Annons:
Etikettallmänt
Läst 1590 ggr
LitenPyssling
2012-08-27 17:48

Sviker honom jämt

Varning för eventuellt osammanhängande text, skriver bara av mig lite.

Häromdagen hände det som inte fick hända, silikonen i ett av mina akvarium gick ifrån att sitta bra till att släppa och eftersom att jag inte har hunnits fixa något backup för detta så måste jag snarast köpa ett nytt då jag inte vet hur länge det tar innan vattnet kommer igenom då det på värsta stället bara är millimeter från att vara igenom.
Satte mig direkt och kollade efter akvarium på minst 100 liter och hittade inga passande av olika anledningar, igår kom det ut ett akvarium på 200 liter för 1.000kr och allt låter jätte bra.
Har pratat med pappa lite om detta eftersom jag fortfarande är arbetslös och hemma boende, vi pratade om var vi kunde ställa det då ingen bänk medföljde och pappa släpper då en liten bomb.
Han frågade om jag funderat något över framtiden och jobb, jag svarade att jag sitter ju varje dag (minst varannan) och letar efter jobb via datorn, jag kollar i tidningar och jag redigerar CV:n och håller just nu på att lista upp alla ställen jag ska söka på inne i stan och som jag ska skriva ut CV:na för och gå personligt och söka.
Jag söker bostäder och detta tillsammans med jobbsökandet har jag varit aktiv med sedan 1år tillbaka, med andra ord även då jag gick i gymnasiet så jag var ute i bra tid med att börja.
Pappa kommenterar då att det just nu bara känns som om jag bara sitter och planerar fritids saker och tänker ingenting på framtiden.

Vadå "bara planerar fritids saker"!?
Jag har inte planerat fritids saker på flera år, det jag suttit och gjort är att kolla efter ny och välbehövlig utrustning till min dåvarande häst, jag söker jobb både i länet, utanför länet och även utomlands, jag sparar alla pengar jag kommer över i fall något av mina nuvarandra djur (2 katter och en kanin) måste till veterinären, jag köper ingenting till mig själv sedan flera år tillbaka på grund av att jag lägger undan allt så jag säkert har om dagen kommer då de måste till veterinären.
Jag har ingen vän att umgås med, har inga vänner alls förutom en som knappt går att prata med, jag anpassar mig utefter hur alla andra i familjen ska ha det, jag tar hand om hela gården själv och även hushållet - bara gräset tar 4 timmar att klippa och då när det är lätt klippt, det ska klippas var 3e dag minst annars blir det tung klippt då det växer som f*n och regnvädret gör ingenting bättre.
Anledningen till att jag behöver akvariet är för att ett av mina två håller på att ge upp, INTE för att jag ska ha fler eller planerar några fritidsplaner…

Pappa säger att jag är hans mest älskade dotter (han har 3st och jag är "mellanbarnet" av oss 3 tjejer på 6, 19 och 23 år) men det tror jag bara att han säger eftersom att han vet om hur enormt dåligt psykiskt jag mår och det faktum att jag går i självmordstankar (gått hos psykologer, kuratorer osv sedan 10år tillbaka men allt blir bara värre), annars tycker jag inte att han skulle hacka på mig så mycket som han faktiskt gör (det jag nämnt nu är ingenting utöver det "vanliga").
Eller så säger han bara så också för att jag är den enda han faktiskt kan lita på att jag sköter allting hemma när han är borta, vilket han till 80-90% är varje vecka.

Jag fick provanställning på Rusta för en månad sedan, det innebar lagerarbete och jag skulle "bara" få jobba på lagret = 15/veckan och så skulle jag få ha det de kommande månaderna. Detta gick inte vägen på grund av mina ryggproblem som jag dragits med sedan jag var mindre vilka också pappa vet om då det var han som skickade mig till sjukgymnast alla gånger - utan resultat dock.
Pappa var inte sen med att klaga och påpeka att jag "bara ska hålla käft och bita ihop" - precis som jag ALLTID gjort… Sedan försökte han skylla på att det bara var för att jag var ovan och otränad.
Ovan? Knappast, jag har jobbat i stall sedan 10år tillbaka och 3h lagerarbete per dag/ 5 dagar i veckan är ingenting till vad stallarbete är och då har jag hållt på med det varje dag i flera års tid.
Otränad? Nej du tack, förutom ridningen så har jag även kört cross, sprungit i skog och mark, styrketränat och utfört en massa lyft/flytt arbeten varje vecka som tränat hela min kropp.
Och jag har ingen dålig hållning heller.
Jag bestämde mig för att lyssna på min kropp för en gångs skull och gå på magkänslan gällande jobbet och ryggen, detta var första gången jag överhuvudtaget gjort något för mig själv någon gång…

Jag har varken tid eller pengar till att planera någon fritid, jag har fullt upp med att spara alla få pengar jag lyckas komma över, ta hand om gården, djuren (som är mina så det är självklart jag som tar de), söka jobb, skriva CV:n, leta efter eventuella praktiker så jag kan få in en fot någonstans och allt vad som återstår…

Det är som att jag hela tiden sviker honom för det spelar ingen roll vad jag gör så får jag antingen en pik för det och det eller så kommer han med sina kommentarer, för att inte nämna alla besvikna blickar jag får…

Förlåt för lång text, om någon nu läser… 
Något som inte förstås? Tveka inte att fråga isf.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
[vaniljen]
2012-08-27 20:31
#1

Jag läste allt och har läst flera trådar av dig tidigare. Jag hoppas verkligen att saker löser sig för dig och att du får tag i ett jobb som funkar för dig, så du kan få en inkomst och såsmåningom ett eget boende. Håll ut lite till, allting har en lösning. Stort lycka till, kram.

LitenPyssling
2012-08-27 20:54
#2

#1 Som det är nu så är det lite svårt att se ljust på framtiden men envis som jag är så försöker jag alltid hitta små guldkorn som i detta fall har varit djuren de senaste 10 åren och sedan snart 6år tillbaka min lillasyster också.
Att få fast inkomst och eget boende hade verkligen underlättat, jag har idag dock svårt att se att jag kan få det med tanke på min historik och dagsläge i psykisk hälsa då jag blir nekad jobb efter jobb på grund av avsaknad av körkort och erfarenhet bland annat.
Men jag hoppas mycket och vill att det ska fungera!
Tack!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Uncle Thomas
2012-08-27 20:59
#3

#TS  Eftersom du har ryggproblem, men jag inte vet vilka icke-ryggproblems-jobb som skulle passa dig.  Har du kollat vad som passar dig att lära dig, för att öka chansen att du får sådana jobb?

För egen del har jag pluggat bara en termin på Högskola/Universitet, men jag har pluggat massor för mig själv. Ibland bara för att kunna det, ibland har jag gått direkt och gjort sluttestet för hela kurser.

För många sådana kurser kostar det väldigt lite att få sådana betyg. (Om du siktar på det och inte "bara" kunskap.) Och det finns en hel del gratis kursmatrial t ex på bibliotek och Internet.

LitenPyssling
2012-08-27 22:08
#4

#3 Jag har kollat en del på utbildningar att gå och sådant, letar efter praktiker som jag kan vara på under tiden jag letar jobb.
Dock är väl att bita ihop det enda att göra då det är alldeles för mycekt som tar på ryggen.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

drika
2012-08-27 22:16
#5

Annars får du söka hjälp för ryggen och göra övningar som är bra, stall suger ju för ryggen , man vet ju hur man ska vara ergonomisk men är inte det:/

Hälsningar

Fredrika

Uncle Thomas
2012-08-28 03:38
#6

#4 Jag menar utbildning, som är bra för jobb, som inte är så besvärligt för din rygg.

T ex datakunskaper är bra för en massa olika jobb, som inte är tunga.

Annons:
LitenPyssling
2012-08-28 10:53
#7

#5 Har fått massvis med program för ryggen som jag gjort och olika övningar som ska stärka hela bålen, tränar hela kroppen väldigt ofta så är allt annat än otränad. 
Eller hur, jag tänker väldigt ergonomiskt men som du säger så är stallarbete allt annat än ergonomiskt med alla lyft hit och det och vissa är väldigt tunga med. Som ett litet exempel så är att slänga på en brukssele på en häst på minst 145cm inte särskillt ergonomiskt, selen ifråga väger jätte mycket och att sedan att behöva svinga/lägga den upp på hästen är inte heller bra då det är en rörelse som är allt annat än bra för ryggen. =P

#6 Syftade på sådana, försöker välja anpassat efter ryggen så gott det går men med dagens arbetsmarknad så är det allt annat än lätt.
Datakunskaper har jag hyffsat med, gick IT-Media.
Dock är det inte bra för ryggen att sitta i samma position hela tiden heller då det bidrar till stelhet och det säger sig självt, var inte alls roligt i gymnasiet där alla lektioner gick ut på att sitta vid datorn.

Usch, nu låter det som om jag bara fokuserar på allt negativt men det gör jag verkligen inte även om det kanske låter så här.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Uncle Thomas
2012-08-28 12:04
#8

#6 "Dock är det inte bra för ryggen att sitta i samma position hela tiden"

Men datorjobb är väl bättre än tunga lyft? Fast bäst vore kanske typ ett servicejobb där man blandat sitter och står t ex tar emot order, kollar på datorn och går och hämtar (inte tunga) varor.

Själv har jag en del ryggproblem efter sned- och överbelastning p g a en knäskada. Man kan jobba med datorer, men ända ändra arbetsställning genom att stå upp ibland om man har något högre bord man kan ha datorn på också. Mest förändring får jag genom att sitta i en typ Baden-Baden solstol och ändra vinkel då och då. Ibland använder jag en skiva monterad på armstöden så laptopen/keyboardet följer med då jag lutar stolen bakåt.

[Devya]
2012-08-28 13:35
#9

#7 Men med ett sådant jobb (med datorer) kan man alltid ta lite små pauser för att sträcka på sig eller ha lite pausgymnastik. Jag vet av några inom det yrket som är bara lata och orkar inte göra det men så vet jag av vissa som kör på med lite pausgymnastik då det finns tid över. Det går bara man vill. :)

Det låter faktiskt som om du fokuserar på mycket negativt nu men vi alla har ju de där perioderna där det är svårt att försöka se det positiva i ens liv.

LitenPyssling
2012-08-28 20:43
#10

#8 Det är både och om jag får tala med mina erfarenheter, men jag föredrar rörligare arbeten även om jag kan inflika med pausgymnastik och sådant.

Jag har fått mina problem efter olyckor med motocross och hästar, dock har det varit en massa "olyckor" både innan och efter med på grund av mobbning i skolan. Så det är lite av allt möjligt. =)

#9 Absolut! Ser inga problem med datajobb eller liknande, tar egentligen allt som jag har möjlighet att få. Jag försöker alltid mitt bästa med att anpassa mig efter jobbet och fram till detta jobb så har jag alltid bitit ihop tills att det verkligen inte gått längre antingen fysiskt eller psykiskt och vissa gånger båda delarna.

Jo, jag kände när jag skrev att det låter väldigt mycket som att jag fokuserar på allt negativt. Men är så inte fallet, det enda jag tagit upp är egna erfarenheter som jag samlat på mig av diverse saker.
Sedan är det som du säger, vissa perioder. Dock har jag faktiskt en positiv period nu, komiskt nog. Håller mig normalt undan att skriva någon annanstans förutom på papper när jag har negativa perioder, är knappt jag kan formulera mig då och det kan jag emellanåt ha nog problem med ändå. =P

--------------------------------------

Som det låter nu så håller jag på att få en provanställning i ett stall, ska bli väldigt spännande. Som det ser ut så kommer det inte heller dröja länge innan jag får åka dit och provjobba, kommer bli enormt nervöst då det innebär flyg också och jag har aldrig flygit förr och nu kommer jag få göra det ensam och som plus på allt så har jag aldrig varit utomlands och detta jobb är utomlands.
Första gången med flyg och jag flyger själv, första gången utomlands och det är för ett jobb på minst 1 månad (prövotiden är 1 månad).
Nervöst men spännande!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

drika
2012-09-17 10:57
#11

Kom ihåg att lyfta med benen och inte ryggen för guds skull;) Hoppas du får det:D

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: