5/14/13, 10:45 PM
#27

Ja.

Annons:
viktoria91
5/14/13, 11:54 PM
#28

Klart du måste skaffa barn, precis som du måste ha Volvo!;-) Nej, knappast. Ditt liv är ditt val. Min mormoroch moster hälsade å mig och sambon och tyckte att vi hade stor lägenhet så vi kan skaffa barn! Hur stor herrgården Vi ä. Hade haft vill vi inte förstöra våra liv med barn.

[Blodpudding]
5/15/13, 7:23 AM
#29

#28 Vad har ni haft?

[typellisch]
5/15/13, 7:25 AM
#30

Hon menar: ''hur stor herrgården vi än hade haft…..'' tror jag.

[Blodpudding]
5/15/13, 7:27 AM
#31

#30 Ah, okej. Jag blev lite fundersam eftersom hon pratade om lägenhet och herrgård.

Elena-Maria
5/15/13, 10:18 PM
#32

Det där "ska ni inte ha barn snart?" är inte bara en respektlös fråga, det är lite grävande i folks sexliv också tycker jag. Inte går man runt och frågar folk på måfå om de nuppar ofta eller inte. Även om tanken bakom frågan är den eller inte så är det ju faktiskt det som krävs för att en unge ska bli till överhuvudtaget.

Fred och god växt!

Tomteslakt
5/16/13, 6:18 AM
#33

Det är som när man väl har barn och inser att aldrig i h-vete att jag vill ha ett till, inte när jag nu vet hur tufft det är, och frun känner samma sak. Då kommer folk och undrar om man inte ska skaffa ett syskon till henne för det behöver hon ju, nej, hon har vår katt, oss och vänner runtomkring sig.
Ofta kommer kommentarerna som "det vet ni ju inte nu", "men det är väl klart hon ska ha ett syskon" eller "vänta bara så ska ni se att ni ändrar er", ALDRIG!

Jag vet många i vår umgängeskrets som inte har har barn och som vägrar det, som inte gillar barn (liksom jag själv, ja, det låter skitkonstigt men jag gillar inte barn men älskar min dotter) och de får ju då höra samma frenetiska påhopp som TS, framförallt av den så kallade barnvagnsmaffian.

Elena-Maria
5/16/13, 1:27 PM
#34

Ja, vad är det med detta eviga påprackande hela tiden. Jag skulle aldrig envisas med att någon som är på besök ska hålla katterna/gulla med dem och dylikt om personen i fråga sagt att denna är rädd för/ogillar katter eller av annan anledning sagt att den föredrar att hålla sig på sin kant. Varför ska det då vara så svårt att förstå och respektera att jag inte vill hålla andras ungar som snorar/kräks och fan och hans moster.

Tycker inte heller det är roligt med barn, får inte ut något av att vara omkring dem och jag tycker det bara är extremt jobbigt när de kommer och drar i en och vill att man ska vara med och leka. Däremot åker jag gärna pulka med mina syskon, men de är alla över 20 fyllda.

Fred och god växt!

Annons:
VildaVittra
5/16/13, 1:50 PM
#35

Om jag fått en krona varje gång någon haft något klyftigt att säga när jag sagt att jag inte vill ha barn så hade jag kunnat ta mig en riktigt trevlig semester.

"Din tid kommer" är en ganska vanlig kommentar av folk som inte tror att jag är så gammal som jag faktiskt är (jag får visa leg på systemet och när jag ska köpa snus). 40-strecket är inte långt bort och när är det det där revolutionerande uppvaknandet ska inträffa?

"När du träffar den rätta så kommer du ändra dig". Jaha, så när jag var djupt förälskad i mitt ex som var en fantastisk människa så var det bara för skojs skull vi gjorde slut för att han vill bilda familj?

"När man får barn så får man en mognad som man inte kan få annars". Jo tack, jag har sett exempel på den där fantastiska mognaden med vuxna som klagar på sin lilla dotter att hon har för stor mage när dottern är helt normalviktig. Ingen tanke på att deras korkade kommentarer kommer medföra att dottern om några år kommer ha ett helt sjukt förhållande till mat. Eller de där barnen som används som slagpåsar. Mognad? BS!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annikanyfiken
5/16/13, 2:22 PM
#36

Det är klart att man inte måste skaffa barn men många som skaffar barn tycker att det är en sådan självklarhet att alla vill ha barn förr eller senare. Speciellt Kvinnor verkar ha svårt att förstå att inte alla andra Kvinnor också vill ha barn.

[Emma--]
5/16/13, 6:47 PM
#37

Det är såna som gör mitt val ganska ångestfyllt. Jag vill inte ha barn i dagsläget, jag känner inte att jag orkar med det, men när det är det normala att skaffa barn och något många kallar meningen med livet så börjar jag alltid fundera ändå om jag gör rätt val, om jag kommer ångra mig osv.
Jag hoppas i alla fall jag blir ännu mer säker i mitt beslut. Och skulle jag ändra mig är det inte försent än. 😛

Noa-Nisse
5/17/13, 1:00 AM
#38

Jag vill inte ha barn och har berättat det för alla som håller på att tjata om att det är min tur snart. Folk förstår inte… Jag blir ledsen av att mina vönner inte bara kan acceptera att jag har valt att jag inte vill ha barn precis som jag har accepterat att de valde att skaffa barn. När jag berättade för min familj att jag inte vill ha barn så sa min bror att han inte hade respekt för sådana som inte vill ha barn och utan att säga något mer så kände jag av vibbarna i rummet av att mamma och pappa höll med honom. Kan ju säga att jag tappar respekt för de som inte respekterar andras val av livsstil. Känner mig ganska ensam i mitt val…

 Medarbetare på Hundar.ifokus

viktoria91
5/17/13, 5:07 AM
#39

#38 Hur fasiken kan man inte ha respekt för någon som går sin väg och lever sitt liv istället för att följa strömmen och göra som alla andra och leva ett miserabelt liv?! Om är nåt jag saknar respekt för är det folk sm inte accepterar andrSd livsval, folk som tror att alla vill snacka med deras unge som säger Hej till en och dem som säger att deras barn just bara är barn istället för att uppfostra dem när dem beter sig som vilda neandertalare

[WickedAlly]
5/17/13, 10:36 AM
#40

Jag är inte speciellt intresserad av att skaffa barn, men det går upp och ned det där. Senast igår fick jag höra att jag inte kunde tänka så för att barn är livet..? Nej tack liksom, jag har ett väldigt bra liv redan.

Mamma säger att jag kommer ändra mig när jag blir äldre, är 22 nu, men jag känner att jag är vuxen nog att veta vad jag vill med mitt liv. Jag gillar inte ens barn.
Utbildning och personlig utveckling är betydligt viktigare för mig än barn och familj.

Honestyisdead
5/17/13, 11:09 AM
#41

#40 Det sa min pappa också. Att barn är meningen med livet.
Så kanske det är, för många. Men långt ifrån alla.

Annons:
Elena-Maria
5/17/13, 4:16 PM
#42

#40/41 Ja, för en del men inte alla. Ingen idé att skaffa för att man "måste" och så går man runt och känner sej småbitter och som en dålig människa för att man undrar hur livet sett ut om man faktiskt hållit sej till sin plan från början.

Jag frågade min pappa om det inte var roligare att ha vuxna barn än små barn. Jag menade på att man har ju så mycket mer gemensamt när barnen är vuxna och ja, han höll med. Kan ju också tilläggas att han blev pappa när han var 20 så han har aldrig haft ett eget vuxet liv. Kan föreställa mej hur extremt skönt det måste vara med alla utflugna.

Fred och god växt!

Upp till toppen
Annons: