Annons:
Etikettallmänt
Läst 3074 ggr
skotty
2012-07-31 02:35

Killkompisar

Jag har pojkvän. Vi har ett distansförhållande..

För en vecka sen var jag hos morfar, som bor i Värmland, och jag har snackat med en kille därifrån ett tag och vi bestämde oss för att träffas. Som kompisar, alltså. Han kom efter jobbet och vi gick en långpromenad. Gick till skidbacken där, och eftersom det är sommar, så var det helt öde där. Satt utanför värmestugan och pratade i flera timmar, sen gick vi tillbaka.

Kollade på min mobil emellanåt, men glömde bort det ett tag så tog jag upp den och såg att jag hade 23 missade samtal från min mamma och mina systrar. Mamma ringde igen precis när jag tagit upp telefonen så jag svarade och hon skällde ut mig för att jag var med en kille som inte var min pojkvän, utan att min pojkvän var med. Jag la bara på och fortsatte gå och prata som vanligt med min kompis.

Det var längesen jag hade så kul. Vi skrattade så mycket att jag fick ont i käkarna efteråt. När vi möttes fick jag en snabb kram och när vi sa hejdå likaså. Ingenting annat hände.

Jag tycker att min mamma överreagerar som fan. Hela min släkt håller med mamma. Vad är det med dom? Eller är det mig det är fel på? Får man inte ha killkompisar när man har pojkvän?

Kan ju tillägga att min pojkvän är helt okej med detta. Försökte förklara det för mamma också men hon fattade inte. Hon är fortfarande lite småsur över detta och tycker att jag ska bryta kontakten med min vän.

Jag blir så irriterad. Jag är 20 år och får inte göra vad jag vill. Egen lägenhet kanske vore en bra idé.

Annons:
AnneN
2012-07-31 03:13
#1

Självklart ska man få ha kompisar oavsett kön och oavsett om man har ett förhållande eller ej.

Har själv både tjej- & killkompisar som jag umgås med även när min sambo inte är med, en del av killkompisarna är tom mina gamla ex.

Jag tycker det låter som att din familj överreagerar en hel del av vad jag kan se i det du skriver i ditt inlägg.

Dock så finns det en del som av någon anledning inte klarar av att vara bara kompis med någon av det motsatta könet och hade så varit fallet hade jag kunnat förstå om folk i ens närhet reagerade på detta sätt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Geru
2012-07-31 03:25
#2

Egen lägenhet låter som en utmärkt idé med en sådan morsa. Klart man kan ha killkompisar, inget problem alls.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Namiko
2012-07-31 08:16
#3

Du har inte gjort något fel alls. Klart att man får ha kompisar av samma kön som sin partner. Att du berättat för din kille att du träffat din vän visar att du hanterat allt helt rätt och det är din mamma/familj som överreagerar.

Jämför med någon som är bisexuell, ska den personen inte få ha några vänner alls om den har ett förhållande? Man ska inte säga upp kontakten med sina vänner eller undvika att skaffa nya bara för att man har ett förhållande.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sarah
2012-07-31 10:12
#4

Självklart ska man ha kompisar av olika kön! Att man inte skulle kunna ha det är en förlegad tanke. Flera av mina närmaste vänner är killar, vi umgås själva, eller i grupp, med eller utan min kille. Jag umgås även med ex och det gör min kille med.

[Devya]
2012-07-31 10:31
#5

Så länge din pojkvän inte har något emot det så tycker jag att du inte ska bry dig om vad andra säger. Det kan förstås vara lättare sagt än gjort.

Jag vet att min kille skulle i alla fall inte ha tyckt om det, om jag gjorde något liknande. Det mest för att han skulle vara orolig över vad det är för typ.

patronsaint
2012-07-31 11:19
#6

Äsch jag tycker inte att du gjort något fel. Sjäv har jag tex mer kill kompisar än tjej polare och både jag och min pojkvän träffar våra ex ibland som rena polare. Är ingen som ser något fel i det Skrattande

Men är väl mer upp till dig och din kille om ni känner att det är ett problem..

I want to be like the patronsaint of reality.

Annons:
Honestyisdead
2012-07-31 11:22
#7

Jag känner faktiskt att det hade varit konstigt om min pojkvän nu plötsligt börjar leta nya vänner och sedan börjar träffa dom.

Eftersom jag trode han var nöjd med de vänner han har.

Geru
2012-07-31 12:44
#8

#7 Jag själv(då menar jag verkligen jag) anser inte riktigt att man kan sluta leta vänner. Vänner kommer och går i omgångar ofta för mig. Visst har jag ett rätt fast nummer som alltid är där, men sen finns det dom som jag umgås med i omgångar :p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

PiganX
2012-07-31 13:47
#9

TS - Jag har alltid haft killkompisar, och i vissa perioder är det nästan skönare att umgås med dom. Är dom jag lyckas ha kontakt med längst, för tjejer ryker jag alltid ihop med, när vi varit vänner tillräckligt länge. Killar är inte lika fjantiga, och håller på och märker ens små fel, dömer eller snackar skit på samma sätt som andra tjejer. Och mina killkompisar jag har skulle jag aldrig vela bli tillsammans med, eller ens göra annat med. Vi är liksom för bra vänner.

Så jag förstår inte riktigt hur din mamma tänker. Obestämd Men alla är vi ju olika. Hon bör respektera dina beslut, och hålla sig undan. Men har hon något att säga så kan hon ju det. Men är ju lite väl extremt att ringa sin 20åriga dotter 23 gånger för att tala om vilka du får umgås med.. Synd att det ska vara så.

#7 Jag tycker inte heller att man kan sluta leta vänner, för det är ju naturligt att man träffar nya människor under hela tiden man lever, på både nätet och IRL. Jag skulle aldrig någonsin vilja leva med samma vänner hela livet. Men men.

Honestyisdead
2012-07-31 14:14
#10

#7 Menar just över nätet. Att man hela livet träffar nya människor som blir vänner är självklart. Men jag har något emot att man sitter och letar vänner av motsatt kön över nätet när man har partner. Vet inte varför.
Antar att det är för att jag har förutfattade meningar om syftet då man aktivt letar vänner som man planerar att träffa, av motsatt kön på nätet.

Vet att det inte är logiskt :P

Geru
2012-07-31 14:17
#11

#10 Tror inte att man letar vänner av något specifikt kön - jag gör inte det i varje fall:p

Letar vänner gör jag ju - men jag väljer som sagt inte kön på dom.

Och ja, många har sådana förutfattade meningar:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

skotty
2012-07-31 14:38
#12

För att förtydliga saker, jag blev vän med min kompis innan jag hade pojkvän ^^

Min mamma säger att det är för att vi är "annorlunda", vi är inte riktigt helsvenskar. Vi har lite av en annan kultur och andra värderingar osv. Mina släktingar har typ inga kompisar, släkten umgås med släkten. Och sen har dom absolut inte kompisar av det motsatta könet när dom har partner. Men jag är ju från en annan generation och saker o ting är annorlunda. Men det vill dom inte fatta.

Alltså, vi är svenskar men ändå inte.

PogoPedagog
2012-07-31 21:50
#13

Din mamma vill förmodligen bara väl även om det verkar hemskt jobbigt som hon beter sig. Kanske kan din pojkvän nämna något av en slump om att han tycker det är helt lugnt nästa gång ni alla ses ;)

Förövrigt åker min sambo iväg själv och hälsar på sin tjejkompis flera dagar utan mig ibland, inget konstigt med det om man litar på varandra.

Annons:
[Wera]
2012-07-31 23:53
#14

Vad gammaldags. Jag har killkompisar som jag tom sovit med även om jag har pojkvän :) inte själv då utan med andra tjejkompisar. tycker killkompisar kan vara bättre än tjejkompisar ^^ håller med #9. Sen tycker jag att vänner kommer och går och man slutar aldrig hitta nya vänner. Dock träffar jag aldrig killar (som kompis) över nätet. Känns annorlunda då :P Hon överreagerar särskilt när din kille är helt ok med detta.

[luneri]
2012-08-15 11:53
#15

Min mamma är likadan. Hon förstår bara inte hur man kan ha killkompisar utan att vara "tillsammans" fastän hon försöker förstå sig på det. Hon tror alltid det är nåt på gång när jag umgås med en kille (är för nuvarande singel).

Jag tror det är så att den generationen hade man inte killkompisar utan man vara bara med sin pojkvän eller man. Och om man umgicks med killar ansågs det som oanständigt. Så förmodligen är det därför hon reagerar. Lite gammaldags synsätt, men nu är det ju nya tider och man kan umgås med vem som helst vilket jag tycker är rätt skönt.

Tycker själv att umgås med killkompisar. Oftast blir det inte så spänt som det kan bli bland tjejer ibland.

Att flytta hemifrån ger än mer frihet, så förmodligen blir det inte så mycket tjat om den saken när hon inte har möjlighet att lägga märke till det. Förmodligen vill hon dig bara väl ändå.

Henrika85
2012-08-15 14:38
#16

TS Du är en vuxen kvinna, och dina relationer (kärleks samt andra) angår inte din mamma. Jag tycker att du ska göra detta klart för henne.

Att hon ringer oavbrutet för att "skälla ut dig" är inte ett acceptabelt beteende, och bdet måste hon sluta med. Jag tycker också att hon ska lita på dig när du säger att du ska umgås med en kompis.

#15 Jag tror faktiskt inte att det är en generationsgrej. Min egen mamma är 62 år, och har själv under hela sitt äktenskap samt före haft manliga vänner, och hon har aldrig haft några problem med att acceptera att jag har det.

Det beror nog snarare vilka värderingar man vuxit upp med, t ex om man haft en sträng religiös uppfostran.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

hus-musen
2012-08-15 15:11
#17

Håller med om att det kan vara generationsstyrt, förr umgicks man inte direkt ensam med en man, samma som att man inte sov över hos vänner av motsatt kön. Har oxå suckat över den saken åt min mamma.

Men ja du är 20, jag hade bett min mor fara och flyga faktiskt. Det angår inte henne vem du umgås med för det första, sen så är det helt ok att ha vänner oavsett kön.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: