Annons:
Etikettkänslor
Läst 3279 ggr
[TrädalsHedvig]
2012-06-10 17:15

Problem.

Kanske inte är rätt sida att skriva detta på men måste få det ur meej.

Jag är en tjej som fylt 13år. Hemma tycker mamma jag ee arg o sur. Jag blir så lätt sur, när folk inte lyssnar, jag vet elr vill förklara. Känner att jag inte litar på henne. Tar emot att säga det men oftast HATAR jag mamma. Hon retas på ett extremt jobbigt sätt typ: Prata inte med henne hon kan ändå inte säga något trevligt. Jag kalar de kommentarerna att tiga bråk. Jag blir skit sur av sådana komentarer o det vet hon. Jag är väldigt nogran med vad jag sätter på mig, bara fina kläder. Eftersom jag har en stora syster kommer mycket kläder från hennes garderob, men jag gillar oftast inte de kläderna = En till sak för mamma att kommentera. Men det jobbigaste är nog ändå att hon inte fattar.

Sen har jag ett absolut för stort problem; Jag är helt säker på att jag är född utan livmoder 99.9% säker på det. Jag har inte sagt ett ljud om det till någon. Inte skrivit det någon stans rädd för att någon jag känner kommer se det. Jag vet inte ens varför jag skriver det här.

Ända Meningen med ivet är kompisarna och hästen (har egen <3). Vet inte vad jag ska göra, ville bara att någon ska veta.

Annons:
hus-musen
2012-06-10 17:19
#1

Det är inte lätt, du är i puberteten och hormonerna flyger åt alla håll. Man blir lätt sur och grinig för småsaker, bästa är att försöka ignorera det du tycker är dumt. Och prata med din mamma om hur du känner, hon kanske tycker att du bara överreagerar. 
Det är ju inte direkt ovanligt att tonåringar hatar sina föräldrar för det ena och det andra och de tycker att de inte får respekt och att ingen lyssnar på dem. Men kommunikation utan att sura kommer du långt med Glad

Varför tror du att du är född utan livmoder? Det är väldigt ovanligt och inte alls särskilt troligt.. Om du inte är en pojke då förståss.

Qui dormit, non peccat

 


Honestyisdead
2012-06-10 17:46
#2

Det du upplever med din mamma är inget ovanligt i tonåren. Det är oerhört jobbigt, men du är inte ensam om alla dessa känslor. Det går över.

Undrar också varför du tror att du inte har någon livmoder?

line84
2012-06-10 19:06
#3

TS, när jag var i din ålder var jag helt övertygad om att jag inte kunde få barn. Det var en stark känsla jag hade. Nu, 10 år senare, har den känslan försvunnit.

Att du är arg på din mamma är inget ovanligt när man är i din ålder. När du blir äldre kommer du säkert se tillbaka och tycka att du överreagerade. Men jag minns hur jobbigt det var när hormonerna spökade i kroppen och man kände sig ensam och missförstådd. Hur overkligt det än känns nu så kommer det bli bättre. Håll ut! :)

[TrädalsHedvig]
2012-06-10 22:01
#4

1#Märkte det för länge sen, har inte "hålet" för meansen :O Men jag är ingen kille, brösten växer ju ;)

Honestyisdead
2012-06-10 22:06
#5

Om så var fallet hade dina föräldrar vetat detta då det hade synts då du föddes. Har du ett kvinnligt könsorgan?

hus-musen
2012-06-10 23:50
#6

#4 Ta en spegel, sära på blygdläpparna och titta efter är mitt tips ;) Är rätt säker på att du har en slidöppning, men det syns inte om man inte tittar efter noga. Slidanöppningen är "stängd" om man inte är tex sexuellt upphetsad, det är inte ett öppet hål där nere. Glad

Men som hera säger så borde dina föräldrar veta om det isåfall då det hade märkts när du föddes.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[TrädalsHedvig]
2012-06-12 19:13
#7

Gjorde som #6 sa. Ännu mer säker nu, hittar inte hållet.

Känns inte direkt helt bra att diskutera det heller. Känns konstigt att någon får veta det…Skäms

Honestyisdead
2012-06-12 19:14
#8

#7 Då tycker jag du ska fråga din mamma om det är något du borde veta. För som sagt har du isåfall föds på det viset och då vet dina föräldrar om det.

[TrädalsHedvig]
2012-06-12 19:17
#9

#8 Inte helt säker. Kollar det verkligen sånt när man födds?

Honestyisdead
2012-06-12 19:19
#10

#9 Självklart. Man kollar ju så att allt är som det ska.

[TrädalsHedvig]
2012-06-12 19:30
#11

#10 Säker? Varför skulle hon inte sagt det isåfall…?

Honestyisdead
2012-06-12 19:33
#12

#11 Jag tror snarare det handlar om att du inte hittar det. Fråga din mamma eller gå till en gynekolog. Jag har mycket svårt att tro att du skulle sakna livmoder och vaginala hålet.

[TrädalsHedvig]
2012-06-12 19:36
#13

#12 Kollade med spegel…

Svårt att tro att jag inte skulle se det, men man vet ju aldrig har ju inte sett de.

Annons:
Honestyisdead
2012-06-12 19:47
#14

Som sagt, saknar du det vet din mamma om det. Saknar du inte det är det bara så att du inte ser det själv och inte hittar det. Det är inte det lättaste.

[TrädalsHedvig]
2012-06-12 19:54
#15

Vad är inte det lättaste?

Mannne
2012-06-12 19:59
#16

Ursäkta att jag lägger mig i. Men kan det inte vara mödomshinnan som är lite "ivägen"

Honestyisdead
2012-06-12 20:07
#17

#15 Att hitta hålet.

#16 Nej, den sitter inte vid öppningen. Den sitter ca en cm upp, och är inte en hinna som täcker helt.

vallhund
2012-06-12 20:53
#18

Hade du fötts utan slida/livmoder/äggstockar hade du förmodligen klassats som hermadofrit, vilket är sällsynt, eller könlös, vilket är ännu sällsyntare.

I stället för spegel så kan du använda dina fingrar för att utforska dig själv. Du borde hitta en öppning mellan urinrörets öppning o anus (ändtarmens öppning) som du kan få in ett finger i.

Fråga din mamma om mens o hur det fungerar. på RFSUs hemsida kan du nog hitta svar på många av dina frågor angårnde flickors/kvinnors anatomi.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2012-06-12 20:57
#19

#18 Är inte säkert att man lyckas få in ett finger. Ibland är man så trång.

Men känna öppningen bör man göra om man hittar rätt.

MRKH
2015-06-26 17:18
#20

Nu är det här några år gammalt men det har irriterat mig nästan lika länge då det kommer upp vid googling. Det känns som att det är fullt av okunskap och det kan bli väldigt fel om tjejer som har problem hittar det.

Inte känner de efter att man har en vagina( det är ju inte som att den är direkt utvecklad) som bebis eller vid någon annan kontroll under uppväxten. Mitt syndrom MRKH märks i väldigt få fall i yngre ålder och då är det av en slump. Allt kan se bra ut utifrån men ändå vara att det är en "dead end" dvs att vaginan är stängd. Att det kanske finns någon cm om ens det.

Nu tror jag verkligen inte TS behöver oroa sig eller ja förhoppningsvis slutat oroa sig för detta :) Men det finns tjejer som jag som är född utan livmoder och med en vagina som är extremt kort.  De tjejerna vill nog inte hitta det här vilket jag gjorde som nydiagnostiserad. Inte heller tjejer med CAIS(testiklar istället för äggstockar, samma utveckling=normal utsida såsom MRKH) eller andra symptom. Så… tänk efter lite och googla :) Jag är 100 % tjej. Det saknades bara några bitar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: