Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 9396 ggr
[Devya]
2012-08-20 12:35

Sambo - omöjlig med pengar

Har någon erfarenhet av att ens partner bara slösar en helt massor med pengar?

Min sambo är totalt omöjlig då det kommer till pengar och jag har försökt prata med honom om det här i flera år. Jag känner mig väldigt otrygg med en sådan partner och han vill inte ens försöka bli mer ekonomisk.

Nu har han förtjänat 400 euro extra cash (som är grovt uppskattat till 4000kr). Det brukar han göra sig av med efter 2-3 veckor.

Då han får pengar så köper han saker till sin hobby, går ut och äter lunch med sina vänner nästan varje dag, köper onödiga saker till datorn och i slutändan blir det jag som får betala för all mat så att vi kan åtminstone överleva resten av månaden.

Vi har varit tillsammans i 9 år nu och jag älskar ju honom. Men går det faktiskt att skaffa en familj tillsammans med en sådan person?

Jag har försökt tala med honom om det men han sa att han är oekonomisk och kommer säkert att inte kunna ändra sig. Så det är med andra ord något jag bara borde acceptera och jag vet inte om jag kan, speciellt inte nu då vi har börjat tala om att skaffa familj.

Annons:
Mooniq
2012-08-20 12:39
#1

Oj, oj, oj.. jag känner igen mig och mitt förhållande slutade i katastrof - för mig. Jag skrev på som borgen på lån och gissa om jag fick betala… både mat, uppehälle o lån för HAN hade inte råd… utan alla pengar rann som sand mellan fingrarna.

Du kan älska honom så mycket du vill -och det lever han gott på. Han vill inte förändra sig-  och varför ska han det? Du stannar ju där och är hönsmamman som får hjulen att snurra i vardagen.

Lämna honom och skaffa dig nya vänner - eller till viss del nya vänner, så ni inte har gemensamma vänner.. svårt och tufft men det är vägen ur eländet.

OM han sen ändrar sig - inte lovar att ändra sig  - utan ÄNDRAR sig , då kan han få en ny chans…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Devya]
2012-08-20 12:47
#2

#1 Vi har inte så många gemensamma vänner så det blir lätt.

Men jo, jag börjar snart inte se en lösning på det här. Han verkar inte bry sig och jag vet inte om det är möjligt att skapa en familj med en sådan person.

Bara svårt att ge upp ett förhållande som har varat snart i lite över 9 år. Men vad annat kan jag göra.. Pengar är inte allt men det blir snabbt ett stort problem om partnern inte tänker sig för och spenderar pengarna på onödiga skitsaker istället för nödvändiga saker.

Mooniq
2012-08-20 12:52
#3

Jag önskar jag kunde ge dig all pepp och push för att hitta ett eget liv. Gör det enkelt, sök ny lägenhet, och när det är gjort sä talar du om att du ska börja eget liv,

Du ska inte fundera på att skaffa familj med en person som är så omogen, även om han är mogen på andra områden så  visar han total omognad när det gäller pengar och att prioritera, tänk då vad ett barn kostar, och vilka prioriteringar man får göra då!!

Jag har haft 2 skitförhållanden tidigare i mitt liv, det gav massor av livserfarenhet och tårar.. i mitt fall så var det både pengar och alkoholism hos min partner som skitade ner hela livet… länge sen nu men jag blir lika upprörd ännu när jag läser om andra som inte har det bra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Uncle Thomas
2012-08-20 12:59
#4

Iofs händer det att personer ändras sig då de t ex får barn, men det är nog sällsynt.

Du kan göra som farmor och ena syrran - plocka av deras män s g s alla pengar så fort de får dem  Glad och sköta ekonomin själv.

Farfar lärde sig aldrig.

Ena syrrans man har hon lyckas lära upp en del och nu är han chef på verkstaden, som han var reparatör på då de blev ihop, så mindre skada nu då de har större inkomster. Men han bränner fortfarande pengar om han kommer åt.

Den andra syrran gör inte så, och hennes man ställer till en massa.

malinmagnusson
2012-08-20 13:15
#5

TS  Jag förstår inte hur du kunnat gå med på att betala all hyra mat osv själv i 9 år!

Säg till din sambo att hädanefter delar ni på matkostnad/hyra och andra gemensamma kostnader. Först efter det får ni köpa vad ni vill för era respektive pengar ni får över.

Han kan väl inte vägra en sådan sak ändå?

[WickedAlly]
2012-08-20 13:18
#6

Jag är tyvärr ganska oekonomiskt lagd, eller var kanske man ska säga fast det finns nog alltid kvar. Kunde bränna hutlösa summor på sånt jag bara ville ha, utan en tanke på morgondagen, har alltid varit i tid med mina räkningar dock.

Sen började jag fundera lite smått på hur det skulle vara om jag köpte hus, fick familj och sånt. Insåg att det inte skulle gå alls och öppnade ett extra konto där jag satte av de pengar jag behövde för att klara månaden med räkningar, mat och en summa för oförutsedda utgifter. Sen kunde jag roa mig med resten och det har fungerat fint för mig, jobbigt i början men vande mig fort. Nu har det blivit en sorts tvångstanke nästan, hehe. Har lyckats öppna ett sparkonto som ökar, tillslut känner man glädjen av att ens pengar växer och man är trygg.

Ni kanske skulle kunna sätta er ned när ni får pengar och sätta av till ett annat konto båda två så att det blir jämn fördelning mellan er? Sen får du ha kontroll över det kontot, du ska absolut inte behöva vara hans mamma men han kanske behöver en rejäl spark i rätt riktning? Att ena partnerns sköter ekonomin är ju inte ovanligt alls.

Annons:
Katti
2012-08-20 13:50
#7

Ni har stora problem, och det gäller att få honom att förstå det. Mitt råd är att ni går till någon form av familjerådgivning. Kräv det av honom, vilket också visar hur viktigt detta är för dig! Där kommer den person ni pratar med att hjälpa till med en handlingsplan, vilket innebär att du slipper "gå på" honom så hårt. Är han inte med på en (stor) förändring där du har huvudansvaret för ekonomin så är det nog tyvärr kört.

Lycka till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Henrika85
2012-08-20 15:18
#8

Kanske dags att söka till Lyxfällan? Tungan ute

Skämt åsido, men det går faktiskt att ändra på det beteendet. Fast det låter som om din sambo behöver någon slags wake-up call. Kanske Lyxfällan inte är en så dålig idé trots allt?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-20 15:24
#9

#8 Man kan ju åtminstone hota med lyxfällan ;D

Hade jag blivit hotad med det så hade jag nog aldrig mer spenderat en krona på onödiga saker, skulle skämmas ihjäl om jag fick visa upp mitt liv och dåliga beteende på teve.

Henrika85
2012-08-20 15:40
#10

#9 Men samtidigt så är det en chans att få proffshjälp och någorlunda ordning på sin ekonomi. Så om det kommer till ett val mellan att visa upp sitt liv på TV eller gå i personlig konkurs(!) så väljer nog många det första alternativet.

Till TS: Du måste börja ställa riktiga krav på honom om du vill att förhållandet ska ha en chans. Jag förstår att du inte vill slänga bort 9 år tillsammans och att du älskar honom, men nu låter det snarare som att han är en oansvarig småpojke och du är hans mamma som ska hålla reda på honom. Så ska du inte behöva ha det!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[Devya]
2012-08-20 15:49
#11

#3 Måste se om jag får till modet. Jag vet bara att jag kan absolut inte skaffa familj tillsammans med honom nu. Och jag vet att både han och jag vill ha barn så det ser inte så bra ut nu då.

Jag har redan börjat kolla på lägenheter så får se vad det här blir till. Ska dock ta ett snack med honom nu då han kommer hem igen (han har varit och jobbat ett par dagar för sina föräldrar). Jag vill inte ge upp riktigt ännu. Måste se vad han har att säga och ge förslag på vad vi kan göra istället. Det har ju kommit en hel del förslag på vad man kan göra här i tråden.

#4 Det går ju inte att förvänta sig att han kommer att ändra sig då vi väl får barn. Om han inte ändrar sig då så ligger jag ju i skiten så att säga.

Tja, ett alternativ skulle ju vara om jag tog hand om hans ekonomi och gjorde upp en budget för honom. Om han går med på det. Men det känns ändå som om det är något han borde kunna lära sig själv. Jag är ju inte hans mamma och borde inte behöva ta ansvar över något som han borde ha ansvar över…. Jag vet inte om jag i längden skulle orka med det.

#5 Vi delar givetvis på hyran. Jag skrev inte att jag betalade hela hyran själv, eller? Men det är sant att jag brukar stå för maten. Hade dock honom att stå för all mat förra månaden så han kunde se hur mycket pengar som gick åt. Vet ändå inte om det gick in i huvudet på honom.

Det jag vill är att han kommer bort från de dyra vanorna som han har. Vi har inte råd med det helt enkelt.

#6 Det skulle ju vara en idé. Det kanske jag borde fundera på och diskutera med honom om. Så länge han är villig till förslaget.

#7 Det är bara så synd för det här är egentligen det enda största problemet som vi har. Annars fungerar vi fint tillsammans. Men jo, ekonomin är en stor grej och jag tror inte han förstår exakt hur allvarligt det kan bli. Och det måste jag få honom att förstå.

#8  & #9 Vi har ingen motsvarighet till lyxfällan här i Finland så det går nog inte.:)

[WickedAlly]
2012-08-20 15:50
#12

#10 Sant, men för de flesta tror jag att det är en sista utväg också för dem som verkligen sitter i skiten bkstavligt talat och jag kan tänka mig att det tar emot att visa sina svagheter för hela svenska folket.
Men ja, hellre att skämmas än att gå i personlig konkurs.

Henrika85
2012-08-20 16:22
#13

#11 Eikö tosissaan? Förvånad Kuullostaa että ehkä olisi tarvetta. Tungan ute

Ni kanske ändå skulle göra en budgettavla ändå, som dom gör i Lyxfällan, med kolumner till boende, mat, transport, övrigt, osv. Det är när man ser det där, svart på vitt, hur mycket man går back varje månad, det är då de flesta brukar vakna upp och verkligen fatta hur fel man prioriterat.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
drika
2012-08-20 18:09
#14

Kan du inte lista upp allt han köper till sig och det du köper till dig och vad det kostar och visa honom?

Hälsningar

Fredrika

Gronstedt
2012-08-20 18:54
#15

TS, när hans bidrag till matpengarna är slut, så köp bara till dig och ät upp det direkt. No money, no funny. När han missat några måltider så börjar han kanske reflektera lite. Det är ganska otrevligt med en vuxen karl som förutsätter att Någon Annan (läs mammasubstitut) ska ta ansvar för att hans måltider när han faktiskt tjänar egna pengar. Bilda inte familj med honom som medförsörjare! Men kan du försörja dig och familjen själv kan du ju använda honom som betäckare Flört.

Geru
2012-08-20 20:46
#16

Jag skulle aldrig försöka starta en familj med en människa som har sådan syn på pengar. Någonsin.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Litenburk
2012-08-20 22:37
#17

Gör upp en ekonomisk plan TILLSAMANS. Det är viktigt att han är med på tåget och vill bidra! Jag gissar att du mår dåligt över att han kör över dig, förklara för honom hur det får dig att KÄNNA. Gissnigsvis älskar han dig men känner sig så innvand vid att du tar hand om allt och bludar för hur det får dig att känna. Han kommer må bättre själv av att känna sig ansvarsfull och kärleksfull som bryr sig och inte bara hjälper till utan också gör sin del. Familjeterapi är faktiskt väldigt bra om man fastnat i en jobbig situation som man inte kan lösa själva! Om ni inte lyckas lösa det på egen hand så boka en Det är trots allt ett förhållande ni lever i så ta upp de problem som verkligen tynger ner för att hitta lösningar kring det, försök förstå varann, ge omtanke, respekt och kärlek så blir det rättvist! Glöm inte att det är viktigt att du ska må bra och stå på dig! Lycka till

Mvh Tanja

Mitralis
2012-08-20 23:04
#18

Skaffa ett gemensamt hushållskonto, men behåll era egna också. Räkna ut hur mycket kostnader ni har per månad. Plussa på nån tusenlapp. Dela på två och sätt in varsinn del. Det som blir kvar på era egna konton får ni göra vad ni vill med Glad



hippieflickan
2012-08-20 23:12
#19

Har du försökt att helt enkelt prata med honom? Att förklara allvaret i att om han inte ändrar sin syn på pengar kommer du inte att kunna vara kvar med honom och absolut inte bilda familj med honom.

hus-musen
2012-08-21 00:31
#20

Det är väl bara att han tar en viss summa pengar och sätter in på ditt konto för mat och sånt? Så kan han göra vad han vill med resten efter att allt är betalt. Alla har inte koll på pengar eller förstår sig på pengars värde. Prata med honom :)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Uncle Thomas
2012-08-21 06:24
#21

#11 "Det går ju inte att förvänta sig att han kommer att ändra sig då vi väl får barn. Om han inte ändrar sig då så ligger jag ju i skiten så att säga.

Tja, ett alternativ skulle ju vara om jag tog hand om hans ekonomi och gjorde upp en budget för honom. Om han går med på det. Men det känns ändå som om det är något han borde kunna lära sig själv. Jag är ju inte hans mamma och borde inte behöva ta ansvar över något som han borde ha ansvar över…. Jag vet inte om jag i längden skulle orka med det."

Ja, jag skrev att det händer, men att det är sällsynt, så det är INTE något man ska räkna med.

Människor har olika talanger. Visst kan många tränas upp, men en del är obildbara då det gäller ekonomi. (T ex min mamma  :)  Min pappa försökte "allt" innan han gav upp.) Men det kan fortfarande fungera om den ekonomiskt inkompetenta personen bidrar på ett rättvist sätt och låter den andre sköta ekonomin. (Mina föräldrar är fortfarande gifta  :)

Är det för jobbigt för dig då om han ger dig en rättvis andel av de pengar han får in, och du sköter räkningar och gemensamma inköp? Om det är så, är ju inte det så mycket annorlunda än att en sköter tvätten, för att den andra är inkompetent gällande det.

Henrika85
2012-08-21 13:48
#22

#21 Fast om man lever som ett par, så hör det väl ändå till att man ska dela på det ekonomiska ansvaret? Om TS helt tog över sin sambos ekonomi, så skulle hon ju då också frånta honom allt ansvar, och det håller inte i längden. Plus att det sätter en enorm press på TS att hålla reda på allting som har med ekonomin att göra. Det skulle i princip omyndigförklara honom, och det är knappast lösningen.

Gissningsvis rör det sig om en man kring de trettio, inte en liten artonåring som nyss flyttat hemifrån. Om man nu verkligen är så obildad inom ekonomi, så får man väl gå en kurs i vardagshushållning eller nåt. Att förstå att hyra och matpengar bör prioriteras före datagrejer och utekvällar vore en bra början. :)

TS, en fråga: Har din sambo nånsin bott ensam? Eller bodde han fortfarande hemma när ni två flyttade ihop?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Fiana
2012-08-21 13:50
#23

#11 Tycker inte du ska bryta upp ett förhållande som funkar bra på alla andra plan och efter så länge enkom på grund av det utan att försöka lite mer drastiska lösningar först.

Som även nämnt ovan är det faktiskt inte så ovanligt som man tror att en i familjen hanterar alla pengarna. En del klarar det helt enkelt inte av en eller annan anledning, oavsett om man "borde" som vuxen.

Om du står i valet att annars lämna skadar det ju inte att du tar upp det alternativet först. Förklara att det ju uppenbarligen inte fungerar och hur viktigt det är för din trygghet att få det att fungera och ännu mer så om ni ska ha barn.

För många som har verkligt svårt med det här (och inte bara är själviska) kan det vara en lättnad om någon föreslår/tvingar in en sådan lösning, just därför att det är så svårt som vuxen att erkänna att man inte klarar det just för att man ju "borde lärt sig". Att slippa stå med dåligt samvete om det gjorts av med pengar man inte riktigt hade råd med.

Det krävs ju naturligtvis att ett sådant upplägg görs med kärlek och att man inte vill "ge tillbaka" och ge honom mindre pengar till nöjen än du får osv. Annars blir det nog bara bittert.

Man kan vara dåligt på att hantera pengar precis som man kan vara dålig på andra saker, dock brukar det vara mer stigma och mer tråkiga konsekvenser att vara dålig på just det och inte ha någon annan som tar hand om det än om man är dålig på att komma ihåg att diska, städa, tvätta eller inte vet hur man reparerar bilen. Helt enkelt mindre "ok" att ta hjälp med.

[Devya]
2012-08-21 15:06
#24

#13 Vi har försökt men det slutar med att han tröttnar innan vi ens har startat. Sen har även jag svårt att finna tid över till sådant.

#14 Svårt att hitta tid över till sådant då jag studerar - två utbildningsprogram samt arbetar. Jag har helt enkelt inte tid med att lägga upp listor samtidigt som jag måste även ta hand om mina studier (försöker avlägga två yh-examen).

Jag orkar inte börja kolla igenom hans kvitton och lägga upp en lista över vad han spenderar. Skulle bli tokig..

Förut brukade jag samla ihop alla mina kvitton och i slutet av månaden räkna upp hur mycket pengar som har gått till vad. Men ändå klickade det inte för honom då han fick se hu mycket pengar jag spenderade på mat.

#15 Kommer att bli lite väl jobbigt att hålla koll på vad som är min mat och vad som är hans mat. Känns lite väl komplicerat att börja lägga upp så att den där spagettin är min, det där är hans ris etc. Med andra ord kan jag ju inte börja äta upp all mat som jag skaffar hem helt själv. Det är ju lite omöjligt.

#16 Det finns ju för övrigt inga andra fel på honom. I alla andra avseenden är han nästintill perfekt. Snällare man får man leta efter.

#17 Jag mår ju helt bra annars i det här förhållandet. Det är bara den ekonomiska biten som jag är mest orolig över. Speciellt om vi ska skaffa familj så känner jag att det kan blir knepigt.

Annars är han alltid noga med att se till att jag mår bra och även masserar mig flera gånger i veckan (vem annan gör så?). Han är väldigt omtänksam på det viset och det uppskattar jag otroligt mycket.  Jag vet att han skulle vara en jättebra pappa eftersom han har stort tålamod och tycker väldigt mycket om barn. Så annars är det inga fel på honom.

#18 Det skulle faktiskt vara en idé som skulle kunna fungera riktigt bra.

#19 Absolut. Jag har försökt tala med honom flera gånger men måste väl prata igen med honom så fort han kommer hem. Har ju fått nya bra idéer tack vare er.

#20 Ska försöka prata med honom igen. Vet dock inte hur många ggr man måste prata med honom innan han förstår allvaret.

#21 Får se. Jag vill ju inte alltid gå och handla eftersom jag i höst kommer att ha många långa dagar (8-21) och då har jag endast en timme över till att handla sent på kvällen. Så jag tror inte att det skulle fungera i långa loppet. Jag kommer inte ha energi över till att sköta om gemensamma inköp. Då skulle det vara bra om jag kunde lita på honom att sköta om den biten men det kan jag ju inte ännu.

Måste se hur det blir. Det vettigaste låter ju som om vi båda lägger in varsin summa på ett gemensamt konto och det går till mat. Men då hoppas jag att det faktiskt finns pengar över till mat på det konto..

#22 Vi båda bodde hemma innan vi flyttade ihop. Jag har dock bott kortare perioder ensam (högst 3månader en gång) pga jobberbjudanden. Men jo därför funderade jag på att han och jag borde bli särbo men det tolkar han till som att vi gör slut så det skulle ju inte fungera då.

#23 Nej, vill ju försöka med andra lösningar först och se vad det leder till. Men om jag inte ser en förbättring snart så vet jag inte vad jag gör. Jag blir ju bara äldre och jag vill ju ha barn så småningom. Tiden flyger iväg så snabbt och jag skulle inte vilja om några år då jag är 30 inse att jag har slösat med tiden och måste sen börja om igen.

Jag vill dock inte ta hand om hans pengar. Jag vill att han ska lära sig att hålla i dem själv. Jag vill inte ha det ansvaret tillsammans med allt annat som jag kommer att ha ansvar över om vi skaffar barn.  Det känns inte rättvist att jag ska agera som mamma åt honom bara för att han inte klarar av en så simpel sak som att hålla i pengarna.

Nej, jag vill nog sist och slutligen ha hand om hela hans ekonomi. Det känns så fel som det bara kan bli. Det måste ju finnas en annan lösning än att jag ska sitta och vara barnvakt.

Mitralis
2012-08-21 15:22
#25

Fungerar klockrent för oss i alla fall. Min sambo är inte heller så intresserad av det ekonomiska så det är jag som sköter det. Minst nervpåfrestande för oss båda.
Jag har ett visakort med mitt namn på, men båda har laglig rätt till det.
Sambon har tillgång till hushållskontot via sitt visakort. Det blev billigare så än att ha två visakort. Det ska gå att välja vilket konto man vill betala i butik med på sambons kort, men oftast så tar han ut kontanter innan han handlar de gemensamma varorna. I ditt fall så kanske det blir han som står på kortet eftersom du kommer att få så långa dagar.

Vi har autogiro på allt utom hyran och bensin. Hyran får vi tre avier i stöten som jag lägger in. Bensinen går att få på aturogiro, men ibland så vill jag sätta in lite extrapengar så att det finns.

Om du lägger så mycket som möjligt på autogiro så behöver ni bara se till att båda har satt in pengar på det gemensamma hushållskontot så löser resten sig Glad

Jag gillar att ha kvar mitt egna konto för då känner jag inte att jag behöver be om lov för att köpa grejer till mej själv. Dessutom så vet jag att pengar till räkningar och mat redan är draget så det är fritt fram att spara eller slösa det jag känner för.



Fiana
2012-08-21 16:12
#26

#24 Det är ju det som är problemet jag försökte peka på att det av någon anledning anses som "mamma" och "barnvakt" om man har svårt med just att hålla i pengar. En del har på riktigt riktigt svårt med det och kan mer eller mindre inte lära sig precis som med de flesta andra områden, men av någon anledning anses just pengar "fel".

Förr var det ett mycket mindre problem för dessa människor då dels att de flesta människor hade helt enkelt näst intill inga pengar till nöjen, då fick de mest problem med om de söp bort pengarna - idag har man mer pengar att röra sig mer och därmed mer pengar att strula till det med, samt att de inte anses längre "ok" att en i hushållet just hushåller med pengarna.

Går du bara lite tillbaka i tid var det också lättare när det var mer av ett kontantsammhälle och man delade upp pengarna till det de skulle till direkt vid lön.

Tror nog det är ganska kört om du har med en sådan att göra att gå och hoppas på att han ska "skärpa sig" eller "lära sig" chansen att det händer är nog inte så stor om han har riktiga problem med det.

Inte mer fel att ordna ekonomin på det viset än det är att jag t ex i mitt förra förhållande hade hand om all tvätt annars gick helt enkelt kläder sönder eller så fanns inga rena kläder.

Betydligt mer fel i förhållandet om du ska hålla på och "banna" honom när han gör fel än att alla pengar som kommer in går till en gemensam kassa där de delas upp (av den som är bättre på det) till de olika saker de ska räcka till. Han(i det här fallet) har då bara de pengar som finns över till att spendera som han vill och riskerar inte att "klanta till det" och du behöver inte oroa dig för att pengar som inte finns försvinner och viktigast av allt kanske *inte* tjata, gnälla och banna på honom och då verkligen hamna i en "mamma situation"

Uncle Thomas
2012-08-21 17:16
#27

#22 "Fast om man lever som ett par, så hör det väl ändå till att man ska dela på det ekonomiska ansvaret? Om TS helt tog över sin sambos ekonomi, så skulle hon ju då också frånta honom allt ansvar, och det håller inte i längden."

Han skulle INTE få vara oansvarig.

Han skulle fortfarande vara ansvarig för att DRA IN pengar, men inte få göra av med dem  Glad (De gemensamma alltså.)

Man kan ha ansvar för olika delar av sådant, som är nödvändigt för samlevnaden. Frågan är om han inte har ett dugg talang för ekonomi (finns) eller om han bara är ansvarig.

Om det är en talanglös gällande ekonomi - Så länge de bidrar och inte bränner gemensamma pengar, så kan de istället få ta ansvar för något ANNAT, som de har talang för. (Så gjorde mina föräldrar.) Det tycker jag inte är konstigare än att uppdelning av andra uppgifter delas efter vad var och en har talang för.

DÄREMOT om det beror på att personen är oansvarig, då kan man ge de värsta gemensamma jiobben till den, så kanske han börjar VILJA vara med om att ta hand om ekonomin  Skrattande

#24 "Jag vill ju inte alltid gå och handla eftersom jag i höst kommer att ha många långa dagar (8-21) och då har jag endast en timme över till att handla sent på kvällen. Så jag tror inte att det skulle fungera i långa loppet. Jag kommer inte ha energi över till att sköta om gemensamma inköp. Då skulle det vara bra om jag kunde lita på honom att sköta om den biten men det kan jag ju inte ännu.

Måste se hur det blir. Det vettigaste låter ju som om vi båda lägger in varsin summa på ett gemensamt konto och det går till mat. Men då hoppas jag att det faktiskt finns pengar över till mat på det konto.."

Om du gör inköpslistan, så borde han kunna följa den. Om har köper något annat, så får han betala det för sina EGNA pengar  Glad

Om du oroar dig för det, kan ni ha ett konto för räkningar. Det behöver han inte ha tillgång till  Glad

Då han handlar mat kan ni PROVA med t ex ett ICA-kort UTAN kredit och se om han sköter sig. Om inte, så får han betala med sina pengar och redovisa till dig  Glad

#26 "Inte mer fel att ordna ekonomin på det viset än det är att jag t ex i mitt förra förhållande hade hand om all tvätt annars gick helt enkelt kläder sönder eller så fanns inga rena kläder."

Eller så hamnar en ny röd strumpa i vittvätten, så allt blir rosa  Skrattande

Annons:
Henrika85
2012-08-21 23:09
#28

#27 Att låta TS ansvara för sambons ekonomi ser inte jag som en hållbar lösning; en vuxen person bör i dagens samhälle kunna sköta sin vardagsekonomi på ett någorlunda ansvarsfullt sätt, annars kommer man förr eller senare att få stora problem.

Hur hade du tänkt att han skulle klara att hushålla med pengar om han och TS flyttar isär och han plötsligt står där ensam med allt ansvar? Med det beteendet kommer han att hamna hos kronofogden inom ett par månader! Obestämd

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-21 23:37
#29

#28 Men om man vrider på det då? Det är väl inte TS jobb att lära sina vuxna sambo att ta ansvar? Det är ju hans problem om han blir ensam.

---

Det är ju inte direkt ovanligt att ena partnern sköter ekonomin, det behövs knappast två i dagens läge för att se till att räkningarna blir betalda som de ska. Man kan göra som någon ovan skrev och ha det mesta på autogiro, då behöver man inte göra mer än att sätta över pengar i tid, något man kan sätta sig ned och göra tillsammans varje löning. Då finns det inte så mycket ansvar för någon att ta utöver det, förutom inköp av dagligvaror som man kan åka och göra tillsammans.

Är sambon med på detta så tycker inte jag det är att ta över ansvaret i alla fall.

Henrika85
2012-08-21 23:59
#30

#29 Nej, självklart ska ingen behöva ta ansvar för sitt ex' ekonomi, det var inte så jag menade. Det jag menade var att om han plötsligt står där ensam och ska själv hushålla med sina tillgångar så kan han få det svårt; därför bör han lära sig hur vilka prioriteringar man ska göra oavsett om han är i ett förhållande eller ej.

Det är väl sant att det inte behövs mer än en person för betala räkningarna rent tekniskt sett, men däremot anser jag att båda parterna i förhållandet bör förstå och respektera pengars värde.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-22 00:27
#31

#30 Jo, absolut. Det är viktigt att ha koll på sin ekonomi men sambon verkar inte direkt villig att lära sig om TS försökt utan resultat i flera år och det får ju han ensam stå för om de skulle gå isär. Han kanske kan tom men struntar i det nu eftersom han inte behöver bry sig.

Det tycker jag också, men jag tycker också att det är en lösning som nog skulle skava minst på förhållandet som i övrigt är bra. Att tjata och försöka tvinga honom att bli intresserad av ekonomin kommer bara att tära på båda parter, det tror jag i alla fall. Sen så var det väl såvitt jag förstod bara maten det krånglade med, han betalar ju sin del av hyran och annat(?). Så egentligen så behövs det väl bara någon sorts lösning för just det. Att han hade lärt sig vikten av en fungerande ekonomi och fått en mer sund syn på pengar hade ju varit det optimala men ibland får man nöja sig med att bara få det att fungera.

Ansvarar den ena för ekonomin så får den andra uppväga det genom något annat i hemmet, kompromisser kommer man långt på :)

Uncle Thomas
2012-08-22 16:16
#32

#30 Ja, fast en del är obildbara gällande vissa saker, som t ex min mamma kan inte ekonomi, men hon kan fixa en massa annat som t ex avlopp. Om min pappa inte hade gett upp efter ett tag att försöka lära henne att hushålla, så hade han blivit gråhårig i förtid  Glad

(Det löstes genom att han skötte allt ekonomidskt utom matinköp, och gav henne matpengar bara för en vecka i taget, för annars "lånade" hon av senare veckor, så vi fick äta gröt till middag sista veckan i månaden…  Skrattande innan han gett upp att prova att lägga pengar i ett kuvert per vecka.)

[WickedAlly]
2012-08-22 16:29
#33

#32 Det där med kuvert med matpengar har jag läst om förut, tror att det var inne på familjeliv. Det tycker jag verkar fungera väldigt bra för dem som testat och det är nog absolut värt att prova på. Inte bara för dem som har svårt att hushålla med pengar utan för alla, det är ju så otroligt lätt att stoppa ned massa onödiga varor i vagnen när man går förbi.

Och idag med självscanningen så får man ju veta direkt vad man får betala så det är ju inga problem att hålla sig till summan i kuvertet. Men man får ju lämna kontokortet hemma så att man inte frestas att dra fram det istället :)

Uncle Thomas
2012-08-22 16:49
#34

#33 Ja, det är säkert en bra metod för otränade med någon talang för ekonomi, men min mamma är obildbar gällande det  Glad

Man kan låta den "obildade" handla med t ex ett ICA-kort UTAN kredit, som man bara stoppat in veckans summa på. Iofs obekvämt, men bättre än att ekonomin riskerar bli förstörd.

Annons:
CelsiusT
2012-08-22 16:51
#35

Har inte läst övriga svar du fått men vill skriva hur jag ser på saken.

OM du kan få honom att förstå att detta är otryggt, visa på att hans beteende gör att han måste leva på DIG. Om du kan få honom att förstå att detta är galet så vore en bra lösning helt enkelt gemensam ekonomi, fast du har kontrollen! Du lägger upp budget för era gemensamma pengar och både du och han får egen veckopeng (alternativt månadspeng) och den får ni hålla er med. Om det är du som handlar mat osv så räcker det med att du har kort kopplat till matkontot, han kan ha ett kort kopplat till ett personligt konto och på så vis enbart ha tillgång till sina egna pengar, och dom får han göra precis vad han vill med helt utan att du lägger dig i. Tänk på att ni måste inte båda ha access till gemensamma konton utan det kan tex vara så att du skötere ekonomin och då har du hand om inkomskonton, att betala räkningar och se till att det finns pengar till mat och till sparande. Utöver det så har ni var sitt konto med månadspeng/veckopeng. Har han tillgång till gemensamma konton så finns risk att han spenderar era gemensamma pengar och det är ju inte kul.

Om du inte kan få honom emd på din sida och verkligen försöka så är det nog svårt. Då får man nog välja om man kan leva med det eller om man ska gå en annan väg och det är svårt att leva fast i att man måste vara ensam försärjare för familjen. Det blir en otrygg miljö för både er och ev barn och stor grogrund för bråk.

Min sambo är väldig big spender. Men han är också den som i första hand är försörjaren här hemma. Vi har gemensamma konton och privata konton. Varje månad så sätter vi över en viss procent till gemensamma kontona och där har vi pengar till mat, räkningar, sparande. Privata pengar täcker upp för bensin, hobby, fritid och luncher på stan m.m. Sen vi införde detta så känner jag en otrolig lättnad, jag har fått koll på hans ekonomi och behöver inte fundera över att han spenderar massa pengar på ditten och datten. Tidigare så kände jag mig tvungen att säga stopp hela tiden eftersom jag var rädd att pengarna inte skulle räcka till mat. Men nu vet vi båda precis vad vi har att röra oss på och vi vet att vi varje månad ändå kan betala både räkningar och mat. Och framförallt att vi vet att det blir rättvist vad gäller gemensamma utgifter =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
2012-08-22 16:59
#36

#34 Att ha ett kuvert med pengar och inget mer som man kan spendera när man handlar kan man väl inte misslyckas så stort med? :P Har man inget mer så kan man ju inte spendera mer heller :)

Uncle Thomas
2012-08-22 19:58
#37

#36  Först provade pappa med att dela upp inkomsten i kuvert för varje vecka fram till nästa löning. Då "lånade" mamma från de senare veckorna, så det blev ofta gröt som middag i slutet på månaden.

Så då gick pappa över till att bara lämna matpengar för en vecka i taget. Efter att en del gått åt till fläskfile eller ytterligare en leksaksbil till mig tidigare i vecka, räckte det då i slutet på veckan i alla fall till blodpudding…  Skrattande

[WickedAlly]
2012-08-22 20:43
#38

#37 men blodpudding är ju inte så tokigt :D Jag tror att många barnfamiljer äter gröt eller annan billigare mat i slutet av månaden ändå :)

Kalli
2012-08-22 21:02
#39

Som säkert redan nämnts är det ju något som du själv måste känna efter om du orkar leva med. Jag tror absolut att det kan fungera att själv sköta ekonomin förutsatt att ens partner går med på det men frågan är ju om det är vad du vill?

Personligen skulle jag antagligen inte orkat vara någons mamma på det sättet, men så tycker jag också att det är sjukt osexigt med oekonomiska människor. Att han dessutom inte verkar ta till sig hur dåligt du mår över situationen ger inte heller pluspoäng.

Jag tror i övrigt inte att det är något man behöver ha någon viss talang för att lära sig utan främst en vilja att förändras. Behöver man extra hjälp finns det garanterat kurser. Men som det är just nu fungerar det ju för honom, han kan slösa bort sina pengar på roliga saker och samtidigt få mat på bordet.

Uncle Thomas
2012-08-22 21:33
#40

#38 Ja, många har det kärvt

men det är knäppt, som då en mamma beklagade sig på TV, samtidigt som hon rökte, och då en del åker utomlands på semester för lånade pengar och sedan blir fattiga av dyra räntor!  :/

[WickedAlly]
2012-08-22 21:38
#41

#40 Eller har det bra men prioriterar heltokigt :)

Ja, sjukt. Speciellt om det är barn med i bilden, då har man ju inte bara ansvar för sig själv längre.

Man borde få läsa privatekonomi, inte bokföring och sådant alltså, redan på högstadiet. Det borde vara obligatoriskt precis som svenska eller matte. Då hade man ju kunnat få se vad som händer om man slarvar, och lära sig olika sätt att hantera sin ekonomi :)

Annons:
Uncle Thomas
2012-08-22 21:51
#42

#41 "Eller har det bra men prioriterar heltokigt"

Ja. Några på t ex Lyxfällan har haft otur, men många av dem är ju helt väck.

Egentligen är det bara lågstadiematte, men ändå klarar de det inte, fastän många av dem tjänar bra!!!

[WickedAlly]
2012-08-22 22:03
#43

#42 Ja, vissa är det bara synd om tycker jag. Ibland kan man ju inte rå för saker man råkar ut för.

Haha, väck var ordet. Helknäppt hur vissa prioriterar och bara struntar i vad konsekvenserna blir.

Jo, det är ju det egentligen. Enda man behöver kunna är plus och minus och att veta att man inte ska hamna under noll..

Henrika85
2012-08-22 22:05
#44

#43 Sen fattar jag inte heller hur folk som tar s.k. blankolån tänker. Har man inte 2000 ena månaden, så är det väl väldigt osannolikt att man ska ha 3000 nästa månad, om du förstår hur jag menar. :)

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-22 22:10
#45

#44 Det förstår verkligen inte jag heller, men jag kan till viss del förstå de som sitter djupt i det och tar idiotlån ändå eftersom de på så sätt köper sig en månads tid till. Dock blir det ju bara värre men jag tror att när man sitter där så orkar man inte tänka mer än en månad åt gången.

:)

Miiiz
2012-08-23 13:50
#46

Hade en gång ett föhållande som mina pengar till mat osv, studerade också då för tillfället så jag hade varit glad om mina pengar också hade farit till enbart maten, men den for också till hans räkningar samt mina egna.

Efter det tog slut var jag något skakiger och for hem till mamma och bo, under sommaren var jag med barn (inte hans) och jag och mina mor kunde inte pga av hormonerna bo ihop. Mamma ledighets pengarna plus bostadslåner och barnbidraget i slutet av mån föll på en 800euro. Min hyra var 536 med vatten och sedan var det el räkning telefon och internett lämnade mig med ca 300 euro till mat och diverse saker som behövdes till ett litet barn.

Och sedan efter mamma ledigt började jag jobba, fick skaffat till mig en förmånligare lägenhet men jobbet var bara deltid, där klarade jag mig på 250 euro i tre veckor och sedan barnbidraget sista veckan.

Varför jag förklara detta? Jo för att människor ser aldrig skillnad mellan pengar och pengar innan dom verkligen hamnar i en sådan situation att dom ser att pengarna inte räker till. Och efter det brukar dom sedan lära sig att hanskas med pengar. (alla människor är idividuella så JO det finns ju undantag)

Så mitt förslag (jag har inte orkar läsa igenom alla kommentarer) Du tycker om den här gossen, så gör inte slut men stå på dig och flytta ändå ut! Och sen måste ju han ta itu med sin egen ekonomi och ser hur det går.

Har ett par vänner som inte kunde tåla varann när dom bodde ihop deras lösning blev att dom är särbon fast dom är ihop.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

[Devya]
2012-08-30 17:53
#47

Vi har kommit överens om att skaffa ett gemensamt konto. Vi kommer att båda sätta in pengar dit som ska gå till mat. Vi båda två ska lägga in exakt lika mycket pengar där så det blir rättvist.

Förhoppningsvis så kommer det här att förbättra situationen!:) Så tack för tipset!

Mitralis
2012-08-30 18:02
#48

#47 Det där tror jag på. Hoppas att det går bra för er också Glad



Annons:
[Devya]
2012-08-30 18:12
#49

#48 Tack! Det hoppas jag med. Det skulle vara perfekt om det fungerade. Vi har liksom inga andra större problem i vårt förhållande så om det här fixar sig så kan vi verkligen vara nöjda. :)

Mitralis
2012-10-03 21:57
#50

TS: Nu har det i och för sig bara varit en löning, men hur är det för er nu? Fungerar det bättre eller sämre nu?



PapaM
2012-10-06 04:59
#51

Sluta fråga efter nya skor hela tiden då..

skoja, nej men göm hans pengar, anmäl hans konto att de är hackat jättemånga gånger så han får stora problem! HAHA

[Devya]
2012-10-06 08:04
#52

#50 Det har fungerat riktigt bra faktiskt! :) Han är försiktigare med pengarna och om han vill ha något godis eller snabbmat åt sig själv så köper han det med sina egna pengar istället för att använda vårt gemensamma konto till det.

So far so good! :)

Mitralis
2012-10-06 09:51
#53

#52 Jag klickar *Gilla* Glad



Upp till toppen
Annons: