Annons:
Etikettgrannar
Läst 5353 ggr
Banankaka320
7/13/12, 8:24 PM

Varför skvallrar folk?

Ja.. varför skvallrar folk? Att prata om andra familjers händelser förstår jag, men ändra historien (själva källan själv) för att krydda lite extra skitsnack förstår jag inte. Har dessa människor verkligen ett sånt tråkigt liv? Att istället för ringa polisen när någon slänger ut möbler skrikandes genom balkongen så sitter dem i sina fönster och tittar på …
Att säga rakt in i ansiktet på en att man ljuger när man berättar i förtroende för någon "vään" att den "problematiska" är alkolist? 
Då är de själva som har problem? Men en hög människor i samma håla?


Annons:
[WickedAlly]
7/13/12, 8:34 PM
#1

Jag tror att det är så, folk har händelselösa liv själva. Och dessutom tror jag att man genom att krydda lite kan man berätta en mer spännande historia och då får man ju mer uppmärksamhet själv eftersom folk blir mer intresserade.

Banankaka320
7/13/12, 8:36 PM
#2

Sjukt egentligen! De som spridit saker om min familj är vuxna med, 40-50 år. Med tonårsbarn och arbete .. de borde väl skaffa en hobby! Som inte är att sitta i fönstret och vänta


[Devya]
7/13/12, 8:45 PM
#3

Det jag har märkt är att om man bor i en by så är man dömd att stå ut med skvaller. Därför flyttade jag till en stor stad där man får vara ifred från skvaller.

Jag avskyr skvaller och har lite förståelse för människor som tycker om att prata skit om andra. Så jag kan nog inte säga varför människor befattar sig med sådant tyvärr.

Banankaka320
7/13/12, 8:47 PM
#4

Ja jag har planer att flytta så fort jag får ett jobb på ett ställe långt härifrån, där skvallras de knappt runt kvateret! :)


MatVeronica
7/13/12, 8:49 PM
#5

Vissa har inget annat för sig än att sitta i köksfönstret och hålla stenkoll på grannarna. Hur de är klädda, hur ofta de får besök, hur ofta de handlar mat och en massa annat ointressant

Banankaka320
7/13/12, 8:54 PM
#6

Vet en granne som stirrar alltid på mamma, som hatar mamma. Man hör röster genom dörren "Nu går dem ut med hunden" och massa viskas, så varje gång jag går förbi kikhålet gör jag fula grimaser och petar i näsan. Så de får något nytt att säga! :)


Annons:
Uncle Thomas
7/13/12, 9:22 PM
#7

#3 "Det jag har märkt är att om man bor i en by så är man dömd att stå ut med skvaller. Därför flyttade jag till en stor stad där man får vara ifred från skvaller."

Ja, det skvallras säkert mer i byar, eftersom där känner alla till alla, och det är ju inte så intressant att skvallra om personer de andra inte känner till  Glad

MEN var inte så säker på att du får vara ifred för skvaller bara för att det en storstad  Glad Där vi bodde som barn i Stockholm, fanns en skvallerkärring i ett högre beläget trevåningshus, som satt och kollade bl a in i vår lägenhet med kikare…

Däremot var det s g s inget då jag bodde i höghus, där kände få grannar igen varandra.

Nu bor jag i skogen med vilda djur som grannar. Vad jag vet så skvallrar de inte så mycket  Glad

[Devya]
7/13/12, 9:46 PM
#8

#7 Nåja, själv så flytta ja till en studentbostad och där sköter alla sitt eget. :) Jag har aldrig ens sett mina grannar! Men sen då man börja studera på universitetet var det lite annorlunda och där fick man höra skvaller om klasskamraterna istället.

Så oberoende vart man flyttar så råkar man ju nog ut för skvaller, men jag vill helst undvika ha sådant omkring mig där jag bor, alltså mitt hem. Skitsamma med skola och jobb i så fall. Då man kommer hem så ska man i alla fall få vara ifred.

vallhund
7/14/12, 5:11 AM
#9

Skvaller = att prata om personer som inte är närvarande, ofta överdivet o förvrängt, men inte alltid. Detta skall inte förväxlas med folk som har som hobby att iakta sina grannar o hålla koll pa andras förehavanden o göranden, ofta för att delge andra sina iaktagelser, blandat med egna slutsatser som påfallande ofta är felaktiga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Geru
7/14/12, 3:59 PM
#10

Som svar på din fråga:

Människor är människor. Människor är korkade. Korkade människor gör dumma saker, och därför skvallras det:D

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[vaniljen]
7/14/12, 4:02 PM
#11

Usch ja, här i området finns gott om folk som tycker om att prata och förvränga bakom ryggen på varandra. :( Men ännu värre tycker jag är när de som lyssnar köper allt folk säger utan att veta båda sidorna av myntet.

Maria
7/14/12, 7:03 PM
#12

Jag tror att skvaller är en ganska mänskligt form av social samvaro som samtidigt förr gjorde att man höll reda på varandra på ett positivt sätt, före telefonernas tid till exempel. Jag tänker på gamla tanter och symöten när jag ser ordet skvaller.Skrattande

Kring medelhavet så är det ofta gubbarna som som skvallrar där de sitter och röker och spelar spel på sina cafeér.

Sedan finns det givetvis en negativ form av skvaller som TS pratar om som blir rena formen av förtal och elakhet och då är det en helt annan sak.

Tycker man illa om någon så är det ju ett "bra sätt" att få med sig folk att tycka likadant genom att hitta på falskt skvaller och på så sätt svartmåla någon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kalendula
7/7/13, 10:20 AM
#13

Psykologiskt sett, så hamnar man i något som kallas för hämdspiralen. Vilket innebär att person a som får reda på att person b har pratat skit om denna. Då väljer person a att gå in i en diskussion om vad som sagts o gjort + lägga till ex. ett svärord eller ett skällsord, eller ett fult namn.

Detta blir ju person b arg på o gör samma sak men ännu värre. Sedan är spiralen i full spin.

Det är svårt att ta sig ur denna spiral, många väljer då att be varandra att dra åt helvete. Men det stoppar ju inte spiralen i sig.

Därför det folk gör är att rättfärdiga sina egna fel genom att spä på med mera hemska ord o anklagelser gentemot varandra. Anklagelser i detta är vd den ena har sagt o gjort mot den andra… men att diskutera det tar en ingenstans. Man är fast på samma ställe medan spiralen snurrar fortare o fortare.

Lösningen till att få stopp på spiralen är faktiskt att prata med varandra i en lugn o trevlig ton och inte ta upp det som sgts o gjorts. Utan att fokusera på lösningar på problemet…

Så himla enkelt 🌈

PS: Detta tillstånd hamnar man också i när man tex. grälar med en partner, sina barn, anhöriga vänner, etc.. DS

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Gur4m1
7/7/13, 10:53 AM
#14

Alltås skvaller förstår jag- men problemet är ju att skvaller är som den klassiska barnleken "viskeleken" som man fick lära sig som väldigt ung ;)

"fakta" förvrids och blir ny fakta och familjer/personer i mindre samhällen so utsätts för mycke skvaller blir väldigt utsatta---för till slut vill ju ingen umgås med dem/är arga/sura/dömt dem för saker som inte ens är nära sanningen. Eftersom ingen känner dem på riktigt får man heller ingen del av den riktiga sanningen, och ingen kan försvara dem mot ondsint, falskt skvaller.

Alternativt tror jag att en del människor har så lite egen drama omkring sig så de skapar sådant själv genom att jaga upp andra med lögner. Ibland tror jag det är en del av en plan o de satt måltavla på någon viss person/familj/släkt som de verkligen avskyr så väljer de att alltid, om och om ingen förvrida sanningen genom omtolkningar, rena påhittade lögner och ryktesspridning.

Jag pratar gärna om folk ;) Men jag har börjat sluta på ondsint rycktespsridning. Kommer någon och säger att "någon har sagt något om någon som sagt något om mig" så blir jag inte arg på denna någon-någon, utan försöker ignorera det som lösryckt prat eller ta det öga mot öga om möjligheten ges. Ondast gör det för mig när sådant elakt skvaller går ut över barn och barnfamiljer :(((

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
7/7/13, 10:57 AM
#15

Och ja, utifrån historier jag hört ute i "byarna" både i norr och söder så kan jag förstå att folk skvallrar egna ihopsnickrade saker om "visst folk" som oftast är mer utsatta i samhället (vem skulle då säga emot?). Detta sker i småbyar, jag hör sällan skvaller i min förort…däremot sker det säkerligen skvalle roch skitsnack även där, det gör det nog överallt. Men jag har aldrig upplevt att så uppenbart idiotiska påståenden blivit "sanningar" som i mindre byar och samhällen….man blir rent av mörkrädd ibland, hur folk verkligen kan heta upp varandra så att rena lögner kan skapa en lynchmobb mot en person som aldrig gjort en fluga förnär. För någon har sagt något.

Att man brände häxor på bål pga "lösa rykten" är inte alls förvånande.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
7/7/13, 11:02 AM
#16

"ja nu kom den där Olsson med en till cykel och NY var den, de var då märkligt att nån som går på socialbidrag kan ge en NY cykel till sin pojke när jag själv knappt kan ge ett av mina barn en cykel!"

Fakta: Olsson fyndade en jätteifin cykel för 500 kronor hos polisen. Typ.

Så jag tillägger att det är BITTRA människor som verkligen bara är avundsjuka och ser allt gneom ett negativt filter som sitter och säger/sprider sådana där saker om folk. Min pappa är lite såndär, men så är han uppvuxen i en liten skvallerhåla.

Själv skite rjag i vad folk cyklar på och i, när jag rpatar skvaller är det mer "hörde du att Emma dött/Annas häst blivit såld/En Pelle uppi backen börjat sälja ägg". Sen kan man inte alltid välja vad man får höra och en del saker sätter ju sprätt på tankarna och man är ju inte stursk nog att alltid gå fram "hörredu, är det sant som man säger nere på byn, att du våldtagit din dotter och att de tär din unge hon har i magen nu?" …Det funkar inte.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[typellisch]
7/7/13, 11:15 AM
#17

Jag avskyr skvaller i sådan form att det är lögner och enbart hat och ilska. Att däremot säga fakta är en helt annan sak. Visst att man kan komma in på hur en viss person är och man diskuterar det, men när lögner kommer in i bilden har det gått för långt. Eller när man märker på en person hur upprörd denna blir pga denna person och bara skvallrar och skvallrar om privata saker. Det måste man nog skilja på: allmänna saker och privata saker. Allmänna saker är nog okej att prata om men privata saker ska man vara försiktig med.

Gur4m1
7/7/13, 3:16 PM
#18

Fast de tär ju ofta allmänna saker som blir skvaller- te.x att;

´´Jahapp, jag ser att grannen minsan haft råd å skaffa sig en "ny bil" trots att de är barnlediga/pensionärer, eller invandrare. Eller den där pojken som är så konstig, han är ute och går om nätterna men har inga kompisar, är tyst och möter inte ens blick. Är han inte lite som de där som gjort skolsjkutingar i Finland?

Den där ensamstående mamman, den unga tjejen som alltid har en massa herrbesök, kanske är hon prostituerad eller en såndär som "ligger runt"? Borde ingen ringa socialen? Varför väljer en stilig man som Erik att jobba på en förskola? Pedofil? Han har ju trots allt aldrig lyckats gifta sig, något galet måste det ju vara med honom. Jobbar Bosse som sjuksköterska för att han är bög, jag har aldrig sett honom ta hem en kvinna? så är det säkert. Lika bra att ingne kvinna gör några försök där. Bosse är bög.

Ellen sköter inte om sin barn för jag ser dem alltid gå förbi här utanför utan mössa! Någon borde kanske berätta det för barnens pappa som Ellen separerat från? Så barnen inte far illa menar jag.´´

Det är ju när folk inte känner folk och tror de får ihop saker hur någon annan lever- gör sin egen berättelse och sprider dem som fakta det blir riktigt "fara och färde". På min skola spred ryktet att jag var lesbisk. Det gör väl inget rent så, lesbiskt är inte fel- men det är trist som tjej som redan är ganska blyg, att alla killar tror att man inte "spelar i rätt liga" och är utanför deras ram. Skittråkigt.

Att sprida privata saker- som en del människor som jobbar inom förtroendesaker ibland ändå gör i mindre samhällen. Tex en skolkurator i min by spridde saker som en av mina vänner pratade med henne om- till sina barn som sedan spred det vidare. Det slutade ju inte så bra. Samma saker när lärare pratar med ANDRAS föräldrar om ANDRAS barn….då gör man ju rent fel, professionellt och det kan få förödande konsekvenser för individer. :(

Jag trivs så bra i min lilla storstad, här slipper jag både prata och lyssna på andras skitsnack och lögner ^_^ Att prata om andra för att man oroar sig eller vill hjälpa/stödja osv är en helt annan sak. "hålla sig ajour" om andras förehavanden, t.ex att Pelle bygger hus och Nisse har fått sin tredje unge, Bella har äntligen gift sig med sin Albert- sånt är intressant, för man känner och bryr sig om de människorna oftast. JAg bryr mig väl inte om "alba som ajg aldrig mött- gift sig", men kul för henne då ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Zizza
7/8/13, 5:24 PM
#19

Varför skvallrar folk? Kortfattat enligt min mening: De har inte bättre för sig, ibland kan det handla om svartsjuka/avundsjuka.. eller rent sagt att trycka ner någon och framstå dem sämre än vad de egentligen är. "Fjortisbeteende" :) finns hos ungdomar/tonåringar/barn lika väl som hos äldre.

Mvh. Sanne & Djuren

Gur4m1
7/8/13, 6:26 PM
#20

"skvaller" som sådan har ju genoms tudier visats vara en grundpelare i vårt samhälle ;) Så skvaller som sådan- att man pratar om folk och saker man kanske inte gentligen ahr att göra med- kommer vi nog aldrig undan med helt. ÄVen folk soms äge r"J, jag skvallrar då aldrig" gör det nog visst, men kanske mindre urskiljningslöst än de riktiga skvallerkärringarna. De tär ju det elaka, osanna skvallret, rykten osv som är till skada, studier visar att skvaller osm sådan att man talar om grannens nya bäbis eller släktingens döttrar som tagit konfirmationen är ett "kitt" för mindre samhällen och liknande. :) Nu ske rju det mesta dock över nätet- Tack vare facebook och liknande saker….folk behöver inte skvallra om sånt på samma sätt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Anna4077
7/10/13, 10:18 AM
#21

Alltså jag flyttade till en ö för 3år sedan. Innan jag flyttade hade jag en kompis som spred ut saker jag hade gjort innan jag ens gjorde det :p och hon kryddade på rejält och hittade på alla möjliga saker. När jag bröt med henne bröt även skvallret runt mig. Eller ja skitsnacket. Skvallrar gör dom säkert men inget jag har hört. Kan bero på att jag bad henne fara och flyga eller att jag blev tillsammans med min sambo som är känd för sitt korta temperament. Iallafall på denna ö vet alla vad du sysslar med. Vem som slänger fel i sopsorteringen på Ica. Vem som dejtar vem. Vilken stackare som fått cancer osv. Men det där med att spekulera i om vem som är pedofil eller prostituerad har jag aldrig hört. Det är mer "nu har grannen köpt en sån där gräsklippare, hur har han råd med det, jag hörde att han fick lämna in bilen på lagning förra veckan" eller "nu är hennes man i Norge och jobbar och det har sprungit en man hos henne, undrar vad dom sysslar med, kan hon vara otrogen?!"

Anna och taxen Max

Gur4m1
7/10/13, 1:03 PM
#22

#21 Haha, ja skvaller uppfyller även den funktionen att upprätthålla en rättsepos eller vad det kallas. "håller folk i schack" för man vill ju inte bli skvallrade om och hamna i grannarnas blick och få skulden för allt möjligt :) Genom skvaller får vi även veta vad som är "Acceptabelt" beteende inom det samhället.

Om prostitution eller pedofiler har inte jag heller hört folk säga- gudbevars! ;D Mer något jag tog från en film :> haha.

MEn det där att svenskar lägger sig i grannarnas ekonomi är nog väldigt vanligt och det är säkert därifrån vi är så himla måna om att vara privata runt vår ekonomi- vi pratar inte mycket om löner och pengar med folk i allmänhet. Iallafall inte de äldre generationerna. De reagerar ungefär som att man frågat vem de har sex med när man frågar vad de får i lön varje månad/har pengar sparade/vad huset kostade osv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Intehärutandär
7/10/13, 6:47 PM
#23

För mig är skvaller och skitsnack två skilda saker. Skvaller är då jag och grannen talar om en tredje grannes fina blommor de köpt i rabatten. Skitsnack är då vi hittar på att de förmodligen stulit de vackra blommorna. 

Så jag skvallrar varje dag. Det är att berätta något. Hitta på saker eller föra osäkra (o)sanningar vidare, utan skam är en annan femma.

Anna4077
7/10/13, 8:56 PM
#24

#22 ja det är väldigt privat med just ekonomi. Tror det är för att folk är väldigt fördomsfulla för den som har dålig eller väldigt god ekonomi. Jag vill också ha min ekonomi privat men jag pratar om det med folk jag känner eller känner visst förtroende för precis som sex :P

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: