Annons:
Etikettpsykologi
Läst 2794 ggr
Toxics
7/23/12, 7:34 PM

Dålig egenskap

Så, jag har en väldigt, dålig egenskap. Och det är att jag ser det dåliga i alla först. Innan jag ser det bra sidorna.

Jag hittar alltid något hos nästan alla som jag stör mig på eller som jag finner konstigt.
Och jag vill bli av med det beteendet.
Jag har inte alltid varit sådan så jag vet egentligen bättre.
men jag kommer alltid på mig själv när jag träffar en ny person att leta efter de dåliga. Eller att leta efter något som verkar konstigt.

Och jag hittar nästan alltid något. Någor jag stör mig på varje gång jag träffar personen.
Klart att jag kan umgås med människan även fast jag anser att den har en dålig sida som jag inte gillar. Eller ett dåligt beteende. Men sen om jag inte hittar tillräckligt med bra sidor så umgås jag helst inte med personen.

Hur ska jag få det att sluta ?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
[vaniljen]
7/23/12, 7:41 PM
#1

Jag vill också ha stopp på mitt negativa tänkande och hänger gärna med i tråden.

Toxics
7/23/12, 7:43 PM
#2

1# Välkommen du! =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Inaarah
7/23/12, 8:27 PM
#3

En spontan tanke som dyker upp i mitt huvud är att det hos dig finns ett behov av att bli bekräftad, eller att vara bättre än motparten. Som att du söker efter något dåligt hos denne, för att du ska kunna bevisa för dig själv att det är någo du gör eller kan bättre. När du väl fått det bekräftat, är det enklare att se det positiva, liksom.

Som sagt är det bara en tanke, då den inte riktigt fungerar med att du stör dig på något eller finner det konstigt… However, så tycker jag det känns som det helt enkelt rör sig om att du är i behov av någon egen bekräftelse. :) Det kan du i så fall jobba med genom att försöka höja dig själv och uppskatta dig och dina bra egenskaper mer - och istället försöka finna de bra egenskaperna du har gemensamt med en person du träffar. Glad

Honestyisdead
7/23/12, 8:31 PM
#4

Tror också att det handlar om något hos dig som gör att du vill hitta fel hos andra. Kanske ska du jobba lite med din självkänsla och ditt självförtroende lite?

För mår man bra med sig själv accepterar man andra precis som dom är.

Toxics
7/23/12, 8:43 PM
#5

3# Jo, vissa dagar är inte självkänslan på topp. Men skulle inte säga att jag vill vara bättre än den andre. Det händer att jag sitter och letar fel hos mig själv med. Som jag vill förbättra.

Och vissa gånger lyckas jag också.

Men vi drar ett exempel som hände sist.

En vän till mig. Vi kan kalla henne Sara. Har en hund som vi kan kalla Mindy.

Mindy är en liten chihuahuamix och riktigt uppkäftig. Varje gång den morrar på någon eller skäller så tar Sara upp henne. Och jag har sagt åt henne att inte är något bra. Och hon säger att hon inte ska göra så en tid och se vad som händer. Men hon fullföljer inte det hon säger utan gör som hon har gjort hela tiden och hunden blir bara värre och värre.

Det är inte det att hunden är jobbig som jag stör mig på för det är hennes problem. Utan det är att Sara sitter och gnäller varje gång vi ses på att hennes hund är så jobbig och att hon inte vet vad hon ska göra. Och jag stör mig något så kopiöst på det. Att hon gnäller och vill ha råd men inte tar åt sig råden iallfall. I övrigt är hon rolig att ha och göra med, lätt att skratta och bra temperament,.

Det är just bara det när det kommer till hunden som jag bara inte står ut med så jag låter bli att umgås för mycket med henne för det orkar jag bara inte.

Då jag som sagt sitter och stör mig.

Och jag vet inte hur jag ska få det till att jag söker bekräftelse?
Jag vet redan att jag inte är sådan. Men det är just det att jag KAN se alla bra saker med folk. men jag fastnar vid dom dåliga och dömer dem utefter de dåliga.

Det hr hänt att jag träffat människor som jag inte hitttar dåliga sidor hos. Tex min sambo. Han har bra sidor, och mindre bra sidor ( som jag för det mesta bara ser som charmiga) . Men inga "dåliga" .

Men jag vet inte. Du kanske har rätt. Men det känns inte som att jag söker bekräftelse.

Och om jag skulle hitta någon som tex skulle träffa någon som ser det dåliga i alla först. Så skulle jag störa mig på att den gör det. Även om jag vet att jag fungerar precis likadant.

Förstår du vad jag menar eller velar jag bara omkring? Haha =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Inaarah
7/23/12, 8:50 PM
#6

Jag förstår vad du menar - och hade jag haft denna historia innan hade nog min första tanke inte varit som den var efter ditt inlägg. =) I det du beskriver, så är det inget jag skulle kalla en "dålig egenskap". Det är snarare en rätt normal reaktion, kan jag tänka mig. Jag själv reagerar liknande då en av mina vänner ojar sig över det ena och det andra och får det att låta som att det är hon som har det värst av alla på jorden - fastän vi står inför precis samma beslut, eller har lika mycket att göra.

Min tanke, när jag läste #0, var att du umgås med t.ex en vän och då sitter och "felsöker" denne för att hitta en dålig egenskap - t.ex upprepa ord, dra undan håret hela tiden, skriver dålig, har uttryckssvårigheter eller liknande. DET skulle jag tolka som att man själv måste bekräfta att "men jag skriver bättre", "jag upprepar i alla fall inga ord" etc. Är du med? :)

Annons:
Toxics
7/23/12, 9:08 PM
#7

6# Ja, Jag förstår precis hur du menar!. Fast det inte var så jag menade!

Letar inte efter fel som de inte kan rå för på det sättet! Det gör jag inte. Men jag förstår att jag tolkades så =) .

Men det kan vara jobbigt ibland när man tror man hittat en bra vän. och sen börjar man störa sig. Typ om någon typ Baddräktsmodell står och speglar sig och klagar på hur tjock hon är. bara för att man ksa säga att hon inte är det.

Räcker med att det händer tre gånger sen skiter jag i henne. Ringer eller smsar inte och slutar helt att umgås för jag tycker det är en jättedålig egenskap hos folk. Som bara söker uppmärksamhet.
Jag tröttnar helt. Och jag menar verkligen helt. Det kanske går ett par år innan jag träffar personen igen. Och även om presonen har förändrats så är det allt jag kan tänka på. Jättejobbigt.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Inaarah
7/23/12, 9:21 PM
#8

Nej, jag har förstått det, allt eftersom. Glad
Att du inte letar efter fel på det sättet, är en fin egenskap du har, förresten! Haha. I alla fall. Jag förstår vad, och hur, du menar. Det jag här ser som din dåliga egenskap är att du klipper kontakten och inte kan släppa det. Du måste nog träna på att gå vidare och försöka att inte haka upp dig vid sådana "småsaker". Se det positivt om personen ändrat sig, tänk att ett beteende inte enbart speglar hur personen i sig är. Hittar tyvärr inte så många fler tips just nu…

Toxics
7/24/12, 10:16 AM
#9

8# Du har varit till jättestor hjälp och det är jätteskönt att någon orkar lägga ner tid på att läsa och sen svara på inl'gget då de kan vara ganska komplicerat.
Men jag försöka se de positiva som att det överglänser det negativa! =)

Det är bara att kämpa =)

Tack igen. Du är en pärla!

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Inaarah
7/25/12, 7:28 PM
#10

#9: Så himla gulligt skrivet! Tack själv. Glad

Gronstedt
7/26/12, 9:40 AM
#11

"Klart att jag kan umgås med människan även fast jag anser att den har en dålig sida som jag inte gillar. Eller ett dåligt beteende. Men sen om jag inte hittar tillräckligt med bra sidor så umgås jag helst inte med personen."

Är det något fel med det? Varför skulle du umgås med en person som inte är trevligare än otrevlig - det ger ju er båda två mer minus än plus.

Det viktiga är att du tittar vidare och ser om du inte hittar tilltalande egenskaper som kan överglänsa de mindre tilltalande - percis som du också skriver. Men hittar du inga så är det ju bättre att ni släpper varandra.

Upp till toppen
Annons: