Annons:
Etikettkänslor
Läst 3414 ggr
[butterflies]
8/27/12, 11:36 PM

Hur vet man? *Nyfiken*

Jag har aldrig varit tillsammans med någon längre än någon månad och är lite nyfiken hur ni vet att personen är den rätte när förälskelse-tiden har gått över? Fortfarande fjärilar i magen? :)

Annons:
Honestyisdead
8/27/12, 11:42 PM
#1

Det märker man om vardagen fungerar, om man fortfarande har känslor kvar. Tror nog att man kan ha fjärilar i magen också :)

Har själv haft längre förhållanden, men de har inte varit de rätta personerna. Har stannat mest pga dåligt mående.

Nu hoppas jag på att det är den rätte den här gången :) 8 månader in och jag känner mig fortfarande nykär!

Praefatio
8/28/12, 1:40 AM
#2

För mig så handlar det om flera saker. Det har gått två och ett halvt år med min sambo, vi har bott ihop i två av dem. Jag är helt säker på att jag har hittat rätt, vilket jag aldrig hade kunnat tro med tanke på att jag bara är 23… Han är 30 och för honom är det nog mindre förvånande att träffa "den rätta" nu, men är nog förvånad att det blev i någon som mig. Hur som helst, några viktiga anledningar:

  • Vi är fortfarande oerhört förälskade, trots att "förälskelsefasen" är över sedan i alla fall ett år tillbaka. Båda kan få värsta lyckorycken över att det är just vi! Jag kan knappt komma över att det är han och jag, kan knappt fatta att jag haft sån tur, och han känner detsamma.
  • Det finns fortfarande så oerhört mycket passion! I tidigare förhållanden så har sexlivet alltid dött ut efter ett tag, men vi är lika hungriga på varandra som innan.
  • Vardagen fungerar så jävla bra. Klart att vi har bråkat, det gör alla par, och det är klart att vi har och har haft våra problem men vardagen går så jäkla smidigt och friktionsfritt. Vi är väldigt duktiga på att vara lyhörda för varandras behov och möta dem. Har en av oss en dålig dag och går omkring och grymtar så tar den andra över och styr upp dagen. Vi har samma värderingar, samma åsikter om vad som är viktigt, samma tankar kring hur man bemöter varandra.
  • Vi litar på varandra. Det är första gången jag känner i maggropen att jag har hittat en kille som aldrig skulle bedra mig, och också den första killen jag är tillsammans med där jag inte längtar efter eller fantiserar om andra ens lite grann.
  • Vi är väldigt duktiga på att umgås! Hittar på saker tillsammans, ligger i soffan och pratar om viktiga saker, går på dejter ihop, har mycket tid för varandra både i sällskap av vänner och på tu man hand…
  • …men vi har båda integritet och egna liv! Vi måste inte umgås jämt och vi behöver inte kontrollera vad den andre gör.
  • Vi jobbar hela tiden framåt, kämpar för att få en härlig framtid ihop. Vi pratar om framtiden, både kortsiktigt och långsiktigt. Vi är på samma sida i livsboken på något sätt, vill samma och jobbar för att vi ska ha det bra.
  • Vi vårdar vår relation och är snälla mot varandra. Både snälla som i att dagligen ge varandra komplimanger, stöd och uppmuntran, men också snälla som i att vi är noga med att aldrig trycka ner och göra den andra ledsen, komma med tomma hot och anklagelser osv. När vi är irriterade eller bråkar så är vi inte taskiga helt enkelt.
  • Vi är båda fysiska och gosiga. Kramas och pussas mycket, myser i soffan, sitter i knäet, håller om, fjantar med bebisspråk i hemlighet. Hånglar, tafsar. Sånt är skitviktigt och en av anledningarna till att det inte bara blir vänskap kvar tillslut.

Det är nog de tydligaste tecknen för vår del, tror jag, de som går att peka på och visa att det här är ett förhållande som är värt att satsa på… men i slutändan så vet man bara, för allt flyter på och man är förbannat lycklig tillsammans, vill ha mer av varandra och utvecklas ihop.

Niini
8/28/12, 8:12 AM
#3

Jag kände faktiskt redan efter några månader att jag hittat rätt, det där klyscheaktiga "Man bara vet".

Men utöver det:

  • Man kan se en framtid tillsammans. Flytta ihop, förlova sig, och även gifta sig. Se sig tillsammans med personen ännu efter 40+ år. Jag visste redan efter 1 år att detta var mannen jag skulle leva mitt liv med, så efter 1½ år förlovade vi oss. Idag har vi varit förlovade i dryga 6 år, sambos i dryga 5 år, gifta i dryga 1 år o planerar husbygge till nästa år.
  • Vardagen fungerar. Innefattar även att kunna gräla på varandra utan för den sakens skull göra slut (eller få en tanke på det). Jag kan bli hur arg som helst på maken men aldrig aldrig aldrig att jag skulle kunna göra mig av med honom!
  • Attraktionen stannar där, man tröttar inte på den andra o närheten till honom/henne. Ännu efter drygt 7½ år tillsammans älskar jag att mysa, hålla handen, stjäla en puss då ingen ser. O det känns precis lika underbart som för 7 år sedan :)
  • Man saknar varandra om en är bortrest en längre tid. Jag lever i världens lyckorus då maken kommer hem från sina arbetsresor.
pyromanen
8/28/12, 8:30 AM
#4

Att den första förälskelsen (efter kanske 1½-2 år) övergår i djupare kärlek istället för att bara fasas ut.

När man är förälskat är man ju smått sinnessjuk och allt positivt med den männiksan man är förälskat i förstoras upp och baksidorna märks knappt.  Efterhand som man "nyktrar till" ser man verkligheten, och då kommer den ömsesidiga utmaningen att älska människan som han/hon är med alla sina starka/svaga/roliga/jobbiga sidor.

Begreppet "den rätta" tror jag inte mycket på. Visst finns det en massa som inte är rätta, men jag tror också det finns många potentiellt rätta, om det funkar i längden hänger till stor del på de inblandades mognad, viljor, förmågor och kommunikation.

citytjejen
8/28/12, 9:07 AM
#5

#2 Bra skrivet! Precis så skulle jag också beskriva saken.

Och man "vet" på något oförklarligt och flummigt sätt att det är rätt! Om man går på magkänslan och hur det känns i hjärtat och där är helt ärlig mot sig själv, då vet man. Glad

/Christina

kkarinn
8/28/12, 9:39 AM
#6

hmm jag har alltid tänkt att jag aldrig kan VETA helt och hållet,helt plötsligt kanske jag blir dumpad elller jag blir blixtkär i någon annan?

Men efter 8a år tillsammans med fungerande vardag, gått igenom sjukdommar och vi älskar varandra så känns det iaf jävligt bra Gladoch tittar jg tillbaka så har han varit den "rätta", men i framtiden vet man ju aldrig. så tänker jag :))

Annons:
Liss
8/28/12, 9:29 PM
#7

För min del så kände jag det på mig ifrån första stund, av någon lustig anledning. Vilket gjorde mig livrädd, och så att jag drog mig tillbaka lite. Nu har jag lyckats riva ner det mesta av muren, eller rättare sagt han har lyckats med det. För jag känner mig trygg med honom till hundra procent.

Jag känner att för varje gång vi ses, så älskar jag honom mer och mer. Och jag vet att han är den bästa mannen jag någonsin skulle kunnat träffa. Han är min drömkille. I början tyckte jag mig inte ens vara värd honom.
Det märker alla andra runt omkring mig också. De har kommenterat många gånger att han är "otroligt bra för mig", "han gör dig lycklig, det syns", "Ni passar så bra ihop", "Du kunde verkligen inte hitta bättre". Och om mina nära faktiskt ser det också, så är det uppenbart synligt.

Vår vardag tillsammans funkar så otroligt enkelt. Allting som är "tråkigt" att göra, delas upp utan ord. Det känns så naturligt att vara tillsammans med honom dag ut och dag in. Det känns som att vi känt varandra hela livet. Vi bråkar inte, vi diskuterar och kommer fram till att vi har olika åsikter eller att vi kan lösa det. Och hans mentalitet är helt på mitt plan.

Vårt sexliv är nytt för mig och alldeles underbart. Vi kan prata om allt utan att det är pinsamt. Vi testar saker och berättar vad vi gillar. Därför utvecklas det och blir bättre och bättre för varje gång.

Min tillit för honom är enorm och jag vet att han litar på mig med. Jag oroar mig inte över huvudtaget, för det finns inget att oroa sig för.

Och vi gör nästan allt tillsammans, han vill följa med ut med min hund varje gång. Vi lagar mat tillsammans, vi tränar tillsammans och peppar varandra, vi hittar på nya saker och upplever tillsammans. Men så kan vi också sitta i varsitt hörn med varsin dator och vara nöjda.

Nu låter det som en lång kärleksförklaring. Men det är väl just därför jag känner att det är alldeles rätt. Jag har aldrig älskat någon så mycket som med denna man. ♥

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Upp till toppen
Annons: