Annons:
Etikettvänskap
Läst 3720 ggr
Lonely2
2012-08-22 12:57

Jobbigt att få sms?

Det verkar som att vissa personer, även de som utgör sig för att vara ens vänner, tycker det är jobbigt att få sms. Det verkar som att de tycker det är jobbigt att man frågar efter dem och bryr sig för inte får jag samma omtanke tillbaka.

När jag hör av mig och frågar efter vissa personer, ja då blir det ett kort svar tillbaka och sen verkar det mest som att en fråga tillbaka är mer "för sakens skull" mer än att personen vekrligen bryr sig. Hur märker jag då detta? Jo, för även om jag sedan skriver att det kanske inte är så bra, att man mår dåligt (vi talar om enstaka tillfällen det är så att jag skriver att jag mår dåligt) då går det ändå flera timmar innan svar.

Och vad blir det för svar? Jo, standardsvar som "hoppas det blir bättre", "ha det bra". Inget mer, alltså inga kommentarer eller följdfrågor. Allt för att undvika att det blir någon längre kommunikation. Medan jag själv alltid kostar på mig att fråga efter även om man såklart inte skriver långa berättelser så är det så enkelt att bara göra nån liten kommentar för att visa att man tänker på den andra personen.

Det är så lätt att avfärda människor när man själv sitter där i sin TV-soffa med flera sms i sin telefon och många att ringa till om man vill. Tänk om såna personer fick se den andra sidan, hur lite man får tillbaka när man är den som visar omtanke mot personer som inte ens uppskattar det…

Annons:
Geru
2012-08-22 12:59
#1

Det är tyvärr inte alls ovanligt att det är så:/ Människor har ofta svårt att vara empatiska mot andra människor, eller så tycker dom det är jobbigt att vara det och trycker bort en.

Det finns dock guldkorn, vänner som är där genom det våta. Försök ha kvar dom :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

mikkan01
2012-08-22 13:04
#2

Jag är en sån som tycker att det är otroligt jobbigt att få sms. Min telefon är sååååå seg när man ska skriva med den och jag förstår även när mina vänner svarar kort. Är det något viktigt jag vill säga och ta med dem så ringer jag istället upp trots att jag inte gillar att prata i telefon, men man får mer utav ett telefonsamtal.

Tycker inte att man ska döma någon annans uppskattning på det sättet haha, då hade min mamma med sina "ok!" "ja" "nej" till svar varit väldigt dålig på sånt.

Till viss del kan man förstå dig, aldrig kul att skriva världens längsta sms och få ett "okej" till svar. Men det finns en hel del som inte tycker om att smsa…det får man helt enkelt ta =) känslor via sms är också svårt att uttrycka..

~mikkan

Lonely2
2012-08-22 13:06
#3

@1: J, om jag någon gång hittar såna vänner så ska jag absolut hålla kvar vid dem. :-)

Lonely2
2012-08-22 13:10
#4

@2: Jag vet precis vilka telefoner mina "vänner" har så det är inget sånt som teknik som ligger bakom. Jag har även fått längre sms från dessa personer men allt för ofta är det sms av den typ jag beskrev.

Det är en sak om personen alltid svarar kort, då kan det ju vara så att man helt enkelt inte gillar att skicka sms. Men det är ju bara rent oengagerat att man som vuxen svarar med standardformuleringar på saker som är mer allvarliga. Och inte heller skickar sms senare för att kolla upp hur det är.

erspers
2012-08-22 14:30
#5

Man kan ju undra vad det är för kompisar man har om dom inte engagerar sig mer än typ jaha ?..hoppas du mår bättre snart osv..man ska väl kunna med sina kompisar om både det ena o det andra..iof så skulle inte jag sitta o skicka SMS om någon kompis till mig mådde dåligt ..då skulle jag be den kompisen att ringa mig istället så vi fick prata istället för att skicka SMS till varandra..det är väl det man har kompisar till..??..fast det är ju tyvärr inte alla som kan prata om känslor o så..men jag har iaf inga som helst problem med det..

S

[Devya]
2012-08-22 14:57
#6

Varför skicka sådana sms över huvud taget? Bättre att ringa upp istället för att knappra på sin telefon.

Jag personligen hatar att skriva långa sms men tvingas göra det nu som då. Jag skulle hellre önska att personen hade vett att ringa mig istället. Så istället brukar jag ta och ringa upp då det är möjligt.

Sen kanske du måste fundera lite på vem som är dina vänner och vem du kan prata med om dina problem. Inte alla de där vännerna är sist och slutligen sådana som har tid att bry sig om dig tyvärr. Det gäller att ta reda på vem du kan prata med. Sunt förnuft lite. Om personen inte verkar intresserad så är han/hon kanske inte intresserad och du slösar din tid på den personen. Du borde ju veta ganska snabbt om personen är seriös eller ej.

Men sen på andra sidan vet jag inte av många seriösa personer som skriver om sina problem via textmeddelanden. De brukar ringa upp mig istället.

Annons:
Lonely2
2012-08-22 15:01
#7

@5: Ja, det handlar inte främst om det att må dåligt och att då inte få något större engagemang utan att jag själv allmänt sms:ar olika personer och frågar efter dem. Det jag i min tur sen berättar, det blir det bara nån väldigt kort kommentar kring, sen är det bara att snabbt avsluta med "ha det bra" och liknande. Det medan jag alltid kommenterar och frågar kring det personer berättat.

Det är väl så med vänner som har många som ringer och sms:ar dem, det blir inte värdefullt så länge de vet att det ändå kommer att vara många fler som hör av sig till dem. De värdesätter inte varje person utan har sina favoriter och då är det lätt att sitta där och välja vem man ska engagera sig i, resten bara struntar man i. Det är långt ifrån första gången sånt här händer.

Lonely2
2012-08-22 15:07
#8

@6: Ja, som jag skrev förut här så handlar det inte främst om att jag skriver om olika problem på sms utan att jag hör av mig allmänt och frågar efter folk. Det jag sedan berättar om, är ofta typ vad jag gjort, vad som hänt det senaste osv, är sällan sånt jag får några större kommentarer på. Och då har jag själv visat genom att kommentera och höra av mig att jag bryr mig.

Du har ju rätt i att man ödslar sin tid på personer som beter sig på det här sättet men när man ändå träffas då och då och ändå pratar betydligt mer än om "väder och vind" så känns det ju antingen märkligt att få ett sånt bemötande via sms.

Men som jag också var inne på, det här är personer som har många andra omkring sig och de vet att även om de struntar i några så finns det alltid flera kvar. Det finns ju ändå några som varken har samvete eller har råd att behandla andra på det sättet, tyvärr är dessa personer väldigt få.

Uncle Thomas
2012-08-22 16:43
#9

#TS Iofs kan man inte räkna med att ens vänner alltid är anträffbara och har tid, men de verkar inte vara några bra vänner då de svarar.

(Kanske en generationsfråga, men sms är ineffektivt i de flesta fall.) Om man vill ha en bra kommunikation så är ju sms/chat o d mellan TVÅ personer oftast en kass kommunikationsmetod, så jag försöker undvika att lämna ut chatanvändarnamn och säger att jag nästan aldrig använder mobilen så att detr är ingen ide att de sms-ar till den  Glad

/Telefon/Skype/Yahoo PRAT/videocall är mycket bättre för sådan kommunikation, som du talar om.  (Använder jag mycket.)

/Email är bättre då det är större textmängder, som behöver eftertanke eller research innan man svarar.

/Forum passar bra då fler är inblandade typ så här.

/Medan sms o d bara är bra då man bara behöver lämna ett kort meddelande typ "Jag kommer fram klockan 18"  (då mottagaren vet vad det gäller  Glad men man inte visste den detaljen tidigare,)

Lonely2
2012-08-22 17:48
#10

@9: Nej, det är sant och det räknar jag inte med men när man själv frågar efter, kommenterar och engagerar sig så kan man ju bara undrar varför man får så lite tillbaka. En vänskap är ju ändå ömsesidig om man ska kunna se den som vänskap.

Jag tycker inte att det är sms:andet i sig som är problemet, har fått långa sms från dessa personer också och det är inte så att jag väntar mig någon lång diskussion men inte heller så fattigt som "ha det bra", "hoppas det blir bättre" och liknande när jag precis engagerat mig i den andra personens olika händelser.

Uncle Thomas
2012-08-22 20:04
#11

#10 Inga bra vänner då.

Men det är svårare för dem att vara så futtiga om du ringer istället Glad

Lonely2
2012-08-22 23:15
#12

@11: Jovisst, men det är ju inte alltid man vill prata så länge om nåt att det krävs att man ringer. Det är ju vanligt att sms:a även om det kanske är så som du säger att personen då har svårare att bara svara med nåt oengagerat. Samtidigt är det ju inte så svårt att skriva några rader och kommentera, behöver ju inte handla om flera st sms.

Uncle Thomas
2012-08-23 10:50
#13

#12 "Jovisst, men det är ju inte alltid man vill prata så länge om nåt att det krävs att man ringer. "

Du klagade ju på att det var för kort  Glad Om du vill ha det kort, så kan du sms-a.  Svårt att bli något engagerad i bara sms.

Annons:
Miiiz
2012-08-23 12:49
#14

Har tre vänner som jag delar mycket med men endast en av dem och min pojkvän delar jag allting med.

Jag är så dålig på att skriva meddelanden så om någon skulle skicka ett mess till mig om att den just nu inte mår så bra så skulle JAG ringa upp tillbaka och fråga.

Men som min pojkvän tex har svårt att prata om problem så ibland tiger han om dem och skickar ett meddelande till mig ist så att jag kan läsa det, ta in det, fundera på det och sedan när han kommer hem är det jag som tar upp det och disskuterar om det.

Endel människor kan bara inte ta första steget när man ringer upp! Utan dom kanske känner sig tryggare med att skriva ner det ist och en tid efteråt kanske prata om det.

Och om jag också har tid så frågar jag var personen är och om hon tex är hemma och jag har tid så far jag spontant hem till henne och kramar om henne eller honom.

Och om nu någon verkligen mår dåligt och gråter på andra sidan telefonen och skickar mess och man ringer upp tillbaka och hör absolut inget pga av snyftningar så vad löser de? Den personen satte på och skrev sedan jag kan inte prata nu, kan vi inte texta? (jag hade inget emot det)

Och sedan så har heller inte jag emot att får ett spontant meddelande av mina vänner då och då som dom frågar " Hej, länge sen. hur är det med dig, vad har du hållit på med på senaste tid?" Så att man får känslan av att det finns människor där ute som faktist tänker på en någonting ibland och till och med så mycket att dom orkar skriva ett meddelande.

Men som många redan på pekat här man kan ha många vänner men det är ytters få som är guldvärda och det är som man själv måste söka ut.

ps. Många tycker inte heller om att skriva mess på grund av att det blir så mycket missförståelser mellan långa samtal så de ringer hellre. :) Men så som jag uppfattade TS så handlade det inte om att man skall trösta någon utan bara om att få känslan av att någon bryr sig och vill prata och kanske t.o.m tänker på en ibland? :)

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

hus-musen
2012-08-23 18:38
#15

Jag ogillar att prata i telefon, men är inte direkt förtjust i sms heller. Beror på vem som skickar/jag pratar med.

Men överlag, kallprata via sms tycker jag är ointressant.

Qui dormit, non peccat

 


MjauMu
2012-08-23 19:13
#16

Sms:a gör jag bara då jag vill framföra något kort meddelande. Typ "kommer hem vid 18"..eller"kan du köpa 2 liter mjölk"

Aldrig kallprat, och aldrig sådant som kräver tid och engagemang av mottagaren. Då ringer jag hellre eller allra helst tar upp det då vi träffas öga mot öga och jag är säker på att personen inte har tusen andra bollar i luften samtidigt.

markusen
2012-08-24 13:50
#17

Ja det är rätt jobbigt att få sms om det är att nån berättar något, så det inte räcker med ett kort svar bara.  Mår dom dåligt över nåt eller behöver nån som bryr sig får dom väl ringa

kkarinn
2012-08-25 12:36
#18

jag är nog ganska dryg på sms. för mig skickr jag sms som, hej vill du träffas och vart då? typ. får jag ett sms tillbaka där någoin skriver att dom mår dåligt så ringer jag/träffar den personen. att mer kallprata via sms tycker jag är opersonligt och ointressant!

fast brukar skicka lite tack sms iblandGlad.

Uncle Thomas
2012-08-25 13:32
#19

#18 "att mer kallprata via sms tycker jag är opersonligt och ointressant!"

Jag tycker allt kallprat är ointressant  Glad

däremot kan jag både lyssna och prata länge då det gäller motsatsen.

Lonely2
2012-08-25 22:10
#20

@14: Ja, precis det handlar inte främst om att man har problem som ska avhandlas utan att visa lite allmänt engagemang och intresse för olika saker som händer ens vänner.

Att då bara avsluta sms:andet genom standardsvar och sen hör man inget mer tycker jag bara tyder på att man inte är så intresserad av sina vänner. Som flera här i tråden skriver så ringer de upp personen i fråga men så sker inte i mitt fall. Dels är det som sagt oftast inga stora problem och sen så pratar vi inte i telefon, det har inte blivit så.

Det behövs inte ringas utan sms är ett bra sätt att höra efter varandra men blir det då mest åt ena hållet så känner man ju sig både bortglömd och ignorerad. Jag vet att dessa personer kan skriva riktigt långa sms och som jag också skrev får sms från alla möjliga så det är inte det att de är avoga till sms som sådant.

Annons:
Uncle Thomas
2012-08-26 14:20
#21

#20  "Det behövs inte ringas utan sms är ett bra sätt att höra efter varandra"

Det där håller jag inte med om. Kanske är det likadant med dina vänner, kanske ser de sådana sms som kallprat. Som sagt tycker jag att sms bara duger till korta meddelanden typ "Jag är framme vid 6-tiden" , annars ringer man.

oh-la
2012-08-26 14:41
#22

#21, håller med dig.

jag skulel nog faktiskt inte ta ett meddelande om att det inte är så bra på allvar om jag ska va helt ärlig. i min värld är sms ett sätt att meddela snabb oviktig information, inte ett sätt att kommunicera stora viktiga saker. för mig gäller det typ "handlar på vägen hem", "vi kommer vid den och den tiden" för att skicka bilder och liknande, inte för att föra dialoger. jag skulle nog heller inte ringa upp om en kompis skriver att allt är skit, om jag ska va ärlig. sms är för oviktiga meddelande = rent informativt och inget jag nödvändigtvis måste reagera på. jag förutsätter att mina vänner, om dom inte har det så bra, ringer mig, eller skriver ett sms och säger att jag väl kan ringa dom. tycker inte det är upp till mig att tolka om mina vänner via ett sms behöver ha stöd och samtal, eller om dom bara vill informera om att allt inte är så lajbans just nu, så jag har det i bakhuvudet om det skulle vara nått. jag menar, det är ju inte ens säkert att dom vill prata om det.

nej, sms är för att snabbt meddela information, inte för att diskutera måenden och världen i stort. vill man prata om något ringer man.

Lonely2
2012-08-26 14:51
#23

@21: Nu är ju inte alla telefonmänniskor och gillar att prata i telefon och ska man då kunna höras lite mellan gångerna man ses så blir sms ett naturligt sätt. Dessutom så vet jag ju och märker att de personer jag pratar om här skickar långa sms till andra och ofta sitter med mobilen, får inkommande sms osv. Så det handlar INTE om att de mest använder sin mobil och sms till korta svar.

Dessutom handlar det inte främst om, som jag flera gånger skrivit här nu, att få stöd via sms när man mår dåligt utan att allmänt höra läget, växla några ord om vad som hänt och liknande.

Lonely2
2012-08-26 14:57
#24

@22: Så du engagerar dig bara om den andra personen i fråga meddelar sig på ett sådant sätt som du tycker är acceptabelt i förhållande till vad det är för information?

Sms är alltså oviktiga för dig som du själv skriver. Nu kanske inte sådana situationer uppstått mellan dig och dina vänner men är det då inte schysstare att rakt ut tala om för dem att du inte tänker varken bry dig eller ringa upp om de talar om för dig att de mår dåligt via sms?

Återigen, om du läst tråden noga, så handlade heller inte mitt inlägg om att kräva stöd via sms när man mår dåligt, utan om att på ett trevligt sätt kunna engagera sig i varandra. Det behöver varken vara jättelånga sms eller ta upp mycket tid utan bara ett sätt att visa att man bryr sig om varandra.

Det behöver inte alltid vara något man måste prata om och ringa en person för utan bara för att allmänt berätta lite om läget, kanske nåt kul som hänt under dagen. Det är i alla fall sånt som jag uppskattar att läsa, skicka och få, en kort liten uppdatering som visar att man tänker på varandra.

sosanna
2012-08-26 14:59
#25

#23 Dessutom så vet jag ju och märker att de personer jag pratar om här skickar långa sms till andra..

Hur kan du ha koll på vad dina vänner skriver för slags sms till andra?

Uncle Thomas
2012-08-26 14:59
#26

#22 "det är ju inte ens säkert att dom vill prata om det."

Ja, ytterligare en orsak till att inte använda sms till sånt Glad

#23 "Nu är ju inte alla telefonmänniskor"

Det är jag inte heller från början. Förr hade jag telefonräkningar med bara 3:50 TOTALT för en månad för markeringar  Skrattande

Men då jag började jobb, som behövde telefonsamtal, så tränade jag upp det.

Jag reagerar emot att sms är en så dålig kommunikationsform för det mesta. (=Söligt och dålig feedback.)

[Devya]
2012-08-26 15:10
#27

Jag tycker att dagens människor verkar vara alltför fokuserad på sms, e-mail, chatt och glömmer bort att den riktiga irl kontakten är kanske mer värt än ett litet sms.

Om dina vänner är så pass okänsliga och inte bryr sig om dig, som du får det att låta, varför är du vän med dem då?

Annons:
oh-la
2012-08-26 15:44
#28

#24, självklart inte, men jag har heller ingen lust att sitta och försöka tolka i korta, onyanserade texter vad mina vänner vill. jag tar heller inte sms som ett sätt att kommunicera i talform. får jag ett sms kan jag lika gärna läsa det 2-3 timmar senare,och ännu längre tid ändå om jag är mitt uppe i något annat. jag har jättesvårt för sms som forum för dialog. vill mina vänner något, ävenom det bara är för att kolla läget, eller berätta nått kul, så ringer vi varandra, skickar mail eller använder oss av forum som är bättre utformade för den här typen av kontakt (skype, facebook eller liknande).

jag har faktiskt aldrig varit med om att diskutera saker över sms. jo, okej, när jag var yngre, men som vuxen tar jag det inte som ett sätt att diskutera allvarliga saker. jag har inget behov av att diskutera med mina vänner hur vi ska kommunicera. vi är likadan allihop. vill vi något som kräver fler meningar än två ringer vi varandra, eller använder ovan nämnda program som lämpar sig bra mycket bättre än sms till längre diskussioner.

skulle  någon av mina vänner säga "jag mår inte bra" skulle jag nog svara "ring mig om du vill prata" och sedan släppa det där. jag vill inte diskutera mina vänners välmående på det sättet. vill dom inte prata på telefon, well, skypa mig så jag kan skriva obehindrat, kostnadsfritt och med längre textmöjligheter än sms.

å andra sidan använder vare sig jag eller mina vänner sms för att prata om dagen. jag fr väldigt sällan sms. jag snackar dock med folk på skype dagligen. mycket bättre och smidigare!

MoaL
2012-08-30 03:31
#29

Så dina vänner har bara att tycka precis som du angående sms, annars duger de inte? Jag undrar bara, eftersom du kallar dem för "personer som utger sig för att vara dina vänner".

Om jag ska vara ärlig så minns jag inte senast jag svarade på ett sms. Sms "för att visa att man engagerar sig" har aldrig varit min grej.

Ring istället för att sms:a om du nu vill få ut något mer av konversationen än du faktiskt får.

Sedan kan det mycket väl vara så att det är du som har för höga förväntningar. Vad får dig att tro att just du bara får "korta standardsvar" och alla andra kompisar till din vän får långa, engagerade svar på sina sms? Det kanske helt enkelt är så att dina vänner skriver på det sättet. Det kanske är så att dina kompisar inte vet hur de annars ska formulera sig, och att de antagligen visst bryr sig om dig och tänker på dig och blir glada över din omtanke. Människor har olika förväntningar och olika sätt att skriva. Sättet på vilket man skriver har också mycket att göra med vilken sinnesstämning man är i, hur mycket "pratlust" man har, och så vidare. Det är nog lite magstarkt att genast misstro dina kompisar bara för att du inte känner att du har fått den bekräftelse du hoppats på från några sms.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: