Annons:
Etikettförhållande
Läst 2867 ggr
muppenlarsson
8/5/12, 3:00 PM

lita på otrogen partner?

Om du skulle få reda på att den du nyss träffat och blivit kär i varit otrogen mot sin förra partner upprepade gånger, skulle det spela någon roll för dig?

Annons:
Geru
8/5/12, 3:14 PM
#1

Lite konstigt där egentligen, hälften av alla i sverige te.x. har varit det, även om jag inte helt tror på just den statestiken.

Jag skulle nog göra det om det vore så att människan i fråga säger att det som den gjorde var fel. Själva lärdomen av det är ju viktig. Otrohet är ett stort svek, och det är extremt tabu att prata om det, och helt okej att hata dom som gör det.

Människor felar, och om dom lär sig av sina misstag så träder en bättre människa fram. Men att anse att alla människor som gjort en sådan miss inte går att ha en relation med är rätt absurt, och väldigt fördömmande.

Källa:
(http://wwwb.aftonbladet.se/nyheter/0507/04/otrohet.pdf)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Sarah
8/5/12, 6:24 PM
#2

Jag skiter fullständigt i det. Jag har varit otrogen i tidigare relationer men inte de senaste nio åren.

myhairlady
8/5/12, 6:49 PM
#3

Jag skulle inte lita på en som varit otrogen. Inte om det rörde sig om upprepad otrohet mot dennes ex.  Alla kan göra fel, men upprepad otrohet, nej jag skulle inte lita på att det inte fortsätter.

JossanH
8/5/12, 6:59 PM
#4

Det beror väl helt på anledningen och läget. Otrohet tycker inte jag kan klumpas ihop och betraktas på samma sätt oavsett. Min sambo berättade själv att han inte varit en perfekt pojkvän tidigare men det var ju många år sedan och inte med mig. Och förhållanden som börjat med att ena partern varit otrogen och sedan lämnat sin pojk/flickvän för den personen. Ska denne också klandras för det efteråt? Är det däremot någon som är otrogen när varje tillfälle ges så skulle jag backa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

pyromanen
8/5/12, 7:01 PM
#5

Nej, det skulle inte spela nån roll för mig. Däremot skulle jag vara nyfiken på varför han gjorde det/omständigheter, känslor mm och fråga om det för att lära känna honom.

Jetaime
8/5/12, 7:08 PM
#6

Jag skulle nog haft svårt att lita på någon som jag vet vatt otrogen innan, finns inget som säger att han inte skulle vara det igen.. Fast det finns det ifs inte med någon som inte vatt det tidigare heller.. sååå.. jag vet inte.

Annons:
Uncle Thomas
8/5/12, 9:13 PM
#7

Visst är det möjligt att det kan finnas förmildrande omständigheter, men det ska till något extremt, för stt jag ens skulle överväga om den personen kan vara något att satsa på, eller om det - som det är i de flesta fall - är en svekfull skitperson. Vissa saker gör man ALDRIG.

Sådant sant skadat anseende kan ALDRIG bli helt bra igen, eftersom en person, som gjort något sådant en gång, kan göra det flera gånger - vilket de ofta gör, i alla fall om de gjort det mer äm en gång.

#6 "finns inget som säger att han inte skulle vara det igen.. Fast det finns det ifs inte med någon som inte vatt det tidigare heller"

Sant, MEN det är ENORMT stor skillnad gällande hur stor risk det är att det sker, eftersom det är en smycket stor personlighetsskillnad.

#1 "Människor felar, och om dom lär sig av sina misstag så träder en bättre människa fram."

Bara VISSA människor kan göra sådana slags fel, de flesta av dem gör om det…

#4 "Och förhållanden som börjat med att ena partern varit otrogen och sedan lämnat sin pojk/flickvän för den personen. Ska denne också klandras för det efteråt?"

Såklart. Det är ju VÄRRE än att "bara" vara otrogen, för då får ju inte ens den svikna välja om relationen ska fortsätta…

pinku
8/5/12, 9:19 PM
#8

#7 Vilken tur att alla inte är lika hårda som du! Annars hade jag varit singel för evigt. Men turligt nog för mig så bryr sig inte min pojkvän om att jag för länge sedan svikit någon annans förtroende. Jag tror att han inte anser att det har något med honom att göra.

Geru
8/5/12, 9:29 PM
#9

#7 Jag estimerar att ungefär 30-40% av alla människor i sverige felar på det viset.

Jag själv har gjort den missen, men vad vet någon som du om att lära sig av sina misstag… Du verkar ju aldrig ha gjort några :)

Jag tycker verkligen du borde läsa länken som är i mitt första inlägg innan du säger något, men det kanske är för mycket begärt av någon som är så fördömmande som dig själv.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Honestyisdead
8/5/12, 9:35 PM
#10

Jag hade tänkt efter en extra gång och funderat över om han verkligen går att lita på. Något är ju allvarligt fel om man är otrogen mot någon upprepade gånger. Och har man varit det saknar man enligt mig respekten för andra människor.

[vaniljen]
8/5/12, 10:41 PM
#11

Om jag fick reda på det tidigt i dejtandet, så skulle jag förmodligen backa ur. Det finns så många andra bra killar som är trogna att jag hellre skulle leta vidare. Men om det verkligen är Mr Right skulle jag tänka över mitt beslut mycket noga och kanske ge det en chans.

Jag avskyr otrohet och tycker att jag är värd bättre än det. Risken finns alltid, men risken känns större med någon som har varit det tidigare.

Jag brukar tänka att det enda jag kan vara riktigt säker på här i livet är att jag aldrig kommer vara otrogen, eller göra andra hemska saker såsom riktiga brott. För mig ligger det på samma otänkbara skala. Och ja, det är farligt att vara säker, men detta är en av de få sakerna jag aldrig kommer göra. Skulle inte kunna leva med mig själv om jag sviker både min kille och alla mina egna värderingar på sådant sätt.

Vissa saker gör man inte, det finns gränser/spärrar hos många men inte alla.

JossanH
8/5/12, 10:54 PM
#12

#7 vad menar du nu? Att den svikna ska välja om förhållandet ska fortgå trots att partnern varit otrogen och valt den person som hen varit otrogen med? Och jag förstår ju att den personen som blivit sviken skulle känna avsky mot den som varit otrogen, men nu handlar det om om man träffar en person och denne varit otrogen i tidigare förhållande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JonnaH
8/5/12, 11:48 PM
#13

#1 Om personen är otrogen upprepade gånger så har hen uppenbarligen inte lärt sig av sitt misstag. Då hade den inte gjort om samma sak flera gånger.

Annons:
Amorell
8/5/12, 11:51 PM
#14

Hmm, jag är en av dessa "svekfulla skitpersoner" och jag måste säga att din syn på otrohet verkar vara snäppet extrem.. Låter som om man begått ett fruktansvärt brott snarare än ett fel. Allting är inte svart eller vitt och när det är känslor inblandade så blir det ofta mer komplicerat i praktiken än det känns i teorin. Det är väldigt lätt att döma när man står utanför det. Min otrohet skedde relativt nyss och innan jag själv begått ett sådant fel var det så jävla lätt att döma eller peka med "fördömmande-fingret" Tror du får fundera på vad som driver en människa att begå ett sånt fel, det är klart det finns svin men sen finns det helt mänskliga människor som hamnar i fel situation i fel tillfälle. Jag svarade att jag inte skulle lita på någon som varit otrogen, men det betor ju på omständigheterna. Men exempelvis i mitt fall var jag otrogen med mitt ex mot min partner, det hade ju med mina känslor för mitt ex att göra och därför tror jag att det skulle kunna hända igen. Och jag hade gjort om det likadant. I fall med sina ex involverade skulle jag nog backa då jag känner igen mig, om det är ett random misstag på krogen så skulle det nog inte påverka min syn nämnvärt. Vet inte hur jag ska förklara det, jag tror inte att jag skulle bli påverkad av otroheten som akt utan snarare av vad som drev personen mot otroheten och göra en bedömning därefter..

~ Ysmn

Honestyisdead
8/6/12, 12:01 AM
#15

"Men exempelvis i mitt fall var jag otrogen med mitt ex mot min partner, det hade ju med mina känslor för mitt ex att göra och därför tror jag att det skulle kunna hända igen."

Jag hoppas du gjort slut med din partner.

För en del, bland annat mig, så är otrohet så enkelt som svart och vitt.
Jag kommer aldrig förstå hur man kan göra så mot en annan människa, och vad andra än säger så känner jag mig själv så pass bra att jag VET att jag aldrig kommer vara det. Jag kan inte såra en annan människa på det viset!

Sarah
8/6/12, 12:11 AM
#16

För mig handlar allt om omständigheter. Visst ser jag inte speciellt allvarligt på otrohet, om det inte är en relation som pågår. Men jag vet varför jag varit otrogen tidigare och jag tänker inte lägga massa skuldkänslor på den unga sarah. Hon hade massor av bagage och nu har hon kommit förbi det stadiet.

Uncle Thomas
8/6/12, 12:12 AM
#17

#9 "Jag själv har gjort den missen, men vad vet någon som du om att lära sig av sina misstag… Du verkar ju aldrig ha gjort några :) "

Jag har alltid försökt leva efter sista delen av talesättet

"Dumma lär sig inte av egna misstag

kloka lär sig av egna misstag

visa lär sig av andras misstag"

för då slipper man göra dem själv.

Fast jag gick på en luring av en affärspartner, för jag trodde inte att han skulle vara så korkad att han försökte lura mig, eftersom han förlorade på det själv.

((Den stora mängden standardprodukter var helt hans, fastän jag hjälpte honom att få ordning på hans del. Den mycket mindre mängden specialgjorda var mina, men han skulle få en stor andel bara för att han tog hem mina grejer i hans kontainers från hans leverantörer. Men då försökte han sno min andel också. Då slutade jag hjälpa honom att hålla ordning på hans standarddel, så då blev det pannkaka med alltihop…))

"Jag tycker verkligen du borde läsa länken som är i mitt första inlägg innan du säger något, men det kanske är för mycket begärt av någon som är så fördömmande som dig själv."

Jaha, du menade den där länken, som du hade "gömt" så långt ned, så jag trodde det var en sidfot, som flera har till sina egna sidor om ANNAT. Varför skulle jag läsa den för? Där stod det ju ingenting mot vad jag skrivit. TVÄRT OM så stod det samma sak, som  jag skrivit UTAN att ha läst den… Glad

"Han tror det kan ligga något i talesättet: En gång otrogen, alltid otrogen.Tre av fyra som svarat att de varit otrogna har varit det upprepade gånger"

Amorell
8/6/12, 12:12 AM
#18

Det är klart jag har gjort slut med min partner. Jag var ärlig och berättade det direkt. Sedan till saken hör att jag enda sedan mitt och min dåvarande partners första telefonsamtal förklarat för honom att jag hade en knepig relation som släpade. Jag fick reda på att jag skulle åka hem till mitt föräldrahem och att jag eventuellt skulle träffa denna killen, när det blivit mer seriöst mellan mig och min partner. Vi bestämde att jag skulle träffa mitt ex och se hur det var med känslorna, det var ett måste. Ja försökte tillochmed göra slut dagen innan för jag kände att risken fanns men min partner ville verkligen inte, vägrade göra slut innan jag faktiskt träffat mitt ex. Så jag försökte verkligen göra rätt, men ibland är man så förvirrad att det är svårt. Jag har alltid sagt samma sak, men sedan vart det så fel. Fruktansvärt fel. Jag gjorde mig själv fruktansvärt besviken för jag har alltid sagt att jag inte är kapabel till att göra något sånt. Men så var jag visst det och det var en rejäl knäpp på näsan för mig.

~ Ysmn

Honestyisdead
8/6/12, 12:18 AM
#19

Okey. Själv ger jag mig inte in i nya förhållanden om jag är det minsta förvirrad över mina känslor för något ex (eller någon annan).

När jag ger mig in i ett förhållande är det till 100%, annars får det vara.

Amorell
8/6/12, 12:27 AM
#20

Ja det är klart att det är lätt att ha åsikter om en sådan sak om man inte själv sitter i den eller känner till omständigheterna. Jag förstår hur u tänker dock men ibland kanske man måste kliva ner från sina höga hästar då man omöjligt kan känna till en annan människas situation. Mitt ex och jag gjorde slut för ~6 år sedan och jag har väl på sista tiden haft förhoppningar om att kunna gå vidare en dag och inte vara fast i limbo. Att älska och behöva någon man inte kan eller vill vara med. Det är hjärtskärande faktiskt, och egentligen bör man kunna förstå om jag efter så många år har förhoppningar om att kunna ta mig ur det med någon ny men att försöka göra det ärligt. Jag reagerar starkt på det här då jag ser det som ett otroligt personligt nederlag men jag hävdar ändå bestämt att jag inte är någon sorts svin. Jag kan sträcka mig till mänsklig och svag :)

~ Ysmn

Annons:
Uncle Thomas
8/6/12, 12:30 AM
#21

#10 "Något är ju allvarligt fel om man är otrogen mot någon upprepade gånger. Och har man varit det saknar man enligt mig respekten för andra människor."

Just det. I alla fall för partnern, och den borde ju vara bland dem, som man bryr sig MEST om.

#11 Just det. Utom att det är knappast din MrRight om han är en som är otrogen Glad

#12 "vad menar du nu? Att den svikna ska välja om förhållandet ska fortgå trots att partnern varit otrogen och valt den person som hen varit otrogen med?"

Jag menar att det är den svikna, som ska ha RÄTTEN att välja om den vill att förhållandet ska fortsätta.

Om den otrogne ville byta, så skulle den ha gjort slut FÖRE den var otrogen.

Oh menade du i #4 den NYA partnern?  Ja, den gjorde såklart fel också OM den visste om att partnern var upptagen.

Geru
8/6/12, 12:30 AM
#22

#17 Fast det vet man ju inte? Man vet ju inte varför människor gör saker förens man tar reda på det? Att säga något annat är ju fördomsfullt, och rätt korkat tbh.

Har inte gömt länken någonstans. Man brukar ha källor längst ned, men du kanske inte riktigt tänker så långt att du faktiskt kollar upp saker innan du uttalar dig?

Och du gör ju misstag, konstant, nu när du skriver. Så jag kan nog inte påstå att ditt sätt att leva på ger dig någonting annat än en överdrivet stor dos av arrogans.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Honestyisdead
8/6/12, 12:32 AM
#23

Handlar inte om några höga hästar från min sida. Men kanske lätt att tro det när någon har den åsikt jag har och när någon påstår sig vara som jag är. Jag anser mig inte vara bättre än du, däremot kommer jag aldrig göra det du gjorde, vara otrogen. Anser du att det får mig att sitta på några höga hästar får det stå för dig.

För mig spelar det ingen roll vad det gäller för situationer. Otrohet är och förblir otrohet i min värld, och den är alltid illa.

[vaniljen]
8/6/12, 12:36 AM
#24

#21 Precis, Mr Right är inte otrogen. Mr Right ska älska en till 100% och det anser jag verkligen inte att man gör om man är otrogen.

Sarah
8/6/12, 12:37 AM
#25

Det må vara så att det alltid är illa, men det betyder inte att det alltid är oförlåteligt, eller oförståeligt för den delen.

Honestyisdead
8/6/12, 12:38 AM
#26

#25 För mig är det oförståeligt, och ganska oförlåteligt också.
Men jag vet att många förstår och förlåter denna handling.

Geru
8/6/12, 12:39 AM
#27

Tror inte det finns någon i tråden som anser att otrohet är okej.

Håller med #25.

När jag var otrogen te.x. befann jag mig väldigt djupt i en deppression. Jag hade en distansrelation, och mådde skit. Närheten fick mig att må bra just då. Sen att det i det långa loppet orsakade mycket mer skada på mig själv var någonting som inte direkt var i huvudet när man känner att livet inte är värt något. Precis som vilken knarkare som helst behöver människor känna sig omtyckta.

Jag säger inte att det är rätt någontstans. Men jag förstår varför det kan hända.

Dock visar undersökningen jag länkade att dom flesta männen gör det för att dom ger vika sina lustar, det konceptet är någonting jag själv inte förstår.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Amorell
8/6/12, 12:44 AM
#28

Nej jag tror jag har svårt att köpa att man säger så för att jag sagt det själv och verkligen, verkligen trott det. Och menat det till 100 % också, men ändå motbevisat mig själv i slutändan. Men om du säger en sådan definitiv sak och håller dig till det är jag glad för din skull, för att göra sig själv besviken på ett sån område är bland det värsta. Det jag menar med höga hästar är att ditt inlägg i #19 lät lite dömande (även om du säkert inte menade så), men jag är övertygad om att många som känt sig som jag under de åren jag haft det här problemet tillslut hade försökt med samma sak. I övrigt håller jag med #25 och ber om ursäkt för röriga inlägg då jag skriver från iPhone och inte får någon vidare överblick över inläggen

~ Ysmn

[vaniljen]
8/6/12, 12:44 AM
#29

#27 Ett par stycken har dock kryssat i att de inte bryr sig om partnern har varit otrogen tidigare. Jag förstår hur de menar, men jag hoppas de inte bryr sig om de själv blir utsatta för otrohet av denne partnern.

Honestyisdead
8/6/12, 12:52 AM
#30

#28 Allt handlar om vilka val man gör i de olika situationerna som uppstår.
Jag vet själv vilka val jag har gjort, och jag vet också att jag alltid kommer stå fast vid mina principer och vara den jag är, för den är jag nöjd med.

Förstår att det kanske är irriterande att läsa det jag skriver då du själv trodde det samma om dig själv, men det innebär inte på något vis att jag kommer välja den väg du valde. Förstår också att det säkert är riktigt jobbigt att svika sig själv på det viset, för man har ju ingen annan att skylla på än sig själv.

Men med tanke på olika saker jag varit med om här i livet, så vet jag till 100% att jag aldrig någonsin kommer vara otrogen. Jag kan inte gå över den gränsen. Hade jag kunnat det hade det hänt för längesedan.

Och jag är inte dömande, bara rak och ärlig. Det ska inte blandas ihop.

Therese.G
8/6/12, 12:52 AM
#31

Jag håller med Hera .. för mig är det oförståeligt och rätt så oförlåteligt också.

Antingen är man trogen eller så är man inte det. Jag tycker inte att det finns något mellanting.

Jag skulle backat ut direkt om jag fick veta att han varit otrogen upprepade gånger.

- Therese

[vaniljen]
8/6/12, 12:58 AM
#32

Det är precis så jag resonerar #30, bra förklarat. Alla väljer sin egen väg och alla gör inte samma val. När det gäller trohet/otrohet har man alltid flera val.

Amorell
8/6/12, 1:03 AM
#33

Javisst så är det, och jag försvarar inte mitt beslut att vara med mitt ex. Men jag kan förstå varför det blev så. Då är jag glad för din skull och håller tummarna för att det blir som du tror. Så att säga :) Det är inte irriterande, men jag tycker att det kan vara… Inte fel men kanske lite missvisande att dra paralleller utifrån hur du skulle handlat utefter dina principer och applicera på hur jag "borde gjort". Lite svårt att förklara. Men det jag vill ha fram iallfall är att med mitt bagage, som består av mer än jag kanske skriver här osv, så var det ett beslut jag tog att försöka gå vidare med någon annan då jag fortfarande hade förvirrade känslor för ett ex. Jag tror att alla förstår att den principen du målar upp, att du INTE GÖR SÅ, är en den bästa principen att ha. Det säger sig självt. Men jag skulle bara önska lite mer ödmjukhet inför det faktum att det fanns saker i mitt liv som gjorde det beslutet lättare att ta, och jag tog det tillsammans med min partner som jag prövade relationen med. Du får gärna vara rak och ärlig, det gör mig inget, jag uppskattar det. Men försök att inte sätta dig till doms eller staka ut en väg jag borde gått med så lite info på fötterna. Lite svårförklarligt och jag ser hur flummigt inlägget blev men hoppas du förstår lite hur jag menar :)

~ Ysmn

Honestyisdead
8/6/12, 1:13 AM
#34

Det verkar mest vara du som dömer dig här, för jag har inte gjort det.
Jag skriver om mig själv, ingenting om hur du borde ha gjort.

Lite tråkigt att man inte får skriva att man aldrig kommer vara otrogen utan att bli anklagad för att döma andra.

Tycker helt enkelt att du bland andra borde acceptera att en del inte väljer den väg ni väljer, även om det skulle råka vara i precis samma situation. Vi är alla olika. Oavsett om det gäller otrohet eller om vilken sväng man ska ta. :)

Annons:
pinku
8/6/12, 1:18 AM
#35

Gud vad alla är dömande! Min pojkvän har aldrig varit otrogen mot någon, men om han hade det kunde jag inte bry mig mindre. Han har ju inte svikit mig.

Så om man varit otrogen så har man förbrukat sin rätt till att ha ett förhållande? Så låter det här tycker jag. Alla kan göra misstag och jag tycker det är väldigt cyniskt att påstå att man inte kan ändra sig. Destruktivt också, jag menar om jag inte kan ändra mig, varför ska jag ens försöka? Jag var otrogen i en tidigare relation, alltså måste jag fortsätta vara det i efterföljande relationer, för once a cheater always a cheater. Jag är iallafall kapabel till att ändra och förbättra mig, även om ingen annan här anser sig vara det.

Amorell
8/6/12, 1:19 AM
#36

Lugn nu, jag syftar endast på inlägg #19. Inget annat. I övrigt gällande otroheten och att du aldrig skulle göra det tycker jag inte du dömer mig, du utrycker din åsikt. Klart att du får skriva, du har rätt att tycka så. Jag försökte mest få fram att det kan vara knepigare i praktiken oftast för det har jag fått erfara men enligt dina inlägg verkar de som du fått praktisk erfarenhet och klarat dig ändå. Det är rätt svårt att skriva så man får fram poängen via iPhone tycker jag. Men ja, det var endast inlägg nummer 19 jag reagerade på.

~ Ysmn

Uncle Thomas
8/6/12, 1:21 AM
#37

#14 "Hmm, jag är en av dessa "svekfulla skitpersoner" och jag måste säga att din syn på otrohet verkar vara snäppet extrem.. Låter som om man begått ett fruktansvärt brott snarare än ett fel. Allting är inte svart eller vitt och när det är känslor inblandade så blir det ofta mer komplicerat i praktiken än det känns i teorin. Det är väldigt lätt att döma när man står utanför det. Min otrohet skedde relativt nyss och innan jag själv begått ett sådant fel var det så jävla lätt att döma eller peka med "fördömmande-fingret"
Tror du får fundera på vad som driver en människa att begå ett sånt fel, det är klart det finns svin men sen finns det helt mänskliga människor som hamnar i fel situation i fel tillfälle."

Extrem tycker "krogfolk" ja, men många andra tycker som jag.

Jo det är svart eller vitt (även om det finns endel ENGÅNGS fall, som inte är kolsvarta). Det är just för att det är känslor inblandade hos den som blir svikenm som det är något man ALDRIG gör.

"Det är väldigt lätt att döma när man står utanför det."

Vadå "stå utanför"?! Iofs har mängden inviter minskat efter jag närmade mig 50  Glad men innan dess fick jag ungefär 2 per månad i snitt, men det är ju bara att tacka Nej, så man INTE är otrogen.  Otrohet är INTE något man bara "hamnar" i, som du verkar försöka få det till. Eller menar du att den halkade in av en olyckshändelse?   Glad

Iofs var din situation mer förståelig, MEN du skulle - som du sa - sagt till din nya partner INNAN du hade sex med ditt ex. BÅDE engångsligg och sex med ex är SVEK mot partnern. Har inte funderat så mycket på vad som är värst, men jag tror att jag skulle tycka att det var VÄRRE om min partner var otrogen med ett ex, eftersom det skulle vara mer MEDVETET än engångssex i fyllan på krogen.

Honestyisdead
8/6/12, 1:21 AM
#38

Inlägg #19

"Okey. Själv ger jag mig inte in i nya förhållanden om jag är det minsta förvirrad över mina känslor för något ex (eller någon annan).

När jag ger mig in i ett förhållande är det till 100%, annars får det vara."

Var dömmer jag dig i detta inlägg? Även här skriver jag HUR JAG gör. Läs inte in mer än där står.

Geru
8/6/12, 1:22 AM
#39

Jag måste bara säga att jag tycker uncle thomas är en underbar människa. Perfekt på alla vis. Personen som aldrig gjort några misstag, och aldrig kommer göra dom. Personen som vet hur alla mår, personen som anser att det är okej att slå folk.

Helt enkelt bäst.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Honestyisdead
8/6/12, 1:27 AM
#40

Nu börjar det likna påhopp, och den vägen väljer vi inte!

Amorell
8/6/12, 1:27 AM
#41

Jadu, ingenting halkade in någonstans kan jag börja med att förklara för dig. Jag menar endast att det ofta finns känslomässiga orsaker bakom händelsen, som ligger bakom varför det blev så. Det är inte alltid att man ger vika för köttsliga lustar utan iblna blir man påverkad av andra saker som gör det svårt att undvika.

~ Ysmn

Annons:
Amorell
8/6/12, 1:31 AM
#42

Okej, men jag uppfattade det som att du gjorde det. Därav min reaktion. Det här är ett känsligt ämne för mig av så många skäl att jag kanske hade önskat en annan formulering. Men då vet jag hur du gör, det är även numera det enda alternativet för mig. Kanske kan göra någon glad att höra :)

~ Ysmn

Honestyisdead
8/6/12, 1:33 AM
#43

#42 Förstår att det är käsnligt, men det är viktigt att läsa det som skrivs utan att anta att det finns någon dold mening i det.

Härligt att det numer är det enda alternativet för dig också :)

Amorell
8/6/12, 1:41 AM
#44

Ja, det var det enda som var bra med det hela. Jag lärde mig verkligen av det misstaget. Nu vet jag att han betyder för mycket för mig för att jag ska kunna komma över det med hjälp av någon annan så nu kommer ingen bli sårad av mig på det sättet i framtiden.

~ Ysmn

Uncle Thomas
8/6/12, 2:20 AM
#45

#22 "Fast det vet man ju inte? Man vet ju inte varför människor gör saker förens man tar reda på det?"

Vadå "inte vet"? Otrohet är ju ALLTID GROVT FEL, något man ALDRIG gör. Eventuella orsaker kan i bästa fall vara lite förmildrande omständigheter, därför behöver man inte veta något, för att kunna veta att det var GROVT FEL.

"Att säga något annat är ju fördomsfullt, och rätt korkat tbh."

Mycket korkat sagt  Skrattande

eftersom fördomar om grupper, som t ex ett visst folkslag, är FÖRDOMAR om enskilda personer i den gruppen även om det skulle vara sant för majoriteten

medan ALLA i gruppen "otrogna" har varit otrogna = FAKTA, vilket INTE är fördomar…

"Har inte gömt länken någonstans. Man brukar ha källor längst ned, men du kanske inte riktigt tänker så långt att du faktiskt kollar upp saker innan du uttalar dig?"

Längst ner ja, men du hade satt den efter ett långt mellanrum, t o m längre mellanrum än det är för dem som har sidfot!

Jasså, hur vet du om jag kollat saker innan jag skriver? Jag har kollat MASSOR med saker innan ämnena ens kommer upp… Vad ör det du inte fattar med att det inte stod något EMOT det jag skrivit där? TVÄRT OM så stod det om mycket högre upprepningsrisk, som jag hade skrivit UTAN att ha läst Aftonbladet  Glad F ö har kvällspressen blivit skandalblaskor, så jag använder mycket mer trovärdiga källor då jag kollar saker…

"Och du gör ju misstag, konstant, nu när du skriver. Så jag kan nog inte påstå att ditt sätt att leva på ger dig någonting annat än en överdrivet stor dos av arrogans."

Jasså. Iofs har det hänt på andra ställen att jag sagt emot delvis fel mot personer, som brukar ha så mycket fel att man kan börja utgå ifrån att de troligen har fel den här gången också, så kanske har jag gjort det någon gång mot dig också…  Skrattande

Ja, jag kan bli arrogant mot personer, som ENVISAS med att göra så det blir fel i onödan och/eller har skitvärderingar . Däremot har jag stort tålamod med människor, som gör så gott de kan ÄVEN om de har låg kapacitet.

(T ex är det i stan här många, som inte står ut med en kille (vuxen nu)  som har väldigt låg IQ, men jag har inga problem med att tåla honom, för han gör så gott han kan.)

Geru
8/6/12, 2:28 AM
#46

#45 Jesus herre gud säger jag bara, att en människa som du finns.

Nej, du är inte bara arrogant mot personer, du har ett genomgående drag av det, det är inte första gången jag diskuterar med dig, men möjligen den sista. Människor som skriver för att trycka ner andra anser jag är troll, och som alla vet ska man inte mata trollen.

Du säger emot dig själv. Personer och människor är olika ord för samma sak. Antingen förstår man, eller så gör man inte det.

Jag har inget problem att se hela dina inlägg på min skärm. Därför ser jag inget problem med att trycka på enter tre gånger för att få länken där jag tyckte att den skulle vara innan jag började skriva inlägget. Hur andra ser vet jag inte, och det är ingenting jag ska ta i betraktelse heller, det får dom som läser sköta själva.

Det finns ett gammalt arabiskt uttryck som går: "Arrogance diminishes wisdom". Det säger ungefär mitt synsätt på dig just nu.

Så länge du är arrogant, och så länge du anser att dina åsikter är ett absolut fakta så finns det ingen lärdom att hämta från dig, och inte heller någon kunskap.

Tack och adjö :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Uncle Thomas
8/6/12, 2:59 AM
#47

#41 (Till mig, gissar jag.) " Jag menar endast att det ofta finns känslomässiga orsaker bakom händelsen"

Javisst, men det duger INTE som orsak till otrohet. Om man inte kan säga Nej till annan/andra, så behöver man göra slut med partners FÖRST.

(Undantag: OM man är tydligt överens om att man har ett "öppet" förhållande.)

--

#Till en del ANDRA än 41:   Se undantaget ovan.

Så det är INTE att man har sex med andra än partnern, som jag fördömer, för det tycker jag är OK OM man är överens om det. (Har inte tänkt komplett på om jag kan tänka mig ett sådant förhållande i någon extrem situation, men jag vill i alla fall inte ha något sådant i en normal situation.)

Det jag fördömer är SVEKET otrohet innebär.

Om man kommit överens med partnern att det är tillåtet att ha sex med andra, så är det ju inte otrohet att ha sex med andra  Glad

Uncle Thomas
8/6/12, 3:37 AM
#48

#46  "Nej, du är inte bara arrogant mot personer, du har ett genomgående drag av det,"

FEEEL. Jag BLEV det mot DIG efter att du hävdade att om du fick en örfil, som en REAKTION på DIN OTROHET, så skulle DU se ned på hon som gav dig örfilen, fastän det var DIN OTROHET som var ORSAKEN till reaktionen!!!

Och jag uttalade mig rent allmänt hårt mot otrohet, eftersom jag tycker det är något mycket illa.

"det är inte första gången jag diskuterar med dig, men möjligen den sista. Människor som skriver för att trycka ner andra anser jag är troll"

Skönt  Skrattande Om du får mig till att . Du skrev ju EMOT MIG ÄVEN i en tråd där jag UPPENBARLIGEN hade skrivit för tipss den personen om hur man kan träna så att man kan bli starkare mentalt, så man kan må mindre och mindre dåligt…

"Du säger emot dig själv. Personer och människor är olika ord för samma sak."

Goddag yxskaft! Jag skrev:

"Ja, jag kan bli arrogant mot personer, som ENVISAS med att göra så det blir fel i onödan och/eller har skitvärderingar . Däremot har jag stort tålamod med människor, som gör så gott de kan ÄVEN om de har låg kapacitet."

och det får du till att säga emot mig själv. bara för att jag använde SYNONYMERNA "personer" och "människor" !!!  SkrattandeSkrattande Det är ju så man BÖR skriva (profesionellt) istället för att upprepa samma ord för tätt (fast jag har gjort det med flit ibland, då det blir en lustighet utan upprepningen).

""Arrogance diminishes wisdom". Det säger ungefär mitt synsätt på dig just nu."

Förvånar mig inte ett dugg att DU tycker det, eftersom jag är arrogant mot DIG, efter att du resonerat som du gjort  SkrattandeSkrattande

"Så länge du är arrogant, och så länge du anser att dina åsikter är ett absolut fakta så finns det ingen lärdom att hämta från dig, och inte heller någon kunskap."

Goddag yxskaft IGEN i samma post…

Jag skrev att det är FAKTA att gruppen otrogna har varit otrogna, då jag påpekade skillnaden mellan fakta och fördomar då det blandats ihop. Har för mig att det var du, som hade blandat ihop dem…

Inte konstigt om DU tycker att det inte finns någon kunskap att hämta från mig när du har sådana slags skruvade slutsatser… Hur får du det att gå ihop med att jag fått - ofta bra - BETALT av många helt OLIKA företag för mina kunskaper i bl a ekonomi, psykologi och organisation?… Skrattande

Annons:
JossanH
8/6/12, 6:16 AM
#49

Det finns alltså de här som kanske anser att jag inte borde vara tillsammans med min nuvarande sambo för att han varit otrogen mot en tidigare flickvän. Anledningar behövs väl inga? Otrohet som otrohet. Att sedan hon var otrogen mot honom och att förhållandet mer eller mindre rann ut i sanden efter 3 år tillsammans hör inte dit? För mig gör det stor skillnad. En tonårings handlingar och en vuxen mans handlingar är inte helt sällan ganska olika. Olika prioriteringar, olika situationer och framförallt olika känslomässiga lägen som nu är hanterbara på ett helt annat vis än när man var 16. Jag har svårt att tro att människor är så otroligt ofelbara att de vet till 100% att ingen person någonstans, någonsin kan påverka en människa känslomässigt bara för att personen i fråga ska gå in i en relation. Det låter helt enkelt orimligt i mina öron. Jag kan säga att jag är helt över mina gamla kärlekar men exakt hur det känns när jag träffar vissa av dem kan jag inte veta förrän jag träffar dem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mona22
8/6/12, 8:47 AM
#50

Nej, jag skulle inte kunna lita på en otrogen person. Sedan är jag inne på#30 spår. Jag har aldrig gått steget till otrohet för det är för mig det hemskaste man kan göra mot en människa om man ej har öppet förhållande. Man har ett val och jag skulle aldrig kunna göra något sådant mot min man.

Sedan ser ju alla olika på det men detta är min åsikt.

Fridaaaa
8/6/12, 10:16 AM
#51

Jag skulle ha svårt att lita på den personen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/6/12, 11:38 AM
#52

Uncle Thomas och Geru; nu är det dags att ni avslutar er "diskussion". Ta resten privat om ni inte är klara.

Honestyisdead
8/6/12, 11:42 AM
#53

#49

"Jag har svårt att tro att människor är så otroligt ofelbara att de vet till 100% att ingen person någonstans, någonsin kan påverka en människa känslomässigt bara för att personen i fråga ska gå in i en relation. Det låter helt enkelt orimligt i mina öron."

Jag skrev att jag är klar med mitt gamla innan jag börjar något nytt. Att jag inte ger mig in i något nytt om jag inte är där till 100%. Jag är vän med de flesta av mina ex, och har träffat alla efter att det tagit slut, så jag vet att det inte finns något kvar där.

Självklart kan människor påverka även mig känslomässigt, men inte kärlekskänslor.

En del är faktiskt så monogama att andra inte intresserar dom på det planet då de älskar sin partner.

Uncle Thomas
8/6/12, 11:45 AM
#54

#49 "Jag har svårt att tro att människor är så otroligt ofelbara att de vet till 100% att ingen person någonstans, någonsin kan påverka en människa känslomässigt bara för att personen i fråga ska gå in i en relation."

Vem har påstått det?

Det är en ENORM SKILLNAD på

/att bli påverkad av någon

/och att vara otrogen (sex)…

JossanH
8/6/12, 12:28 PM
#55

#53 jag anser inte att man måste varit tillsammans med alla som på ett känslomässigt sätt påverkat en under livet. Jag vet personer som jag varit förälskad i, som jag aldrig tror att jag kommer möta igen, som jag inte har någon kontakt med eller ens tänker på- men skulle jag träffa dessa människor idag vet jag ju omöjligt hur jag skulle reagera. Jag skulle självklart inte vara otrogen för skulle aldrig äventyra det jag har idag och jag lever lyckligt och monogamt med min sambo. Han är den rätta i mitt liv, men jag kan inte utlova att jag, vid ett ovan nämnt tillfälle, inte skulle kunna känna något alls för någon annan som jag tidigare haft känslor för. #54 läs svaret här över. Du verkar ha missat delar av konversationen. Sedan visste jag inte att otrohet är det samma som sex? Så hångel, kyssar och smek räknas inte?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Honestyisdead
8/6/12, 12:35 PM
#56

#55 Okey, men det kan jag :) Har som sagt träffat dom.

Uncle Thomas
8/6/12, 1:12 PM
#57

#55 Jag har läst hela fram till posten jag svarade på, innan jag skrev. Jag undrar forfarande vem av oss "mot", som skulle ha påstått det som den jag skrev till fick det till. Hade sett att en OTROGEN har hävdat att känslor skulle vara en giltig orsak till otrogenhet, medan mot otrogenhet hävdar att det INTE är en giltig orsak.

Gällande min parentes så håller jag med dig om att inte gränsen går där, jag försökte bara skriva det kort för en gångs skull  Skrattande

Geru
8/6/12, 1:46 PM
#58

#52 Den är redan avslutad. Ingen idé att diskutera när det inte är en diskution, utan någon som predikerar :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Uncle Thomas
8/6/12, 3:22 PM
#59

#58  "Den är redan avslutad."

Jasså, varför fortsatte du i en annan tråd då?  Skrattande

#52  "Uncle Thomas och Geru; nu är det dags att ni avslutar er "diskussion". Ta resten privat om ni inte är klara."

Inte ett dugg intressant att ta det privat med sådana personer, tycker jag. Då någon påstår korkade och falska påståenden om mig offentligt, så svarar jag offentligt…

(F ö tog du INTE bort ett sådant av hans påståenden om mig. men du tog bort mitt svar på det, men det var inget av de allvarligare osanna om mig, som han skrivit, så jag kan stå ut med att det står kvar  Glad

Honestyisdead
8/6/12, 4:04 PM
#60

Ser helst att jag ska slippa sitta och rensa trådar från era diskussioner. Ska ni disskutera får ni se till att vara trevliga och inte kalla varandra det ena och det andra.

Fler inlägg av den karaktären kommer tas bort.

Amorell
8/6/12, 4:08 PM
#61

# 57 Antar att du syftar på mig, men tro mig jag tycker inte att mina känslor var en giltig orsak på något vis, jag menar endast att mina känslor påverkade mig i den situationen och ledde till otroheten. Det är ju inte som att jag hade räknat med att min partner skulle säga "ja men det är OK, du hade ju känslor för honom" Men faktum kvarstår ändå, det hade inte hänt med någon annan kille och det finns andra skäl för det än att jag älskar mitt ex! Alltså: jag gjorde fruktansvärt fel och betedde mig illa, men det fanns förmildrande omständigheter om man ser på det utifrån. På något rörigt vis, det enda jag ville få fram.

~ Ysmn

Uncle Thomas
8/6/12, 6:05 PM
#62

#61 OK  Glad

Annons:
dejtbar
8/6/12, 7:38 PM
#63

Jag är faktiskt osäker om jag skulle lita på honom.  Nu har inte min pojkvän varit otrogen i tidigare förhållanden men han har bidragit till otrohet.

Han blev kär i en tjej som hade sambo och dom inledde ett förhållande bakom sambons rygg. Hon sa hela tiden att hon var på väg att lämna sin sambo och han var kär och trodde på henne så dom fortsatte träffas. Tillslut ställde han dock ultimatum och då valde tjejen sin sambo  och han bröt med henne.

PiganX
8/7/12, 1:45 AM
#64

Jag har just träffat en kille som förr varit otrogen, mer än en gång. Och jag har själv varit otrogen, men bara en gång. Har dock bara haft kortvariga relationer och massa engångsligg, likaså han. Så jag bryr mig inte om vad han gjort innan mig, så länge han är trogen och lojal mot mig. Det är det enda som betyder något för mig. Glad

Algotgardens
8/7/12, 2:22 AM
#65

Jag orkar ej lägga tid och energi på att vara paranoid över min partner INNAN han/hon gjort någonting för att förlora mitt förtroende. Tycker bara att det är stört om man gör det.

[Emma--]
8/7/12, 8:28 AM
#66

Jag tror jag skulle vara tveksam om det är någon som aldrig lyckats hålla sig trogen. Men annars ska man väl inte fundera över sånt om man inte haft problem i relationen.

Uncle Thomas
8/7/12, 11:13 AM
#67

#66 "Jag tror jag skulle vara tveksam om det är någon som aldrig lyckats hålla sig trogen.

Men annars ska man väl inte fundera över sånt om man inte haft problem i relationen."

Det är ju för att man inte har tänkt i tid, som många hamnar i ONÖDIGA problem…  Glad (=Högre risk att man väljer partner med vilken det blir mycket större risk för problem.)

Honestyisdead
8/7/12, 11:34 AM
#68

#65 Fast vår historia berättar en del om oss. Hade du inte undrat varför denna människa varit otrogen många gånger? Hade du inte känt att personen visat brist på respekt för människan han gjort det mot och att risken antagligen är större än vanligt att han kommer sakna den respekten mot dig också?

[Emma--]
8/7/12, 12:43 PM
#69

#67 jo men jag tänker samtidigt att bara för att man har varit otrogen någon gång så betyder det inte att det kommer hända igen. Däremot tror jag att de finns personer som inte är lämpliga för monogama förhållanden. Och jag hoppas att man någon dag kan tycka det är mer "normalt" att faktiskt få vara kär i flera så att inte alla ska försöka hålla sig till en när det inte räcker för dom. Men otrohet är fortfarande ett val förstås. Hur som helst, möter jag en person som jag vet har varit otrogen i sitt förra förhållande så dömer jag inte utifrån det. Det kan ju lika gärna vara personen man kommer dela sitt liv med också :P Sen är det alltid en diskussion man ska hålla med sin partner. Så att båda är medvetna vart gränsen går osv.

Annons:
JonnaH
8/7/12, 12:51 PM
#70

Jag tycker det är skillnad på otrogna och otrogna.

Det finns de som har en liberal syn på otrohet. Som inte tycker det är så märkvärdigt. Det är ju bara sex liksom. Även om det är fel med otrohet

Så finns det de som verkligen skulle må skitdåligt över otroheten och det stora svek den orsakat sin partner.

De som tillhör den första gruppen tror jag lättare faller för frestelsen att någon gång vara otrogen igen.

Honestyisdead
8/7/12, 12:53 PM
#71

#70 Men då snackar vi ju om den första du nämner i den här tråden eftersom det gäller upprepad otrohet.

JonnaH
8/7/12, 1:13 PM
#72

#71 Ja exakt. En som gjort det upprepade gånger skulle jag nog backat.

Men om den jag dejtar berättar att han en gång varit otrogen men att han verkligen ångrar sig och inser hur väldigt fel det var så skulle jag lita på det. Även om jag själv är en sådan som vet att jag aldrig nånsin kommer att vara otrogen.

Algotgardens
8/7/12, 1:26 PM
#73

#68 Antar att han har den respekten mot mig till motsatsen är bevisad, ja. Ömsesidig tillit är sjukt viktig.

Honestyisdead
8/7/12, 1:37 PM
#74

#73 Okey. Själv hade jag haft enormt svårt för att kunna lita på en människa som upprepade gånger svikit en annan människa på det viset. Så jag hade nog backat för mitt eget bästa.

pyromanen
8/7/12, 6:12 PM
#75

Har svårt att förstå den dignitet otrohet verkar ha hos många. - att det skulle vara ungefär värsta värsta man kan göra.  Nu menar jag inte påstå att det inte är illa att vara otrogen - det är jätteviktigt för mig att jag kan lita på min partner. Om han berättade för mig att han varit otrogen i en tidigare relation skulle jag ta det som ett tecken på att han är ärlig mot mig och går att lita på.  Vad man gjort när man var yngre/mindre mogen/mindre erfaren/i en annan situation behöver inte alls ha att göra med hur man är nu.  Jag skulle bli mer tveksam om han ljugit för sitt ex eller andra närstående om saker, om han snattat i affärer, fifflat med skatten o.s.v.

JonnaH
8/7/12, 6:27 PM
#76

#75 Jag skulle bli mer tveksam om han ljugit för sitt ex

Den som varit otrogen har väl ljugit för sitt ex

Annons:
Sofie-Marie
8/7/12, 6:47 PM
#77

Jag blev tillsammans med en kille för ett par år sedan som tidigare varit otrogen mot sin dåvarande flickvän (som han då var förlovad med). Jag tyckte inte det spelade någon roll just då eftersom han ju ALDRIG skulle vara otrogen mot mig. Hmpf. Tji fick jag.

pyromanen
8/7/12, 7:34 PM
#78

#76 Visst. Jag menade att det skulle vara lika stor varningssignal om han öljugit om andra viktiga saker än just otrohet. Att otrohet inte behöver (för mig) vara värre än annan oärlighet om viktiga saker.

#77  Min man blev ihop med mig fast jag berättat om min tidigare otrohet. Jag har alldrig varit otrogen mot honom.(12 år senare)

Uncle Thomas
8/7/12, 7:58 PM
#79

#69  "men jag tänker samtidigt att bara för att man har varit otrogen någon gång så betyder det inte att det kommer hända igen. "

Det tänkte 77 också…

"Någon gång" betyder att personen visat att den kan tänka sig att göra det

#70 "Det finns de som har en liberal syn på otrohet."

För mig betyder "liberal" = frihet under ansvar

och "upprepat otrogen" = skitstövel, som inte bryr sig om sin partner…

#75 "Har svårt att förstå den dignitet otrohet verkar ha hos många. - att det skulle vara ungefär värsta värsta man kan göra.  Nu menar jag inte påstå att det inte är illa att vara otrogen - det är jätteviktigt för mig att jag kan lita på min partner."

Hur får du det där att gå ihop?  Glad

[Emma--]
8/7/12, 8:16 PM
#80

#79 så för att jag kysste en annan kille när jag var ihop med min första pojkvän så betyder det att jag kan tänka mig att göra det igen? Något som jag själv såg som otrohet. Det var mitt val, jag gjorde fel även fast jag inte trivdes i min relation. Och det var längesen och det skulle inte hända igen.

pyromanen
8/7/12, 8:22 PM
#81

#79  Inte svårt för mig att få det att gå ihoip, men tydligen uttrycker jag det inte så det blir lätt att förstå. Jag upplever att en del verkar betrakta otrohet som det värsta värsta - värre än annan oärlighet, lögnar eller fiffel.  För mig är det inte så.

Uncle Thomas
8/7/12, 8:25 PM
#82

#80 Som jag har skrivit flera gånger, det är stor skillnad på

/de som gjort det EN gång, och ångrar sig

/och "återfallsförbrytare" som uppenbarligen inte bryr sig om sin partner…

Geru
8/7/12, 8:26 PM
#83

#76 Du kan ju begå handlingen och vara direkt ärlig och säga det till partnern då? Då är det inte en lögn, utan ett svek. Om man ska vara petig.

Tillägg: Jag ser det lite värre än vanligt svek, men allvarligt talat kan folk göra värre saker än att vara otrogen. Även om det väldigt ofta framstår som att otrohet här är värre än relationsmisshandel, i varje fall på attityden på dom som skriver.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Honestyisdead
8/7/12, 8:27 PM
#84

#81 Så är det för mig ja, det är en av de värsta saker man kan utsätta sin partner för.

myhairlady
8/7/12, 8:31 PM
#85

Jag tycker faktiskt att otrohet är värre än att t.ex ljuga om pengar. Kan inte riktigt förklara varför men jag känner så.

Uncle Thomas
8/7/12, 8:45 PM
#86

#81 "Jag upplever att en del verkar betrakta otrohet som det värsta värsta - värre än annan oärlighet, lögnar eller fiffel."

#85 "Jag tycker faktiskt att otrohet är värre än att t.ex ljuga om pengar. Kan inte riktigt förklara varför men jag känner så."

Jag kan förklara varför  Glad för 81.

Det är för att:

/sveket sker mot partnern, vilket - liksom familjen - är de man ska kunna lita mest på.

/sådana relationer är mycket viktigare än pengar…

Honestyisdead
8/7/12, 8:57 PM
#87

#86 Men om det är ens partner som lurar pengar av en är det också ett svek mot partnern.

myhairlady
8/7/12, 9:12 PM
#88

Ja det är det. Men spelar han bort våra pengar skulle jag kunna förlåta om han söker hjälp och ändrar sig, men hoppar han i säng med en annan är det kört. Så är det bara. I mitt fall alltså

Honestyisdead
8/7/12, 9:42 PM
#89

#88 Känner nog likadant av någon anledning. Bara tanken på honom med någon annan får mig att må illa.

Uncle Thomas
8/7/12, 11:34 PM
#90

#87 "Men om det är ens partner som lurar pengar av en är det också ett svek mot partnern."

Ja. Jag syftade på typ fiffel mot Skatteverket. Det är inte så personligt Glad

Annons:
Sarah
8/8/12, 12:34 AM
#91

Hur kan otrohet vara värre än ex misshandel?

Geru
8/8/12, 12:39 AM
#92

#91 Jag vet inte. Jag tycker som dig på den punkten.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

myhairlady
8/8/12, 12:41 AM
#93

Vem har sagt att otrohet är värre än misshandel? Det tycker jag inte. Jag tycker det är värre än att ljuga om t.ex pengar sa jag bara

Sarah
8/8/12, 12:43 AM
#94

Fattar inte heller… skulle min kille ha sex med ngn på fyllan skulle jag förlåta, skulle han ha en affär så skulle jag ta med honom till parterapi och diskutera problemen i relationen, skulle han slå mig skulle jag gå.

Sarah
8/8/12, 12:44 AM
#95

det står i tråden att otrohet är det värsta man kan göra mot sin partner…

Therese.G
8/8/12, 1:09 AM
#96

Jag skulle gå direkt vare sig det handlade om otrohet eller misshandel.

- Therese

Honestyisdead
8/8/12, 1:25 PM
#97

Jag har inte heller sagt att misshandel är OK.
Men otrohet betyder att han går till en annan människa än mig, vilket för mig är hemskt.

Misshandel är också hemskt, det hade också fått mig att lämna.

Annons:
Sarah
8/8/12, 3:58 PM
#98

Det jag reagerar på är att man säger att otrohet är det värsta… det måste ju vara värre med ex misshandel. JAg säger inte att ngn tycker att misshandel är ok, jag förstår bara inte hur otrohet kan vara värre.

Honestyisdead
8/8/12, 4:13 PM
#99

#98 För mig är det inte konstigt att en del anser att psykisk misshandel som en otrohet kan kallas är värre än slag. Mig hade en otrohet skadat mer än ett slag.

line84
8/8/12, 8:41 PM
#100

# 99 Håller helt med dig. Otrohet är något av det västa som finns. Kan inte komma på ett större svek.

Amorell
8/8/12, 9:12 PM
#101

Personligen anser jag fysisk misshandel vara dimensioner ifrån otrohet. Misshandeln är av helt annan kaliber och då har jag ändå varit utsatt för otrohet, men jag tycker knappt man kan jämföra.

~ Ysmn

pyromanen
8/8/12, 9:18 PM
#102

En partner som misshandlade mig skulle jag inte förlåta en endaste gång. Eller en som visade sig hålla på med fuffens (kriminalitet, droger, spelmissbruk, tog korkade lån och döljde det). Om han gick bakom min rygg och var otrogen utan att säga nåt samma sak. Men om han kom hem o berättade att han haft sex med xxx då är det inte omöjligt att jag kunde förlåta, - jag hoppas jag skulle kunna ta det. En sexdrift/lust/njutning är trots allt nånstans något positivt - inte nåt elakt, och om det skulle skada mig att han haft sex med en annan skulle det inte vara själva gärningen utan min "ensamrätt" till honom som på någoit vis kränkts. Och visst, såna känslor har jag också, även om jag intellektuellt kan tycka det inte är rimligt att "äga" andra människor på det sättet.

fruktgumman
8/8/12, 9:26 PM
#103

Nej jag skulle inte lita på en som upprepade gånger varit otrogen mot någon även om det inte var mot mig.

#102 Nej man kan inte äga en annan människa men jag tycker det är fel att gå in i ett monogamt förhållande om man inte trivs med en sådan livsstil utan vill ha sex med andra ibland.

pyromanen
8/8/12, 10:29 PM
#104

#103  Man kanske inte alls vet att man skulle vilja ha sex med någon annan nångång om 12 år!?  Det kanske är en totalt otänkbar tanke när man går in i förhållandet 12 år tidigare?

Annons:
Honestyisdead
8/8/12, 10:33 PM
#105

#104 Ja, skulle ens tankar förändras efter 12 år får man ju ta det då. Prata med sin partner och se om den är med på öppet förhållande, eller så får man göra slut.

[vaniljen]
8/9/12, 6:34 PM
#106

För mig är psykisk misshandel betydligt mycket värre än enbart fysisk, men ofta hänger det ihop. Och otrohet anser jag är en form av psykisk misshandel.

#104 Ja, men då får man göra slut om inte partnern går med på det.

[Fiction]
8/9/12, 9:42 PM
#107

Osäker. Det beror på omständigheterna.

En som varit notoriskt otrogen i tidigare förhållanden kan faktiskt ändra sig - det är jag själv ett ypperligt exempel på.

[RadioMG]
11/24/12, 2:32 AM
#108

En gång otrogen, alltid otrogen! I min värld existerar inte otrohet. Jag kan verkligen inte förstå hur man ens kan vara det. Bara tanken med att se sin partner i ögonen och "leva" som vanligt, usch o tvi"

Men som svar på undersökningen: Nej, jag hade hoppat det!

PogoPedagog
11/24/12, 9:57 AM
#109

Jag hade såklart velat ha en förklaring av min partner om varför hen var otrogen. Utifrån det hade jag sedan valt om jag vågade satsa. Jag skulle inte välja bort något med en gång.

Gur4m1
11/24/12, 9:59 AM
#110

JAg bryr mig inte ett jota. Det var deras relation och deras problem :) Däremot kan jag vara nyfiken på omständigheterna. Men nej, jag dömer inte en man som går in i ett öppet, tillitsfull relation med mig för något som hänt förut- men så litar jag aldrig på någon fullt ut ;) Så han skulle ju kunna försöka dra mig vid näsan ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
11/24/12, 10:04 AM
#111

Älskar hur folk här inne talar om otrohet som en slags sjukdom- som att man nästan kna avra mer säker på att en som bedragit (och gått igenom pärsen) är mer benägen att "återfalla" än en som aldrig fått den erfarenheten. Jag tror, helt ärligt- att jag hellre dejtar en man med stor erfarenhet av att både svika och sabba en relation och att ha blivit sviken själv. En sådan man skulle jag kunna lita på rätt mycket mer än någon som bara har som stenfast "princip" men inte levt genom dne världen själv. "de tär fel för det är…fel".

Det finns säkerligen psykopater där ute som skiter helt i andra människor men sen finns det vanliga, respektfulla människor som i svaga ögonblick, i relationens svackor etc- tappar omdömet. Vi talar inte om mord här, vi talar om att någon knullat en annan…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
lkmf
11/24/12, 12:07 PM
#112

Svara osäker. då det beror på omständigheteran. Har det bara hänt i senaste förhållande skulle jag försöka lita på han men om det hänt även i andra tidigra förhållanden så skulle jag nog inte lita på han.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

ChristineL
11/24/12, 12:11 PM
#113

Jag kan faktiskt inte svara på det. Jag skulle nog mest bli avtänd på att personen avslöjar något sådant om sig själv så tidigt.

Aniara4
11/24/12, 1:48 PM
#114

Nu tänkte jag iofs bort att hen skulle berätta det så tidigt i relationen, men för mig skulle det nog bero på om hen kunde förklara varför det hade hänt och ge en trovärdig anledning till varför det inte skulle kunna hända igen.

Jag har ju själv slirat runt vid något tillfälle då jag var ung och förvirrad, och jag kan trovärdigt säga att jag inte är ung och förvirrad länge. Nu var det ju inte direkt förra veckan det hände, men det är klart att man kan förändras.

Skulle jag däremot på något sätt få veta att den jag just träffat varit notoriskt otrogen i alla sina tidigare relationer vare sig de var bra eller dåliga, och inte verkade bry sig nämnvärt om det, då skulle jag såklart inte gå vidare.

ececilia
11/25/12, 1:35 PM
#115

Jag skulle skita i det fullständigt om min pojkvänn hade varit otrogen i tidigare förhållanden. Då är då och nu är nu. Jag skulle nog dock fråga honom varför

// Evelina

Gia91an
11/25/12, 2:04 PM
#116

Håller med 115!

Jag skulle inte bry mig nämnvärt ifall min partner varit otrogen i tidigare förhållanden. Fråga varför, ja det skulle vara intressant, men det är egentligen irrelevant för mig med.

Jag skulle inte ha något problem att lita på min partner om han var otrogen mot mig heller. Sånt händer. Man måste jobba med förhållandet hela tiden. Och det finns större saker att lägga vikt vid än något så trivialt som otrohet.

Namiko
11/25/12, 9:33 PM
#117

Det skulle inte spela någon roll för mig, det som har hänt har hänt, det går inte att ändra på och har inte med framtida händelser att göra. Människor förändras konstant och det är inte något som upphör bara för att man varit otrogen.

Jag skulle dock vara väldigt tydlig med att jag kräver ärlighet i mina relationer. Märker jag att någon ljuger för mig så dröjer det inte länge innan den personen antingen har en väldigt begränsad tillgång till mitt liv, eller ingen alls.

Något som jag inte kräver, och inte lovar själv, är att man ska hålla sig till endast en person. Jag brukar oftare uppmuntra till det motsatta. Jag vill inte känna någon press över att jag ska vara allt för någon, för det kan jag omöjligt vara. På samma sätt som det inte finns någon som kan vara allt för mig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

kaninpiss
11/26/12, 11:53 AM
#118

Skulle inte lita på en som gått bakom ryggen på sitt ex. Kan h*n göra det mot exet så kan h*n göra det mot mig

Annons:
Loveofmylife
11/27/12, 11:40 AM
#119

Jag valde att jag inte skulle bry mig.

Jag ska skriva ner en text, som förklarar varför. jag ska bara se till att den är välfomlerad så den är lätt att förstå. Så varöfr återkommer jag till Glad (När jag inte har lektion haha)

Upp till toppen
Annons: